- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Winkels en webshops
- Videotheken (algemeen topic)
Videotheken (algemeen topic)
egbert-Bos
-
- 41 messages
- 216 votes
je zou de bibliotheek kunnen proberen. Als ze een film niet hebben kunnen zij het bij andere bibliotheken uit de omgeving halen of bij de bibliotheekcentrale uit rotterdam halen (wat wel iets meer kost)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Artikel van een jaar geleden, maar nog steeds wel actueel:
Heeft Bauke straks de laatste videotheek? - AD.nl
Bij Filmclub kan ik voor 10 euro per maand onbeperkt huren (1 dvd per dag).
Het aanbod is niet meer wat het is geweest, maar toch kan ik zo nog genoeg goede films zien die ik niet via Netflix en Film1 kan zien. Het peperdure video-on-demand van Ziggo vind ik afzetterij (5 - 6 euro per film).
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ik had geen idee dat er nog videotheken bestaan. Dacht dat die jaren geleden al verdwenen waren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ze zijn inderdaad vrijwel uitgestorven, maar ze zijn er nog wel. Zie bijvoorbeeld:
Sellekamp 16
8014 DR Zwolle
038-4660016
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Artikel van een jaar geleden, maar nog steeds wel actueel
Niet helemaal. Ik kom er net achter dat hij toch op 25 juli gesloten is: http://www.videotheeklunetten.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hmm erg spijtig. Relatief snel nog na het AD-artikel.
Kwam natuurlijk ook nog Netflix hype overheen.
Ajax&Filmfreak
-
- 3361 messages
- 3729 votes
In mijn woonplaats gaat eind december de laatste overgebleven videotheek dicht
.
Ik heb gelukkig nog 9 ex rental Blu-ray's kunnen kopen.........
Nu blijft alleen de bibliotheek, legaal en illegaal downloaden en streamen over.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wie leent er nog een film? - Het Parool - Blendle
De Luckystar Videotheek aan de Amstelveenseweg in Amsterdam sluit eind dit jaar. Dat betekent dat er in Amsterdam nog maar één videotheek over is: Cinemagic in de Ferdinand Bolstraat.
Quinten Bos (48), eigenaar van Cinemagic:
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik weet niet waar Quinten Bos die logica vandaan haalt 
Ik ben geen pindakaas-artiest, maar als ik hier op de site rondkijk lijkt mij sowieso alles te downloaden, dat heeft niks met klassiekers of arthouse te maken. Als hij films verhuurd die ook het web niet te vinden zijn zou ik zeker langs gaan, maar ik denk dat ik me die moeite kan besparen.
Is misschien meer het gedrag/mentaliteit van de kijkers van dat soort films die nog wel huren en dat hij dat in zijn aanbod heeft. Maar dat wil niet zeggen dat die films niet op het web te vinden zijn.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Volgens mij is het ook in deze markt een kwestie van prijs. Ik ken een videotheek waar de prijzen varieren tussen € 0,50 (aanbiedingen) en € 2,50 (nieuwe releases) en het loopt als een trein. Het gros van de films is voor € 1,00 te huur. Wie gaat er nou downloaden als je voor die prijs kunt huren?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wie leent er nog een film? - Het Parool - Blendle
De Luckystar Videotheek aan de Amstelveenseweg in Amsterdam sluit eind dit jaar. Dat betekent dat er in Amsterdam nog maar één videotheek over is: Cinemagic in de Ferdinand Bolstraat.
Dit artikel is nu ook gratis te lezen op de Parool site:
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Wie gaat er nou downloaden als je voor die prijs kunt huren?
Wie gaat er nou downloaden als je ze voor die prijs kunt kopen. Al heel gauw waren vooral de recentere films voor weinig geld te koop en nog steeds. Zelfs ex-rentals en 2e hands heb ik al bij videotheek gekocht.
De oudere films waren of prijzig of niet eens te krijgen maar vaak wel gemakkelijk te downloaden. Wat MZ zegt geloof ik wel, vaak is het inderdaad de mentaliteit van mensen om maar gewoon die films te huren. Zeker nu de regels weer wat meer zijn aangescherpt doen mensen niet aan downloaden, want dat is stelen, o.i.d. en dat doen we niet.
(Maar vreemde logica, inderdaad).
Niettefilmen
-
- 3 messages
- 0 votes
De MovieMax naast mijn buurt is ook gesloten helaas. On demand is duur. Maar wel te verwachten met streamen enz.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De laatste videotheek - VPRO (VPRO Gids artikel)
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Mooi artikel. Ze bestaan nog. Alleen wel een waardeloze filmsmaak!
neomineo
-
- 2 messages
- 18 votes
Voor de liefhebbers:
Er zijn eigenlijk nog maar twee écht grote videotheek-collecties (door filmgekken samengesteld) die de kaalslag overleefd hebben. Naast de tienduizenden dvd's hebben zij ook alle VHS-uitgaves van films die nooit, of nooit met Nederlandse ondertiteling, op dvd zijn verschenen bewaard. Laten we hopen dat deze collecties niet verloren gaan.
In Nederland de collectie van de Cinematheek uit Nijmegen, die helaas niet meer vrij toegankelijk is maar waarvan het titelbestand wel te bekijken is op hun website :
In België de collectie van het filmarchief in Antwerpen (voorheen Modern Times) die nog op maandag en woensdag te leen zijn :
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ach ja, de Cinematheek. Ik kwam er in 1998 en 1999 - de twee jaren dat ik Nijmegen woonde - heel vaak. Ik heb een heel groot deel van mijn films uit die tijd daar gezien. Was ook de tijd van de omschakeling naar de dvd. Toen zaten ze nog in een hoekpand in Bottendaal. De verhuizing naar de Groenestraat en later Lux heb ik al niet meer meegemaakt. Ik denk dat ik alleen van de Rotterdamse bibliotheek nóg meer films heb geleend (en wellicht De Korte Jans in Utrecht). Ik kwam Chris en Elles ook nog wel tegen op het IFFR later. Altijd even bijkletsen. En nu Full Contact in de bios draait moest ik ook even aan Chris denken, omdat hij helemaal idolaat was (is) van Grégoire Colin. 
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
In Film > Algemeen > Video Verhuur Top 50:
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar edities van de Video Verhuur Top 50 (zoals deze : http://www.nederlandsehitparade.nl/images/Overig%20Video%20verhuur%20top%2050.jpg )
Ik heb alles van Maart 1995 tot en met April/Mei 1999, ik zou graag de collectie verder uitbreiden, dat mag natuurlijk ook een online versie of zelfs een foto van de lijst zijn. Ze zaten in die gratis boekjes die elke maand in de videotheek lagen (ja... videotheken....). Mocht iemand weten waar ik die lijsten kan vinden of toevallig nog iets hebben bewaard hoor ik het graag.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Haha, die tekst bij het plaatje:
'Beeld van lang geleden, toen distributeurs hun films nog in de videotheek verhuurden.'
Zo lang geleden is het natuurlijk niet, maar enfin.
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ook in België is het bijna gedaan. Verbaast me dat ze dat ze er nog zijn (enkele in Nederland en België):
Van dertig videotheken in heel Vlaanderen naar nog slechts eentje. Voor Rudi De Kezel (47) uit Knokke-Heist hakte de opkomst van Netflix en digitale televisie er serieus in. Maar de voornaamste schuldige blijft volgens hem toch het illegaal downloaden van films op het internet. "Daar kun je simpelweg niet meer tegenop", zegt hij.
Nou illegaal downloaden... Mensen die Netflix hebben schijnen juist ook vaker een film te bestellen via VOD.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ach, Rudi De Kezel is gewoon wat teleurgesteld. Ik zou hem niet bepaald als deskundige beschouwing als het aankomt op de impact van de downloadcultuur en zijn uitspraken daarom ook niet te serieus nemen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De mensen zijn ook gemakzuchtig waarom nog naar een videotheek gaan en films te zoeken die misschien ook niet beschikbaar zijn als streaming, VOD en downloads dit veel eenvoudiger maken en meer aanbod hebben.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Deze videotheek wist Netflix-opmars te overleven - Elsevier Weekblad (videoverslag)
In 1988 waren er nog zo’n 25.000 videotheken in de Verenigde Staten. Anno 2019 zijn ze bijna allemaal verdwenen. Maar in Seattle staat nog een videozaak, die zich wist te onderscheiden als historisch archief van de film.
Scarecrow Video heeft meer dan 130.000 video’s en DVD’s in de aanbieding, veel meer dan streamingdiensten als Netflix. Winst maken, dat is er niet meer bij. En dus is de zaak sinds een paar jaar tevens een non-profit: dankzij de donaties van duizenden filmliefhebbers blijft de zaak draaiende en werd een soort museum opgericht.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het voelt alweer eeuwen geleden, once upon a time, toen er nog videotheken waren:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
In Sint-Gillis woont van alles en nog wat, van rijk tot arm, van Belgisch tot bijna alle andere nationaliteiten. En die hebben zo ongeveer allemaal hun eigen winkeltje.
De misschien wel allerleukste winkel van Sint-Gillis is de Vidéo Express, een ouderwetse videotheek (maar dan met dvd’s), met duizenden films. Ook hier regeren de idealisten: ‘Anti Netflix’ staat er groot op de pui. In de etalage liggen altijd films die door een klant zijn geselecteerd, klassiekers, documentaires, wereldcinema. Het is likkebaarden voor de liefhebber. En dan de prijs: 2,49 euro per film. ,,Dat is symbolisch”, zegt de eigenaar. ,,Precies 100 Belgische franken.” Je mag zoveel films meenemen als je wil en je mag ze ook terugbrengen wanneer je wil. ,,Geen haast. Veel plezier met kijken.”