- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Horror
Horror
galaxydriver32
-
- 1122 messages
- 361 votes
Mijn nominatie: Feast (2005)
Leuk, niet al te bekend horrorfilmpje die de zit zeker waard is!
Sorry dat ik niet vaak online ben, misschien had alexspyforever het al gezegd maar het internet hier is zeer beperkt.
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13471 messages
- 1308 votes
Feast 1, 2 & 3: Geweldige films, ik heb er zelf veel plezier aan beleefd.
galaxydriver32
-
- 1122 messages
- 361 votes
Ik moet 2 en 3 nog zien, heb ze gek genoeg laatst pas ontdekt.. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Horrornominaties week 20-26/07/2015 (nominaties tot 18/07 16u)
Meer uitleg hierover op pagina 27
Je mag geen film nemen die vorige keer al werd genomineerd (zie pagina 34)
The Seasoning House (2012) (Kondoro0614)
Sudor Frío (2010) (tattoobob)
Cujo (1983) (Hollywood007)
Haunter (2013) (alexspyforever)
Braindead (1992) (Raffael77)
Geomeun Jip (2007) (Left4Dead)
La Frusta e il Corpo (1963) (Richard_Voorhees)
Invasion of the Body Snatchers (1978) (mikey)
Ren Pi Deng Long (1982) (Metalfist)
Under the Bed (2012) (jeroentjuhhhhh)
El Mascarado Massacre (2006) (jordandejong)
The Phantom of the Opera (1925) (John Barry)
Calvaire (2004) (HALVE TAMME.)
The Crying Dead (2011) (Shinobi)
Satan's Little Helper (2004) (Gang_Star)
Trouble Every Day (2001) (leatherhead)
Gin Gwai (2002) (arno74)
Dead End (2003) (unreallerke)
Feast (2005) (galaxydriver32)
galaxydriver32 wanneer ben je precies terug?
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13471 messages
- 1308 votes
Ik moet 2 en 3 nog zien, heb ze gek genoeg laatst pas ontdekt..
schrijver op MM betreft vrouwen van (uhh lekker wijf of o wow dikke tieten),
maar Jenny Wade / Honey Pie in de feast trilogie, zeer leuk dame om naar te
kijken
.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Lee deed in die jaren mee aan een hele rits aan Hammer Dracula films. Ik heb ze volgens mij nog niet eens allemaal gezien, maar de meeste inmiddels wel. De kwaliteit varieert gezien er vaak een andere verhaallijn, cast en regisseur was, maar Lee als Dracula heeft op mij een permanente indruk achtergelaten. Bijna meer nog dan Bela Lugosi in de versie uit '31.
Price deed natuurlijk mee aan al die Poe films van Corman.
Maar beiden zijn in vele horrorfilms te zien vanaf de jaren '50 t/m de jaren '80. Ze zijn natuurlijk niet allemaal even hoogstaand. Zo vond ik Franco's Fu Manchu films waar Lee in meedeed bijna een kwelling om doorheen te komen (definitief geen aanraders wat mij betreft).
Als jullie het werk van Lee voor Hammer kunnen waarderen, dan kan ik jullie ook wel het werk van Peter Cushing aanraden. Beiden speelden in verschillende Hammer films samen, maar ze hebben ook de nodige films afzonderlijk van elkaar gedaan.
Peter Cushing en Christopher Lee vind ik beiden iconische Engelse acteurs. Lee heeft vooral veel charisma en een imponerend stemgeluid. Cushing ziet er altijd heel anders uit. Echt als zo'n bescheiden, beetje bekakte Engelsman, maar acteert in de rollen waarin ik heb tot op heden heb gezien echt met volle passie. Zo is Cushing bij mij bekend geraakt als de meest fanatieke vampierjager die ik tot op heden onscreen heb gezien.
Ik wil anders weleens een lijstje maken met films van hen die ik goed vond. De meeste van hun Hammer films zijn wel de moeite van het kijken waard, al heb ik mijn twijfels over een film als The Legend of the 7 Golden Vampires (1974) (de laatste Hammer Dracula film en die heb ik nog niet gezien).
Verder zijn veel van de Hammer films zonder hen ook wel mooi en als je de smaak van klassieke Britse horrors te pakken hebt, dan kan ik jullie ook doorverwijzen naar het werk van Amicus. Dat was naast Hammer de enige andere Britse productiemaatschappij die horrorfilms produceerden. Zij waren met hun "portmanteau" films zo'n beetje de uitvinders van de horrorfilms die in meerdere kleine verhalen opgedeeld zijn.
Ze hebben echter ook een aantal gewone horrors gemaakt. Zie Amicus Productions - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org voor meer info over hun werk.
). Ik zie graag een lijst tegemoet, ook al is het niet my cup of tea. Ben door m'n studie wel in aanraking gekomen met deze periodes en ben bekend met veel van het werk van deze grootheden, maar nooit getriggerd om er verder wat mee te doen. Misschien biedt zo'n lijstje wat houvast! Heb 4 jaar geleden White Zombie (1932) gezien, maar daar had ik een commentary-track bij nodig om geïnteresseerd te blijven. En die The Legend of the 7 Golden Vampires (1974) ligt ook al een tijdje klaar (heeft een Nederlandse uitgave), vooral omdat het behoorlijk cheesy lijkt te zijn.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ben zelf ook de laatste tijd geïnteresseerd geraakt in Hammer (vooral dankzij A History of Horror with Mark Gatiss (2010) eigenlijk) en een lijstje kan daar altijd bij helpen 
Laat ik dan maar ineens even aftrappen met een top 15:
[01] (4.5*) The Anniversary (1968)
[02] (4.0*) The Curse of Frankenstein (1957)
[03] (4.0*) The Nanny (1965)
[04] (4.0*) The Quatermass Xperiment (1955)
[05] (3.5*) Blood from the Mummy's Tomb (1971)
[06] (3.5*) Dracula A.D. 1972 (1972)
[07] (3.5*) Dr Jekyll & Sister Hyde (1971)
[08] (3.5*) The Mummy (1959)
[09] (3.5*) Frankenstein Created Woman (1967)
[10] (3.5*) Scars of Dracula (1970)
[11] (3.0*) The Brides of Dracula (1960)
[12] (3.0*) Dracula: Prince of Darkness (1966)
[13] (3.0*) Captain Kronos - Vampire Hunter (1974)
[14] (2.5*) Taste the Blood of Dracula (1970)
[15] (1.5*) Demons of the Mind (1972)
https://www.icheckmovies.com/lists/hammer+film+productions/apronikoff/
Niet alles is even goed weliswaar, maar de Hammer films staan altijd wel garant voor een op zijn minst interessante films. Het schoon vrouwvolk (Valerie Leon! Caroline Munro!) helpt daar natuurlijk ook wel bij, maar het zijn vooral die knappe barokke settings die voor een unieke sfeer zorgen. Peter Cushing en Christopher Lee doen de rest, veruit de twee heerlijkste acteurs uit heel de studio als je het mij vraagt.
Ik heb 2 atypische Hammer films in mijn lijst staan (The Anniversary en The Nanny) die je niet echt kunt vergelijken met de horror films die de studio maakte, maar het zijn toch nog wel aanraders 
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Enige ervaring met silents? De oudste horrorfilm is:
Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)
De eerste full-length misschien, maar er zijn nog wat filmpjes die nog ouder zijn, bijvoorbeeld: Frankenstein (1910).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De eerste full-length misschien, maar er zijn nog wat filmpjes die nog ouder zijn, bijvoorbeeld: Frankenstein (1910).
Juist het is dat wat ik wilde zeggen, die daarvoor waren shorts.
Metalfist leuk dat er wat appreciatie is van jouw kant voor wat oudere horrorfilms. We willen de discussie vooral houden op horrorervaringen niet zozeer op het plaatsen van lijstjes en toplijstjes (warvoor al andere topics bestaan). Nu goed als anderen daar wel iets mee zijn dan heb ik natuurlijk niets gezegd.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Elke film heeft een review gekregen langs mijn kant (lijkt me wat nutteloos om die te gaan rehashen) en jeroentjuhhhhh vraagt zelf achter een lijstje? Het is toch ook niet zomaar 'een lijstje', want er staat onder andere in wat me aantrekt in de Hammer studio?
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
^^Goed dat je het zegt, dan zoek ik even een andere plek om mijn lijstje te plaatsen, gezien jeroentjuhhhhh daar eventueel interesse in heeft. En ik kan begrijpen dat je moeite had met White Zombie (1932) Jeroen, ik heb hem zelf ooit ook eens gezien en meen me te herinneren dat ik het een enorm trage film vond (ondanks de korte speelduur). Hij staat echter nog op mijn lijst om (ooit) nog eens te zien voor een nieuwe beoordeling. Wat dat betreft vond ik Dracula (1931) een stuk boeiender.
^^^Wel leuk om te zien dat je ook wat meer buiten het horror genre bent getreden qua Hammer films Metalfist. Ze hebben bij Hammer namelijk ook nog heel veel films gemaakt die buiten in compleet andere genres, bijvoorbeeld een hele rits aan Robin Hood avonturenfilms. Zelf heb ik mij qua Hammer films tot op heden echter beperkt tot de horrors, al viel Fear in the Night (1972, in... misschien een klein beetje buiten de boot.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Elke film heeft een review gekregen langs mijn kant (lijkt me wat nutteloos om die te gaan rehashen) en jeroentjuhhhhh vraagt zelf achter een lijstje? Het is toch ook niet zomaar 'een lijstje', want er staat onder andere in wat me aantrekt in de Hammer studio?
Akkoord en we verwachten ook geen uitgebreide reviews, meer van want vond je er ervan aan te raden of niet. Zolang niet iedereen dit topic gaat gebruiken om hier (alweer) een lijstjestopic van te maken, kan zo een lijstje af en toe geen kwaad. Dat was trouwens een van de verzuchtingen van Jeroen die zei dat hij niet op een topic zat te wachten van lege lijstjes. Ik heb ook lijstjes gestuurd van zombiefilms naar wie wou maar dan via pm. Ik ga dat ook consequent zo proberen te doen zodat dit toch vooral een horror discussie en ervaring topic blijft. Het plaatsen van lijstjes zonder meer doet een topic al snel uitdoven vind ik. Nu goed je hebt er wel een goede toelichting bij gegeven 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Enige ervaring met silents? De oudste horrorfilm is:
Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)
Ik vind die alvast heel knap en ga hem wel eens een keertje nomineren als niemand anders dat al heeft gedaan tegen die tijd.
Silents is niks (meer) voor mij, ook niet als er muziek bij is. Heb de Laurel & Hardy-shorts om die reden ook weg gedaan.
Maar misschien voor iemand anders een tip.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Silents is niks (meer) voor mij, ook niet als er muziek bij is. Heb de Laurel & Hardy-shorts om die reden ook weg gedaan.
Maar misschien voor iemand anders een tip.
Laurel & Hardy of andere slapstick is wel helemaal niet te vergelijken met silent horror Je gaat ook geen gesproken comedy en gesproken horror over dezelfde kam scheren als de enige overeenkomst spraak is. 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
^^Goed dat je het zegt, dan zoek ik even een andere plek om mijn lijstje te plaatsen, gezien jeroentjuhhhhh daar eventueel interesse in heeft.
Aanvankelijk was dit wel o.a. een lijstjes-topic, neem ik aan gezien de eerste pagina's. Nu is dit project van nominaties hierin samengevoegd. Lastig wel, zou je weer en toplijst-topic moeten openen. Zie van dit genre niet iets van je horror top 10 of zoiets.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Laurel & Hardy of andere slapstick is wel helemaal niet te vergelijken met silent horror Je gaat ook geen gesproken comedy en gesproken horror over dezelfde kam scheren als de enige overeenkomst spraak is.
Dan nog, ik begin er niet aan meer aan met die mega oude films van voor ca.1930
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Aanvankelijk was dit wel o.a. een lijstjes-topic, neem ik aan gezien de eerste pagina's. Nu is dit project van nominaties hierin samengevoegd. Lastig wel, zou je weer en toplijst-topic moeten openen. Zie van dit genre niet iets van je horror top 10 of zoiets.
Diepgang is het enige wat hier vaak nog ontbreekt. Zo'n zombie-lijst (zoals van alexspyforever ) lijkt me dan heel nuttig in dit topic. Het is geen doelloze opsomming, maar een stel titels met duidelijk thema en roept op tot het bekijken / behandelen van een (sub)genre.
Niet specifiek top 10, maar wel Film >> Toplijsten en favorieten >> Beste horrorfilms , Film >> Toplijsten en favorieten >> Top 5 zombiefilms , Film >> Toplijsten en favorieten >> Beste horrorfilms sinds het millennium en voor jaren 90 etc.. 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Je kan ook nog altijd in dat persoonlijke top 100-topic wat plaatsen. Het hoeft toch niet zo lang allemaal.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Wel we kunnen de mensen ook niet verplichten om iets meer te gaan zeggen dan leuk of niet leuk over een film als ze daar niet zo een behoefte aan hebben. Ook is de een al wat spraakzamer of welbespraakter dan de ander.
Ik kan blijven zeuren dat ik en galaxy een andere weg wilde inslaan dan het originele horrortopic met zijn lijstjes en aanbevelingen en dat de mods het niet zo zagen en ons naar hier hebben gestuurd. Maar het is nu zo en het werkt nu toch min of meer. Het aantal pagina's is op enkele weken zowat verdubbeld. Of dat blijft duren hangt natuurlijk van het enthousiasme af van de bijdragers. Zo een filmnominatie kan users stimuleren al zullen er ook tussen zitten die wellicht een paar keer iets nomineren en bijdragen en dan lange tijd niets van zich laten horen. Iets nieuws is altijd leuk maar dat blijft niet duren. Daarom dat ik met een nieuw idee speel maar wacht voorlopig tot Mr. France terug is.
Als je echt diepgaande discussies in horror wilt denk ik dat dit topic niet voldoende is. Daarvoor heb je naar mijn mening een echte horrorsectie nodig en niet één topic waar alles onder valt. Maar ik vrees dat moviemeter daarvoor te klein is.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Veel topics, net als dit topic, beginnen anders met iets in de trant van wie weet nog meer van die films of ik heb deze gezien en welke jullie? Dat is dan meer naslag en geen discussie. Ook niet erg verder. Bij films is het vaak ook niet zoveel anders, de één vindt dit en de ander dat.
Wat Metalfist zegt klopt ook wel. Je plaatst een lijstje. Waarom zou je dat verder toelichten als je dat bij de film ook hebt gedaan. En mensen die dat bij films niet doen, zullen dat vervolgens ook niet gaan doen als ze een lijst hebben geplaatst.
Ik denk niet dat MM te klein is. Wel wordt er teveel in hoofdgenres gedacht.
Raffael77
-
- 1891 messages
- 0 votes
Ik kijk zoveel films dat ik de titels niet onhoudt na verloop van tijd. Die lijstjes hier zijn wel handig om zo toch nog leuke films tegen te komen of films die ik niet meer wist terug te vinden.
Ik heb wel een idee als we zo doorgaan met die lijstjes dat we snel uitgepraat zijn over horror films.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3845 votes
Ook een aardig filmpje : Zoltan. Zeker eens de moeite om onder de aandacht te brengen.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
^Werkelijk nog nooit van gehoord. Is de regisseur niet de vader van Full Moon oprichter Charles Band?
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Ik ga overigens lijstjes maken (heb besloten het in verschillende stukken te delen). Waarschijnlijk zal ik er regelmatig een halve geschiedenisles bij typen, want als ik enthousiast over iets word dan draaf ik vaak wat door. Zie dit topic voor mijn eerste relaas over de Hammer Dracula films.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3845 votes
^Werkelijk nog nooit van gehoord. Is de regisseur niet de vader van Full Moon oprichter Charles Band?
Ja dat is hij 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Zo heb ik eindelijk de vader of moeder van de found footage films gezien met name:
Ik vind toch wel dat die terecht zo mag genoemd worden al zijn ze met dit genre een totaal andere richting uitgeslagen sinds The Blair Witch Project (1999).
De boodschap die de film achterlaat vond ik eigenlijk wel het sterkste op het einde niet zozeer de schokkende beelden van het afslachten van de dieren en mensen en verkrachtingen. Who are the real cannibals?
Voor de boodschap alleen zou ik de film al een 7/10 geven.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Heeft trouwens iemand nog naar de film van de week gekeken of ben ik de enige die een poging heeft ondernomen?
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Ik heb hem onlangs getracht te downloaden, maar het mocht niet baten. Zal vanavond misschien nog wel een poging ondernemen, kopen op dvd vind ik toch net even teveel van het goede.
maerk
-
- 4249 messages
- 2702 votes
Mijn nominatie voor deze week is Dying Breed.
Een erg sfeervolle en naargeestige film over kannibalen op Tasmanië. Erg ondergewaardeerd op deze site, al is het wel een tijdje geleden dat ik hem voor het laatst zag.