• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.950 actors
  • 9.370.968 votes
Profile

Mumblecore

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Zag tot mijn schrik dat er nog helemaal geen topic is waar dit genre besproken kan worden, terwijl er toch steeds meer animo voor lijkt te komen. Hierbij dus. Voor de mensen die zich afvragen wat het is: het gaan in de meeste gevallen om extreem minimale, onhankelijke, dialoog gedreven producties waar goed camerawerk/montage niets voorop staat. Vaak staan er figuren centraal die de weg kwijt zijn, vast zitten in het leven en niet weten hoe ze verder moeten. Voor veel mensen in de categorie 20/30, waaronder mezelf, enorm herkenbaar dus.

Voor mij viel de term voor het eerst ergens eind 2010 in een gesprek met Inland Rabbit die nog het meest bezig is met het kijken van kleine indie-filmpjes. Veel succesvolle tips binnen dit genre kwamen dan ook van hem. Hieronder een met behulp van hem, imdb-lijstjes en wat google search gemaakt lijstje met titels van mumblecore en door mumblecore beinvloede films:

Funny Ha Ha

The Puffy Chair

Kissing on the Mouth

Mutual Appreciation

Four Eyed Monsters

The GoodTimesKid

Dance Party, USA

Hamilton

The Hole Story

LOL

Pop Skull

Team Picture

Quiet City

In Search of a Midnight Kiss

The Tracey Fragments

Wild Tigers I Have Known

Hannah Takes the Stairs

Frownland

Medicine For the Melancholy

My Effortless Brilliance

Nights and Weekends

Baghead

Wendy and Lucy

The Pleasure of Being Robbed

RSO [Registered Sex Offender]

Luke and Brie Are on a First Date

Woodpecker

Momma's Man

Beeswax

Wah Do Dem

You Won't Miss Me

Harmony and Me

Humpday

Alexander the Last

True Adolescents

Guy and Madeline on a Park Bench

Breaking Upwards

Creative Nonfication

The Exploding Girl

Go Get Some Rosemary

Sorry, Thanks

Cold Weather

Tiny Furniture

Greenberg

Cyrus

Open Five

Holy Land

The Freebie

Shit Year

This Movie Is Broken

Audrey the Trainwreck

Jeff, Who Lives at Home

The Color Wheel

Bellflower

Your Sister's Sister

Putty Hill

Nancy, Please

Jess + Moss

Northeast

The Off Hours

Little Birds

Art History

Green

Be Good

The Lie

The Zone

Uncle Kent

Silver Bullets

Autoerotic

Caitlin Plays Herself

All the Light in the Sky

Nobody Walks

The Do-Deca-Penthalon

Somebody Up There Likes Me

The Comedy

Entrance

Red Flag

Sun Don't Shine

I want Your Love

Marriage Material

Drinking Buddies

Computer Chess

Prince Avalanche

Lijst is chronologisch en begint met de eerste officiele titel uit 2002. Als je het voor deze tijd wilt zoeken moet je bij het slacker-genre zijn waarin wat bekendere figuren als Richard Linklater, Kevin Smith , Noah Baumbachen Gregg Araki halverwege jaren 90 actief waren. De term is afkomstig uit eerst genoemde zijn debuut. Ook de vroege Bruce McDonald ,Gus Van Sant en (misschien?) Jim Jarmuch films hebben invloeden. Er zijn ook mensen die het grove en zielloze adaptaties vinden van Eric Rohmer, Jean-Luc Godard en John Cassavetes maar daar ken ik persoonlijk nog te weinig van om er veel over te zeggen. Bekende namen binnen de Mumblecore zijn Andrew Bujalski, Joe Swanberg (ook als *uhum* acteur),

Jay Duplass, Aaron Katz, Kentucker Audley, Lena Dunham (bracht het genre voort in haar serie: Girls) Greta Gerwig (voornamelijk als actrice) en Ry Russo-Young. Op meer kan ik er even niet komen...

Airbakke, Mescaline, Naomi Watts, Ste*, Frank ( ) en weet ik wie dit nog meer kijkt/boeiend vind?

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje aanvullen en heb ik de leken hier wat enthousaist gemaakt.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Lol, wat erg. Die was ik nog nooit tegen gekomen, weerlekker spuit 11 van me. Al zou het goed kunnen zijn dat IR hem wel eens door had gelinkt, heb het geheugen als een zeef de laatste tijd. Hmm, misschien kan een mod ze even aanpassen/de titel aanpassen?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Dat topic heette eerst ook Mumblecore en is toen naar de huidige titel veranderd. Misschien dat deze apart kan bestaan als echt specifiek gericht op enkel Mumblecore, anders kan deze overzichtelijke en informatieve post mooi naar dat topic verplaatst worden.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Hoop het wel, ging wel even wat tijd in zitten om die linkjes om te zetten in titels.

Edit: Heb in het verleden ook eens dit topic geopend om mijn specifieke voorkeuren op een rijtje te zetten terwijl deze er ook al was. Daar werd toen ook niet moeilijk over gedaan, dus het zou moeten kunnen...

Ste*

• 2070 messages
  • 1386 votes

Ik ben zelf nogal een beginneling, heb er nog maar een paar gezien. Maar ik ga eens die lijst doorspitten om te kijken wat ik wil zien!

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

zoals Mcsavah al zei, dit topic is niet echt nodig. .Coming of age vind ik trouwens een breder topic dan wat we aan het doen zijn bij die American Indie Movement, dus dat is geen vergelijking.

The Hole Story van Alex Karpovsky is trouwens erg leuk, al lijkt t een beetje op RSO (Registered Sex Offender), dus je moet er tegen kunnen.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

niethie wrote:

Hoop het wel, ging wel even wat tijd in zitten om die linkjes om te zetten in titels.

Als je naar een film op moviemeter linkt hoef je de url-button niet te gebruiken, dan krijg je automatisch titel en jaartal te zien

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Was ik nog vergeten in bovenstaande lijst:

The Guatemalan Handshake (2006)

Lovers of Hate (2010)

Damsels in Distress (2011)

Safety Not Guaranteed (2012)

Lola Versus (2012)

En nog enkele titels die nog niet op de site staan:

Hohokam (Frank V. Ross)

Orphans (Ry Russo-Young)

Carter (Ryan Andrew Balas)

Yeast (Mary Bronstein)

Uptown (Brian Ackley)

Bad Fever (Dustin Guy Defa)

No Matter What (Cherie Saulter)

Present Company (Frank V. Ross)

Forest For the Trees (Jonathan Slade)

The Mountain, the River and the Road (Michael Harring)

Everyone Says i Look Just Like Her (Ryan Andrew Balas)

Gabi on the Road in Juli (Lawrence Michael Levine)

Tiger Tail in Blue (Frank V. Ross)

Empire Builder (Kris Swanberg)

Dus als iemand zich geroepen voelt?

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Ach dat is een lijst die je toch nooit compleet krijgt natuurlijk. Jess + Moss (2011) en Pavilion (2012) mogen hier wat mij betreft ook wel tussen en wat te denken van het werk van Amber Benson , kan volgens mij ook prima het lijstje in.

Bij de niet toegevoegde films staan trouwens films waar ik nog nooit van gehoord heb zelfs.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Reichardt en vooral Old Joy mogen er ook wel bij.

Een Prince Avalanche heeft dan weer een te gelikte productie om hier te staan.

Welcome to Pine Hill (2012) is ook wel een interessante die ik laatst zag. Maar vind het andere topic toch wel beter. Dit beperkt wat te veel terwijl deze films ook daar prima kunnen.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Gabi on the Roof in July heeft Lena Dunham. Principekwestie, dan kijk ik niet.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Maar jij hebt wel de mogelijkheid hem te kijken als je dat zou willen?

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Daar zette ik je op t verkeerde been, sorry. Ik heb dezelfde "bronnen" voor dat soort dingen als jij, dus nee

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Inland Rabbit wrote:

Gabi on the Roof in July heeft Lena Dunham. Principekwestie, dan kijk ik niet.

*zucht* Edit: Rijtje is met dank aan RateYourMusic, gek genoeg...

@McSavah. Mooi lijstje ook weer, The Unspeakable Act past er inderdaad ook uitstekend tussen. Wellicht ook het pijnlijk genegeerde A Little Closer (2011) . De teller loopt ondertussen op naar 80+ nog-te-ziene titels. En ik een poosje geleden maar denken dat ik al vastliep.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Mooie lijst zeg. Zo'n overzicht hadden we nog niet.

Lord Flashheart

• 6454 messages
  • 2375 votes

Eigenlijk een tegenreactie dus op de style over substance hype van pakweg de laatste 10-15 jaar, waar juist de dialoog en plot volledig ondergeschikt waren aan het camerawerk/montage. Zie je vaak in de kunst, dat een nieuwe generatie een totaal andere weg in slaat. Net als dat figuratieve kunst mij meer aanspreekt dan abstracte kunst, zouden enkele van die 'mumblecore' filmpje wel eens wat voor mij kunnen zijn, al wacht ik liever tot zo'n stroming wat meer mainstream is geworden.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Er zijn al wel enkele films uit de mumblecore beweging (of wat daar op lijkt) doorgebroken naar de mainstream (althans naar een flink groter publiek), zoals Cyrus (2010) (I), Jeff, Who Lives at Home (2011), Drinking Buddies (2013) of in minder mate Tiny Furniture (2010). Daarnaast zou je sommige films van Noah Baumbach met wat goede wil mumblecore kunnen noemen, toch geen kleine naam in filmland. En er is nog zo'n regisseur die bivakkeert tussen mumblecore terrein en meer romcom-achtige taferelen waar ik nu niet op de naam en films van kan komen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Swanberg's "Drinking Buddies" is voor mij het toonbeeld van mumblecore goes mainstream. Zal daar dan wel beginnen.

Ste*

• 2070 messages
  • 1386 votes

Lord Flashheart wrote:

al wacht ik liever tot zo'n stroming wat meer mainstream is geworden.

Waarom? Omdat je denkt dat de kwaliteit dan beter is, of...?

In mijn ogen is die onbekendheid, dat lage budget, de onbekende acteurs, enz, juist wat mumblecore mumblecore maakt.

Lord Flashheart

• 6454 messages
  • 2375 votes

Ste* wrote:

Waarom? Omdat je denkt dat de kwaliteit dan beter is, of...?

O.a. ja. Het is bij de meeste stromingen zo dat het hoogtepunt pas na een aantal jaren wordt bereikt. Neem bv. de western, waar de spaghetti westerns van Leone het meest memorabel zijn geworden. En toen bestond het genre al zo'n jaar of 30. Stel dat je nog nooit een western hebt gezien, dan is het makkelijker om bij The Good, the Bad and the Ugly in te stappen, dan bij een onbekendere oudere titel als The Man from Colorado. Als het beste van een genre je bevalt, is het tijd om verder te kijken. Zo niet, dan kun je beter stoppen met de verkenning. Ik heb gewoon geen zin om met broddelwerkjes te beginnen, om vervolgens de pareltjes te missen.

Maar ik zie dat jullie al wat tips hebben gegeven, dus ik zal binnenkort eens een poging wagen.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Mumblecore is qua opzet in principe niet geschikt voor het grote publiek. Dan zou het al snel aansluiten bij de rijke Amerikaans indie-traditie.

starbright boy (moderator films)

• 22398 messages
  • 5070 votes

En de westernvergelijking vind ik ook wat ongelukkig. Omdat Westerns voor Leone al lang (en zelfs eigenlijk nog meer) mainstream waren.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Ook een zeer ongelukkige beredenering dat bekendere werkjes beter zouden dan onbekendere.

Zeker in het mumblecorewereldje mag je nooit vertrouwen op het feit of de film al dan niet bekend is.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Vreemde post! Maar ik zou zeggen: begin eens met In Search of a Midnight Kiss (2007) daar ben ik destijds ook mee ingestapt en raad ik sindsdien ook iedereen aan: kan geen betere introductie bedenken eigenlijk. Anders, als je het wat ''kijkbaarder'' of 'gladder'' wilt: Tiny Furniture (2010) Al lijkt het tegenwoordig hip om die film en haar maakster af te breken. Geen idee waarom maar hoor het graag ook van jou.

Lord Flashheart

• 6454 messages
  • 2375 votes

Knisper wrote:

Mumblecore is qua opzet in principe niet geschikt voor het grote publiek. Dan zou het al snel aansluiten bij de rijke Amerikaans indie-traditie.

Dat doet het toch al volgens sommigen? Bovendien is toch alles wat niet uit Hollywood bijna per definitie indie? Verder wordt mumblecore hier omschreven als een genre wat de nadruk legt op plot en dialoog en camerawerk en montage hieraan ondergeschikt maakt. Waarom zou dat na verloop van tijd niet mainstream worden? Net zoals veel style over substance kenmerken (hypermontage, shaky cam, strobo effecten etc.) uiteindelijk ook doorgedrongen zijn in mainstream films, zie ik niet in waarom zoiets niet met mumblecore kan gebeuren.

Lord Flashheart

• 6454 messages
  • 2375 votes

starbright boy wrote:

En de westernvergelijking vind ik ook wat ongelukkig. Omdat Westerns voor Leone al lang (en zelfs eigenlijk nog meer) mainstream waren.

Betere vergelijking is misschien de slasher horror, die in de late jaren '60 ontstond, maar pas groot succes kreeg in de late jaren '70 en jaren '80 met Halloween, Friday the 13th, Nightmare on Elmstreet etc.

Lord Flashheart

• 6454 messages
  • 2375 votes

niethie wrote:

Vreemde post! Maar ik zou zeggen: begin eens met In Search of a Midnight Kiss (2007) daar ben ik destijds ook mee ingestapt en raad ik sindsdien ook iedereen aan: kan geen betere introductie bedenken eigenlijk. Anders, als je het wat ''kijkbaarder'' of 'gladder'' wilt: Tiny Furniture (2010) Al lijkt het tegenwoordig hip om die film en haar maakster af te breken. Geen idee waarom maar hoor het graag ook van jou.

Ik heb je tips genoteerd en geen zorg; als een film me niets lijkt ga ik er echt niet aan beginnen. Ik ben niet zoals sommige klassieker bashers hier, die een soort goddelijke missie lijken te hebben om tegen heug en meug allerlei films te kijken waarvan ze van te voren al weten dat het niks voor hen is. Kan m'n tijd wel beter besteden.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Laat Onderhond toch eens met rust.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.