- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Respect
Respect
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
Omdat het erg off topic is bij de film, maar even een nieuw aangemaakt.
Wat ik nu weer vanochtend las, zie ik zo vaak. Men is het niet eens over de waardering van een film en de top 10 van één van de personen wordt er bij gepakt en wordt ontleed (en meestal niet gunstig).
En dan sla ik voor de zoveelste keer een diepe zucht uit (ja ik weet het, ik begin op een ouwe zeur te lijken) Want wat wil iedereen nu.
Dat we precies dezelfde films leuk geven en allemaal hetzelfde waarderen?? Zo lijkt het hier namelijk vaak op.
Geef de favoriete film van iemand heel laag cijfer en je wordt aan de schandpaal genageld.
En zelfs als je probeert te onderbouwen waarom je een film beter waardeert dan het merendeel van de mensen doet, krijg je een karenvracht kritiek over je heen.
Kritiek vind ik geen probleem, maar waarom moet het zo snel op de man gespeeld worden.
Waarom moeten er meningen over andere films bij gehaald worden om aan te tonen dat jij gelijk hebt en die andere niet. Net af je mening bij film A een garantie is hoe je film B waardeert.
Mijn persoonlijke mening is namelijk nog steeds, dat iedereen van een film mag vinden wat hij zelf vindt.
En volgens mij is dat ook de opzet van deze site.
Met deze `discussietechniek´ van persoonlijke aanvallen wordt dat snel de kop omgedraaid. Krijgen we lekker allemaal dezelfde waarderingen bij iedere film en iedereen die en andere mening heeft, verdwijnt snel.
Ik geef toe, dit is een beetje overdreven, maar het zit me dan ook hoog (ik ben van de demonstratiegeneratie)en het moest me even van het hart.
Ingemar
-
- 69 messages
- 2177 votes
Ik kan het wel lezen hoor. En'k ben het erg eens met je.
Ik las laatst ook het argument dat iemand niet serieus was te nemen omdat 'ie een aantal films uit de top 100 een lage waardering had gegeven... Blijkbaar zijn een paar titels heilig gemeengoed.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Ik ben het ten dele met je eens, petey. Maar zolang er sprake is van een zekere mate van respect vind ik dat discussie best hoog mogen oplaaien. We hoeven elkaar hier toch echt niet met fluwelen handschoenen te benaderen, mag ik hopen?
Verder vind ik het prima als iemand mij 'niet serieus te nemen' zou vinden op grond van bepaalde stemmen. Zolang ik mezelf maar serieus neem, is er w.m.b. weinig aan de hand.
'Niet serieus te nemen' is in mijn ogen een bepaald ongevaarlijke en niet erg onvriendelijke kwalificatie, die bovendien ook sterk gerelateerd is aan de mening van degene die de kwalificatie toekent. Daarmee dus persoonlijk, en zowel iets over onderwerp als lijdend voorwerp zeggende.
pinky
-
- 373 messages
- 1999 votes

Toen ik pas op de site zat had ik het lef LOTR:TT slechts een schamele 4 sterren te geven, met een toelichting er bij waarom ik het niet de beste film aller tijden vond. Ik werd zowat gevierendeeld.
Als we dat hier allemaal met elkaar zouden gaan doen zou de lol er snel af zijn, denk ik. Een beetje respect voor elkaar is nooit weg. Zelfs iemand die elke Robin Williams film 5 sterren geeft - ik geef maar een volkomen willekeurig voorbeeld - heeft recht op een mening.
O, en nog eens wat: het is ook niet verkeerd om even tot tien te tellen en nog eens na te lezen waarop je gaat reageren. Het is mij al verschillende malen overkomen dat ik werd aangevallen op dingen die ik niet had geschreven; soms had ik zelfs precies het tegenovergestelde geschreven van wat er werd beweerd. Dat is dus echt irri.
lindastuurman
-
- 1006 messages
- 0 votes
Zelfs iemand die elke Robin Williams film 5 sterren geeft - ik geef maar een volkomen willekeurig voorbeeld - heeft recht op een mening.
ALS je het over mij had dan heb je ten eerste ongelijk. Niet elke Robin Williams film heeft 5 sterren van mij gekregen. Wat wel zo is is dat mijn top 10 alleen uit Robin Williams films bestaat.
Ten tweede vond ik je 2e opmerking niet echt respectvol overkomen...om oven on topic te blijven hier. Ookal is het sarcastisch bedoeld (hopelijk), ik vind het een beetje ongepast in een topic over respect om eerlijk te zijn.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Ten tweede vond ik je 2e opmerking niet echt respectvol overkomen...
Welke opemerking bedoel je Lin?
pinky
-
- 373 messages
- 1999 votes
ALS je het over mij had dan heb je ten eerste ongelijk.
Kijk, dat bedoel ik nou: mensen reageren maar raak zonder te lezen. Er staat toch duidelijk dat het een volkomen willekeurig voorbeeld is.

Ten tweede vond ik je 2e opmerking niet echt respectvol overkomen...
Waar HEB je 't over?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Linda struikelt waarschijnlijk over het woordje 'zelfs', maar ik vind niet dat ze dit negatief moet lezen. Is een onschuldige opmerking van Pinky hoor! 
lindastuurman
-
- 1006 messages
- 0 votes
Dat ZELFS ik, een mening mag hebben.
En je voorbeeld vind ik niet echt willekeurig als je een paar minuten later zegt dat je vind dat we discussie in het topic "de staking van linda" op een andere site moeten voortzetten (op Lindameter).
lindastuurman
-
- 1006 messages
- 0 votes
Ok, Ramon.
En sorry dat ik weer zo reageerde (iedereen mag zich aangesproken voelen).
pinky
-
- 373 messages
- 1999 votes
Dat ZELFS ik, een mening mag hebben.
En je voorbeeld vind ik niet echt willekeurig als je een paar minuten later zegt dat je vind dat we discussie in het topic "de staking van linda" op een andere site moeten voortzetten (op Lindameter).
Linda, we moeten de zaken zuiver houden. Het betrof hier een hypothetische MovieMeterVreter, laten we zeggen Hendrik de Vries uit Schin Op Geul. Ik neem het Hendrik niet kwalijk dat hij alle films van Robin Williams 5 sterren geeft. Ik voer hem alleen ten tonele als voorbeeld van uitzonderlijk stemgedrag. Ik had ook iemand kunnen aanvoeren die alle Robin Williams films een halve ster geeft. Als je er prijs op stelt wil ik dat wel aanpassen, hoor.
En discussies die in een ander topic worden gevoerd dienen in dat andere topic te worden gevoerd. Anders wordt het een zootje. En dat zou zonde zijn.
bisse
-
- 646 messages
- 444 votes
Ik vind dat iedereen hier zich toch redelijk goed aan de regels houdt. Wanneer een discussie echt te ver gaat dan word er toch meestal ingegrepen. Ik kan het vaak ook niet laten heftig te reageren wanneer iemand een topper de grond in boort zonder ondersteuning van argumenten of met ondersteuning van achterlijke. Als je vind dat iemand zijn mening achterlijk is en je kunt dit onderbouwen dan hoef je dit niet telaten in mij ogen. Dat houdt het forum ook een beetje interessant. Wanneer iedereen overdreven veel respect gaat zitten betogen aan elkander dan wordt het weer zo n zoetsappige boel en dan heb ik het gevoel dat deze vriendelijk niet gemeend is maar een regel. Ik heb liever een paar enigzins bottige meningverschillen dan dat er overdreven lang op een politiek correcte manier wordt doorge-emmerd met uiteindelijk geen resultaat.
salvatore
-
- 1937 messages
- 3236 votes
Ik vind ook wel dat je gelijk heb alleen sommige mensen gaan express bij 'top films' een 0.5 geven om echt proberen duidelijk te maken dat je het geen goede film vond.. met 2 sterren kan dat ook!!
bisse
-
- 646 messages
- 444 votes
Ik heb dat zelf ook een paar keer gedaan maar toen ik hierop werd aangesproken moest ik me wel realiseren dat dit gedrag nergens op slaat en heb mijn stemmen aangepast. Ik hecht namelijk het meeste belang aan enkele mensen hier met een goede smaak en wanneer ik zie dat hun een film goed vinden weet ik dat ik die film moet gaan regelen. Ik hoop dat er ook mensen zijn die mijn mening waarderen en er iets aan hebben wat hun filmkeuze betreft maar dan moeten je recencies en stemmen wel te vertrouwen zijn. Kortom je hebt helemaal gelijk Salvatore.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Ik hecht namelijk het meeste belang aan enkele mensen hier met een goede smaak en wanneer ik zie dat zij een film goed vinden weet ik dat ik die film moet gaan regelen.
Precies. Na een tijdje kom je er vanzelf achter in wiens mening je je kunt vinden en van wie je je niets aan moet trekken (bijvoorbeeld omdat die een totaal andere smaak heeft dan jij).
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ik kan het vaak ook niet laten heftig te reageren wanneer iemand een topper de grond in boort zonder ondersteuning van argumenten of met ondersteuning van achterlijke. Als je vind dat iemand zijn mening achterlijk is en je kunt dit onderbouwen dan hoef je dit niet telaten in mij ogen.
Je moet daar toch mee opletten. Ik vind ook dat je alles kan zeggen, maar de manier waarop is cruciaal tot een nuttig gesprek.
Zeg tegen eender welke user "wat een achterlijke argumenten", en je zal nooit tot een zinnige discussie komen. Zeg tegen diezelfde user "ik denk dat je het helemaal verkeerd ziet" (gevolgd met jou visie van de feiten), en er zal veel meer (zinvols) mee bereikt worden.
Er zijn er altijd die onmiddelijk moeten ontploffen of toeklappen natuurlijk (hoe oplettend je ook iets zegt), maar dat is eerder uitzondering dan regel.
joyce.b
-
- 712 messages
- 0 votes
Toch bedoel je hetzelfde!!!!
Eigenlijk gewoon politiek dus.
Bovendien: al vindt Hendrik de Vries dat alle toppers een halve ster waard zijn, dan is dat toch zijn mening, en dat mag toch?
Ik vind alle lotr leuke aardige verhaaltjes,maar als kwaliteitsfilm gewoon bagger,en dus een 1,max. een 1.5.
Je eigen stem gaan veranderen omdat er gebruikers! zijn die zogenaamd een `goed inzicht` hebben , vind ik even stom. Het blijft gewoon een kwestie van smaak.
Evengoed kan je zeggen: film dient tot vermaak,en alle film is op welke manier dan ook vermaak,dus een dikke vijf sterren.
Doet me denken aan een jochie uit de klas die ooit zei: ik vind alles dat op 1 staat in de top 40 goed,en de rest slecht.
Najaa,....hoe stom kan je zijn?
(want wat op 1 stond was populair,en dat wat hip,jajaaa)
Zelfs discussies waar hier `respect` uit lijkt, blijkt tussen de regels door soms toch iets minder `respectvol` te zijn.
De Robbie williams fan wordt niet zomaar eventjes willekeurig genoemd, maarja,helemaal bewijzen kan natuurlijk niet : en ik denk dat Linda heel goed zat...maarja,we noemen Linda nu even Hendrik de Vries,want...DAT is pas respect!
Alles verbloemen, en leuk verpakken.
Bert1
-
- 2196 messages
- 0 votes
Het blijft gewoon een kwestie van smaak.
Als je dit verder doortrekt zijn alle discussies over kunst nutteloos.
Men kan een film door onderzoek op verschillende factoren beoordelen. Smaak is zo een factor, maar is niet overheersend.
Ik roep dan ook op tot een boycot van uitspraken zoals: "Tsja, smaken verschillen".
mikoz
-
- 11297 messages
- 867 votes
Wat een onzin topic weer.
Zonder commentaar op iemand zijn mening is er geen forum.
Phoenix
-
- 7846 messages
- 1418 votes
Zonder respect voor iemand's mening ook niet.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Toch bedoel je hetzelfde!!!!
Eigenlijk gewoon politiek dus.
Waarom zou je zoiets niet mogen aankaarten? Mijn punt is alleen, als je iets wil bespreken, gebruik dan tenminste een vredelievende term. Je kan zeggen: "Met die scene werd dat bedoeld, wordt de film met dit gegeven nu niet wat mooier als je er zo over nadenkt?" (ik overdrijf nu een beetje om duidelijk te zijn) of je kan zeggen: "je hebt weer het punt gemist!"
Als je op een basis van respect tegen je medemens aankijkt, zal je automatisch op de eerste manier de discussie aangaan. Alleen zo werkt het ook. De 2de wijze zorgt voor non-discussies en moddergevechten.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Als je dit verder doortrekt zijn alle discussies over kunst nutteloos.
Men kan een film door onderzoek op verschillende factoren beoordelen. Smaak is zo een factor, maar is niet overheersend.
Ik roep dan ook op tot een boycot van uitspraken zoals: "Tsja, smaken verschillen".
Tja Bert, denk toch wel dat smaak dé overheesende factor is hoor. Alle verschillende factoren apart hangen elk gewoon af van smaak. Daar kun je niet omheen.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Als je niet snapt dat Bert1's commentaar essentieel is, voor een forum, dan hebben we een groot probleem. Je kunt niet ALLES op smaak gooien, da's een dooddoener.
Want wat essentieel is, je mag een eigen mening hebben natuurlijk, maar motiveer dan wat je aan iets stoort, en gooi het niet op smaak. Maar op objectievere criteria.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Het is een illusie dat je films op objectieve criteria kunt beoordelen; dan zou immers iedereen op hetzelfde oordeel moeten uitkomen. Het is louter een kwestie van smaak welke dingen je belangrijk vindt in een film, en louter een kwestie van smaak hoe goed een film in die bepaalde criteria scoort.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor de doelstellingen van een discussieforum bijzonder nuttig is goed uiteen te zetten wat je dan zo goed vindt aan een film, hoe subjectief dat ook is. Dat "smaken verschillen" is een dooddoener omdat niemand iets met die opmerking kan (en dus zinloos om te vermelden), maar het blijft natuurlijk een waarheid als een koe.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Als je niet snapt dat Bert1's commentaar essentieel is, voor een forum, dan hebben we een groot probleem. Je kunt niet ALLES op smaak gooien, da's een dooddoener.
Want wat essentieel is, je mag een eigen mening hebben natuurlijk, maar motiveer dan wat je aan iets stoort, en gooi het niet op smaak. Maar op objectievere criteria.
Ik ben het met je eens dat commentaar moet gemotiveerd worden. Maar, objectievere criteria? Geef eens een paar voorbeelden van iets dat minder smaakgebonden is.
[edit: zie nu dat Queto het reeds goed samenvatte]
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Precies, Queto zet de puntjes op de i wat dat betreft. Hulde!
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Maar elke post waarin 'ik vind' staat omvat al de stelling dat smaken verschillen. Dus wordt dat vaak gezegd, mede uit respect naar degene waarmee je discussieert. Maar wat Petey bedoelde is, dat je dus niet gelijk op de persoon moet gaan spelen als je mening verschilt. Heeft hij gelijk in hoewel de neiging naar ironie soms daar is.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Wat mij soms stoort is dat gebruikers hun afkeer voor bepaalde films zo overdrijven en zo heilig verklaren, dat het bijna een misdaad begint te lijken om de film wel goed te vinden. Terwijl ik eerder denk dat het juist leuk is als je een film goed vindt, want dan heb je een goede film gezien, en daar gaat het om voor mij. Met een discussiesite als deze loop je bovendien soms het risico dat je op den duur enkel bezig bent met kritiek zóeken. Terwijl het echte interessante van de site volgens mij is dat je even nadenkt over wat je er nu van vond, en daar wat redenen voor tracht te vinden, waarom je de film toch niet zo goed vond als andere mensen. Eigenlijk zou degene die de film slecht vindt zich moeten verdedigen, en niet de voorstanders, maar dat zie je heel vaak omgekeerd. (Dit is een opmerking en zeker geen verwijt, want het levert vaak geweldige discussies op, maar af en toe maak ik me deze bedenking wel.)
D-ark
-
- 1755 messages
- 420 votes

Toen ik pas op de site zat had ik het lef LOTR:TT slechts een schamele 4 sterren te geven, met een toelichting er bij waarom ik het niet de beste film aller tijden vond. Ik werd zowat gevierendeeld.
Als we dat hier allemaal met elkaar zouden gaan doen zou de lol er snel af zijn, denk ik. Een beetje respect voor elkaar is nooit weg. Zelfs iemand die elke Robin Williams film 5 sterren geeft - ik geef maar een volkomen willekeurig voorbeeld - heeft recht op een mening.
O, en nog eens wat: het is ook niet verkeerd om even tot tien te tellen en nog eens na te lezen waarop je gaat reageren. Het is mij al verschillende malen overkomen dat ik werd aangevallen op dingen die ik niet had geschreven; soms had ik zelfs precies het tegenovergestelde geschreven van wat er werd beweerd. Dat is dus echt irri.
Had ik ook bij mij drie sterren dus......
het zelfde verhaal bij de royal tenenbaums maar dan met een 5.0