- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- MovieMeter User Pics
MovieMeter User Pics
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Uit het wild opgehaald, uit de dierentuin opgehaald, geboren in gevangenschap (maar wel uit een geslacht dat ooit vanuit het wild kwam). Breed dus.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Ja, dat is wel heel breed 
Zoals eerder gezegd, die dieren komen niet uit het wild, en zijn al generaties lang onder de mensen.
Met de hand grootgebracht door de dresseurs is de gebruikelijke gang van zaken (en ook de veiligste)
De "kunstjes" worden spelenderwijs bijgebracht, waarbij gebruik gemaakt wordt van de natuurlijke aanleg van ieder dier afzonderlijk.
"Eigenaardigheden"die een dier soms heeft worden beloond, en gebruikt in de act.
Er wordt veel minder aangeleerd dan je zou denken.
Het spel element blijft altijd belangrijk.
Het kardinale punt waarin voor en tegenstanders van mening verschillen is toch vooral of je dieren mag "gebruiken" voor amusementsdoeleinden.
Ik vind van wel, mits gebonden aan strikte regels.
Werken voor de kost is geen schande.
Dieren menselijke eigenschappen en behoeften toekennen is m.i. een foute instelling, maar het is wel in zwang bij de dierenrechten activisten.
Enne...ik eet al meer dan 25 jaar geen vlees meer, of andere producten waarvoor dieren het leven moeten laten
(een indirect gevolg van mijn liefde voor het circus, maar dat is een ander verhaal)
Alle acties tegen dierenleed kunnen op mijn steun rekenen (daar ben ik ook veel mee bezig, zeg maar bijna dagelijks)
Maar het dierenleed in verband met het circus is voor mij, op een aantal excessen na, die ik ten zeerste veroordeel, niet bewezen.
Ik heb nooit grotere zorg voor dieren gezien dan juist bij het circus.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
De roofdieren worden tegenwoordig (al jaren) gehouden met een behoorlijke uitloopruimte, en speelgelegenheden, allemaal volgens wettelijke voorschriften geregeld.
Als je iets van roofdieren weet, dan zal het je ook bekend zijn dat die het grootste deel van de dag slapende doorbrengen.
Leeuwen 18 tot 20 uur per dag...tijgers niet veel minder.
De overige uren brengen ze in het circus door met onderling spelen en de optredens.
Wetenschappers die zich met de materie bezig houden hebben vastgesteld dat de dieren uitstekend kunnen gedijen en happy zijn in die omgeving.
De "ongelukkige dieren" zijn vooral een uitvinding van de tegenstanders.
Er zijn veel verschillende soorten natuurlijk. Bij honden net zo. Maar genoeg dieren docu's gezien om te weten dat ze heel wat af lopen om te jagen en migreren naar andere delen. Ongelukkig is nog niet eens de vraag, onnatuurlijk is het wel. Aangezien het de natuur is, moet je het zo laten en niet opvoeren als kunstje. Daar zijn we inmiddels te beschaafd voor.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Ik ga mijzelf afremmen
, anders blijft de discussie doorgaan, ik had al bijna weer een reactie klaar, haha.
We hebben allemaal onze menig geuit, dus wat mij betreft : "I rest my case", en bedankt voor de reacties.
mar007
-
- 1151 messages
- 949 votes
Wel leuk om te lezen dat je in het circus heb gewerkt brix.
Misschien een eigen cowboy act met paarden of zo
zal me niet verbazen.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Maar genoeg dieren docu's gezien om te weten dat ze heel wat af lopen om te jagen en migreren naar andere delen. Ongelukkig is nog niet eens de vraag, onnatuurlijk is het wel.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Wel leuk om te lezen dat je in het circus heb gewerkt brix.
Misschien een eigen cowboy act met paarden of zo
zal me niet verbazen.
Helaas, nee, al zat dat wel in de planning, en was ik al een tijdje aan het repeteren ervoor.
Door omstandigheden is het er nooit van gekomen.
Verder zo'n beetje van alles gedaan: spreekstalmeester- regisseur, tourneemanager, drummer in het (Poolse) circusorkest, op en afbouwwerk, licht en geluid, dierenverzorgen, publiciteitsmedewerker, en allerlei andere activiteiten.
Tijdens de voorstellingen, in de rol van spreekstalmeester tevens "aangever" bij de clownsacts.(d.w.z. dialogen voeren met de grappenmakers)
Bij twee Belgische en een Frans circus gewerkt.
Onvergetelijke tijd, maar ook zwaar, en niet zonder tegenslagen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 messages
- 5070 votes
Het lijkt me heel zwaar. Veel optreden, het afbreken en weer opbouwen. In elke stad weer bij niks beginnen en zorgen dat je kaartjes verkoopt. Weinig privacy, maanden in te kleine caravans slapen. Rijk wordt niemand ervan, want de kosten zijn ook stevig en als de tent te vaak niet vol zit dan heb je snel een probleem. Dat hou je volgens mij alleen maar vol als je het echt met passie doet.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
@starbright boy:
Klopt helemaal.
Nog een paar ongemakken en wetenswaardigheden uit de tijd dat ik er nog werkte: heel vaak geen electriciteit of water in de woonwagens en caravans (water aanslepen in jerrycans, soms van ver)
Gemeenten die weigerden om een watertappunt ter beschikking te stellen tijdens een snikhete dag, waardoor de dieren droog kwamen te staan.
De enige oplossing was met een wagen naar een buurgemeente rijden om water te halen.
Slechte terreinen, die in één grote modderpoel veranderden bij regenval, waardoor alle wagens vast kwamen te zitten, en maar met veel moeite weer los kwamen (tractors en kettingen waren meestal de oplossing)
Ieder jaar weer en enorme opgave om voldoende speelvergunningen te krijgen, en een aansluitende tournee samen te stellen (mijn minst geliefde taak)
Dat lukt maar zelden, en de afstanden tussen de speelplaatsen zijn vaak veel te ongunstig.
Veel een-dags plaatsen, een uitvinding die sinds de jaren ' 70 in gebruik kwam, bedacht door een zekere Toni Boltini.
Dat betekende dus : aankomen, opbouwen, voorstelling geven, afbouwen, korte rust, hooguit 4 uur per nacht, tenminste wanneer de afstand naar de volgende plaats niet te groot was, want dan reden we s'nachts weg, na de afbouw.
We stonden doorgaans alleen tijdens het weekend twee dagen op dezelfde plaats
Vaak voor een handjevol publiek al die moeite doen.
Maar daartegenover staat dat je weer helemaal gemotiveerd raakt bij een volgende plaats, waar wel veel en leuk publiek komt opdagen 
Door actievoerders vernielde reclameborden, die veel werk (en geld) hadden gekost.
Dieren die werden losgelaten door dezelfde groeperingen, en weer teruggehaald moesten worden, met alle gevaren, voor de dieren vooral, van dien.
Heel wat hachelijke situaties op dat gebied meegemaakt.
Ik herinner mij nog goed dat we zes Shetland ponnies te midden van auto's en trams op de drukste straat van Oostende moesten vangen.
Omdat het tijdens onze middagrust na de opbouw gebeurde, in hartje zomer, en er geen tijd te verliezen was, gingen enkelen (w.o. ikzelf) er blootsvoets achteraan, over de kasseien, haha.
Een andere keer werden twee maal op op dezelfde dag de kamelen en guanaco's losgelaten en opgejaagd door een onbekende, en moest ik er met een van de medewerkers in de duinen van De Haan aan Zee achteraan.
Dat had visueel ook wel iets
vooral voor de toeschouwers dan.
Gelukkig kwamen de dieren na een tijdje zelf weer terug de goede kant uit, want te voet inhalen wanneer ze in "versnelling" gaan is onmogelijk.
Maar er zijn ook momenten die het allemaal de moeite waard maken.
Voor mij waren dat vooral het samenzijn met de dieren, de kameraadschap met mensen van diverse nationaliteiten, en het reizen en telkens weer andere mensen en steden zien.
Ik zou een boek kunnen schrijven over die tijd bij het circus.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Angst voor vuur heeft het dier niet, alleen al omdat het er nooit mee in aanraking is gekomen.
Maar dat boek moet je zeker schrijven!
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Het aanleren van zo'n trick ging als volgt:
Het begint met het springen van postament naar postament (zonder de ring)
De juiste afstand tussen de twee "stoeltjes"is het belangrijkst.
Belangrijk is daarbij ook of het dier aanleg heeft voor de aan te leren trick.
Dat blijkt al gauw uit het bestuderen van de dieren tijdens hun onderlinge spel.
Wanneer dat springen goed zat hield de dresseur een stok halverwege de twee "stoeltjes", waar het dier dan overheen sprong, zonder probleem, het enige belangrijke is voor hem de "overkant", want daar lag de beloning.
Daarna werd de ring (zonder vuur) gebruikt.
Weer later door een ring met kleine vlam, "waakvlam" grootte ( regelbaar) en stapsgewijs grotere vlam.
Door de luchtverplaatsing tijdens de sprong raakt(e) het vuur de tijger nooit echt.
De hele trick duurde hooguit twee minuten, dus die hitte stelde ook weinig voor.
De trainingen duren altijd heel kort, want na een minuut of tien tot vijftien verliezen dieren de aandacht, en heeft het geen zin om langer te oefenen.
Dus er gaat een tijd overheen voordat zo'n trick "pisterijp" is.
Ik heb nooit gehoord dat er angstreacties waren van de dieren voor dat vuur.
Uiteraard hoef je niet te proberen een dier door vuur te laten springen wanneer het er ooit mee in pijnlijke aanraking is geweest, dat zou vragen om problemen zijn.
Het laatste dat de dresseur wil is stress onder zijn dieren.
Dat zou levensgevaarlijk zijn voor hemzelf.
Het springen door de vuurhoepel was een showeffect, dat er spectaculairder uitzag dan het in feite was.
(menselijke artiesten doen het nu nog, in acrobatische nummers)
Ook kunstruiters te paard gebruiken deze trick nog wel eens.
Daarbij wordt dan de staart van het paard wel natgemaakt vooraf, om begrijpelijke reden.
Grappig detail is wel dat sommige dresseurs na het in de ban doen van de vuurhoepel overgingen op een hoepel omgeven met (kunst) bloemen. 
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Ik ga mijzelf afremmen
, anders blijft de discussie doorgaan, ik had al bijna weer een reactie klaar, haha.
We hebben allemaal onze menig geuit, dus wat mij betreft : "I rest my case", en bedankt voor de reacties.
Offtopic, maar over diermishandeling gesproken:
Chavello P.: Ik verkoop dieren uit de jungle. Nou en... - AD.nl
en een ouder berichtje(inclusief video en de dode dieren)
Eigenaar dode dieren spreekt verwaarlozing tegen - AD.nl
Dank denk ik dat ze het bij een circus beter hebben idd.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Leuk Stephan. Voor de Entertainment Experience was die, of niet?
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
@rep_robert: Diep triest...
@Stephan: Heb ik iets gemist? Moet ik naar het felicitatie topic?
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
De Entertainment Experience heeft de International Emmy Award gewonnen ja. 
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
Soms als je je verveelt en film wilt kijken op je telefoon, wordt je creativiteit op de proef gesteld. Voorál als de warmte je naar je hoofd stijgt met een temperatuur van 30 graden in Spanje;

Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
Maar goed, je moet toch wat als je zwaar verbrand bent door de zon;

Chagrijnige blik spreekt voor zich!
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Vandaag mijn nieuwe camera getest
resultaat heb er meer hoor 

Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Lijkt me een goede camera aan de foto's te zien. Vooral de foto's van de omgeving vind ik mooi. 
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Lijkt me een goede camera aan de foto's te zien. Vooral de foto's van de omgeving vind ik mooi.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10970 messages
- 2790 votes
Dat je niet voor een echte dslr camera hebt gekozen?
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Dat je niet voor een echte dslr camera hebt gekozen?
ibendb
-
- 5036 messages
- 3214 votes
Erg leuke foto's, 606! Vooral die kip is goed geschoten.