• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.069 votes
Profile

Alleen film kijken of met meerdere mensen?

melvddonk

• 3972 messages
  • 0 votes

Vandaag had ik een discussie met iemand over wat nou het leukst is: Film kijken in je eentje of film kijken met zijn 2en/een groep mensen/etc.. Ik kijk het liefst in mijn eentje of met mijn broertje, die snapt dat hij stil moet zijn tijdens een film. Met mijn mannetje kan soms ook nog wel, ligt eraan in wat voor bui hij is (als ie heel druk is liever niet, dan kan hij niet stil zijn).

Mijn vraag aan jullie:

'Kijken jullie het liefst alleen? Of met anderen?'

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Hangt af van het gezelschap en wat voor film het is. Maar ik moet zeggen dat ik heel erg kan genieten van nachtelijk filmkijken op mijn eentje.

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

Ligt voornamelijk aan de film. Een komedie wil ik best met een groep kijken. Een horror of moeilijk te volgen film meestal niet omdat mensen hun bek niet houden op cruciale momenten. Ben sowieso meer geneigd om in een grote groep een makkelijk te verteren film op te zetten.

melvddonk

• 3972 messages
  • 0 votes

Bij mij is het misschien ook wel het probleem dat ik vooral van horror houd en verder bijna niemand ken die daar ook van houdt, op mijn broertje na.

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

melvddonk wrote:

Bij mij is het misschien ook wel het probleem dat ik vooral van horror houd en verder bijna niemand ken die daar ook van houdt, op mijn broertje na.

Same

John Lee Hooker

• 14934 messages
  • 1625 votes

Alleen, dan kun je je tenminste volledig concentreren op de film.

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

Hangt, zoals eerder gezegd, van de film af. Flauwe komedies of actiefilms (Commando!!) kijk ik het liefst in een groep, net als blockbusters en (sommige) horrorfilms (vooral een aanrader met vrienden die banger aangelegd zijn dan jij, hehehe) - kortom, films die puur op entertainment gefocused zijn -, omdat die films alleen maar hoeven te vermaken en verder niets. En zoals het gezegde gaat: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. 'Moeilijkere' films - vrijwel elke film uit mijn top 10, om maar even een indicatie te geven - kijk ik het liefst in mijn eentje. Al is met twee of drie man kijken ook leuk voor een discussie achteraf, al loop je daarbij het risico dat de groep de film voor je verpest op een bepaalde manier.

Minotaures

• 7810 messages
  • 2534 votes

Avondje biosc (1 tot 5) - maar dat gebeurt misschien 1 keer per 2 jaar.

Meeste films heb ik alleen gezien, puur om geen discussie te beginnen tijdens het kijken.

laundromat

• 2434 messages
  • 0 votes

Bios ga ik niet alleen heen, maar verder vind ik thuis films kijken het lekkerst alleen. Je hebt wel films die je liever met 1 of meer kijkt. Maar zet vaak, alleen een dvd (film/serie) op.

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

Vind het allebei geen probleem. Ik houd van een film kijken in m'n eentje, maar het kan ook erg gezellig zijn, om een film met een groepje te kijken.

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Ik kijk films het liefst samen met mijn vriend, heerlijk om tegen hem aan te kruipen en dan samen te kijken, we zijn bij de meeste films ook wel gewoon geconcentreerd aan het kijken, en aangezien het een hobby van ons beide is, vind ik het ook leuk om daarna nog even over de film te praten. Maar alleen kijken vind ik ook niet erg, dan kijk ik ook meestal de films die mijn vriend niet wil zien, hou daar wel rekening mee. En samen met mijn moeder een typische vrouwenfilm kijken vind ik ook erg gezellig.

Met een hele grote groep mensen niet, is vaak te rumoerig, dat heb ik alleen in de bioscoop, niet thuis.

Hans S.

• 65 messages
  • 0 votes

Het liefst kijk ik een film in mijn eentje. Zo creëer je een geheel eigen filmervaring die niet bewust of onbewust beïnvloed raakt door anderen, bij een herziening van dezelfde film vind ik het geen probleem om met meerderen de film te kijken. Dit geldt net zo goed voor een komedie als voor een diepzinnig arthousedrama bij wijze van spreke. Wat wel ontzettend leuk is is als je als groep allemaal dezelfde mening deelt over een film, zij het een negatieve, zij het een positieve mening. Voor discussie ga ik liever naar het forum, die hoef ik niet zozeer te voeren met een groep vrienden. Komedies zijn de leukste films om samen te kijken, denk ik, andere genres zou ik niet snel met anderen kijken.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Het meerendeel kijk ik alleen. Ik zet ook vaak pas rond half 11 's avonds een filmpje op. Lekker vanuit bed kijken. Ik kijk ook veel soorten films die de meeste vrienden van me niet snel kijken (horror bv). Een komedie kan je prima met anderen kijken, maar de ervaring van een goede horrorfilm is pas prettig als je geconcentreerd kijkt en niet ouwehoerende mensen om je heen hebt.

Moet wel zeggen dat ik ook op zijn tijd graag met wat vrienden een dvd avondje heb, wat ook leuk is. En ik bezoek een bioscoop nooit alleen, dus dan kijk ik ook met anderen. Maar ik ga alleen niet zo vaak naar de bios. Ik kom er net 5-10 keer in een jaar denk ik. En dan eerder richting de 5 dan de 10.

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

De meeste films kijk ik alleen. Al heb ik ook al veel films samen met mijn vriendin bekeken.

annabeth

• 3 messages
  • 5 votes

Ik vindt het altijd het fijnst dat wanneer ik de film voor het eerst kijk ik dat alleen doe. Het maakt het spannender omdat je alleen bent en het is lekker rustig zodat je je helemaal kunt concentreren op de film. Kijk ik de film een 2e keer dan overweeg ik sneller om bijvoorbeeld een vriendin te vragen mee te kijken.

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Heel herkenbaar dit. Ik heb in het verleden heel veel films gezien, samen met andere filmliefhebbers. De meeste respecteren de eerste keer dat een film wordt gezien door er zelf ook pas achteraf over te discussiëren, soms terecht een dag later pas, en eerst te kijken/genieten. Afhankelijk van de film en de persoon, nodig ik mensen uit om samen naar een film te kijken of er voor te kiezen die film eerst alleen te zien.

Het is, denk ik, niet filmgebonden. Ook bij theaters, concerten, musea zie je dat sommige anderen (te) graag op de voorgrond treden. Wat bij mij daarbij nogal negatief scoort, zijn personen die denken dat ze het een ander “even uit moeten leggen”. Zoals schilderijen verklaren of filmplots vooraf uitleggen, terwijl ze zelf dat schilderij of die film ook maar voor het eerst zien ... …

Jammer dat ik daardoor heb moeten selecteren.

Er is een groot verschil met enthousiasme delen, dat verschil merk je direct in de omgang.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Slechts één keer in mijn leven alleen naar de bioscoop geweest. Dat was 2001: A Space Odyssey in EYE. Dat had er meer mee te maken dat ik toevallig in de buurt was en toevallig wat uurtjes had om te doden.

Waarom ik het niet vaker doe, weet ik niet, want je kijkt de film toch alleen, dus wat maakt het uit of je iemand naast je hebt zitten die je kent of niet? Het 'probleem' is meer dat er de afgelopen jaren weinig films uitkomen die ik per se in de bioscoop moet zien.

Mescaline

• 7089 messages
  • 3219 votes

Ik ben dan wel geen belg, maar ik ga bijna altijd in mijn eentje naar de bioscoop. Vorig jaar ben ik zelfs maar 3x samen met iemand geweest en voor de rest gewoon alleen.

Lekker rustig maar soms voelt het ook wel erg alleen, vooral als je in een zaal zit vol met stelletjes bijvoorbeeld.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Wat een dwaze poll onderaan het artikel. Ja ik vind het leuk om alleen naar de cinema te gaan, maar ja ik ga liever met m'n vriendin.

Soit, vind het raar dat er vaak zo'n issue van gemaakt wordt. Een sociaal stigma dat mij echt compleet vreemd is.

Finisterra

• 15532 messages
  • 4688 votes

Idem hier. Ik ga geregeld alleen (krijg immers niet steeds iemand mee naar bepaalde soort films; denk aan Climax en Mother! bijvoorbeeld redelijk recent), maar ga uiteindelijk liever met mijn vriendin of iemand anders. Dat kan je achteraf ook nog wat nakaarten over de film.

Ook absoluut geen probleem mee om alleen te gaan overigens.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Soms is het ook heel prettig om niet te kunnen nakaarten. Dan blijft het gevoel van de film langer bij, is mijn beleving. Als ik echt veel van een film verwacht, ga ik het liefst alleen.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Ga 90% van de tijd met een metgezel, maar zo af en toe alleen de bios binnen schuifelen heeft ook wel iets.

Mac Hammer Fan

• 6014 messages
  • 7444 votes

Griezelfilms kijk ik altijd alleen en thuis, komische films daarentegen kunnen leuk zijn in een groep.

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

Als ik een film zie die beter door mij alleen gewaardeerd kan worden en niet door mijn familie of vrienden, dan ga ik liever alleen. Vaak ook wel met vrienden, maar zo af en toe eens alleen de bios binnenwandelen vind ik helemaal niet erg.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Ik ga wekelijks alleen naar de bios. Besluit vaak ook last minute (niet) te gaan, dan is het wel zo fijn om je eigen plan te kunnen trekken. Ik heb het ook nooit als iets negatiefs of vreemds beschouwd. Sowieso ga je toch niet praten tijdens de film, dus is het om het even of je alleen of in gezelschap bent.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Ik ben nog nooit alleen naar de bioscoop geweest. Wil het soms wel maar dan komt het er vaak niet van.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

The Oceanic Six wrote:

En ik bezoek een bioscoop nooit alleen, dus dan kijk ik ook met anderen. Maar ik ga alleen niet zo vaak naar de bios. Ik kom er net 5-10 keer in een jaar denk ik. En dan eerder richting de 5 dan de 10.

Dit is tegenwoordig (8 jaar later) wel anders. Ik kom er tegenwoordig tientallen keren per jaar vaker en ga ook wel eens alleen. Ik ga liever met iemand, maar als anderen niet kunnen of willen, dan niet. Dan zou ik voorheen de film niet in de bios zien, maar nu wel. Is toch best zonde om om die reden een mooie film over te slaan. En eerlijk, tijdens de film ben je toch stil, dus een avondje bios is niet direct een intensief sociaal evenement.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Kondoro wrote:

Ik ben nog nooit alleen naar de bioscoop geweest. Wil het soms wel maar dan komt het er vaak niet van.

Same here, het voelt als in je eentje op stap gaan naar café of discotheek dat deed ik ook alleen met vrienden.

Ik kom nog zelden in de bios. Gezien mijn voorkeuren kijk ik films het vaakst alleen.

Vlamoer

• 1 messages
  • 705 votes

Hangt echt af van de film en type vrienden. Met mm vriendin hoef ik geen Exepndables te kijken en de meeste arthouse films zijn niet aan al mijn vrienden besteed.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.