• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.905 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

Moviemeter Top 100 2009 (+ persoonlijke top 10 2009)

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Montorsi wrote:

Die mag je dan volgens jou dit jaar niet opnemen in je toplijst, maar wanneer had je dat dan wel moeten doen?

Verklaart waarschijnlijk ook die positie van Shawshank ... in de jaren '90 was MM er niet, wanneer hadden ze hem dan wel moeten opnemen.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

xgogax wrote:

(quote)
Ik lees hier en daar dat Public Enemies waarschijnlijk minstens 2 Oscars in de wacht zal slepen. Voor de cinematografie (Dante Spinotti), de score (Elliot Goldenthal) en misschien voor de montage...

Vrees dat cinematografie en montage toch met grote zekerheid naar Avatar zal gaan. De score is daarvan ook beter maar ik weet niet wat er no voor andere concurrentie is. PE is ook al weer van veel te lang geleden om nog op te vallen. Vond de look ook verre van mooi.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

HarmJanStegenga wrote:

(quote)
Eh, waarom? Omdat jij 'm niet meer dan redelijk vindt?

Omdat het een middle of the road puberaal komedietje is. Mach hopen dat de filmkunst iets beters te beiden heeft op jaarbasis...

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Reinbo wrote:

Omdat het een middle of the road puberaal komedietje is. Mach hopen dat de filmkunst iets beters te beiden heeft op jaarbasis...

Nou nee, dat is het dus niet. Dat jij dat wél vindt is natuurlijk een ander verhaal.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wat is het dan, een intellectuele absurdistische komedie? 't is toch gewoon puber humor over een avondje dronken zijn met strippers....

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Ja klopt, maar wel een (hele) goede.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Maar de een na beste film van 2009? Mag toch echt hopen dat iedereen veel en heel wat betere films gezien heeft... Je geeft 'm zelf ook maar een 4*... da' toch niet nummer 2 positie waardig? Kwam bij mij in ieder geval niet in mijn top 10, gelukkig veel betere films gezien dit jaar.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Ach ja, het is mijn nummer twee ook niet, maar vind het wel leuk dat The Hangover zo hoog staat. Wat natuurlijk nooit 'triest' genoemd kan worden, omdat het een enorme verrassing en (volgens het merendeel) een hele leuke film was. De scores liegen er niet om, op zowel IMDb als hier.

- edit - en een 4 is bij mij wel (erg) hoog hoor.

Madecineman (moderator films)

• 7484 messages
  • 1715 votes

Inglourious Bastards op 1, Avatar op 3 en Watchmen en Gran Torino hebben ook goed gescoord voor de rest is het een beetje een matige lijst dit jaar. Handjevol titels uit 2009 van de lijst die nog mijn echte interesse hebben voor de rest, mwah... niet boeiend.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Reinbo wrote:

PE is ook al weer van veel te lang geleden om nog op te vallen.

Hier heb je misschien wel gelijk in. Eerlijk gezegd hoop ik niet dat Public Enemies zelfs de nominaties krijgt. De legendarische films als Vertigo, Touch of Evil en The Searchers zijn ook nooit genomineerd voor de Oscars. Dus, "no big deal"...

Public Enemies 'staat ver boven' de Oscars.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Lekker stabiel ben je eerst stellen dat hij twee oscars wint en ineens liever geen nominaties krijgen. Alsof erkenning van je vakbroeders een negatief ding is....

yeyo

• 6351 messages
  • 4613 votes

ghostman wrote:

Public Enemies 'staat ver boven' de Oscars.

Sure

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Reinbo wrote:

Lekker stabiel ben je eerst stellen dat hij twee oscars wint en ineens liever geen nominaties krijgen. Alsof erkenning van je vakbroeders een negatief ding is....

Ik zeg gewoon wat anderen beweren en wat ik lees. Volgens de insiders is de kans groot dat Public Enemies enkele Oscarnominaties in de w8 sleept.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

B_B wrote:

Jammer dat Vengeance en Moon er niet instaan...

Moon staat er wel in (vrij hoog zelfs, 23e).

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Verklaart waarschijnlijk ook die positie van Shawshank ... in de jaren '90 was MM er niet, wanneer hadden ze hem dan wel moeten opnemen.

Want Shawshank had zijn eerste realease in 2009..

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

Want The Shawshank Redemption (1994) staat vanwege het ontbreken van duidelijke spelregels op nummer 88 in de top 100 2009.

B_B

• 1969 messages
  • 776 votes

Apollinisch wrote:

(quote)
Moon staat er wel in (vrij hoog zelfs, 23e).

Ah my bad toch iets te snel de lijst doorgenomen.

timbo_

• 13116 messages
  • 3859 votes

Reinbo wrote:

Het was ook een best goed jaar, dus is het triest dat de meesten dan toch nog The Hangover in hun top 10 moeten plaatsten....

Helemaal eens.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Ik moet best veel uit de gekozen top 10 nog zien van 2009. Films 3 tot en met 10 zijn allen films die ik nog niet gezien heb. Daarvan wekken alleen 4, 5 en 6 ook echt nog mijn interesse. Orrdelen kan ik dus niet echt.

Verder is het een beetje naïef om te zeggen, dat ik er geen bal van begrijp wat Harry Potter en The Curious Case of Benjamin Button zo hoog in de top doen. Toch, Potter vind ik op zijn tijd best plezierige filmpjes, maar dit ontsteeg het niveau GTST niet, naar mijn mening.

Fincher heb ik met name met Fight Club hoog zitten. Lekkere humor, prachtige shows. Dan komt ie aanzetten met een origineel idee, waarvan de uitwerking niet visueel is, maar teveel focust op een misselijkmakend drama en wat leuk had kunnen worden, word zo de kop in gedrukt. aldus Benjamin Button.

Films als Martyrs en Vinyan hadden hoger gemoeten, maar aangezien beiden zich nogal moeilijk laten bekijken, is het denk ik al knap dat ze er überhaupt instaan.

Nieuwkomers Mary & Max en Micmacs à Tire-larigot horen normaal gesproken ook gewoon hoger te staan. Laatstgenoemde mogen we hoger terugvinden in de 2010 lijst, aangezien deze een januari release heeft in Nederland volgens mij en hier dus helemaal nog niet zo bekeken is.

Als laatste mogen wat betreft makkelijke Amerikaanse komedies Adventureland en vooral Zombieland nog boven The Hangover staan. Wat deze zo hoog doet als nr 2 in de lijst, is me ook volstrekt een raadsel. Aardige film, maar vergeleken met het aardig hilarische Zombieland, is het toch veel minder.

Amity

• 1786 messages
  • 147 votes

Ik ben blij met de nummer 1, helemaal mee eens. De enige film die ik niet begrijp is Angels and Demons, wat een waardeloze film. Ik ben ook geen Dan Brown fan, maar vond het boek nog wel een goed verhaal hebben. Helaas hebben ze er niks van overgelaten. Kan echt geen pluspunt vinden aan die film.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

speranza wrote:

Want The Shawshank Redemption (1994) staat vanwege het ontbreken van duidelijke spelregels op nummer 88 in de top 100 2009.

dat is gewoon te lelijk..

Olaf K.

• 1132 messages
  • 513 votes

Zie voor uitgebreide motivatie:

De Subjectivisten: Cinema in 2009 (Olaf)

20. Aruitemo aruitemo (a.k.a. Still walking, Kore-eda)

19. Tulpan (Sergei Dvortsevoy).

18. Up (Pete Docter & Bob Peterson).

17. 35 rhums (Claire Denis).

16. Fish tank (Andrea Arnold).

15. Das weisse Band (Michael Haneke).

14. Garage (Leonard Abrahamson).

13. Zenzen daijobu (a.k.a. Fine, totally fine; Yosuke Fujita).

12. Kan door huid heen (Esther Rots).

11. Gigante (Adrián Biniez).

10. Goodbye solo (Ramin Bahrani).

9. L’heure d’été (Olivier Assayas).

8. Gururi no koto (a.k.a. All around us; Ryosuke Hashigushi).

7. Momma’s man (Azazel Jacobs).

6. 24 city (Jia Zhang-ke).

5. Parque vía (Enrique Rivero).

4. In the loop (Armando Ianucci).

3. The hurt locker (Kathryn Bigelow).

2. Disgrace (Steve Jacobs).

1. Wendy and Lucy (Kelly Reichardt).

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

speranza wrote:

Goh!

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Inland Rabbit wrote:

Nieuwkomers Mary & Max en Micmacs à Tire-larigot horen normaal gesproken ook gewoon hoger te staan. Laatstgenoemde mogen we hoger terugvinden in de 2010 lijst, aangezien deze een januari release heeft in Nederland volgens mij en hier dus helemaal nog niet zo bekeken is.

Micmacs draait al vanaf half december in Nederland.

mrwhite

• 1521 messages
  • 3499 votes

speranza wrote:

neen dat is waar maar het maakt nog maar eens duidelijk hoeveel mensen er onder de indruk zijn van deze film dat hij zowat 15 jaar later nog in die top zit

yeyo

• 6351 messages
  • 4613 votes

mrwhite wrote:

neen dat is waar maar het maakt nog maar eens duidelijk hoeveel mensen er onder de indruk zijn van deze film dat hij zowat 15 jaar later nog in die top zit

Of hoe dom en irrationeel sommige fans zijn?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Dit is de top 10 van de Volkskrant, toch wel treurig dat ze The Reader in de top hebben.... hebben die mensen echt niet beters gezien? Slumdog is natuurlijk de obligate winnaar. , jammer dat IG niet net wat meer stemmen heeft gehaald, was een veel mooiere winnaar geweest. Avatar is net een paar weekjes te laat gaan draaien om bovenin mee te doen.

Volledige uitslag:

1. Slumdog Millionaire 7992

2. Inglourious Basterds 7714

3. Weisse Band, Das 4757

4. Avatar 3684

5. Reader, The 3341

6. Milk 2817

7. Gran Torino 2797

8. Up 2675

9. Millennium: Mannen die vrouwen haten 2668

10. Gomorra 2639

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Dat is toch op basis van stemmen van lezers? Dan snap ik wel dat The Reader erin staat, die had ongetwijfeld een goede recensie in de Volkskrant.

Sami

• 47 messages
  • 132 votes

Mijn top 10 2009 op dit moment.

kan veranderen want heb nog niet alles gezien

1. AVATAR

2. Defiance

3. The Reader

4. Law Abiding Citizen

5. The Hangover

6. 2012

7. The Other Man

8. Pandorum

9. THE TAKING OF PELHAM 123

10. FUNNY PEOPLE

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

1. Chun Feng Chen Zui De Ye Wan/ Spring Fever 4*

2. Antichrist 4*

3. Café Noir 3,5*

4. Wakaranei: Where are You? 3,5*

5. Trash Humpers 3,5*

6. Un Prophete 3,5*

7. Watchmen 3,5*

8. Valhalla Rising 3,5*

9. Mary and Max 3,5*

10. Mundane History 3,5*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.