- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Je eigen filmcreaties
Je eigen filmcreaties
JoeCabot
-
- 2682 messages
- 1785 votes
Ik ben van plan om een kortfilm te maken en dat voor het vak Esthetica. De bedoeling is om van een bestaand "kunstwerk" te beginnen en zo je eigen draai te geven aan iets. Iemand ideeën?
"Kunstwerkjes" als Pi en RfaD lijken me wel interessant om iets mee te doen, mits je over een degelijk editingprogramma beschikt natuurlijk 
Reservoir Dogs
-
- 1393 messages
- 819 votes
Met een kunstwerk bedoel ik in deze zin gewoon een film.
Ik beschik over niet veel, heb het trouwens nog nooit gedaan.
Reservoir Dogs
-
- 1393 messages
- 819 votes
Ja ik zal ze eens bekijken bedankt voor de tip.
Elvis Presley
-
- 17 messages
- 0 votes
Een voorbeeld van een van de idiote sketches die ik samen met een goede vriend maak: YouTube - Trek als een Gek
Soms hebben we een idee, meestal laten we ons inspireren door de omgeving - de invulling gebeurt vrijwel altijd ter plekke.
Het is een vorm van ontspannen.
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Even een vraag aan de filmende amateurs hier: wat gebruiken jullie voor opname van audio?
Zijn er bijvoorbeeld mensen die ervaring hebben met Minidisc als opnamemedium? DAT-recorders zijn vaak gigantisch duur (of ik zoek niet goed) en ingewikkeld (?) in gebruik.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Dat-recorders zijn heel makkelijk in gebruik. Ik gebruik het niet als hulpmiddel om er films mee te maken maar om muziek vast te leggen.
Mini-disc heb ik ook, maar daar zit toch iets compressie op.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Heb je een draagbare DAT-recorder Erwinner?
Ja
En ik vergat nog te zeggen dat er meer ruis op mini-disc zit dan een datje.
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Voor wie interesse heeft heb ik hier iets dat ik aan het begin van dit schooljaar heb gemaakt bij de Open Studio.
In groepjes van 3 kregen we 1 dag om allemaal een filmpje te maken van 1 minuut. Het filmpje moest gaan over een voorwerp dat belangrijk voor je was; ik koos voor mijn Moleskine. De kwaliteit is erbarmelijk, maar ik hoop dat jullie het leuk vinden.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Ik ben wat dat betreft een leek, maar ik vond het zeer aardig
. Kleine dingetjes had ik 'anders' willen zien, maar dit heeft vooral met persoonlijke smaak te maken.
De voice-over vond ik bijv. minder. Liever had ik in het begin totaal geen dialoog (of überhaupt geluid) willen tot het moment van de transitie (dat hij zijn moeder echt leert kennen). I.p.v. gesproken dialoog was het gebruik van expressieve doch minimalistische titels door het beeld (bv tekstballonnen met minimalistisch taalgebruik ipv hele zinnen) fijner geweest. Alweer het benadrukken van het contrast tussen de twee segmenten. Daarnaast is het contrast zwart/wit & kleur misschien cliché-achtig, maar ik vond het prima en totaal niet storend. Alleen had het zwart/wit gedeelte best 'pixelachtig' mogen zijn om het contrast te versterken (iets wat Pi trouwens ook mist).
En nogmaals, ik ben een totale leek, dus neem mij niet al te serieus
.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Ja
En ik vergat nog te zeggen dat er meer ruis op mini-disc zit dan een datje.
Als je de minidisc alleen voor dialoog gebruikt is 292 kbps meer dan genoeg. Daar komt bij dat bij de minidisc codec "overtollige frequenties" worden weggefilterd, d.w.z. frequenties die we niet kunnen horen. De 292 is dus niet full spectrum maar smaller. Voor spraak is dat dus winst.
DVD mpeg-audio zit alweer terug op 224-384 dus voor dialoog kun je minidisc best gebruiken lijkt me.
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Bedankt voor je reactie Stephan!
Ik ben een beetje research aan het doen omdat ik niet de klassieke low-budget fout wil maken om met brakke audio aan te komen zetten. Een mic aansluiten op camera (dv) zie ik niet zo zitten in verband met beperkte mobiliteit en omdat het dan lastig wordt voor een geluidsman om zijn opname te horen.
Het gaat me er dus vooral om dat het geluid degelijk is. MD t.o.v. DAT bespaart me al gauw 200 euro... Daar kan je een leuke lichtkit voor huren (tips voor low-budget lichtalternatieven zijn ook welkom
).
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Het gaat me er dus vooral om dat het geluid degelijk is. MD t.o.v. DAT bespaart me al gauw 200 euro... Daar kan je een leuke lichtkit voor huren (tips voor low-budget lichtalternatieven zijn ook welkom
).
Als je de minidisc kan inzetten met een knoop-microfoontje (en die goed vrij van wind en kleren weet te bevestigen) kom je al een heel eind. De disk zelf dus in de broekzak van de acteur. Als je in je filmploeg een geluidman (m/v) hebt met hengel dan is het geluid dus los op DAT of rechtstreeks via de mixer van de boom-operator in de camera. Dat laatste heeft als voordeel dat je de boel niet "gelijk hoeft te leggen". We snappen dit hopelijk.
Daar komt bij dat een clapperbord ook niet altijd foolproof is en het houdt zo enorm op.
Goed geluid is belangrijk uiteraard. Minidisc met knoopmicrofoontje, een goede richtmicrofoon op je camera of zenders. En draaien met een koptelefoon, zodat je de storingen kunt horen terwijl je bezig bent (van wind, kledingruis en radio-ruis tot taxi-centrales)
Licht is voor video cruciaal.
Probeer kunst- en daglicht niet te mengen. TL licht is vaak groenig.. ook lelijk.
Bij daglicht exterieur gewoon met bestaand licht. Evt. een plaat witte piepschuim gebruiken om het licht te "bouncen" en de schaduwen in het gezicht (met zonneschijn zijn die dodelijk) invullen.
Interieur overdag kun je evt. ook met spiegels draaien om meer daglicht van buiten de kamer in te krijgen. Evt. kunstlichtlampen met blauwfilter, maar daar heb ik geen ervaring mee. Lijkt me gedoe.
Daglichtlampen zijn helaas erg kostbaar.
Bij nacht kun je kunstlicht gebruiken.
Zet in ieder geval alle versterking van je camera uit. Wordt het daarmee te donker... dan is het gewoon te donker. Niets ziet er zo slecht uit als de camera op +3, +6 of +9dB te zetten. Toch zul je verbaasd staan hoeveel je met bestaand licht kunt draaien. De lokaties daarop uitzoeken is natuurlijk stap 1.
Zo heb ik onlangs een scène gedraaid (vrouw staat op een dak en kijkt over de stad uit). Eén belletje met de Heinekenhoek op het Leidscheplein was voldoende om op hun dak te mogen filmen.
Waarom daar? Ehm... Er staan daar twee joekels van bierglazen. 
Met dit als resultaat:
Zonder lichtpakket gedraaid dus.
Lokaties is voor lowbudget sowieso 75% van je production value.
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Als je de minidisc kan inzetten met een knoop-microfoontje (en die goed vrij van wind en kleren weet te bevestigen) kom je al een heel eind. De disk zelf dus in de broekzak van de acteur. Als je in je filmploeg een geluidman (m/v) hebt met hengel dan is het geluid dus los op DAT of rechtstreeks via de mixer van de boom-operator in de camera. Dat laatste heeft als voordeel dat je de boel niet "gelijk hoeft te leggen". We snappen dit hopelijk.
Daar komt bij dat een clapperbord ook niet altijd foolproof is en het houdt zo enorm op.
Goed geluid is belangrijk uiteraard. Minidisc met knoopmicrofoontje, een goede richtmicrofoon op je camera of zenders. En draaien met een koptelefoon, zodat je de storingen kunt horen terwijl je bezig bent (van wind, kledingruis en radio-ruis tot taxi-centrales)
Haha ja, hartstikke helder
. Waarschijnlijk wordt het hengelen met een Rode Videomic of een NTG-2 (je zult ze wel kennen). Synchen lijkt me niet zo'n gigantisch probleem en waarschijnlijk moet ik de audio toch nog wat nabewerken.
Probeer kunst- en daglicht niet te mengen. TL licht is vaak groenig.. ook lelijk.
Levert dat ook na witbalanscorrectie nog zo'n grote verschillen op? Al snap ik dat TL sowieso niet de mooiste lichtbron is...
Verder bestaat het idee voornamelijk uit EXT-DAG en een enkele INT - NACHT. Het plaatje piep heb ik inderdaad ook al vaker voorbij horen komen en lijkt me de enige praktische en betaalbare mogelijkheid (of reflectie op andere wijze). Op de set van Wolfseinde hadden ze een aantal lichtkanonnen om een grijze najaarsdag zonnig te doen lijken. Zelfs dat was nauwelijks gelukt.
Het opvoeren van dB heeft in principe toch ook totaal geen functie wanneer je je materiaal nog nabewerkt? Een te donker beeld zal je niet zomaar rechtpoetsen, maar als je het lichtniveau op wil krikken kun je het nog beter in post doen toch?
...
Zonder lichtpakket gedraaid dus.
Ik vrees dat Heineken iets minder onder de indruk zal zijn van een telefoontje van mijn kant
.
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
@ Legan: Bedankt voor je reactie! Misschien is het inderdaad wel een goed idee om de teksten ook echt geschreven te maken, gezien de voice-over nogal in een rush gemaakt was. (Je hoort het ook aan het geluid, wat enigszins ruist in de voice-over - maar het was niet echt weg te werken,...) Teksten zorgen er iig wel voor dat het nog duidelijker wordt, en misschien iets rustiger. De zwaardere pixels heb ik alleen bij sommige shots wat meer terug laten komen, bijv. het boekje met de brief - wat idd wel mooi was.
Leek of niet, ik heb wel iets aan je kritiek gehad. Arigatou.
Overigens heb ik wederom iets ge-upload; mijn eerste documentaire over een man die zijn emoties vrijwel kwijt is na een hersenbloeding in de hersenstam.
Ik weet dat er te veel interview in voor komt, maar omdat de man in erg slechte conditie was toen we moesten opnemen was er eigenlijk weinig aan te doen...
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Ik vrees dat Heineken iets minder onder de indruk zal zijn van een telefoontje van mijn kant
.
Da's de verkeerde insteek. Je krijgt meer voor elkaar dan je zou denken. Zolang je je maar professioneel opstelt. Film heeft nog steeds voor een hoop mensen iets magisch en willen er graag aan meewerken. Ik heb ook uiteraard niet met het hoofdkantoor gebeld, maar met de bedrijfsleider van het café.
Gewoon bellen en vragen naar de man met de sleutels.
Chuck Taylor
-
- 1269 messages
- 1953 votes
Overigens heb ik wederom iets ge-upload; mijn eerste documentaire over een man die zijn emoties vrijwel kwijt is na een hersenbloeding in de hersenstam.
Ik weet dat er te veel interview in voor komt, maar omdat de man in erg slechte conditie was toen we moesten opnemen was er eigenlijk weinig aan te doen...
Vond het helemaal niet 'teveel interview' hebben. Vond dat Jaap zeer goed en bondig vertelde wat er in hem omging en hoe hij daar zelf mee omging. Erg goed stukje film voor de 5 minuten, ook goede simpele maar strakke beelden gekozen. Netjes hoor.
praatpaal
-
- 9 messages
- 28 votes
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Da's de verkeerde insteek. Je krijgt meer voor elkaar dan je zou denken. Zolang je je maar professioneel opstelt. Film heeft nog steeds voor een hoop mensen iets magisch en willen er graag aan meewerken. Ik heb ook uiteraard niet met het hoofdkantoor gebeld, maar met de bedrijfsleider van het café.
Gewoon bellen en vragen naar de man met de sleutels.
Inderdaad, je zult verbaasd zijn wat een telefoontje of bezoek teweeg kan brengen. En soms moet je gewoon doorbellen en doorbellen. Voor m'n laatste short heb ik zo'n beetje heel DVDzaak-Amsterdam afgebeld om er te mogen draaien maar werd op vele plekken afgewezen (franchise bedrijven, dus met één grote baas en meerdere vestigingen willen vaak alle controle op foto- en videomateriaal dat hun zaak verlaat). Uiteindelijk eindigde ik bij de Silverscreen (onafhankelijk) wat misschien wel de mooiste set was van allemaal. Ook hebben sommige locatiehouders er wel eens een handje van om constant naar anderen binnen het bedrijf door te verwijzen. Had dat met een kerk waar ik wou draaien, gewoon doorbellen en uiteindelijk kom je er wel, en zo had ik een schitterende locatie.
Misschien een verkeerd advies (daar kan Stephan vast feedback opgeven) maar je mag soms best rebels zijn. In treinen, stations en metro's mag je bijvoorbeeld niet zonder toestemming filmen. We werden weggestuurd, maar gelukkig heeft Amsterdam vele metrostations en treinen, iedere slate van die scene is op een andere locatie gedraaid, maar het is goed geknipt en ik heb hem wel in de film. Wat ik minder kan aanraden is om te filmen op de Wallen... Ik prijs mezelf gelukkig dat onze apparatuur niet de gracht in is gedonderd en het was eigenlijk stom gevaarlijk, anyway shot some beautiful footage.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8543 votes
Overigens zit het beeld van mijn 'stomme' neo-noir giallo al een tijdje op slot, ben er best tevreden mee. Momenteel is iemand bezig om een score te produceren en de eerste fragmenten zijn erg veelbelovend.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Wat ik minder kan aanraden is om te filmen op de Wallen... Ik prijs mezelf gelukkig dat onze apparatuur niet de gracht in is gedonderd en het was eigenlijk stom gevaarlijk, anyway shot some beautiful footage.
Ik heb daar vorig jaar ook gedraaid. Camera in een speciale schoudertas met een flapje voor de lens. Maar om nou te zeggen dat ik me daar op mijn gemak voelde? Nee!
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Ze staan er ook gewoon te controleren he.... Leve de zoomfunctie warbij je van de ene kant van de gracht de andere kunt filmen ´t probleem was de geluidsman die de boom nog drie meter de lucht in schoof... Hij begreep niet dat ik hier aan één audioslate wel genoeg had... (aangezien er geen dialogen waren)
jtsterkenburg
-
- 153 messages
- 1324 votes
zie ook musicmeter: Audiotransparent - Nevland (2005) - MusicMeter.nl
Ik heb de eer gehad een min of meer officiële videoclip voor de Groningse band Audiotransparent te maken. Het is meer een soort korte film geworden, een beetje geïnspireerd door de Sigur Rós videoclips (hoewel het daar niet aan kan tippen hoor). Je kunt em op m'n site bekijken:
Bekijk op de filmografie pagina
...of op de nieuwspagina (voor de tweede even naar beneden scrollen / beiden hebben een ander achtergrondverhaaltje)
Voor alle camerafreaks en experts raad ik trouwens de nieuwspagina aan, daar staat een verhaaltje over m;n nieuwste aanwinst... (waar ik deze videoclip overigens niet mee heb gemaakt, helaas)
Ben benieuwd wat jullie denken!
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
@ Drs. DAJA:
Mijn reactie was richting Stephan was meer een Calimero-opmerking. Ik besef dat je veel voor elkaar kunt krijgen met doorzettingsvermogen en een scheutje brutaliteit op z'n tijd.
Heb je je shorts overigens ook ergens online staan DAJA?