• 178.256 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.417 actors
  • 9.375.865 votes
Profile

De Nederlandse film

Q Jones

• 3524 messages
  • 2880 votes

megaman wrote:

Zelfs een hoogvlieger als 'Zwartboek' vind ik geen onvergetelijke tranentrekker zoals bijvoorbeeld Chindler's List. Natuurlijk ziet de film er verzorgd uit en ook het acteerwerk is in orde dit keer. Maar verder maakt het geen permanente indruk op me. Vaak word Paul Verhoeven de hemel in geprezen maar voor mij kan de beste man toch echt niet tippen aan bijvoorbeeld een Ridley Scott, Stanley Kubrick, Steven Spielberg of een Park Chan-Wook, Kim Jee-Woon. Schrijf ik de Nederlandse film nu gelijk af? Echt niet. Ik blijf wachten op dat ene meesterwerk dat ik in m'n top-10 kan zetten.

Ik heb al m'n Nederlandse DVD's gezien op 'De Vierde Man' na. De psychologische thriller 'Zwart Water' heb ik besteld bij Bol.com. Verder kijk ik een beetje uit naar 'Sint' van Dick Maas. 'Komt een Vrouw bij de Dokter' en 'De Gelukkige Huisvrouw' heb ik nog niet gezien maar drama is niet echt mijn genre. Ik vind het wel erg jammer dat Nederland zich beperkt tot drama en komedie en meestal op save speelt qua acteurs en actrices. Any way, hier mijn Nederlandse films:

Dood Eind (2006-Erwin van den Eshof)

De Lift (1983-Dick Maas)

SL8N8 (2006-Frank van Geloven en Edwin Visser)

De Spooktrein (1939-Carl Lamac)

De Vierde Man (1983-Paul Verhoeven)

Zwartboek (2006-Paul Verhoeven)

Soldaat van oranje heb ik de volle 5 sterren gegeven, echt een geweldige film. Vehoeven heeft toch wel wat pareltjes op zijn naam staan, Vooral Total Recall en Basic Instict vond ik meesterlijk

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5982 votes

One Night Stand 2010

Acht nieuwe films van Nederlands talent vanaf 15 oktober op tv

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Bij Turks Fruit (1973):

Persian_Sara wrote:

Natuurlijk zitten er weer veel blootscenes/sexscenes in, maar in welke Nederlandse film niet? (...) Jammer dat in bijna alle Nederlandse films er wel iemand met de billen bloot moet lopen.

Een kleine greep waarin dat niet zo is:

De Aanslag, Oorlogswinter, De Tweeling, Abel, Alles is Liefde, Ciske de Rat, Iedereen Beroemd, Het Meisje met het Rode Haar, Met grote Blijdschap, Off Screen, Opname, Rigor Mortis, Spoorloos, TBS, 06/05, Alaska, Blind, Bluebird, De Fuik, Ivoren Wachters, Magonia, Lijmen/Het Been, Max Havelaar, Als twee Druppels Water, De Nietsnut, De Noorderlingen, Het Paradijs, Polonaise, Skin, De Smaak van Water, U bent mijn Moeder, Wan Pipel, Wit Licht, De Witte Waan, 10:32, 1000 Rosen, Aan het Eind van de Aspergetijd, Alles Stroomt, De Belager, The Bird can’t Fly, Het Bittere Kruid, De Blinde Fotograaf, Bloedbroeders, Boy Ecury, Hoogste Tijd, Bruno en Violet, De Bunker, Charlotte, Coach, Dichter op de Zeedijk, Dorp aan de Rivier, Familie, Filmpje!, Happy End, Leedvermaak, Qui Vive, De Hel van ’63, De Illusionist, In het Belang van de Staat, De Kersenpluk, Köfte, Witte Vis, Kom niet aan mijn Kinderen, Panman, DoodEind, Sl8n8, De Mannetjesmaker, Terug naar de Kust

… en zo kan ik nog wel even doorgaan.

(verwijderd)

• 118 messages
  • 0 votes

Persian_Sara wrote:

dit is 1 van de weinige Nederlandse films die ik goed vind. Natuurlijk zitten er weer veel blootscenes/sexscenes in, maar in welke Nederlandse film niet? haha..

...

Jammer dat in bijna alle Nederlandse films er wel iemand met de billen bloot moet lopen..deze imago hebben Nederlandse films nu wel gekregen. Maar al met al is deze film juist leuk omdat die erg gewaagd is en je gewoon alles te zien krijgt!

Daar zit hem nou juist, in Amerikaanse top films zijn meestal ook niet onschuldig.

De nadruk in de VS, Zuid Europa, in mindere maten Zuid Amerika hebben op films meer hun focus op bloot, vloeken, seks, ze tolereren minder.

Terwijl Noord Europa (Scandinavië, Nederland, België, (Frankrijk) Duitsland...) meer de focus op geweld ligt.

Dan kan je je verstellen dat als Amerikaanse films meer bloot en seks krijgen, ze een positie van R (17 jaar) kunnen krijgen in plaats van, PG-13, wat inhoud hogere leeftijdsaanduiding, dus kan je stellen in het algemeen mindere potentiële jonge bezoekers.

Veel films die in Nederland alle leeftijden hebben, of 6 vanwege het geweld, zijn in de VS R (17) omdat er te veel bloot of seksscènes in zitten.

En dat bloot, vind ik niet zo erg.

En wat de regisseur hiermee trouwens wil bereiken, weg van het burgerlijke gedoe zoals MR. E-28 al ze.

Mr. E-28 wrote:

(quote)

In deze film wel degelijk functioneel; om aan te geven dat Erik en Olga zich niets aantrekken van de kleinburgerlijkheid waar ze dus gewoon lak aan hebben.

Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoeten, is er PASSIE, en dat wordt prachtig uitgebeeld in de film !

Daarbij kan ik mij zeker aansluiten, er is tenminste wat.

In tegenstelling tot sommige films, voel je er ook iets vanaf komen.

Wat sommige mensen blijkbaar niet echt kunnen waarderen.

Persian_Sara

• 88 messages
  • 170 votes

Quido wrote:

(quote)
Een kleine greep waarin dat niet zo is:

De Aanslag, Oorlogswinter, De Tweeling, Abel, Alles is Liefde, Ciske de Rat, Iedereen Beroemd, Het Meisje met het Rode Haar, Met grote Blijdschap, Off Screen, Opname, Rigor Mortis, Spoorloos, TBS, 06/05, Alaska, Blind, Bluebird, De Fuik, Ivoren Wachters, Magonia, Lijmen/Het Been, Max Havelaar, Als twee Druppels Water, De Nietsnut, De Noorderlingen, Het Paradijs, Polonaise, Skin, De Smaak van Water, U bent mijn Moeder, Wan Pipel, Wit Licht, De Witte Waan, 10:32, 1000 Rosen, Aan het Eind van de Aspergetijd, Alles Stroomt, De Belager, The Bird can’t Fly, Het Bittere Kruid, De Blinde Fotograaf, Bloedbroeders, Boy Ecury, Hoogste Tijd, Bruno en Violet, De Bunker, Charlotte, Coach, Dichter op de Zeedijk, Dorp aan de Rivier, Familie, Filmpje!, Happy End, Leedvermaak, Qui Vive, De Hel van ’63, De Illusionist, In het Belang van de Staat, De Kersenpluk, Köfte, Witte Vis, Kom niet aan mijn Kinderen, Panman, DoodEind, Sl8n8, De Mannetjesmaker, Terug naar de Kust

… en zo kan ik nog wel even doorgaan.

In kinderfilms heb je dat natuurlijk niet (lijkt me ook logish), maar veel drama/romantiek films heb je dat wel is me opgevallen. Ik denk dat het meestal in deze genre is omdat Nederlanders vergeleken met veel andere landen best open zijn met sex, en dit dan ook in de films naar voren komt. Opzich hoeft dat niet altijd een nadeel te zijn, maar het moet dan wel toegevoegde waarde hebben vind ik. Dat je nu zelfs in zo veel reclames bloot ziet (zijn niet allemaal Nederlande reclames overigens) vind ik ook gewoon te belachelijk voor woorden. Want er zijn ook kinderen die naar deze reclames kijken.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Bij Turks Fruit (1973):

Persian_Sara wrote:

(quote)

In kinderfilms heb je dat natuurlijk niet (lijkt me ook logish), maar veel drama/romantiek films heb je dat wel is me opgevallen. Ik denk dat het meestal in deze genre is omdat Nederlanders vergeleken met veel andere landen best open zijn met sex, en dit dan ook in de films naar voren komt. Opzich hoeft dat niet altijd een nadeel te zijn, maar het moet dan wel toegevoegde waarde hebben vind ik. Dat je nu zelfs in zo veel reclames bloot ziet (zijn niet allemaal Nederlande reclames overigens) vind ik ook gewoon te belachelijk voor woorden. Want er zijn ook kinderen die naar deze reclames kijken.

Wat is er mis met bloot?

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Zit overigens geen enkele kinderfilm tussen de titels die ik noemde, die liet ik al expres buiten beschouwing ...

Theunissen

• 12273 messages
  • 5515 votes

ella9084 wrote:

beste ned. film ooit

Ik zou het anders formuleren namelijk "minst slechte Nederlandse film ooit"

In het algemeen zijn Nederlandse films vaak enorme prullen. Afgelopen week zag ik nog 2 Nederlandse pareltjes (cynisch bedoeld) als "Amsterdam" en "Zwart Water".

In de laatste film speelde Monique van de Ven zelfs de rol van meisje in de kelder (ongeschminkt). Vroeger was ze echt een pareltje (zeker in deze film) maar tegenwoordig vind ik haar niet meer uitzien.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Theunissen wrote:

(quote)
Ik zou het anders formuleren namelijk "minst slechte Nederlandse film ooit"

In het algemeen zijn Nederlandse films vaak enorme prullen. Afgelopen week zag ik nog 2 Nederlandse pareltjes (cynisch bedoeld) als "Amsterdam" en "Zwart Water".

Alle mensen die dit schrijven hebben zich gewoon nooit verdiept in de Nederlandse film. Net als elk land kent ook de Nederlandse cinema tal van mislukkingen, maar ook vele goede films. Blijkbaar weet jij enkel de weg naar die eerste categorie te vinden, maar die 'schuld' ligt toch echt bij jezelf...

(Beide films die je noemt staan ook niet als goed aangeschreven. Kijk eens: Abel, Familie, Met Grote Blijdschap of Kan door Huid heen. Wil ik kijken of je nog steeds zo denigrerend over de Nederlandse cinema praat.

erik1677

• 1787 messages
  • 0 votes

dat ben ik helemaal met Reinbo eens, belachelijke opmerkingen zijn dat.

Er zijn zat goeie nederlandse films

Theunissen

• 12273 messages
  • 5515 votes

Dat valt wel mee want ik heb ook goede Nederlandse films gezien zoals:

- Zwartboek;

- De Lift (beste Nederlandse horrorfilm);

- Amsterdamned;

- Soldaat van Oranje;

- En natuurlijk ook deze.

En nog vrij recent "De laatste Dagen van Emma Blank".

Dat waren films met een goed verhaal en goede acteurs. Maar als ik tegenwoordig (en dan heb ik het vooral over de jaren 90 t/m heden) vaak Nederlandse films zie met zogenaamd Nederlands talent, dan staat het schaamrood vaak op mijn kaken.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Nog allemaal erg mainstream. Kijk eens verder zou k zeggen....

Theunissen

• 12273 messages
  • 5515 votes

Reinbo wrote:

Nog allemaal erg mainstream. Kijk eens verder zou k zeggen....

Dat is nu het probleem want de meeste spreken me niet echt aan, zeker als ik de cast zie die er tegenwoordig in meespeelt. Wat dat betreft is het jammer dat Monique van de Ven, Rutger Hauer, Renée Soutendijk en Jeroen Krabbe niet meer de jongste zijn en vrijwel niet meer te zien zijn in Nederlandse films (dat vond ik vroeger altijd goede acteurs en actrices). De eerder genoemde films van jou heb ik nog niet gezien.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Kom op, de huidige generatie acteurs en actrices is juist er goed. Allemaal geschoold voor de camera i.p.v. op het toneel.

Theunissen

• 12273 messages
  • 5515 votes

Reinbo wrote:

Kom op, de huidige generatie acteurs en actrices is juist er goed. Allemaal geschoold voor de camera i.p.v. op het toneel.

Dat lijkt me cynisch bedoeld van je, zeker als ik kijk naar een pruts actrice als Chantal Janzen. Ik heb destijds heerlijk van haar genoten (cynisch) in de film "Vol An..l" ehhhhhhhhhhh ik bedoel "Volle maan".

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Chantal Janzen actrice noemen is dan ook vrij apart, aangezien ze hoofdzakelijk en primair tv-presentatrice en musicalster is, die zeer sporadisch in een film opduikt. En als ze er dan eens in opduikt, zijn 5 minuten screentime al ontzettend veel.

Is dat echt de eerste naam die in je opkomt?

Persian_Sara

• 88 messages
  • 170 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Wat is er mis met bloot?

ik vind niks mis met bloot, maar ik vind het geen toegevoegde waarde hebben dat er zelfs in reclames gebruik van wordt gemaakt. Ik begrijp best dat er zat mannen (misschien ook wel vrouwen) zijn die niks mis vinden met wat bloot, maar het moet wel grenzen hebben vind ik. Ik vind het niet bepaald gezond voor kinderen van 6/7 jaar die een *** stel zien, of een naakte vrouw of man. In die leeftijd zijn ze nog niet genoeg ontwikkeld voor zulke dingen. Maar hiervoor verschillen meningen he er zijn mensen die heel vrij zijn en dit soort dingen geen enkel probleem vinden. Maar het is dus niet mijn ding om overal bloot te zien, vind ik gewoon niet nodig, en verlaagt in mijn ogen vaak ook het niveau van de film/reclame/clip what ever het ook is. In deze film is het dan op een zodanig manier toegepast dat het me dan niet echt irriteert, omdat het gewoon een toegevoegde waarde heef. Maat dit is niet vaak het geval.

Persian_Sara

• 88 messages
  • 170 votes

Quido wrote:

Zit overigens geen enkele kinderfilm tussen de titels die ik noemde, die liet ik al expres buiten beschouwing ...

Ow dus je wilt zeggen dat Ciske de rat niet voor kinderen is? Luister ik heb geen eens zin om heel die lijst door te nemen. Maar het is op internationaal niveau bekend dat Nederlandse acteurs gewoon vaak helemaal uit de kleren gaan in films. Ik zeg niet fout/goed of wat dan ook, want meningen verschillen hierover duidelijk en ik heb me mening al gegeven. Maar het is nou eenmaal een feit, je kan nu wel met wat voorbeelden komen waarin het niet zo is, maar ik kan ook met genoeg voorbeelden komen waarin het wel zo is. Maar ik vind dat niet echt nodig, aangezien de meeste mensen het zelf ook wel weten. De 1 vindt het geweldig maar de ander niet thats it

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Feit is dat we er hier laat mee waren (seks en naakt in film), dat het niet vaker voorkwam en -komt dan in andere landen, en dat het alleen hier in Nederland als een 'probleem' wordt gezien. Heb in dit topic eerder al een kleine uiteenzetting hiervan gegeven.

En nee, Ciske de Rat is geen kinderfilm, maar dat terzijde.

Persian_Sara

• 88 messages
  • 170 votes

En ik ben het helemaal met Theunissen eens. Nederland heeft niet heel veel goede acteurs, als je deze tenminste vergelijkt met hollywood acteurs. Daarom zei ik ook in voorgaande berichten dat Nederland best trots mag zijn op een acteur als Rutger Hauer. Want er zijn niet veel Nederlandse acteurs die het zo ver hebben geschopt. Je hebt wel actrices als Famke Janssen en Carice van Houten die best aardig acteren, ook op internationaal niveau. Maar deze kan je dan ook op 1 hand tellen.

Persian_Sara

• 88 messages
  • 170 votes

Quido wrote:

Feit is dat we er hier laat mee waren (seks en naakt in film), dat het niet vaker voorkwam en -komt dan in andere landen, en dat het alleen hier in Nederland als een 'probleem' wordt gezien. Heb in dit topic eerder al een kleine uiteenzetting hiervan gegeven.

En nee, Ciske de Rat is geen kinderfilm, maar dat terzijde.

Het wordt niet als een probleem gezien, maar het geeft wel de reputatie van Nederlandse films aan;) slechte of goede reputatie verschilt per individu (1 vind het geweldig en ander niet). Net zoals bollywood films nou eenmaal reputatie hebben van veel dans,zang en te veel romantiek. Wat ook door de 1 leuk wordt gevonden en door een ander verschrikkelijk.

En ik vind Ciske de rat wel een kinderfilm maar zo te zien zijn we het zelfs daarover niet eens, maar ach wat boeit het

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Persian_Sara wrote:

Ik vind het niet bepaald gezond voor kinderen van 6/7 jaar die een *** stel zien, of een naakte vrouw of man. In die leeftijd zijn ze nog niet genoeg ontwikkeld voor zulke dingen. Maar hiervoor verschillen meningen he er zijn mensen die heel vrij zijn en dit soort dingen geen enkel probleem vinden. Maar het is dus niet mijn ding om overal bloot te zien, vind ik gewoon niet nodig, en verlaagt in mijn ogen vaak ook het niveau van de film/reclame/clip what ever het ook is. In deze film is het dan op een zodanig manier toegepast dat het me dan niet echt irriteert, omdat het gewoon een toegevoegde waarde heef. Maat dit is niet vaak het geval.

Alsof we de eerste 10.000 jaar van ons bestaan niet allemaal naakt hebben rondgelopen. En zonder sex geen mensheid. Snap werkelijk niet waarom mensen daar zo spastisch over doen. Enige reden/oorzaak is schaamte, en daar is nog nooit iemand beter van geworden.

Persian_Sara

• 88 messages
  • 170 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Alsof we de eerste 10.000 jaar van ons bestaan niet allemaal naakt hebben rondgelopen. En zonder sex geen mensheid. Snap werkelijk niet waarom mensen daar zo spastisch over doen. Enige reden/oorzaak is schaamte, en daar is nog nooit iemand beter van geworden.

haha waar gaan we heen jongens, 10.000 jaar terug?:P niemand hoeft zich te schamen voor zijn lichaam, we hebben allemaal dezelfde lichaamsdelen (man/vrouw) dus niemand is raar. Maar ik vind dat een mens best wat trots mag hebben, en zijn ding niet aan heel de wereld hoeft te laten zien. Nu mag jij me meteen als een extremist gaan afschilderen, maar dit ben ik totaal niet. Ik woon heel me leven in Nederland, en heb de Nederlandse cultuur ook eigen gemaakt, maar ik vind dat er met ALLES een grens moet zijn. Dat het 10.000 jaar geleden normaal was dat iedereen bloot liep is een totaaal andere discussie. In die tijd waren zo veel dingen normaal, wat nu ook niet meer kan.

Theunissen

• 12273 messages
  • 5515 votes

Quido wrote:

Chantal Janzen actrice noemen is dan ook vrij apart, aangezien ze hoofdzakelijk en primair tv-presentatrice en musicalster is, die zeer sporadisch in een film opduikt. En als ze er dan eens in opduikt, zijn 5 minuten screentime al ontzettend veel.

Is dat echt de eerste naam die in je opkomt?

Omdat "Reinbo" toevallig het woordje "toneel" noemde kwam zij spontaan in mij op omdat ze ook veel op het toneel staat (vooral in vreselijke musicals, voor mij bestaat er trouwens geen enkele leuke musical). Ze heeft een leuk kopje maar acteren kan ze echt niet en als ze begint te praten ga ik al over mijn nek.

Maar buiten de genoemde actrices Famke Janssen en Carice van Houten die "Persian_Sara" al eerder noemde weet ik eigenlijk geen ander Nederlands talent (een man weet ik niet eens) van de afgelopen 20 jaar. En Famke Janssen speelt alleen maar in buitenlandse producties en Carice van Houten zoekt daar ook steeds meer haar toevlucht.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Genoeg prima Nederlandse acteurs en actrices hoor. Veel nog stukken beter dan de hooguit aardige Famke Janssen (die overigens al lang niet meer in Nederland woonde voordat ze ging acteren, ze zat zelfs nooit in een Nederlandse film). Janssen en Van Houten zijn de succesvolste internationaal, maar dat is niet hetzelfde als talent. Maar voor talent moet je niet naar Volle Maan kijken.

De reputatie dat Nederlandse films veel naakt bevatten vergeleken bij andere landen (wat ècht totale nonsens is, zeker in vergelijking met andere Europese landen en in vergelijking met bijvoorbeeld Denemarken of Italie hebben we zelfs een ronduit brave filmhistorie) komt door twee dingen denk ik: Een aantal van de beroemdste films uit de jaren '70 hadden dat en een aantal van de slechtste films van de jaren '80 ook. En dat het in de jaren '70 een aanbeveling was en later anti-reclame werd. Sommige Nederlandse regisseurs/producenten dachten dat slecht geschoten "pikante" scenes eind jaren '80 nog steeds mensen in drommen naar de bios zouden lokken. En dat Paul Verhoeven de beroemdste regisseur van Nederland werd, heeft ook niet geholpen.

En Ciske de rat had nota bene een 12+ keuring en was gebaseerd op een voor volwassenen geschreven boek. Een film met een kind in de hoofdrol is niet altijd een kinderfilm. Het is in elk geval niet zo bedoeld.

Theunissen

• 12273 messages
  • 5515 votes

starbright boy wrote:

Genoeg prima Nederlandse acteurs en actrices hoor.

Welke vind je dan prima ? Er zijn heus nog wel een paar die best aardig zijn (dat zijn dan ook nog vrouwen) maar kanjers als Monique van de Ven, Rutger Hauer, Renée Soutendijk en Jeroen Krabbe heeft Nederland niet meer voort gebracht. Zeker qua mannen zou ik niemand weten.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Ik vind acteurs als (verschillende generaties, maar allemaal vooral actief in de laatste twintig jaar) Anneke Blok, Pierre Bokma, Gijs Scholten Van Aschat, Elske Rotteveel, Tygo Gernandt, Lisa Smit, Frank Lammers, Jack Wouterse, Robert de Hoog, Johanna Ter Steege en nog een zwik meer daar niet voor onderdoen. Ze zijn hooguit minder sterren en in sommige gevallen minder ervaren, maar minstens zulke goede acteurs. Aan goede acteurs geen gebrek.

En dan heb ik van een paar grote talenten (Lotte Verbeek bijvoorbeeld) nog niets gezien,

Persian_Sara

• 88 messages
  • 170 votes

@Starbright boy: de acteurs/actricces die je noemt klinken mij niet echt bekend in de oren, dus kan over hun acteerprestaties niks kwijt. Op Tygo Gernandt,Frank Lammers,Gijs Scholten Van Aschat, en Jack wouterse na. En deze 4 zijn inderdaad erg goed, maar helaas niet heel bekend (internationaal). Ik noemde ook alleen de acteurs die het internationale niveau ook hebben bereikt. Ik vind Antonie Kamerling ook een goede acteur trouwens. Maar het zijn er mijn inziens dus niet erg veel, die het in mijn ogen bijzonder goed doen. Als je deze generatie vergelijkt met grote namen als Rutger Hauer en Monique van de Ven dan merk je echt wel een groot verschil in acteren en de veelzijdigheid die ze hebben.

Ciske de rat mag dan wel voor volwassen bedoeld zijn, maar vind het toch meer overkomen als een kinderfilm. Zo een film waarnaar ik later met me kinderen heen zou willen dus. Maar goed vind het niet echt waard om daarover nou in discussie te gaan .

En over bloot in films heb ik het nu ook wel genoeg gehad denk ik, en vooral de films van Paul Verhoeven zie je best veel bloot. Denk ook maar eens aan Showgirls. Overigens vind ik dat ook een goeie film, ondanks het bloot.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Nederlandse acteur's hebben allemaal last van hun dialect. Dat is o.a.

de reden dat ze niet internationaal doorbreken. Daarnaast krioelt het in Amerika van talenten, dus is er geen behoefte daar aan buitenlanders.

De enkele die daar wél doorbreken hebben héél veel mazzel. Dat kan zijn door hun uitstraling of juist door hun accent die soms wel eens gevraagd wordt om een buitenlandse badguy te spelen.

Daarom heeft internationale bekendheid niets met talent te maken voor Nederlanders.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Blijkbaar maakt het voor Persian_Sara veel uit of een Nederlandse acteur internationaal bekend is. Enkel daar naar kijkend, zijn er inderdaad maar een schaars aantal. Er zijn er twee die best wel eens kunnen uitgroeien tot internationale succesnummers:

Michiel Huisman:

Films: Margot, Unmade Beds, The Young Victoria,

Series: Daziel and Pascoe, Treme

Lotte Verbeek

Series: The Borghias, The Swing Girls

Gevestigde namen die mij te binnen schieten:

Jeroen Krabbe, Johanne Ter Steege, Rutger Hauer, Rutger Hauer, Renée Soutendijk, Famke Jansen, Derek de Lint (half-half), Carice van Houten (nog niet helemaal), Yorick van Wageningen (nog niet helemaal)

Los van de kwaliteit, want een Jeroen Krabbe is niet altijd een sterk acteur.

Er zijn ook wat acteurs die het hebben geprobeerd, maar het niet echt wil vlotten. Ik vind Antonie Kamerling zo'n voorbeeld.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.