- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Filmvoornemens 2015
Filmvoornemens 2015
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Het duurt nog minstens 29 dagen tot 2015. Maar met voornemens kun je nooit vroeg genoeg beginnen..
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Net als vorig jaar: kijkachterstand wegwerken! Sta momenteel op zo'n 300 gekochte spullen (films, shorts & docu's), maar ook nog een pakweg 130 opgenomen films uit mijn TCM periode. Ik zeg het al jaren, maar dit jaar toch echt eens proberen minder te kopen. Anders komt er nooit een einde aan..
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Ik hoop zoveel mogelijk titels te zien uit mijn nog-zien lijsten. Ten opzichte van vorig jaar zijn deze, tegen mijn goede voornemens in alleen maar groter geworden, dus wordt het tijd hier eens wat aan te doen.
Qua aantallen hoop ik over een jaar op 1150 titels te zitten, wat met momenteel 1001 titels dus 149 films betekend. Pittige doelstelling voor mijn doen..
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
- recenter Hollywood werk inlopen. De laatste tijd al goed mee bezig, vooral wat reeksjes gezien.
- classics + lijstje. Verplichte kost. Zo smaakt het meestal ook wel, maar ach ...
- modern Aziatisch. Vooral Japan, China en HK dan.
- regisseurs. Gaatjes vullen in bepaalde oeuvres.
- eigen favoriete films herzien. Hopelijk een volledig reviewde top 200 tegen eind volgend jaar.
... bevalt me ondertussen erg goed maar het mag nog wat slicker.
Dat was het menu van vorig jaar, ditmaal een wat opgepoetste versie:
- Modern Aziatisch. Weer Japan, China en HK, hopelijk Taiwan maar die opleving was redelijk kortstondig denk ik.
- Regisseurs. We blijven gaatjes vullen.
- Recenter Hollywood werk. Meeste populaire reeksen wel gezien, hier en daar nog wat bekendere solo films meepikken.
- Classics + lijstjes. Smaakt nog steeds wat stoffig, daarom beperkt voortzetten.
- Favorieten herzien. Volledig gereviewde eigen Top 250 is iets te hoog gegrepen, maar je kan het maar neerpennen.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Mijn voornemen was o.a. wat meer Europese films te zien en dat is vrij aardig gelukt, alleen met Italiaanse cinema ben ik niet veel opgeschoten, is geen doel op zich voor 2015.
In 2015 zal ik proberen om mijn blik te blijven verruimen:
- (iets) meer Oost-Europa/Rusland en Latijns-Amerika en wat meer serieus beginnen met Azië (was al een voornemen voor 2014), te beginnen met de moderne Zuid-Koreaanse film.
- gaten vullen wat betreft grote bekende en gewaardeerde films die ik nog niet gezien heb (en dat zijn vooral de klassiekers, maar ook enkele films van deze eeuw)
- ondertussen uiteraard de VS bijhouden, maar wel selectief: vooral de films die goed ontvangen worden, films die mij goed in de oren klinken, en ook meer indie want ook dat bevalt tot nu toe goed.
Qua genres ben ik nog steeds compleet uitgekeken op actiefilms, vooral uit Hollywood, dat blijft voor mij meer van hetzelfde met 0,0 originaliteit, en dat geldt tegenwoordig ook voor Hollywood-thrillers, ook die weten me totaal niet te verrassen. De veelzijdige dramagenre die ik een paar jaar geleden ontdekte blijft me verrassen dus daar wil ik wel meer van blijven zien. Verder wil ik de betere komedies weer oppakken en kijken of er goede sf-films te vinden zijn, ook dat vind ik de laatste tijd zeer mager. Geldt ook voor de subtiele horrors die onder de huid kruipen (geen gore).
En dit alles wil ik doen zonder mijn nog zien lijstje echt uit te breiden. Dat zijn mijn richtpunten, ben benieuwd hoe het uitpakt. 
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
- 2000 stemmen uitdelen.
- 3 september vieren dat ik hier al 10 jaar digitaal rondren.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik heb nu 1942 stemmen, dus de doelstelling is de magische grens van 2000 films te bereiken. Die 58 stemmen gaan niet zo heel lang duren.
Verder weinig voornemens. Ik hoop weer een hoop sterke horrorfilms te ontdekken die niet zo heel bekend zijn. Ook maar eens tijd nemen om wat oude horrorreeksen te bekijken/opnieuw te bekijken.
Verder heb ik wel enkele series die ik eens absoluut moet kijken. Game of Thrones moet dit jaar echt bekeken worden door mij.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
1361 stemmen. Wil dus op 1561 uitkomen, en nog aantal wordt opnieuw bekeken, dus 250 in totaal. Misschien dat ik de hele James Bond-serie eens wil oppakken; veel van die films is al van jaren geleden dat ik ze zag. Verder 3 maal per maand gemiddeld naar de bios, The Birth of a Nation (100 jaar oud nu), Seven Samurai en misschien eens wat Aziatisch of Russisch en Oost-Europees proberen. Tevens nog hele stapels met Spaanstalige films liggen die ik ook wil hebben gezien over een jaar.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
We hopen de lijn door te zetten zoals in het filmjaar 2014.
Graag zou ik een cursus filmgeschiedenis volgen maar voorlopig daar nog niet echt iets voor gevonden die combineerbaar is met ploegwerk. We zien wel.
Ook verder mijn filmblog onderhouden en de verschillende filmfestivals terug bezoeken dit jaar.
Voor de rest zien we wel wat het nieuwe filmjaar zal brengen.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Wat een leuk topic. Eens denken...
- filmfestival. Ik zou graag eens een dagje filmfestival willen proberen. Ik ben bijna 20 jaar filmgek en nog nooit naar een echt filmfestival geweest. IFFR lonkt wel voor een dagje, moet ik zeggen.
- Cineville. Proberen wekelijks mijn Cineville pas te gebruiken en een film te zien in het filmhuis
- Amongst Friends . Geen edities van http://amongstfriends.nl/ meer missen. een soort vip-sneak voor filmhuis.
- Belangrijke titels bijhouden. Voorkomen dat ik eind 2015 weer een zelfde inhaalslag moet maken voor mijn best of 2015 lijst, en de stress van films niet meer in de bios kunnen zien en nog niet kunnen kopen of pindakazen, maar wél willen meenemen in je lijst.
- Lijstjes. Nu ik op ICM de meeste genrelijstjes min of meer compleet heb, is het tijd voor een paar meer 'prestigieuze' lists. evt te zien onderaan mijn ICM profiel
- Meer nieuwe films, door proberen minder te herkijken, maar ik geniet er eigenlijk teveel van en het is ook leuk om je vriendin je favoriete titels te laten zien. Je ontdekt ook meestal nieuwe dingen en gaat films soms herwaarderen om andere redenen. Of niet. Maar ik mis wel een hoop nieuwe films doordat ik zoveel herkijk.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
- filmfestival. Ik zou graag eens een dagje filmfestival willen proberen. Ik ben bijna 20 jaar filmgek en nog nooit naar een echt filmfestival geweest. IFFR lonkt wel voor een dagje, moet ik zeggen.
Houdt het IFFR topic in de gaten - dan kun je je gelijk aansluiten bij de vele meet&greets die er altijd zijn.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
John Milton: benieuwd hoe je dat bevalt. Leek me ook leuk, maar na BIFF en IFFR toch een serieus vieze nasmaak aan overgehouden. Als alleenkijker is het misschien leuker om te beginnen met een iets kleiner festival (1 zaaltje of in ieder geval één locatie).
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ja ik ben ook benieuwd. Ik ga er niet zonder meer vanuit dat ik het geweldig vind, zoals vele anderen dat doen. Ik was van plan om mijn vriendin mee te nemen overigens, al staat die nooit te springen om er zoveel geld aan uit te geven. We gaan het zien hoe dat afloopt 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Bij IFFR vond ik vooral de passieloze beleving bij het publiek een probleem. Iets teveel doorsnee "meerwaardezoekers" (cultuur weet je wel) en dus geen echte filmliefhebbers. Maar ook veel mensen die 10 minuten voor het eind al moeten inpakken om de volgende film te halen (aan de andere kant van de stad). Bij de Q&A's komen ook wel eens de domste vragen voorbij
BIFF is dan weer meer genrewerk, dus daar heb je al eens rumoerig om weinig begripvol publiek.
Daarom vond ik die kleine nichefestivalletjes wel leuk. Meestal genoeg pauze tussen verschillende films en makkelijk om gezellig wat te kletsen tussen films door. Ook vooral mensen die echt voor de film komen, niet voor "het event".
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ook enkele voornemens, benieuwd of het mij gaat lukken:
- bioscoopbezoek: mag wat meer zijn en wil ik zeker terug meer tijd voor nemen.
- ICM-lijstjes bijwerken: heb ik toch al veel tips van opgedaan
- enkele genres eens wat meer opzoeken. Ik merk vooral dat ik zeer weinig titels kende van de SF-KO en ook bij western en documentaire zit ik wat vast met de gekende klassiekers
- terug op zoek naar oudere films. Ik had iets meer recenter werk gezien de laatste tijd en ook al zitten daar goeie films bij, mis ik soms wel de charme van de oudere films. Mag een mooie mix zijn.
Verder natuurlijk vooral genieten van film, af en toe ook films eens herbekijken en zorgen dat ik stap voor stap bij de geziene films een mening kan neerschrijven op MM.
yeyo
-
- 6351 messages
- 4613 votes
- Latijns-Amerikaanse en Aziatische cinema ontdekken
- Meer documentaires zien
- Zo nu en dan eens tijd voor genrewerk (giallo, film noir)
- Een buitenlands filmfestival bijwonen (ik dacht aan Berlijn, Venetië of Locarno)
- TV-reeksen dwangmatig blijven mijden
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
- TV-reeksen dwangmatig blijven mijden
Wat bedoel je met tv-reeksen? Tv series? Veel van de beste schrijvers zitten nu bij tv als je het mij vraagt. Er is een hoop van hoge kwaliteit. Reken je daar The Wire oid ook onder?
Filmfestival in het buitenland is wel heel erg leuk trouwens! Is natuurlijk wel iets duurder en iets meer een onderneming!
yeyo
-
- 6351 messages
- 4613 votes
Wat bedoel je met tv-reeksen? Tv series? Veel van de beste schrijvers zitten nu bij tv als je het mij vraagt. Er is een hoop van hoge kwaliteit. Reken je daar The Wire oid ook onder?
Ja, ben altijd een beetje bevooroordeeld tegen series, ook bij degene die veel lof krijgen. Zo een format spreekt mij weinig aan, omdat ik toch altijd de indruk heb dat een serie omwille van opbouw (elke aflevering in iets of wat dezelfde structuur, afleveringen die elkaar opvolgen..) onvermijdelijk toch iets van kracht inboet. Een film met een (relatief) beperkte tijdsduur heeft op mij meer impact. Bovendien kruipt er ook gewoon teveel tijd in zo'n series te volgen, tijd die ik even goed kan besteden om films te zien. 
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
John Milton: benieuwd hoe je dat bevalt. Leek me ook leuk, maar na BIFF en IFFR toch een serieus vieze nasmaak aan overgehouden. Als alleenkijker is het misschien leuker om te beginnen met een iets kleiner festival (1 zaaltje of in ieder geval één locatie).
RIP Dejima...
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
- meer Japanse (recente) cinema & anime
- meer pulp (80s, trash, slashers, Martial Arts, JCVD etc)
- meer films herzien, met als doel een up to date toplijst
- meer films meepakken in de bioscoop (cineville-pas?)
- recente filmreleases blijven volgen
- verder focus op: feelgood, experimentele Amerikaanse cinema/documentaires & films uit New England
Extra:
- (herontdekking) wereldcinema
- focus specifiek land/regio/tijdvlak (bijv. NYC 70s misdaad/Afrikaanse cinema/Hollywood 50s)
Voornemens van afgelopen jaar grotendeels kunnen waarmaken (vooral meer pulp gezien en uiteindelijk ook weer wat Japanse films kunnen zien). Bioscoopbezoekjes zijn er bij ingeschoten, experimentele films zijn er niet veel langsgekomen en die toplijst zal er wel nooit komen..
Voornemens voor 2015 sluiten grotendeels aan op mijn filmjaar 2014:
- meer Japanse (recente) cinema & anime
- meer uitdagende films uitzoeken dit jaar
- meer (recente) arthouse meepakken
- meer films uit Z-Korea, Taiwan en anderzins Azië
- recente filmreleases blijven volgen
- op zoek naar pulp pareltjes (80s en modern, trash, slashers, horror)
- blijven herkijken, met als doel een up to date toplijst
- focus op regisseurs
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
RIP Dejima...
Hear hear, dat blijft voor mij toch ook een positieve uitschieter 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Camera Japan heeft in die zin een behoorlijke metamorfose gehad. Zeker in thuisbasis Rotterdam hebben ze er aardig wat Japanse events+ omheen georganiseerd. Gezien de niet eens zo hoge opkomst weet ik niet hoe veel geld daarbij moet om uit de kosten te komen. Komen in elk geval vooral fans/geïnteresseerden en weinig toevallige passanten of vriendinnen die een dagje film komen doen. Ook wel weer een charme van het IFFR. Je moet een beetje je eigen netwerkje hebben - dan is het wel het leukst.
Kisje
-
- 970 messages
- 1190 votes
Dit jaar ben ik 10 jaar op moviemeter.nl. Heb de laatste maanden dit forum wat verwaarloosd, dus bij deze: meer moviemeter.nl checken en mij meer focussen op film ipv serie/tv-shows... Nog aan iedereen de allerbeste wensen voor 2015 toegewenst!
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Ben eindelijk klaar met het maken van een nieuwe kijklijst. (Op mijn hoofdlijst staan nog minstens 850 films, waarvan ik er nu 325 heb geselecteerd voor dit jaar. Het is echter altijd slechts een geheugensteuntje en een leidraad, gedurende het jaar wisselt er altijd veel; en soms dienen hele nieuwe onderwerpen zich aan, waarna de kijklijst weer uitgebreid moet worden... zit al zo'n drie jaar niet onder de 800 titels totaal geloof ik), Anyhu, tijd voor voornemens! Waar heb ik de accenten gelegd waarvan ik vind dat het jaar voor mij over zou moeten gaan:
- Een hoofdleiddraad bij het maken van de lijstjes blijft voorlopig het ICM-forum. Ik blijf meedoen aan de "worldcup" aldaar en de 500<400 lijst heeft ondertussen meer interesse van me dan Rosenbaum!
- Kinema Junpo, Cahiers du Cinema Yearly top 10s en Masters of Cinema zijn andere lijsten waar ik goed op scoor en ook graag films van zie, en dit jaar ga ik dat iets structureler doen. Met wat ik nog in de kast heb staan moet het mogelijk zijn om tot de top 10 van Junpo door te dringen (nog maar 15 films te gaan!)
Qua landen heb ik dit jaar niets gevonden dat er uit springt. Japan, Frankrijk, Italië, USA, Duitsland en Rusland zijn allemaal veel in de plannen te vinden. Nederland en België ga ik ook zeker nog mee verder. Een aantal kleinere landen vallen wel op met een aantal bijzondere films zoals Vietnam, Egypte, Turkije, Hongarije en Griekenland. Vooral uit die eerste twee zag ik nog nauwelijks iets, dus daar kijk ik wel naar uit, maar heb voor beiden slechts drie titels in de planning momenteel...
De drie regisseurs die ik dit jaar écht wil ontdekken zijn: Epstein, Chabrol en Demirkubuz
Daarnaast heb ik ook meerdere films geselecteerd van Sorrentino, Wheatley, Huston, Resnais, Vlacil, Anderssen en Herzog. "Tien namen voor 2015"
Drie van deze komen ook met een nieuwe film in de bios!
Hoewel dat allemaal eigenlijk nog weinig concreet lijkt, levert dit alles bij elkaar al genoeg titels op voor een jaar. Er is nog wel een richting die ik op zou moeten gaan omdat ik daar nogal achter begin te lopen: recente Amerikaanse indie cinema en recente horror en cult cinema. Voorlopig zit ik echter toch nog te graag in de klassiekers uit de wereld cinema te grasduinen. Maar toch heb ik ook uit die hoek al wel meerdere titels op mijn lijst gezet!
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
- Mijn 2.000ste film zien.
- Meer alternatief werk oppikken, die tendens heb ik in de tweede helft van 2014 laten schieten, vond geen inspiratie meer.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
en nog eentje, proberen iedere week iets op Mubi te kijken wat ik anders niet zou kijken!
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Op 1 januari 2015:
Aantal berichten: 8900 (waarvan 1409 als mening gemarkeerd)
Aantal toevoegingen: 1
- Op naar de 1800+
Verder laat ik het daarbij qua doelstellingen, want als de trend blijft voortzetten wordt dat al lastig zat. Komend IFFR wordt ook al weer minder dan de voorgaande jaren met enkel de weekenden en mogelijk wat avondjes. Als ik er daar aan 10 films kom is het denk ik veel.
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
Wat is dit jaar wat films uitermate mager geworden! 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Wat bedoel je? Dat er weinig films uitkomen of dat er weinig mensen zijn die hun voornemens kenbaar maken.
Als het dat laatste is. Bij mij is nu ieder jaar hetzelfde, veel dezelfde films kijken en vooral korte en weinig nieuwe films.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik hou me aardig aan het voornemen om reviews te schrijven op imdb nadat ik een film heb gezien of herzien. Het andere voornemen is ook om wat meer films te herbekijken, heb al de basis gelegd voor een herlijklijstje. Nieuwe films die uitkomen die kijk ik wel over een paar jaar. Voor de rest films ontdekken in mijn interessegebied en pas kopen als ik ze echt wil herbekijken, en die wat ik niet meer kijk van de hand doen, neemt toch enkel plaats in.