- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
Q Jones
-
- 3524 messages
- 2880 votes
Nee daar ben ik het niet mee eens, vroeger konden nederlanders echt top films maken, maar dat was in de tijd dat we Rutger Houer en Jeroen Krabbe nog hadden. Soldaat Van Oranje vind ik bv echt een top film die ik al wel 6 keer heb gezien.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Ja, maar of ze nou écht geweldig waren. Ze zijn leuk, aardig te pruimen. Maar daar blijft het dan ook bij. Deze films vallen in het niet vergeleken met wat we allemaal voorgeschoteld krijgen.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Nou ga je wel erg ver, wat te denken van Soldaat van Oranje, Zwart Boek, Flodder, De gelukkige huisvrouw, Amsterdamned, Amazones, Moordwijven en ga zo maar veder. Maar in komedies bakken we er over het algemeen niks van en de komedies van tegenwoordig worden alleen maar erger, al verheug ik me weer wel op de Sint
88Fabian
-
- 1527 messages
- 0 votes
Soldaat Van Oranje en jeugfilm Het Zakmes zijn geniaal.Voor de rest echt flut zooi.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Hebben jullie Wilde Mossels, Guernsey, Kan Door Huid Heen of Suzy Q weleens gezien vraag ik me dan af? Of kan ik de VS als filmland ook beoordelen op vijf toevallige films die ik daaruit gezien heb?
Q Jones
-
- 3524 messages
- 2880 votes
Ja die schooten me zo gauw naar binnen, maar er hadden ook andere films kunnen staan die me op dat moment te binnen schooten
TrickySmalls
-
- 607 messages
- 782 votes
Hoor jij het mij over komedies hebben dan?
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Soldaat Van Oranje en jeugfilm Het Zakmes zijn geniaal.Voor de rest echt flut zooi.
Dan heb je dus echt geen drol gezien van de Nederlandse film.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Hoor jij het mij over komedies hebben dan?
88Fabian
-
- 1527 messages
- 0 votes
Dan heb je dus echt geen drol gezien van de Nederlandse film.
Ooh jazeker wel hoor.Het zijn ook drollen films voor de rest.
TrickySmalls
-
- 607 messages
- 782 votes
Om maar op je vraag in te gaan: voor mij zijn Big Stan, Tropic Thunder, Wedding Crashers, [i]I Love You Man[/] Geweldige komedies. Maar daar ging het eigenlijk niet om. Ik beweerde richting Q. Jones dat het niet helemaal snor zit met de films (op een aantal na) van Nederlandse bodem. Of dat nou komedies zijn of niet, doet er niet toe.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Ooh jazeker wel hoor.Het zijn ook drollen films voor de rest.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Ik beweerde richting Q. Jones dat het niet helemaal snor zit met de films (op een aantal na) van Nederlandse bodem. Of dat nou komedies zijn of niet, doet er niet toe.
TrickySmalls
-
- 607 messages
- 782 votes
Gelukkig komen er ook vele andere soorten films van Nederlandse bodem dan drama's en romantische films.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Vier jaar geleden was elke Nederlandse film volgens velen hier een oorlogsfilm of boekverfilming, tegenwoordig allemaal drama's of romantische films - dat zegt genoeg, lijkt me.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Dertien Nederlandse films zijn aangemeld voor de Nederlandse Oscarselectie. Onder meer ‘De Gelukkige Huisvrouw’, ‘Komt een Vrouw bij de Dokter’ en ‘De Hel van ‘63′ dingen mee naar een inzending voor de Oscars. Op 1 september kiest een commissie wie er naar de Academy of Motion Picture Arts and Sciences wordt gestuurd.
Ook ‘Terug Naar de Kust’, ‘Iep!’ en ‘Tirza’ doen een gooi naar de inzending. De uiteindelijke keuze van de jury wordt in Los Angeles opnieuw beoordeeld. De beste films belanden op een shortlist voor de ‘Oscar voor beste niet-Engelstalige film’.
De complete lijst:
- De gelukkige Huisvrouw
- Happy End
- De Hel van ‘63
- Hunting & Zn.
- Iep!
- Joy
- Komt een Vrouw bij de Dokter
- Shocking Blue
- Terug naar de Kust
- Tirza
- De Vliegenierster van Kazbek
- Win/Win
- Zwart Water
Vorig jaar was er veel te doen om de Nederlandse inzending. ‘Wit Licht’ met Marco Borsato in de hoofdrol werd in eerste instantie uitgekozen, maar daarop ging een groepje filmmakers in protest, omdat de inzending voor de buitenlandse markt opnieuw was gemonteerd en dus geen Nederlandse film zou zijn.
Uiteindelijk werd ‘Oorlogswinter’ ingestuurd. De film eindigde bij de laatste negen films en behoorde dus niet bij de beste vijf, die meedingen naar een Oscar.
Bron: Holland Film / Novum / CBR
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Hoe worden die films eigenlijk aangemeld / geselecteerd? Staan toch een paar opmerkelijke titels tussen ...
Q Jones
-
- 3524 messages
- 2880 votes
Ik stem voor De gelukkige huisvrouw, De hel van '63 en Terug Naar de kust
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Die laatste twee zullen de eerste schifting al niet overleven. Eerste heb ik nog niet gezien. Vraag me overigens helemaal af wat De Vliegenierster van Kazbek er tussen doet, vandaar de vraag hoe die films worden geselecteerd ... kan elke producent gewoon zijn of haar film aanmelden en that's it? Of is dit al een voorselectie door een bepaald stelletje bobo's?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
kan elke producent gewoon zijn of haar film aanmelden en that's it?
Ja.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
omdat de inzending voor de buitenlandse markt opnieuw was gemonteerd en dus geen Nederlandse film zou zijn.
.... ?!
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Thanks.
Inderdaad een vage zin, waarschijnlijk door persbureau Novum ingebracht.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dertien Nederlandse films zijn aangemeld voor de Nederlandse Oscarselectie. Onder meer ‘De Gelukkige Huisvrouw’, ‘Komt een Vrouw bij de Dokter’ en ‘De Hel van ‘63′ dingen mee naar een inzending voor de Oscars. Op 1 september kiest een commissie wie er naar de Academy of Motion Picture Arts and Sciences wordt gestuurd.
Ook ‘Terug Naar de Kust’, ‘Iep!’ en ‘Tirza’ doen een gooi naar de inzending. De uiteindelijke keuze van de jury wordt in Los Angeles opnieuw beoordeeld. De beste films belanden op een shortlist voor de ‘Oscar voor beste niet-Engelstalige film’.
De complete lijst:
- De gelukkige Huisvrouw
- Happy End
- De Hel van ‘63
- Hunting & Zn.
- Iep!
- Joy
- Komt een Vrouw bij de Dokter
- Shocking Blue
- Terug naar de Kust
- Tirza
- De Vliegenierster van Kazbek
- Win/Win
- Zwart Water
Vorig jaar was er veel te doen om de Nederlandse inzending. ‘Wit Licht’ met Marco Borsato in de hoofdrol werd in eerste instantie uitgekozen, maar daarop ging een groepje filmmakers in protest, omdat de inzending voor de buitenlandse markt opnieuw was gemonteerd en dus geen Nederlandse film zou zijn.
Uiteindelijk werd ‘Oorlogswinter’ ingestuurd. De film eindigde bij de laatste negen films en behoorde dus niet bij de beste vijf, die meedingen naar een Oscar.
Bron: Holland Film / Novum / CBR
Is dit een officieel persbericht van Holland Film?
megaman
-
- 1484 messages
- 229 votes
Zelfs een hoogvlieger als 'Zwartboek' vind ik geen onvergetelijke tranentrekker zoals bijvoorbeeld Chindler's List. Natuurlijk ziet de film er verzorgd uit en ook het acteerwerk is in orde dit keer. Maar verder maakt het geen permanente indruk op me. Vaak word Paul Verhoeven de hemel in geprezen maar voor mij kan de beste man toch echt niet tippen aan bijvoorbeeld een Ridley Scott, Stanley Kubrick, Steven Spielberg of een Park Chan-Wook, Kim Jee-Woon. Schrijf ik de Nederlandse film nu gelijk af? Echt niet. Ik blijf wachten op dat ene meesterwerk dat ik in m'n top-10 kan zetten.
Ik heb al m'n Nederlandse DVD's gezien op 'De Vierde Man' na. De psychologische thriller 'Zwart Water' heb ik besteld bij Bol.com. Verder kijk ik een beetje uit naar 'Sint' van Dick Maas. 'Komt een Vrouw bij de Dokter' en 'De Gelukkige Huisvrouw' heb ik nog niet gezien maar drama is niet echt mijn genre. Ik vind het wel erg jammer dat Nederland zich beperkt tot drama en komedie en meestal op save speelt qua acteurs en actrices. Any way, hier mijn Nederlandse films:
Dood Eind (2006-Erwin van den Eshof)
De Lift (1983-Dick Maas)
SL8N8 (2006-Frank van Geloven en Edwin Visser)
De Spooktrein (1939-Carl Lamac)
De Vierde Man (1983-Paul Verhoeven)
Zwartboek (2006-Paul Verhoeven)
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Deze zullen je wellicht wel bevallen:
Temmink: The Ultimate Fight (1998)
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Probeer anders het werk van Edwin Brienen eens, misschien vind je dat wat.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Gezien zijn top 10 lijkt me dat niks voor 'm.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Ik vind het zelf ook niet veel, maar gezien ie zoekt naar (even vrij vertaald) 'meer bijzondere / aparte' NL films, zou het kunnen werken.