• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.453 votes
Profile

Moviemeter Top 100 2009 (+ persoonlijke top 10 2009)

deft0nes

• 1071 messages
  • 1456 votes

Sorry hoor, maar wat een onzin dat er films uit 2008 tussen staan. Je kunt met de link die MM gaf gewoon kiezen uit films uit 2009.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Montorsi wrote:

Dit is em dan.

01. Martyrs (2008) - 66

02. Wrestler, The (2008) - 18

03. Coraline (2009) - 25

04. Tôkyô Sonata (2008) - X

05. Drag Me to Hell (2009) - 26

06. Slumdog Millionaire (2008) - 5

07. Antichrist (2009) - 19

08. Weisse Band - Eine Deutsche Kindergeschichte, Das (2009) - 43

09. Helaasheid der Dingen, De (2009) - 39

10. (500) Days of Summer (2009) - 14

Op Tokyo Sonata na alles in de lijst, en ook vrij hoog allemaal. Antichrist en 500 days had ik daar niet verwacht. Ook erg leuk dat De Helaasheid der Dingen niet ergens op plek 89 bungelt.

yeyo

• 6351 messages
  • 4613 votes

The Shawshank Redemption staat om één of andere bizarre reden in de top 100 van 2009? Ik wist wel dat die Shawshank fanboys fanatiek waren, maar hoe ze dit hebben geflikt, is mij een raadsel!

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

yeyo wrote:

The Shawshank Redemption staat om één of andere bizarre reden in de top 100 van 2009? Ik wist wel dat die Shawshank fanboys fanatiek waren, maar hoe ze dit hebben geflikt, is mij een raadsel!

Ook net opgevallen. Hilarisch .

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

Het is mijn geen raadsel gelet op het ontbreken van duidelijke spelregels. Het is wel heel triest natuurlijk.

deft0nes

• 1071 messages
  • 1456 votes

speranza wrote:

Het is mijn geen raadsel gelet op het ontbreken van duidelijke spelregels. Het is wel heel triest natuurlijk.

Wat is er onduidelijk aan "films uitgebracht in 2009"?

Slumdog Millionaire, Gran Torino, wat the hell doen die in de top van 2009?

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Onderhond wrote:

Dat zoiets als The Hangover er ook nog maar in voorkomt is dieptriest.

Niet minder 'triest' dan zo'n opmerking.

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

deft0nes wrote:

(quote)

Wat is er onduidelijk aan "films uitgebracht in 2009"?

Slumdog Millionaire, Gran Torino, wat the hell doen die in de top van 2009?

Uiteindelijk kon je in de top 10 zetten wat je wilde. Dat is mijn punt. En dan zijn er mensen die gewoon The Shawshank Redemption er in gaan zetten.

deft0nes

• 1071 messages
  • 1456 votes

speranza wrote:

(quote)
Uiteindelijk kon je in de top 10 zetten wat je wilde. Dat is mijn punt. En dan zijn er mensen die gewoon The Shawshank Redemption er in gaan zetten.

Inderdaad. Slaat helemaal nergens op.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

deft0nes wrote:

(quote)

Inderdaad. Slaat helemaal nergens op.

Zolang iedereen de releases (dwz voor het eerst, geen re-release) van 2009 aanhoudt (Bioscoop danwel DVD) is er geen enkel probleem. Anders komen bepaalde titels geen enkel jaar in aanmerking voor een toplijst.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

HarmJanStegenga wrote:

(quote)
Niet minder 'triest' dan zo'n opmerking.

Het mag toch als een treurig filmjaar beschouwd worden als een niet meer dan redelijk leuke komedie op 2 staat...... of zou het toch meer aan de users liggen?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Aan de releases ligt het in ieder geval niet. Erg veel mooie films dit jaar.

deft0nes

• 1071 messages
  • 1456 votes

Montorsi wrote:

(quote)

Zolang iedereen de releases van 2009 aanhoudt (Bioscoop danwel DVD) is er geen enkel probleem. Anders komen bepaalde titels geen enkel jaar in aanmerking voor een toplijst.

Hoezo dat? Elke film is toch een eerste keer uitgebracht? Voor bioscoop films is dat óf een festival, óf "gewoon" in de bios, voor tv-films geld dan tv en voor straight-to-DVD op DVD. Zo moeilijk is dat toch allemaal niet? Ik bedoel, zelfs The Dark Knight staat erin en die is toch echt vorige zomer uitgekomen. Ik vind het onzin, maar goed.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Het mag toch als een treurig filmjaar beschouwd worden als een niet meer dan redelijk leuke komedie op 2 staat...... of zou het toch meer aan de users liggen?

Dat is wellicht persoonlijk, maar ik vond het een goed jaar zonder op The Hangover te hebben hoeven stemmen. Een leuke komedie, maar verre van top 10 materiaal. Ik verbaasde me vooral om de hoge positie van Public Enemies, die veel mensen slecht vonden. Daar heb ik dan wel weer op gestemd overigens.

Andere leuke verrassingen zijn de toch vrij aardige positie van Moon en dat Fish Tank toch een plaatsje in de lijst heeft weten te veroveren.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Het was ook een best goed jaar, dus is het triest dat de meesten dan toch nog The Hangover in hun top 10 moeten plaatsten....

Artemis

• 3868 messages
  • 2395 votes

deft0nes wrote:

Sorry hoor, maar wat een onzin dat er films uit 2008 tussen staan. Je kunt met de link die MM gaf gewoon kiezen uit films uit 2009.

Minder zeiken beide films zijn pas echt in 2009 van start gegaan en hebben onmogelijk mee kunnen doen voor 2008. Sherlock Holmes heeft nu 5 stemmen op MM en draait pas 6 dagen in de bioscoop(niet eens in NL) wat een soortgelijke situatie was voor Slumdog vorige jaar die naar mijn weten destijds amper ~10 stemmen had. Volgens jou moet Sherlock Holmes nu buiten gesloten worden voor het jaar 2010 alleen maar omdat er (2009) achter de titel staat.

The Dark Knight, Taken en Burn After Reading zijn wel dikke 2008 releases en hebben niks te zoeken in het jaar 2009. Changeling valt over te twisten aangezien die film begin december te zien was.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

The One Ring wrote:

Ik verbaasde me vooral om de hoge positie van Public Enemies, die veel mensen slecht vonden.

Ik lees hier en daar dat Public Enemies waarschijnlijk minstens 2 Oscars in de wacht zal slepen. Voor de cinematografie (Dante Spinotti), de score (Elliot Goldenthal) en misschien voor de montage...

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Reinbo wrote:

Het was ook een best goed jaar, dus is het triest dat de meesten dan toch nog The Hangover in hun top 10 moeten plaatsten....

Wat ik vooral elk jaar onthoudt is hoe weinig films mensen uit het huidige jaar gezien hebben. Je zou van een beetje filmliefhebber toch wel wat meer interesse in het huidige filmlandschap verwachten.

Edit: en PE is zeker Oscarwaardig, onderlijnt het flopgehalte nog eens goed.

B_B

• 1969 messages
  • 776 votes

xgogax wrote:

waarschijnlijk minstens 2 Oscars in de wacht zal slepen. Voor de cinematografie, de score en misschien voor de montage...

Cinematografie en montage kan ik zeker begrijpen Score vond ik dan weer niet zo bijzonder.

Maar goed vond het echt een goed filmjaar. Heb niet alles kunnen zien wat ik wou zien maargoed. Lijstjes verbazen me ook niets maar had verwacht dat de hype rond IG en The Hangover wel iets gezakt zou zijn. Jammer dat Vengeance en Moon er niet instaan...

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Onderhond wrote:

Edit: en PE is zeker Oscarwaardig, onderlijnt het flopgehalte nog eens goed.

Je bent echt een zielig ventje. Wanneer houdt je eens een keer op met dat trollengedrag.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

xgogax wrote:

(quote)
Ik lees hier en daar dat Public Enemies waarschijnlijk minstens 2 Oscars in de wacht zal slepen. Voor de cinematografie (Dante Spinotti), de score (Elliot Goldenthal) en misschien voor de montage...

Ik zou er anders niet te veel op rekenen. De film is bijna compleet buiten de Oscarradar gevallen. Een nominatie voor cinematografie en het geluid zou echter zeker verdient zijn. Alleen score? Public Enemies is me niet specifiek bijgebleven om zijn muziek.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Ken je de Joodse filmcomponist Elliot Goldenthal niet? Die man heeft al een keer de Oscar gewonnen.

deft0nes

• 1071 messages
  • 1456 votes

Artemis wrote:

(quote)

Minder zeiken beide films zijn pas echt in 2009 van start gegaan en hebben onmogelijk mee kunnen doen voor 2008. Sherlock Holmes heeft nu 5 stemmen op MM en draait pas 6 dagen in de bioscoop(niet eens in NL) wat een soortgelijke situatie was voor Slumdog vorige jaar die naar mijn weten destijds amper ~10 stemmen had. Volgens jou moet Sherlock Holmes nu buiten gesloten worden voor het jaar 2010 alleen maar omdat er (2009) achter de titel staat.

The Dark Knight en Taken horen wel in het jaar 2008 thuis.

Ik heb het nog eens voor je nagezocht, en je hebt gelijk dat de meeste films waar (2008) achter staat wel in dit lijstje thuishoren, maar er zijn echt een aantal films waar het nergens op slaat. Net als bijvoorbeeld Changeling en Burn After Reading. Die laatste heb ik zelfs nog in 2008 in de bios gezien

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Komedie is een onderschat genre. Leuk dat deze prima bromance beloond wordt. Vind het na Up de beste van de top 10 (zag er 9). Snap niet dat er zoveel geklaagd wordt over juist deze genre-topper.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

deft0nes wrote:

(quote)

Hoezo dat? Elke film is toch een eerste keer uitgebracht? Voor bioscoop films is dat óf een festival, óf "gewoon" in de bios, voor tv-films geld dan tv en voor straight-to-DVD op DVD. Zo moeilijk is dat toch allemaal niet? Ik bedoel, zelfs The Dark Knight staat erin en die is toch echt vorige zomer uitgekomen. Ik vind het onzin, maar goed.

Neem een film als Paranormal Activity (productiejaar 2007, pas in 2009 in de bioscoop gekomen). Die mag je dan volgens jou dit jaar niet opnemen in je toplijst, maar wanneer had je dat dan wel moeten doen? Iets soortgelijks gaat op voor Martyrs. Het is nou eenmaal een feit dat in Nederland sommige producties pas enkele maanden later in de bioscopen komen (The Wrestler, Slumdog, Gran Torino enz). Die kun je dan pas in 2009 in je favorietenlijstje zetten.

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

Voor het in de lijst zetten van The Shawshank Redemption is echter geen enkel aanknopingspunt.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Reinbo wrote:

Eh, waarom? Omdat jij 'm niet meer dan redelijk vindt?

deft0nes

• 1071 messages
  • 1456 votes

speranza wrote:

Voor het in de lijst zetten van The Shawshank Redemption is echter geen enkel aanknopingspunt.

Net als TDK, Changeling, Burn After Reading en nog een of twee.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Tja, de discussie is al zo vaak gevoerd, dat is het nadeel van alles erin mogen zetten. Maar ik kan me voorstellen dat Jordy geen zin heeft precies uit te gaan zoeken welke films wel en niet mogen.

Net trouwens nog even The Hangover gekeken, 2.5*, eigenlijk nog minder slecht dan gedacht.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.