- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- MovieMeter User Pics
MovieMeter User Pics
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Vulcan (Spock is een kerel en ik ben overduidelijk een vrouw),
Cool
En de Spock was een Pars pro toto. Kon zelf niet op de naam Vulcan komen.
Kolinahr
-
- 70 messages
- 6 votes
Haha, maakt niet uit. Pars pro toto is iets anders, dan zou je me liever puntoor noemen
. Maar goed, ik ben hier niet om te mierenneuken maar om leuk te keuvelen over mijn en andermans foto's 
(maar Spock heeft wel bijna altijd gelijk)
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Ik hou wel van mierenneuken, doe dat zelf ook al te vaak en dat wordt ook niet in dank afgenomen. Maar ja, ik vind een Spock een deel van het geheel, dus moet kunnen.
En wellicht kan je hier ook je ei kwijt: Overigen >> Algemeen >> Het grote taaltopic
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
misterwhite
-
- 4726 messages
- 656 votes
Erg mooie foto's Onderhond 
Welke band is dat op die eerste foto? 
Lennert
-
- 2412 messages
- 1400 votes
misterwhite
-
- 4726 messages
- 656 votes
The Beatles
Ow awkward, zie het nu pas te goei 
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
The Beatles
Och arme, en je had altijd zo'n hekel aan The Beatles, zei je.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Zal wel iets met liefde en opoffering te maken hebben 
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes

Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Als je kijkt wat voor 2u+ draken ik hier op MM al beoordeeld heb is een musical van 2 uur peanuts 
Kolinahr
-
- 70 messages
- 6 votes
Howdy, cowboy?! Leuke foto! 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Gisteravond een schitterende circusvoorstelling gezien, in een afgeladen volle tent.
Het was wel warm, maar niemand was te beroerd om nog een inspanning te doen met applaudisseren.
Geweldig sfeertje.
Na veel regen en onweer eerder op de dag, brak de flink zon flink door in de vooravond, en kon ik deze plaatjes schieten >

Aaach, wat hebben de dieren 't toch slecht bij het circus 

Iets voor Nederlandse cowboys...koeien met horens, waar zie je die nog tegenwoordig?

Er kwam zoveel publiek opdagen dat de voorstelling twintig minuten later dan gepland pas kon beginnen.
De koeien hadden geweldig succes 

Ik kijk alweer uit naar het volgende circus 
ibendb
-
- 5036 messages
- 3214 votes
Erg leuke foto's, Brix. In België bloedt het circus dood. Erg jammer, want als kind ging ik er erg graag heen. Ook de wet dat er geen dieren mogen gebruikt worden in Belgische circussen vind ik erg jammer. Zonder dieren valt er niet veel te zien, althans hier niet.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ik weet het Iben, ik heb n.l. zelf bijna 20 jaar in België bij circussen gewerkt vroeger.
Toen zat er nog beweging in.
De mensen vragen toch om de dieren wanneer er geen in het programma zitten.
Je kan met de beste artiesten aankomen, maar zonder dieren is het variëte en geen circus.
De wet in België laat wel nog diverse diersoorten toe, maar met een te ver doorgeslagen regelgeving.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Ik zou nooit naar een circus gaan waar ze olifanten op een krukje laten zitten, tijgers door brandende ringen laten springen, en paarden met pluimen op hun hoofd kringetjes laten lopen.... walgelijk.
ibendb
-
- 5036 messages
- 3214 votes
Die olifanten zijn er wel over, maar acts met dieren kunnen leuk zijn. Denk maar aan zeehonden. Op de een of andere manier zijn ze grappig.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ieder het zijne, maar toch enige uitleg, zelfs al zal het je mening niet veranderen.
Tijgers door brandende hoepels laten springen is al lang geleden afgeschaft, omdat mensen die er geen verstand van hadden er tegen protesteerden, en het de moeite niet waard was om daar tegen in te gaan, uit het oogpunt van de circus dierentrainers.
Die "brandende"hoepel is/was namelijk niet meer dan een showeffect, en doet de tijger, of leeuw in kwestie geen kwaad.
Sterker nog, het interesseert ze voor geen meter of ze door een hoepel met of zonder vuur springen.
Ze worden getraind om van het ene postament naar het andere te springen.
Wanneer het dier op postament A ("stoeltje" voor de niet ingewijden) staat, en naar postament B wil springen (aangeleerd door daar stukjes vlees als beloning op te leggen) dan is zijn aandacht alleen op dat 2e postament gericht.
Angst voor vuur heeft het dier niet, alleen al omdat het er nooit mee in aanraking is gekomen.
Ik weet hoe de dieren getraind worden, omdat ik het sinds mijn jonge jaren talloze keren gezien heb, gedurende mijn circustijd, ook mijn contacten met de dresseurs zelf, en het verdiepen in de desbetreffende vakliteratuur.
In Valkenburg a.d. Geul was er vroeger een opleiding voor roofdieren-dresseurs, bij Klant's Zoo, bovenop de Cauberg.
Een hele reeks wereldbekende dresseurs komt daar vandaan.
De repetities waren er toegankelijk, en dat was voor mij als klein jochie al erg boeiend.
Daar werden ook dieren voor films gedresseerd.
Ik heb nooit iets anders gezien dan mensen die met veel geduld bezig waren met de dieren.
Een olifant die op een "stoeltje" gaat zitten (zeg maar weer postament) lijkt potsierlijk(showeffect)
Toch is het niet meer dan het dier een houding laten aannemen die onderdeel uitmaakt van een natuurlijke bewegingsafloop.
De zithouding komt voor bij het gaan liggen en opstaan.
Bij de training probeert de dresseur het dier even te laten pauzeren in die houding, en dat te belonen met iets lekkers.
De klik komt er bij het dier meestal al gauw.
Het "stoeltje"komt er pas later aan te pas.
Wat voor bezwaar er kan zijn tegen paarden met pluimen op hun hoofd kan ik zo gauw niet bedenken, maar ik zie ze zelf ook liever zonder.
Bij voorkeur zelfs helemaal zonder tuig, om hun schoonheid meer tot recht te laten komen.
Pluimen zie je tegenwoordig ook nog maar zelden.
"Kringetjes lopen" lijkt me wat kort door de bocht 
Daar komt heel wat bij kijken, al lijkt het misschien simpel op het eerste gezicht.
Voordat de paarden onderling uitgemaakt hebben wie de leider is, en voorop mag gaan ben je met zo'n dressuur al weer een tijdje verder.
Dan moet er nog uitgezocht worden welk paard met welke "buurman"(het zijn vrijwel altijd hengsten) het best overweg kan.
Twee groepen paarden in tegengestelde richting langs elkaar heen laten lopen is een van de moeilijkste oefeningen (het paard als kuddedier ' volgt' van nature)
Alleen de vertrouwelijk band met de dresseur (en véél geduld) kan zoiets bewerkstelligen.
Al met al hebben de dieren baat bij de interactie tussen mens en dier, en zijn de oefeningen bevorderlijk voor de conditie, en wordt de intelligentie geprikkeld.
Tegenstanders van dieren in het circus zullen altijd tegenstanders blijven.
Ik behoor tot de andere partij, maar wel met een kritische blik.
Wanneer ik misstanden tegenkom dan rapporteer ik die absoluut.
Gelukkig komt dat zelden voor.
Mensen die hun huisdieren mishandelen, soms zelfs puur uit onwetendheid, kom ik oneindig veel vaker tegen.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Maar olifanten en tijgers horen toch gewoon in het wild thuis? En ja dat zou dan ook voor de dierentuin moeten gelden.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Dat is maar hoe je het wil bekijken.
Ik zie liever een tijger in het circus dan als jachttrofee-wandkleed, of verwerkt in allerlei oosterse "potentieverhogende wondermiddeltjes".
Je moest eens weten hoeveel van die dieren er jaarlijks gestroopt worden voor die onzin.
En die tijgers komen voornamelijk uit de vrije natuur.
Het zal niet lang meer duren voordat er helemaal geen meer zijn in het wild.
Sommige soorten zijn al uitgeroeid, of bijna.
De circustijgers komen niet uit het wild, maar worden al generaties lang gefokt in gevangenschap.
Wetenschappers hebben al geopperd dat er eigenlijk niet meer van "wilde dieren"gesproken kan worden.
Olifanten worden al duizenden jaren door de mens gehouden als werkdieren (o.a. bosbouw) of voor showwerk.
Ben je erop tegen dat ze (licht) werk verrichten in een circus, oké.
Het alternatief is afgeschoten worden door ivoorstropers.
De ruimte in wildreservaten is beperkt.
Nu schieten ze de overtallige olifanten al af in de Afrikaanse parken.
Met veel moeite worden sommige moederloze baby olifantjes opgevangen door bepaalde hulpinstanties.
Zo gauw die dieren groot genoeg zijn lopen ze ook weer het gevaar afgeschoten te worden.
Tegenwoordig slachten stropers al de dieren met kleine slagtandjes af, omdat de grote exemplaren al allemaal afgeschoten zijn.
Onlangs nog een ontluisterende reportage daarover gezien.
De parkrangers staan machteloos door beperkte middelen die hen ter beschikking staan, en de corruptie bij de overheden, die nog wel een financieel graantje mee willen pikken van de verboden handel in ivoor.
Zonder dierentuinen met fokprogramma's zie je binnen afzienbare tijd nauwelijks nog levende exemplaren vrees ik.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Ja dat is natuurlijk altijd de argumenten van de voorstanders. Hoor je altijd in dit soort discussies. Het kan nog erger voor ze dus mogen ze best door een ring springen. Natuurlijk moet je beide aanpakken. En reservaten om het uitsterven tegen te gaan heb ik weinig problemen mee natuurlijk. Maar in een hok van 10 meter breed van de ene kant naar de andere lopen, denk dat ze stiekem nog liever op de vloer voor de open haard ligt. Net als bepaalde rassen honden die moeten veel lopen en rennen. Die zou je ook niet mogen hebben in een grote stad. Dat is bij tijgers natuurlijk altijd zo. Niet met een riem in een kooi liggen.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
De roofdieren worden tegenwoordig (al jaren) gehouden met een behoorlijke uitloopruimte, en speelgelegenheden, allemaal volgens wettelijke voorschriften geregeld.
Als je iets van roofdieren weet, dan zal het je ook bekend zijn dat die het grootste deel van de dag slapende doorbrengen.
Leeuwen 18 tot 20 uur per dag...tijgers niet veel minder.
De overige uren brengen ze in het circus door met onderling spelen en de optredens.
Wetenschappers die zich met de materie bezig houden hebben vastgesteld dat de dieren uitstekend kunnen gedijen en happy zijn in die omgeving.
De "ongelukkige dieren" zijn vooral een uitvinding van de tegenstanders.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Goed, dan speel ik advocaat van de duivel. Stel Brix, dat jij zo wordt opgepikt en verplicht wordt kunstjes te doen (met kost en inwoning als beloning, maar wel een gesloten deur). Hoe zou je dat vinden?
Nu zul je mij niet horen klagen - ik eet ook vlees- maar het is wel dubbelop vaak.