• 177.896 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.872 votes
Profile

Laat jij je beïnvloeden door recensenten?

FixX

• 622 messages
  • 456 votes

Hannibal wrote:

(quote)

Maakt niet uit joh, zolang je maar geen recensies gaat schrijven.

daar gaat mijn droom

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Hannibal wrote:

Ik werk in een Filmhuis, en voor sommige van mijn collega's zijn recensies heilig. Voor de programmering moeten er eerst positieve recensies gelezen worden. De pagina met de sterren (waarderingen) in de Filmkrant wordt eerst aandachtig bestudeerd. Ik snap dat niet. De kleine plotverhaaltjes op MovieMeter vind ik meer dan voldoende om te weten of de film mij aanspreekt.

Ik ben het er mee eens inwezen. Meestal programmeert men iets omdat een van de mensen de film dan heeft gezien. Echter je kan niet alles zien en een pak recensies van schrijvers waar je het vaak mee eens ben kan dan wel handig zijn. Maar dat is voor programmeren, iedereen doet dat overal in het land vast wel. Echter gewoon puur zelf trek ik mij niet zoveel aan van recensies. Ik lees ze weleens, maar hoor liever leuke anekdotes of achtergrond info, die ook in recensie staat. Beinvloeden kunnen ze zeker doen. Vooral als de ene lofuiting na de andere de wereld wordt ingebracht. Hangt van de persoon af hoeveel waarde hij daar aan hecht vantevoren. Denk dat ik een aan plot en wat achtergrond info genoeg heb voor het zien van een film. Maar als een recensie geschreven is door iemand wiens smaak ik wel vetrouw, dan wil ik nog wel wat beinvloed raken. Eigenlijk zijn dat de mensen waardoor ik weet dat het interessant kan zijn; de kans is dan heel groot dat dat ook zo is. Uiteindelijk moet ik het dan alsnog maar zien of het goed is.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Die was van mij. Ik probeer ook altijd zo min mogelijk over een film te weten/lezen, maar bij films die me niet aanspreken of waar ik echt niets van weet wil ik wel eens door de thread scrollen..... Zo ontdek je nog wel eens wat....

lowhusky

• 8230 messages
  • 0 votes

soms...als die recensies van vakmannen komen..maar als zij het niks vinden en ik 'm toch leuk vind, geef ik toch wel een hoog cijfer

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

arkadi wrote:

Ik lees zoveel mogelijk recensies over de films waar ik van gehoord heb of die gaan uitkomen. Heeft een film over het algemeen slechte recensies dan is de kans klein dat ik de film zal gaan kijken. Zelfs al is het van mijn favoriete regisseur.

Als ik ergens niet tegen kan en zonde van mijn tijd vind is het kijken naar een film die ik niet kan waarderen. Ik probeer de kan daarop dus zoveel mogelijk te minimaliseren.

Vreemde redenatie, of je moet van jezelf weten dat je een hele algemene smaak hebt. Maar om nu een film van je favoriete regisseur te laten schieten omdat anderen (vaak nog onbekenden) het niet goed vinden vind ik vreemd.

kiriyama

• 9849 messages
  • 0 votes

Nee nooit, ik lees ook enkel recensies om wat over de film te weten te komen, niet wat iemand anders ervan vind.

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Hannibal wrote:

Laat jij je beïnvloeden door recensenten?

Ik denk dat de meeste filmkijkers zich bij het lezen van een recensie toch wel een beetje laten beïnvloeden, bewust of onbewust. Als in een recensie bijvoorbeeld een acteur helemaal wordt afgemaakt omdat hij zo bijzonder slecht acteert, is het voor de kijker erg makkelijk om dan op deze specifieke persoon te letten. Des te makkelijker is het om te zeggen dat je de persoon in kwestie ook slecht vond. Of juist het tegenovergestelde.

Hoe dan ook, door de recensie krijgt die persoon wel meer aandacht dan normaal. Voorbeeldje; ik heb The Godfather 3 nog steeds niet gezien maar ben al wel even op Moviemeter en Imdb gaan kijken naar de berichten en recensies. Ik weet dan ook zeker dat als ik de film ooit te zien krijg, ik (of ik nu wil of niet) ga letten op het acteerwerk van mevrouw Coppola.

Persoonlijk laat ik me overigens niet bewust beïnvloeden door recensenten, door bijvoorbeeld een film links te laten liggen als ik een slechte recensie heb gelezen. Ik vind ze leuk om te lezen en in bepaalde recensies kan ik me ook prima vinden, maar meer dan een leuk stukje leesvoer zie ik het niet. Ik oordeel zelf wel.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Nog ter aanvulling op mijn eerste bericht... Het is inderdaad vrij belachelijk om enkel op filmkrant cijfers uit te gaan. Die methode is nogal ongebruikelijk. Uit recensies, en niet cijfers op zich, kan je wel al vrij goed inschatten of het voor een filmhuis interessant is. Er zijn ook tal van films die niet voor iedereen zijn, en soms ook naar mijn mening niet goed zijn, maar wel interessant om te programmeren. Zie ook weleens films die niet er goed zijn, maar interessant en gewoonweg gemaakt en vertoond moeten worden. Dat kan je uit recensies aflezen.

arkadi

• 1029 messages
  • 0 votes

Hannibal wrote:

En dat doe je door een film van je favoriete regisseur te laten schieten? Dat snap ik echt niet.

Ja en zoals ik al zei dit komt mede omdat ik het kijken naar een slechte film in mijn opinie zo ONTZETTEND vervelend vind en het kijken naar een goede film zo geweldig vind en waar ik nog dagen kan over door mijmeren. Waarom zou je jezelf niet een beetje indekken.

Ws heb ik hierdoor heus wel wat goede films gemist die ik leuk had kunen vinden maar ja dat is dan maar zo

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Misschien kan je dan maar beter helemaal geen films meer kijken. Nee maar, zonder gekheid, hoe weet je dat die recensent gelijk heeft?

M.a.w. hoe weet je dat die andere mensen dezelfde smaak hebben. Als iemand bijvoorbeeld schrijft dat hij de film geweldig vind en erg om Begnini moet lachen en komedie echt zijn ding is weet ik genoeg.... zal wel niets zijn voor mij. Daarentegen als een horrorliefhebber als Dutchtuga schrijft dat een horrorfilm geweldig is raak ik benieuwd. Maar toen ik laatst Scarcrows aan hem aanraden vond hij het tegenvallen....

En als de hele wereld schrijft dat de laatste Carpenter kut is wil ik 'm nog steeds zien. in 90% van de gevallen was ik het dan ook oneens met die geluiden.

Ik bedoel maar de enig die echt kan bepalen of jij iets goed of slecht vind ben jezelf. Ik zou daarbij veel eerder naar de regisseur kijken dan naar de mening van anderen.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

arkadi wrote:

Ja en zoals ik al zei dit komt mede omdat ik het kijken naar een slechte film in mijn opinie zo ONTZETTEND vervelend vind

Jij laat je dus heel erg leiden door een recensie want je gaat er van uit dat een film slecht is als een recensent dat heeft gezegd, zelfs als ie je favoriete regisseur de grond in boort...

arkadi

• 1029 messages
  • 0 votes

Het gaat niet om 1 recensie maar zo wat alles wat er over is geschreven.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Maar dat neemt toch heel veel plezier weg al je er al heel veel over weet......

arkadi

• 1029 messages
  • 0 votes

Ok ik zal voor de test wel een keer een film kiezen met een leuk verhaal en hem dan blanco gaan kijken.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Of kies er eentje van je favoriete regisseur, waar je nog niets over weet.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Recensies gebruik ik ook vooral om te weten te komen welke films interessant kunnen zijn. Net als iedereen probeer ik het kijken van slechte films toch zoveel mogelijk te voorkomen en soms kunnen recensies helpen om de juiste films te kiezen.

Maar ik laat me nooit volledig leiden door recensies. Een slasherfilm kan bij iedere recensent en MM-lid 5 sterren krijgen; ik zal de film toch altijd wel met een soort tegenzin gaan bekijken. Dat soort films ontwijk ik dus. Andersom kan ook: al zou iedereen op MM de nieuwste film van de Coens of Scorsese 0,5* geven; ik zou hem toch gaan zien. Bepaalde films zullen me nooit trekken (Koyaanisqatsi uit de top 250 bijvoorbeeld), terwijl ik andere meteen wil zien nadat ik voor het eerst van hem gehoort heb (Razor's Edge bijvoorbeeld, die ik nog moet zien overigens). Smaak komt toch op de eerste plaats.

Soms kunnen recensies ook een tegengesteld effect hebben. Als ik een goed aangeprezen film uiteindelijk heel slecht vond, kunnen juist de superpositieve recensies er voor zorgen dat ik de film alleen maar irritanter vind. En andersom: een film met negatieve recensies kan juist meevallen als die recensies een slecht voorgevoel gaven. The Black Dahlia kreeg vorig jaar veel slechte recensies. Omdat hij me aansprak heb ik hem toch gekeken en is me zeer meegevallen (ondanks dat het geen meesterwerk is). Zo ook The Ladykillers: hoewel het misschien hun slechtste werk is, konden de Coens me toch weer vermaken. Sommige regisseurs vertrouw ik genoeg.

Maar misschien is het inderdaad leuker om wat vaker films te gaan zien zonder er iets van gehoort te hebben. Ik vermijd wel altijd spoilers. Als ik ooit een recensent betrapt heb op een (belangrijke) spoiler zal ik zijn recensies nooit meer lezen voor de film gezien te hebben.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Eigenlijk vind ik recensies nog het leukste achteraf. Om te kijken hoe andere mensen een bepaalde film ervaren. Vooral bij de wat "apartere" films is het vaak genieten.

Verder zijn de recensies van mensen op moviemeter mij meer waard dan die op papier of in een blog staan. Een recensie zonder interactie (of zonder verder persoonlijk inzicht in iemand) is nog geen tiende zo waardevol vind ik.

Vanmiddag nog even gekeken naar wat "men" van Ex Drummer vond. Bijna even leuk als de film zelf.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Onderhond wrote:

Verder zijn de recensies van mensen op moviemeter mij meer waard dan die op papier of in een blog staan. Een recensie zonder interactie (of zonder verder persoonlijk inzicht in iemand) is nog geen tiende zo waardevol vind ik.

Mee eens. Zoals al vaker gezegd: iemand van wie je weet dat hij ongeveer dezelfde smaak heeft is de belangrijkste bron voor tips.

arkadi

• 1029 messages
  • 0 votes

natuurlijk lees ik ook nooit enige spoiler.

Maar ik ben wel benieuwd hoe een film in een genre die mij in eerste instantie niet trekt maar wel erg goed beschreven word is gemaakt.

Bv SF is totaal niet mijn genre maar door alle goede recensies ben ik wel 2001,alien,blade runner enz gaan waarderen.

Daarbij kunnen favoriete regisseurs ook de fout in gaan dus waarom maar blindelings vertrouwen?

Heb huivering om de laatse Lynch te gaan kijken

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

arkadi wrote:

natuurlijk lees ik ook nooit enige spoiler.

Maar ik ben wel benieuwd hoe een film in een genre die mij in eerste instantie niet trekt maar wel erg goed beschreven word is gemaakt.

Bv SF is totaal niet mijn genre maar door alle goede recensies ben ik wel 2001,alien,blade runner enz gaan waarderen.

Dat heb ik niet. Ik heb veel goede recensies gelezen van bijvoorbeeld The General en Donnuie Darko en nauwelijks negatieve en toch blijft mijn stem laag voor die films. Recensies kunnen een negatief gevoel na een film niet weghalen. Ze kunnen hoogstens een andere invalshoek om de film te bekijken leveren. Maar dan nog is herziening nodig.

Daarbij kunnen favoriete regisseurs ook de fout in gaan dus waarom maar blindelings vertrouwen?

Omdat ze je in het verleden altijd veel kijkplezier bezorgd hebben. Als iemand tegen mij zegt dat een film van de Coens slecht is weigert iets in mij dat te geloven en wil ik de film zelf zien. Dit omdat hun voorgaande films zo goed waren. Vooralsnog hebben de Coens nog nooit onder de 3* gescoort.

Maar zelfs iemand als Hitchcock weet mij altijd te trekken. Hij heeft zeker een aantal films gemaakt die ik absoluut niet kan waarderen, maar doordat ik al in verschillende films zag dat hij geniaal kan zijn; wil ik toch steeds weer zijn films zien; hoe slecht ze ook aangeschreven staan.

Het hangt wel van de regisseur af. Scorsese's films kijk ik blindelings. Tom Tykwer, ondanks dat hij een meesterwerk en geen slechte films gemaakt heeft, zal me toch telkens weer opnieuw moeten aanspreken.

Ozarklynch

• 1317 messages
  • 581 votes

Uiteraard beinvloeden resencenten het al dan niet kijken naar een film. Zeker op een site als deze waarbij je na verloop van tijd wel weet wie zowat dezelfde criteria stelt.

Persoonlijk hou ik het meest van reviews waarin gevoelens en sfeer uit de betreffende film in woorden gevangen worden. Ook een beknopte beschrijving van visuele en auditieve kwaliteiten zijn een must.

Zoals de meeste hier volg ook ik enkele users waarvan ik weet dat hun smaak dicht tegen de mijne aanleunt. Een verzameling woorden zeggen natuurlijk meer dan een simpele stem. Zelf doe ik ook zo nu en dan een poging wat over mijn filmbeleving te typen, maar de tijd ontbreekt me de laatste tijd om iets zinnigs bij te dragen. Ben al blij als ik uberhaubt een film kan zien en het forum hier tussendoor wat kan bijhouden.

Enfin, mensen met een zowat gelijksoortige smaak als ik, schrijf vooral voort, jullie berichten worden met veel plezier gelezen .

Tuurlijk beinvloeden Recensenten mij, maar toch zal ik de film bekijken tenzij het echt heel heel heeeeeeel erg slecht bestempeld is...

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Een recensent beïnvloed mij vanzelfsprekend. Ik lees echter wel voor geselecteerde recensenten omdat recensenten in lectuurbladen als de Nieuwe Revu, Telegraaf, Veronica Gids, enz. mij niet kunnen bekoren. Ze staan vol met veelal populistische oneliners en spelen in op het simplistisch zwart/wit retoriek; het is of zeer goed of ronduit bagger.

Daar kan ik, inhoudelijk, niks mee.

Wie, mijns inziens, gedegen en goed onderbouwde recensies wenst te lezen kan ik Cinema.nl aanraden of het Parool.

Voor wie een "snelle" kritische beoordeling wil bekijken zonder dat men een monoloog aantreft raad ik " rottentomatoes.com " aan. Op rottentomatoes, wordt een beoordeling gemaakt aan de hand van de meest spraakmakende (let wel: Amerikaanse) recensenten.

Netto resultaat is dat een film vaak wat kritischer wordt beoordeeld met een "gedegen" onderbouwing van professionele recensenten in plaats van het "kijkend" publiek zoals hier het geval is of op bijvoorbeeld op IMDB. Niets mis mee, maar het netto resultaat betreft soms een warrig en chaotisch "score"-verloop (in discussies over de desbetreffende film(s)).

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Toch lees ik zoiets het liefst "achteraf". Dus na het zien van de film. Het is zoiets als het plot al vantevoren lezen (wat ik zelden doe)

Wel ontkom je niet aan de meningen die je al ergens via fora gelezen hebt, natuurlijk

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

FisherKing wrote:

Toch lees ik zoiets het liefst "achteraf". Dus na het zien van de film. Het is zoiets als het plot al vantevoren lezen (wat ik zelden doe)

Wel ontkom je niet aan de meningen die je al ergens via fora gelezen hebt, natuurlijk

Klopt. Maar begrijp me niet verkeerd, ik lees zelden recensies voordat ik naar een film kijk hoor Ik ging met veel plezier vaak naar de sneak preview hier in Amsterdam bijvoorbeeld. Voor als u niet weet wat ik hiermee bedoel: in de bioscoop Kriterion in Amsterdam kan men elke dinsdag voor een zeer acceptabel bedrag naar de bioscoop zonder te weten welke film gedraaid wordt; veelal nieuwe films. Erg leuk, want op die manier heeft de bezoeker totaal geen vooroordelen enkel de vooroordelen die hij/zij vooraf gesteld al heeft met betrekking tot bepaalde genres en acteurs/actrices enz.

Gelukkig woon ik vlakbij bioscoop Rialto en daar worden ook klein, soms grote, meesterwerkjes gedraaid.

Na het zien van een film ben ik wel nieuwsgierig van wat bepaalde recensenten hierover te vertellen hebben, soms ook doodeenvoudig omdat ik bepaalde vragen heb over de film in kwestie en dat hoop terug te vinden in een recensie.

BenicioDelToro

• 4178 messages
  • 1391 votes

Ik lees juist graag recensies van films, zowel voor- als nadat ik de film zelf heb gezien. Maar of ik me er echt door laat beïnvloeden, weet ik eigenlijk niet.

Misschien wel als iemand echt lyrisch is, dan kan ik extra geprikkeld worden om de film te willen zien. Maar als iemand een film afkraakt, terwijl ik er zelf wel hoge verwachtingen van heb (bijvoorbeeld vanwege de regisseur, acteurs, thema etc.) dan ga ik gewoon kijken hoor. Ik vorm dan liever mijn eigen mening. Want iedereen vind toch weer iets anders van een film. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Het achteraf lezen van recensies vin ik vooral interessant omdat ik daar dan dingen kan herkennen. Of juist niet natuurlijk. En soms kan het lezen van een recensie achteraf nog wat onduidelijkheden ophelderen of extra informatie over de productie o.i.d. verschaffen. Ik zie het lezen van recensies in ieder geval nooit als tijdverspilling, maar laat niet mijn mening er echt van afhangen.

Weirdo Wizzy

• 95 messages
  • 0 votes

Ik vind het wel leuk om reacties en recenties te lezen maar ik laat me er nauwelijks door beïnvloeden. Vaak lees ik ze ook pas achteraf. Ik vind het trouwens ook vaag muggenzifterij over acteerprestaties enzo.

Ik vraag me trouwens af hoe "filmkenners en filmliefhebbers" films kijken. Ik kijk namelijk gewoon met 'chips en biertje erbij en genieten maar'. Ik ga niet echt kijken zo van: Hoe zijn die acteerprestaties? Hoe is de opbouw? en al dat soort dingen.

Nou vind ik mij ook niet echt een filmkenner (maar wel filmliefhebber). Er zullen hier vast wel filmkenners zijn dat geloof ik graag maar ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die doen alsof ze filmkenner zijn en maar een beetje meepraten om interressant te lijken.

gideonvdb

• 1795 messages
  • 0 votes

nee,smaken verschillen zo ie zo, dat maakt deze site ook zo leuk.

us_raider

• 2034 messages
  • 0 votes

Weirdo Wizzy wrote:

Ik vraag me trouwens af hoe "filmkenners en filmliefhebbers" films kijken. Ik kijk namelijk gewoon met 'chips en biertje erbij en genieten maar'. Ik ga niet echt kijken zo van: Hoe zijn die acteerprestaties? Hoe is de opbouw? en al dat soort dingen.

Nou vind ik mij ook niet echt een filmkenner (maar wel filmliefhebber). Er zullen hier vast wel filmkenners zijn dat geloof ik graag maar ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die doen alsof ze filmkenner zijn en maar een beetje meepraten om interressant te lijken.

Ik zou het ook maar stupide vinden mocht iemand op de manier zoals jij beschrijft film kijken. Het voornaamste doel van film is immers vermaak en ik denk dat intensieve filmanalyse ten koste gaat van dit vermaak. Bij recensenten ligt het uiteraard anders, maar ik denk dat ook zij niet zoeken naar mankementen; goede recensenten zouden deze mankementen sowieso wel opmerken. Elke film is anders en het zou dus misplaatst zijn om elke film volgens dezelfde criteria te beoordelen. Elke film moet dus als geval apart behandeld worden; dat moet ook niet al te moeilijk zijn. Elke film heeft wel kenmerken die opvallen en het lijkt mij dat recensenten juist die kenmerken uitweiden. Natuurlijk is het verstandig om kort aan te geven hoe sleutelcriteria als acteerwerk/cinematografie/muziek zijn, maar hier hoeft m.i. niet te veel aandacht aan worden besteed. Maar nogmaals: ik denk dat ervaren filmkijkers zulke sleutelcriteria automatisch analyseren, althans dat doe ik. Deze punten verdienen enkel meer aandacht dan normaliter het geval is, als deze punten boven- ofwel ondergemiddeld zijn.

Afwisseling in recensies, dat moeten we hebben.

stinissen (crew films & series)

• 23430 messages
  • 76914 votes

Ik heb lak aan alle recensenten ik probeer gewoon alles te zien en geef na de film m'n eigen mening.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.