- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Horror
Horror
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
Waaraan ik trouwens onlangs 0,5* uitgedeeld heb (en dat doe ik echt zelden!!) is aan Paranormal Activity: The Marked Ones (2014).
Het is natuurlijk een enorm simpele film. Paranormal Atctivity 1 en 3 zijn de enige die ik echt goed vind. 2 was slecht en 4 was vreselijk. The Marked Ones was nog wel te pruimen, maar erg lekker was het niet.
Ik kijk altijd als eerste deel 3 (de prequel) en dan deel 1 (het vervolg zeg maar). De rest laat ik links liggen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik heb eigenlijk niets met het found footage genre. Bij mij is het vooral de manier van filmen die ik onaangenaam vind om naar te kijken. Hoewel ik wil toch nog graag Cannibal Holocaust (1980) zien die blijkbaar de eerste was in dit genre.
Wat vinden jullie van:
The Blair Witch Project (1999)
Het idee vond ik eerlijk gezegd wel leuk maar de karakters vond ik zo vreselijk dat ik ze allemaal al snel dood wenste. Paranormal Activity (2007) zag ik ooit als onderdeel van halloween special in de bios en niemand van ons vond die leuk. Gelukkig was ook Case 39 (2009) een van de films, die vond ik wel goed. Minst leuke die ik ooit zag als halloween special was:
Dat was totaal niets voor mij.
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
Ik heb eigenlijk niets met het found footage genre. Bij mij is het vooral de manier van filmen die ik onaangenaam vind om naar te kijken. Hoewel ik wil toch nog graag Cannibal Holocaust (1980) zien die blijkbaar de eerste was in dit genre.
Wat vinden jullie van:
The Blair Witch Project (1999)
Het idee vond ik eerlijk gezegd wel leuk maar de karakters vond ik zo vreselijk dat ik ze allemaal al snel dood wenste. Paranormal Activity (2007) zag ik ooit als onderdeel van halloween special in de bios en niemand van ons vond die leuk. Gelukkig was ook Case 39 (2009) een van de films, die vond ik wel goed. Minst leuke die ik ooit zag als halloween special was:
Buried (2010)
Dat was totaal niets voor mij.
Je hoort veel negatieve dingen over Cannibal Holocaust. Ik vind het persoon een zeer sterke en mooie film.
The Blair Witch Project vond ik erg goed en eng. De personages waren dan misschien af en toe irritant (ik had er niet erg veel last van), maar de nachten in de tent waren zeker wel eng. Vooral die scene waar je ineens al die kinderen hoort lachen en rennen, brrrr!
Case 39 was ik dan weer niet zo heel erg weg van. Buried moet ik nog zien.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Eens over wat je zegt alexspyforever. Vond ze allemaal wel aardig, geen toppers maar wel OK. Buried heb ik klaar liggen, en die ligt al heel lang klaar omdat ik hetzelfde gevoel heb als jij. Films die zich op 1 locatie afspelen vind ik meestal niet zo, en naar een zwart scherm kijken daar hou ik ook niet van. Maar hij zal vroeg of laat wel door mij gezien worden, dus dan lees je op die pagina wel wat ik ervan vond
. Cannibal Holocaust ken ik niet.
Ook eens met thriller97 v.w.b. de Paranormal Activity-reeks. 1 en 3 zijn de beste, 3 is vooral geinig om te zien.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
The Den (2013) (3.5*) is één van de leukere varianten op de found footage. Evenals Cybernatural (2014) (3.0*) die als stijloefening erg interessant is, maar als feature film niet voor iedereen geslaagd zal zijn. Paranormal Activity reeks is maar so-so, Marked Ones (met 3*) de beste.
Andere films die effectief zijn: Grave Encounters (2011) (ook meteen een bekende en een stuk beter dan het tweede deel), Frankenstein's Army (2013) wijkt iet wat af van de meute, maar past de stijl erg vernuftig toe. Maakt de creaturen nóg imposanter , The Bay (2012) pakt het vrij groots aan, maar vliegt nergens uit de bocht. Intense epidemie-film. , Crowsnest (2012) springt er niet bepaald uit qua originaliteit, maar er heerst een fraaie, duistere sfeer. Nogal schreeuwerig geacteerd, dus als je daar doorgaans moeite mee hebt... Mr. Jones (2013) speelt op een opvallende manier met de stijlregels en is op die manier visueel nog écht doordacht ook, iets wat bij veel soortgenoten ontbreekt. En nog voor de PA hype: My Little Eye (2002) die het reality-aspect goed uitbuit.
En natuurlijk de V/H/S films, maar dat spreekt voor zich.
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
Grave Encounters heb ik ook gezien. Die vond ik erg goed.
V/H/S moet je van houden. Ik vind ze wel lachen.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Wat de Franse films betreft vind ik deze wel een aanrader:
http://www.moviemeter.nl/film/37197http://www.moviemeter.nl/film/37197]Ils - Them (2006) - Trailer (youtube)
Verder nog weinig Aziatische werkjes hier voorbij zien komen, terwijl daar toch wel een aantal parels tussen moeten zitten. Ik hou me aanbevolen voor tips van wie goede werkjes kent
. Van wat ik gezien heb zijn dit de toppers wat mij betreft:
http://www.moviemeter.nl/film/6347]Honogurai Mizu no Soko Kara - Dark Water (2002)
De remake [url=http://www.moviemeter.nl/film/23641]Dark Water (2005) is hier al genoemd, het origineel vond ik 1 volle ster beter.
http://www.moviemeter.nl/film/23860]The Grudge (2004)
Dit is de remake, het [url=http://www.moviemeter.nl/film/10885]origineel heb ik helaas niet gezien, maar ik vond deze prima te doen.
http://www.moviemeter.nl/film/4105]The Ring (2002)
Een hele bekende vermoed ik. Wederom heb ik [url=http://www.moviemeter.nl/film/4110]het origineel niet gezien en vond ik de remake een prima optie.
[url=http://www.moviemeter.nl/film/37558]Gwoemul -The Host (2006) - Trailer (youtube)
Deze monsterfilm is de meest vreemde van deze vijf. Een bizarre genremix waar je het ene moment naar een komedie zit te kijken, dan naar een drama, dan wordt het opeens een actiefilm, horror, thriller en ga zo maar door, steeds geeft de film een draai aan het verhaal en aan het genre. I.i.g. heel origineel. Ik vond het een hele vermakeljke om naar te kijken, maar misschien niet voor iedereen weggelegd omdat het compleet van de bekende paden afstapt en volstrekt onvoorspelbaar is (en dat is iets waar ik juist wél van hou). Maar het is dus geen film waar je jezelf een schouderklopje bij kunt geven omdat je het einde kon raden. Wel geschikt voor wie eens iets totaal anders wil zien.
Deze vijf vond ik dus allemaal goed en zijn aanraders wat mij betreft.
thriller97, m.b.t. 'paranormale'/geestenfilms, van deze vijf kunnen The Grudge en Honogurai... (Dark Water) wellicht als soort van "haunted house"-films wel onder die categorie vallen. Niet 100% misschien, maar ze komen heel erg in de buurt.
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
Ils is inderdaad een goede film.
De originele Dark Water heb ik nog niet gezien. Lijkt me interessant.
De originele The Grudge was erg eng. De remake was ook best goed.
The Ring vind ik zowel Japans als Amerikaans gewoon niks.
The Host vond ik ook niet zo geweldig, eerlijk gezegd.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Paranormal Activity vind ik werkelijk één van de dieptepunten in de geschiedenis van het genre, maar goed, ik heb dan ook weinig met dat paranormale geneuzel
. Ander aanradertje in het found footage genre is As Above, So Below (2014). Al put die voornamelijk zijn kracht uit de sfeervolle setting, de filmtechniek (shaky cam gedoe) is al wel eerder en beter gehanteerd in een film als [Rec].
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
Dat is inderdaad ook een prima horror filmpie, @leatherhead.
Ik heb [Rec] 1 en 2 gezien. Zijn 3 en 4 goed?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik zou de Japanse Ring niet aanbevelen. Dark Water vind ik de beste Japanse film maar ik zou hem nu toch niet meer kunnen bekijken.
Ik heb een periode gehad waarin ik graag Aziatische horror keek, maar daar ben ik beetje uit, het tempo stelt mijn geduld te zwaar op de proef.
Deze valt op dat vlak nog wel goed mee dan:
En deze waarin een klein meisje erg sterk acteert:
Ik hou wel van paranormaal maar ik vind het maar niks als het pikdonker is (duisternis kan ik ook filmen) of de schrikfactor moet komen van onverwachtse geluiden waar iedereen van zou schrikken ook als er helemaal niets engs is op het scherm en zo shaky cam daar word ik al helemaal tureluurs van. Allemaal zaken die ik vaak in found footage zie. En ja meestal vervelende karakters.
En Buried vond ik een van de vreselijkste films om door te komen (het is basically een man in een kist die telefoongesprekken voert hopende dat iemand hem komt redden, lekker goedkoop en vol onlogische elementen), en we konden niet weg uit de bios want er waren nog 2 andere films te kijken. Ik weet nog goed toen de film over was dat een meisje in de rij achter ons luidop zei "bah wat een stomme film".
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Dat is inderdaad ook een prima horror filmpie, @leatherhead.
Ik heb [Rec] 1 en 2 gezien. Zijn 3 en 4 goed?
Deel drie is best geinig, al moet je wel rekening houden met het feit dat er daar een ietwat andere richting ingeslagen wordt. Leunt meer tegen het komedie genre aan, dus als je een spannende/enge horror verwacht kom je van een koude kermis thuis. Maar niettemin wel vermakelijk. 
Deel 4 heb ik nog niet gezien.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Dank je Kondoro0614, ik doe mijn best 
En dank je alexspyforever! Gin Gwai - The Eye (2002) heb ik gezien en vond het wel een hele aardige (3*). Pon komt zo te zien uit Zuid-Korea, en ik begin een zwak voor dat land te krijgen, dus daar ga ik zeker achteraan! Heeft bovendien ook een prima gemiddelde op MM voor een horror.
Van de tips van jeroentjuhhhhh zag ik My Little Eye (2002) in de bioscoop, heb m ook op 3* staan. Lang geleden alweer, maar ik heb wel positieve herinneringen aan die film. Grave Encounters (2011) vond ik net gaan, en The Bay (2012) was voor mij persoonlijk te doorsnee en te gewoontjes om in het horrorgenre uit te springen.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Pet Sematary (1989) (deel 1 is dit, deel 2 schijnt minder te zijn) is ook het kijken waard. Heb deze film een 7 / 10 gegeven. De film is gebaseerd op een gelijknamig boek van Stephen King. Het is officieel een horror film maar vind het ook iets mysterieus hebben, mede dankzij de buurman en het dierenkerkhof waar de film in feite over gaat. Ook het einde vind ik erg sterk maar zal niks verklappen! En de spelers acteren goed en dat is lang niet bij alle films het geval uit de jaren 80.
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
Pet Sematary (1989) is ook het kijken waard.
Dat is inderdaad een klassieker.
Hebben jullie The Babadook (2014) gezien? Redelijk goede horror film met een aantal sterke scenes en een leuk einde.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3848 votes
The babadook was niks voor mij. Het boek was even creepy, de rest van de film was dat voor mij persoonlijk niet.
Misschien ook leuk om even onder de aandacht te brengen onder het motto : het mag ook al eens van bij ons zijn 
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Waar is Amsterdamned?! Zo'n beetje de enige film die ons land niet voor lul zet
Fantastische film. Zo'n Dood Eind is echt verschrikkelijke prul. De Poel en Sint zijn beide aardig (als pulp). Wat dat betreft liever niet bij ons.. België doet dat beter! Cannibal (2010) is ook fraai.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3848 votes
Die twee die jij opnoemt kende ik nog niet. Van mijn lijst heb ik ze ook niet allemaal gezien hoor. De poel en Calvaire heb ik niet gezien. En ik ben ,denk ik, de enige belg die welp nog niet gezien heeft 
Sint was zeer leuk ( was met Egbert-Jan Weeber dus streepje voor
), ik hou wel van Dick maas fims. Zeker als hij samenwerkt met Huub Stapel. Over Dick Maas gesproken : de lift al is dat misschien niet echt horror.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
En dan hebben we een Belgisch-Nederlandse productie nog niet vernoemd die steevast zal worden genoemd bij Nacht van de Wansmaak.
Intensive Care (1991)
Denk toch de slechtste horror en mss slechtse film die ik ooit heb gezien 
Hollywood007
Ik heb Welp ook nog niet gezien, lijkt me een slasher waar ik geen f*k aan ga vinden. Misschien als ik hem eens voor niets kan zien met wat vrienden. Sint vond ik ook wel bottom of the barrel horror.
Dan viel De Lift nog goed mee alleen al voor die onthoofdingsscène.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3848 votes
Mijn interesse is in ieder geval gewekt alexspyforever 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Mijn interesse is in ieder geval gewekt alexspyforever
Dan zal je ook meteen merken waarom Koen Wauters toch maar zanger is gebleven en niet verder is gegaan als acteur 
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3848 votes
hahaha, Nada van Nie is wel super. Ik zag haar in Honneponnetje, een film die niet veel mensen kan bekoren, maar die ik wel geestig vindt.
galaxydriver32
-
- 1122 messages
- 361 votes
Hey all!
In de PM die jullie allemaal kregen stond ook dat, wanneer het topic een beetje rollende zou zijn, we een soort van horrorfilm van de week willen doen. Dit willen we als volgt gaan doen:
- Iedereen mag één horrorfilm per week nomineren, maar niet elke week dezelfde.
- Aan het einde van de week wordt een willekeurig iemand die actief in dit topic is gekozen om de horrorfilm van de week te kiezen, mits je diegene wilt zijn. Je mag dan niet voor je eigen nominatie kiezen. Het willekeurig kiezen wordt gedaan met https://www.random.org/lists/. Degene die daar, na het randomizen (een soort van door elkaar heen schudden van de lijst), bovenaan komt te staan zal dus mogen kiezen.
- Als je degene bent geweest die mocht kiezen, kan je daar de eerst volgende week niet gelijk weer voor in aanmerking komen. Maar, je mag dan uiteraard nog wel een film nomineren.
Het doel van een horrorfilm van de week is om een horrorfilm een week lang in de spotlights te zetten. Zo kan bijvoorbeeld een wat minder bekende film die wel de moeite waard is, ook wat aandacht krijgen. Aan het eind van deze week zal de eerste horrorfilm van de week voor de volgende week worden gekozen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tof! Wanneer beginnen we?
Je mag vanaf nu een nominatie doen 
galaxydriver32 willen we afspreken om zaterdagavond de nominaties af te ronden? Om 20 uur of zo? Ik zal wel een lijstje bijhouden van eenieder die een nominatie doet en deze dan herhalen.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3848 votes
Dan zal ik de spits afbijten. Ik nomineer mijn ultieme favoriet : Midnight Movie
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Horrornominaties week 13-19/07/2015
Midnight Movie (2008) (Hollywood007)
Communion (1976) (alexspyforever)
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Ik nomineer: Sexykiller, Morirás por Ella (2008)
Overigens een erg leuke horrorkomedie Hollywood007, om nog even op je vraag naar goede horrorkomedies te reageren.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3848 votes
Thx DonOswaldo , die komt bij op mijn to see lijst