- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
En verder zijn er nog genoeg prima acteurs die gewoon internationaal nog niks gedaan hebben. Wat ook niet nodig is om een goed acteur te kunnen zijn, zoals je terecht opmerkt.
Persian_Sara
-
- 88 messages
- 170 votes
Blijkbaar maakt het voor Persian_Sara veel uit of een Nederlandse acteur internationaal bekend is. Enkel daar naar kijkend, zijn er inderdaad maar een schaars aantal. Er zijn er twee die best wel eens kunnen uitgroeien tot internationale succesnummers:
Michiel Huisman:
Films: Margot, Unmade Beds, The Young Victoria,
Series: Daziel and Pascoe, Treme
Lotte Verbeek
Series: The Borghias, The Swing Girls
Gevestigde namen die mij te binnen schieten:
Jeroen Krabbe, Johanne Ter Steege, Rutger Hauer, Rutger Hauer, Renée Soutendijk, Famke Jansen, Derek de Lint (half-half), Carice van Houten (nog niet helemaal), Yorick van Wageningen (nog niet helemaal)
Los van de kwaliteit, want een Jeroen Krabbe is niet altijd een sterk acteur.
Er zijn ook wat acteurs die het hebben geprobeerd, maar het niet echt wil vlotten. Ik vind Antonie Kamerling zo'n voorbeeld.
Ik kan me best voorstellen dat het erg moeilijk is om in Hollywood een plaatsje te krijgen, daarom zeg ik ook dat ik het knap vind van de mensen waarbij het WEL lukt! klinkt toch best logisch vind ik..
en nee ik heb nooit gezegd dat mensen waarbij het NIET lukt dus gegarandeerd geen talent hebben. Maar je moet toch een extra'tje hebben om het in de VS te kunnen maken, met alleen talent kom je er niet. Zoals 'Erwinner' ook zegt, het kunnen dus ook aspecten zijn die totaal niks met talent te maken hebben (zoals een dialect of een mooi/lelijk uiterlijk)die er juist voor zorgen dat je dat extra'tje hebt.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Maar je moet toch een extra'tje hebben om het in de VS te kunnen maken, met alleen talent kom je er niet. Zoals 'Erwinner' ook zegt, het kunnen dus ook aspecten zijn die totaal niks met talent te maken hebben (zoals een dialect of een mooi/lelijk uiterlijk)die er juist voor zorgen dat je dat extra'tje hebt.
Blijf het raar vinden dat mensen iemand of iets alleen goed lijken te vinden als er vanuit het buitenland waardering komt. Zie bijv. ook een Verhoeven, werd hier weggehoond, tot er vanuit Amerika en de rest van de wereld flink wat lof kwam. Toen werd ie plots omarmd.
Persian_Sara
-
- 88 messages
- 170 votes
Je hebt inderdaad gelijk over Paul Verhoeven. Maar ik kon dus beter zeggen dat Nederland niet veel internationaal bekende acteurs heeft, zullen der vast wel veel met talent zijn, maar helaas breken ze niet vaak door in het buitenland. En ik denk dat het wel de droom van bijna iedere acteur is om in hollywood door te breken, wat mensen daar al niet voor doen is niet normaal meer.
En er lopen in hollywood inderdaad veel types rond waarvan je denkt, ik zou het zelfs nog beter doen. Maar goed, dat heeft dan ook weer met connecties etc. te maken, waar je natuurlijk ook veel aan hebt in die wereld.
Brix
-
- 19680 messages
- 5117 votes
De Nederlandse acteur die alle anderen voorging en een goede reputatie had in het buitenland (eerst Duitsland, daarna de USA) is natuurlijk Philip Dorn (alias Hein van der Niet, alias Frits Van Dongen)
En niet te vergeten Amsterdammer Philip Van Zandt, met een indrukwekkend aantal filmrollen op zijn naam.
Had zelfs een rol in 'Citizen Cane'!
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Weer heel iets anders... Er is zelfs een Friese componist, Richard Hageman, die een Oscar kreeg voor zijn muziek (gedeeld met drie andere componisten) van Stagecoach. En verder nog enkele Oscar nominaties voor muziek. Hij heeft een reeks John Wayne westerns van muziek voorzien.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
Kom er nu pas achter dat Oene Kummer verder is gegaan op Facebook:
Oene Kummer Filmnieuwsbrief 2010 | Facebook
Voor wie het nog niet wist... 
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Aha! Ik snap alleen de keuze niet zo om nu ook niet-Nederlands nieuws te brengen.
Lexcoaster
-
- 1268 messages
- 1222 votes
Interessant nieuws waar ik blij van wordt. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
De genomineerden voor de Cinema.nl Afficheprijs zijn bekend gemaakt:
Quentin
-
- 10202 messages
- 8556 votes
Nijenhuis had blijkbaar een ruim budget voor zijn nieuwe website:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Veel Nederlandse films in première de komende maanden. Trailers op een rijtje:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
Vreemd dat die film Vlees genoemd wordt.
Die film zat bij de genomineerden van de Cinema.nl Afficheprijs. Daar stond Meat op de poster.
Of is de titel op het laatste moment nog gewijzigd?
Op IMDb staat iig Meat nog als officiële titel.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Geen idee, op het IFFR en NFF was het gewoon Vlees, terwijl op de posters enkel Meat stond. Daarna ben ik het spoor bijster geraakt hoe ie nu heten moet (waarschijnlijk Meat dus, nu, hoewel er ook gewoon een poster is met 'Vlees' erop, en we zijn tenslotte Nederlanders
).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
Haha, lekker duidelijk... 
Bij de nieuwe Koen Mortier zijn ze ook al met een dubbele titel bezig, hoewel het er toch op lijkt dat het 22 Mei is geworden....
SaNDuTjE
-
- 1434 messages
- 3242 votes
Bij Sint (2010):
Deze film is een goede voorbeeld waarom ik mij schaam voor NL films in het algemeen.
Dan heb je duidelijk de verkeerde films gezien.
Ik ben zelf geen fan van films van eigen bodem maar er zijn zeker een paar goeie op te noemen.
intezar
-
- 262 messages
- 0 votes
Dan heb je duidelijk de verkeerde films gezien.
Ik ben zelf geen fan films van eigen bodem maar er zijn zeker een paar goeie op te noemen.
Dan willen we graag weten om welke films het gaat. Graag een film waar er normaal geacteerd wordt zonder overdreven te doen.
SaNDuTjE
-
- 1434 messages
- 3242 votes
Ik vind persoonlijk zowel Cloaca als Karakter goede films.
intezar
-
- 262 messages
- 0 votes
Als kind heb ik Karakter wel gezien. Vond het toen wel een goede film, maar weet niet of ik het nu nog steeds even goed zal vinden.
Van Cloaca had ik niet eerder gehoord, dus ben benieuwd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
Mediacourant.nl » » John de Mol wil speelfilm met Beau en Jeroen
Oeh, Beau en goede speelfilms gaan tot nu toe niet echt samen...
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Jeroen van Koningsbrugge? *Gaat alvast met een slaapzakje voor de bioscoop liggen*. Nouja, eerst Loft maar eens afwachten.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Mediacourant.nl » » John de Mol wil speelfilm met Beau en Jeroen
Oeh, Beau en goede speelfilms gaan tot nu toe niet echt samen...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5982 votes
Ja, dat klopt. Ik blijf ook wel sympathie voor Beau hebben. Maar het lijkt me een groot risico.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Ja, dat klopt. Ik blijf ook wel sympathie voor Beau hebben. Maar het lijkt me een groot risico.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
En Nederland is wel toe aan een film als deze.
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
SBS 6 vindt dramaserie Beau en Jeroen ‘te risicovol’
( Mediacourant.nl) SBS 6 heeft besloten de nieuwe politieserie Good Cop, Mad Cop met Beau van Erven Dorens en Jeroen van Koningsbrugge toch niet aan te kopen, omdat de zender de aankoop te risicovol vindt. Dat vertelde SBS-directeur Eric van Stade zondag in De Perstribune.
Van Stade denkt dat SBS 6 eerst in rustiger vaarwater moet komen. "We hebben de scripts gelezen. Het zijn goede scripts, maar ik geloof dat het niet verstandig is om in de positie waarin wij ons nu verkeren met nieuw drama te komen. Heel helder gezegd betekent het dat SBS het op dit moment niet zo goed doet. We moeten zorgen dat er eerst programma's komen die de kijker direct aanspraken en later kunnen we de verdieping zoeken naar drama."
"Drama is heel duur en daarom risicovol. Je bestelt vooraf dertien aflevering en je kunt niet meer bijsturen. Het risico houdt ons tegen deze dramaserie nu te bestellen", besluit Van Stade.
Good Cop, Mad Cop moet volgens producent John de Mol 'een soort komische Baantjer' worden. Recentelijk liet De Mol weten te overwegen om van Good Cop, Mad Cop een speelfilm te maken.