- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- iCheckMovies
iCheckMovies
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Nice. 8 en 9 van gezien voor mij. Goede motivatie om mijn Portugese voornemen weer nieuw leven in te blazen, want daar heb ik na februari niks meer aan gedaan, hoewel ik gisteren toevallig een soort van Portugese film zag.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Die laatste twee lijsten zijn inderdaad leuke toevoegingen.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Dan zijn het dus voornamelijk films van up-and-coming regisseurs, van voor hun (vermoede) echt grote doorbraak?
Het valt mij voornamelijk op dat in vergelijking met een Cannes of Sundance, het hier de wat 'onbekendere namen' betreft, qua filmtitels dan.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
In vergelijking met Sundance? Daar staan nou ook niet bepaald de meeste bekende namen op de rol.
Zeker in de Jaren 80 is het met een lichtje zoeken. Ook niet bepaald bekende titels. Vind dat een verrassend "part lijstje". En dat laatste geldt ook voor Locarno. Maar of ze up-and-coming zijn weet ik niet. Het zijn soms gevestigde namen, buiten de bekende en bestaande paden.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Het viel me gewoon op hoe weinig ik er met die 3 checks van gezien heb, wat in feite betekent dat weinig van die films op een enorm aantal lijsten zijn beland. Helemaal niet erg natuurlijk, want dat betekent zoals Beavis zei dat er nog veel valt te ontdekken, maar het viel me wel op, in vergelijking met andere lijsten.
Ik heb mijn eerste van zowel die Portugese lijst als nog een LGBT titel vanochtend gekeken 
Had stukken slechter gekund dus, alleen die fantasy lijst blijf ik een opvallend vreemde keuze vinden.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Had stukken slechter gekund dus, alleen die fantasy lijst blijf ik een opvallend vreemde keuze vinden.
Schermen met specifieke keuzes is meestal niet erg zinvol, er zijn altijd wel dubieuze titels in een lijst en opvallende ontbrekende namen, maar ik doe het gewoon toch:
Wel The Lion King, geen Spirited Away. Ghibli kennen ze nochthans wel, maar hun keuze is dan blijkbaar gevallen op ... Tales from Earthsea
en Mononoke (verdedigbaar, dat wel).
Erg jammer, want niche-lijsten als deze ontbreken op ICM, maar als ze dan opgevuld worden met prullijsten als deze dan kan je ze beter gewoon niet doen.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Fantasylijst is inderdaad niet best. Hoe komen ze erbij dat Lilja 4-ever (2002) fantasy is?? Of The Spirit of the Beehive (1973), hoezo fantasy? Zerkalo (1975) ? Offret (1986) ? Fanny och Alexander (1982) ? Nostalghia (1983) ? Ivanovo Detstvo (1962) Huh? Hebben ze de films wel gezien? Hoezo fantasy?
En verder een waslijst aan scifi's die vooral scifi zijn en niet zozeer fantasy. Bijzonder slechte lijst, mag meteen weer erafgehaald worden.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Zerkalo heb ik wel al eerder als fantasy omschreven zien worden. Leunt wel een klein beetje aan bij het mysterieuze en ongrijpbare, dus daar valt misschien nog wel een case rond te bouwen. Zo'n Fanny och Alexander kan ik ook niet plaatsen.
En inderdaad véél te veel scifi. Al is ook dat wel weer eigen aan dit soort genrelijsten. De echte pure genrefilms moeten vaak plaats maken voor populair werk uit ander genre met fantasy als derde of vierde aanvulling.
Blijf er verder ook bij dat het ICM forum niet de geschikte plaats/community is om kwalitatieve genrelijsten om te nemen.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Via google books heb ik in stukjes kunnen lezen waarom bijvoorbeeld Lilja 4-ever in dat boek is opgenomen. Nou ja, opgenomen blijkt een te groot woord te zijn, laten we het erop houden dat het in het boek wordt genoemd. En dat is omdat Lilja tegen het einde engelenvleugels krijgt. Stukjes uit de films worden in het boek dus aangehaald als voorbeelden van fantasy, maar dat wil dus niet zeggen dat om fantasyfilms gaat...
Bij The Spirit of the Beehive (1973) wordt naar escapisme verwezen, al is dat wel een kwestie van interpretatie, want in de film is de hoofdpersoon de enige die "de geest van de bijenkorf" (allegorie voor de ziel van het onderdrukte volk) kan zien, ze vlucht dus niet haar fantasie in (zoals wel in El Laberinto del Fauno gebeurt, wat wel terecht een fantasyfilm is), geen fantasy dus. Er komen overigens ook geen geesten o.i.d. voor in die film.
Het boek beschrijft dus mogelijke fantasy-elementen/kenmerken en haalt films aan als voorbeeld, en die films zijn dus in die lijst beland... Aan de Tarkovsky's is in het hele boek welgeteld één zinnetje besteed waarin de titels worden opgesomd als voorbeeld van "the fantastic potential of the long unedited take", dat ene regeltje rechtvaardigt dus dat al die Tarkovsky's in het lijstje terugkomen...
Verder is het een lijst van mooie films hoor, maar wel eentje die binnen de context van het boek moet worden gezien, en dus niet als een lijst van fantasyfilms... Zonder het boek te lezen is het dus gissen naar waarom al die films zijn genoemd...
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Bedankt voor de verduidelijking Arno, en ik vind dat je bericht de lijst zijn nog te verkrijgen bestaansrecht als official list volledig ontneemt! Titels die eenvoudigweg genoemd of aangehaald worden in een boek (om wat voor reden dan ook) zouden niet om die reden officiële status moeten krijgen, als je het mij vraagt.
En OH, ik vind die voorbeelden best illustratief hoor!
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Dan verklaart inderdaad een hoop. Maar die recente Azië lijst heeft daar toch ook onder te lijden? Komt gewoon van een boek waarin elke titel opgenomen werd, vandaar dat die lijst bijna volledige oeuvres van regisseurs bevat.
Straka
-
- 206 messages
- 564 votes
De problemen met betrekking tot de Fantasy-lijst zijn ook op het ICM-forum aangekaart en een aantal titels is reeds uit de lijst gesneuveld.
Kwaliteit van en reden tot opname van de officiële lijsten zal wel een voortdurend punt van discussie blijven waar nooit iedereen tevreden over zal zijn.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Kwaliteit van en reden tot opname van de officiële lijsten zal wel een voortdurend punt van discussie blijven waar nooit iedereen tevreden over zal zijn.
Is ook wel zo, maar het mag geen oneliner worden waarachter men zich gaat verschuilen.
RuudC
-
- 4636 messages
- 2529 votes
Is het trouwens normaal om films in die officiele lijsten te plaatsen die niet meer bestaan? De bedoeling van de site is toch (even heel banaal) om alle films van het lijstje te zien toch?
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Het doel van de site wel, maar daar trekken die lijstmakers zich niks van aan natuurlijk 
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Is het trouwens normaal om films in die officiele lijsten te plaatsen die niet meer bestaan? De bedoeling van de site is toch (even heel banaal) om alle films van het lijstje te zien toch?
Daar zijn nog genoeg vragen over. Zo is El apóstol uit de 100 Animated Feature Films ... gehaald en hebben de moderators de verloren film Patriot (1928) uit de Academy Award Best Picture ... lijst gehaald maar laten ze andere overduidelijk verloren films wel in andere lijsten staan. Arirang (1926) alleen al maakt het voor drie lijsten onmogelijk om een platina award te krijgen (mocht je dat al willen natuurlijk).
RuudC
-
- 4636 messages
- 2529 votes
Er zijn wel tien mensen claimen die de film gezien te hebben, haha 
joachimt (crew films)
-
- 3797 messages
- 9729 votes
Daar zijn nog genoeg vragen over. Zo is El apóstol uit de 100 Animated Feature Films ... gehaald en hebben de moderators de verloren film Patriot (1928) uit de Academy Award Best Picture ... lijst gehaald maar laten ze andere overduidelijk verloren films wel in andere lijsten staan. Arirang (1926) alleen al maakt het voor drie lijsten onmogelijk om een platina award te krijgen (mocht je dat al willen natuurlijk).
Hier moet ik je wel even verbeteren. Die twee films die uit die lijsten verwijderd zijn, zijn van jaren geleden. Dat hebben de moderators niet gedaan. Ons beleid is om verloren films gewoon op een lijst te laten, als ze deel uitmaken van een lijst. Het doel van iCM is volgens ons niet het completeren van lijsten, maar het bijhouden van wat je op lijsten hebt gezien en de mogelijkheid lijsten te kunnen gebruiken voor het zoeken naar interessante films.
Laatst werden die voorbeelden van verwijderde verloren films ook al op het iCM-forum genoemd. Ik was ze zelf eerlijk gezegd alweer vergeten, omdat ik nooit zo op die twee lijsten heb gelet. Verschillende moderators vinden, dat ze eigenlijk terug gezet moeten worden. Dit hebben we echter nog niet onderling verder besproken. Ik zal het eens aankaarten. Als we dat doen zullen mensen een platinum-award verliezen, maar ja, is dat nou zo erg?
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Lijkt me inderdaad nogal ´dom´om films louter van lijsten te verwijderen, puur omdat ze niet/amper te bekijken zijn. Als ze effectief tot de canon, essentials van een genre/land horen moeten ze ook tussen de titels staan, hoe jammer dat ook is voor de autisten enkel kunnen slapen en opstaan met platinum awards.
Verder leuke toevoegingen op de Fantasy-lijst na, die niet aanvoelt als een representatieve lijst van het genre.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Inderdaad. Misschien dat de verloren gegane films een "grijs" vinkje kunnen krijgen? Zoiets dat je ze niet gezien hebt maar dat ze ook niet in de weg staan om de rewards te halen. Dan kan iedereen toch platina halen, en voorkom je dat mensen die films ten onrechte als "gezien" markeren. Iedereen blij lijkt me. Zou het wel alleen doen voor films die 100% verloren zijn gegaan, films waar stukken nog van te zien zijn zou ik zo laten.
joachimt (crew films)
-
- 3797 messages
- 9729 votes
Zou het wel alleen doen voor films die 100% verloren zijn gegaan, films waar stukken nog van te zien zijn zou ik zo laten.
Dit lijkt simpeler dan het is. Wanneer is iets 100% verloren? Als er geen seconde film meer is? Of zelfs geen still meer?
Voorbeeld: Op de Unesco-lijst staat een film van 180 minuten, waarvan slechts 20 sec nog bestaat. Diverse mensen hebben deze film gecheckt, omdat ze alles gezien hebben wat er beschikbaar is. Ik beschouw deze film als volledig verloren. In het etreme kun je dan ook een film checken, als er alleen nog maar één frame resteert. Wanneer is iets dan echt een lost film?
Deze discussie eindigt nooit, dus kun je maar beter niet aan gaan. Daarom wil ik er het liefst helemaal niet aankomen en die films gewoon op lijsten laten, als ze daar nou eenmaal op staan.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Ander probleem is dat de wat oudere filmliefhebber zo'n verloren gegane film toch nog op de één of andere manier gezien kan hebben, toen de film nog niet bepaald verloren gewaand was.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Het mocht even duren, en het was een hoop (maar leuk) 'werk', maar (ook) ik heb eindelijk de 100 aangetikt. Ik voel me bijna dat jochie aan het einde van Solondz' Happiness. "I....I....Came..." A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies was mijn 100e award, en met die nieuwe fantasy list erbij is het gelijk 101.
- 19 platinum
- 14 gold
- 15 silver
- 53 bronze
Tijd voor een terugblik dan maar weer eens? In augustus 2012, één maand nadat ik ook een MovieMeter account had aangemaakt (over mijlpalen gesproken
) begon ik met een 2140e plaats in de ranking op ICM. Een wereld van tips ging er open, en ik begon steeds meer films te kijken. In 2013 stond ik 676 in de ranking, maar er viel toen al op dat ik vergeleken met andere users die ongeveer evenhoog stonden niet zoveel awards had, met mijn schamele 51. Dat begreep ik niet helemaal. Ik keek toch al hartstikke breed? Blijkbaar niet, en ik nam me voor ook van de wat onbekendere lijstjes films te gaan kijken. Jezelf breed ontwikkelen (niet alleen) wat film betreft, is toch niet geheel onbelangrijk.
En dat zag je direct terug in die ranking, toen ik wat fanatieker films ging ontdekken. In 2014 stopte het snelle stijgen, in de top 300 bleek je soms een behoorlijk aantal films te moeten kijken om één plekje omhoog te gaan. En zodra je even verslapte, zakte je alweer. Na een behoorlijk druk filmjaar, kruip ik nu gestaag richting de 150. Het blijft een van de minst belangrijke aspecten van de site, maar grappig genoeg ging ik juist weer stijgen toen ik stopte erop te letten. Het spel aspect is leuk, maar het moet niet te belangrijk worden.
In plaats dus van al die platinums binnen te trekken voor genrelijstjes waarvan ik er slechts nog een paar niet heb gezien, ben ik nu juist meer films 'van onderen' gaan zien, van lijstjes waar ik juist 'slecht' op scoor. Een paar jaar terug was het ook leuk om te zien wat je beste lijsten waren, maar nu ik de meeste van die genrelijstjes (thriller, horror, etc) compleet heb, is dat saai. Dan zijn de 'slechtste' lijstjes leuker. Wat lijstjes-ranking betreft zijn onderstaande tien (de onderste vier zijn de nieuwe lijsten die nog berekend moeten worden) mijn behoeft-aandacht-lists:
http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/Naamloos_zpsudy1syh0.jpg
Als we dat vergelijken met anderhalf jaar geleden, zien we hoop bekenden terug. Maar op sommige lijstjes heb ik mezelf toch wat opgewerkt: De Bodil lijst (Deens) is daar weg, Film Noir staat niet meer bij de bottom ten, van de Total Film's 50 Amazing Films You've Probably Never Seen heb ik inmiddels genoeg gezien om hoger te staan, en ook van de BFI 100 heb ik sinds toen veel gezien. Ondanks enkele Almodovars moet ik echt nog wat meer Spaanse films zien, en ook van die Amanda lijst en de Cinema Tropical wil ik het komende jaar wat gaan kijken. Ik had de nieuwe Locarnolijst al voorzichtig aangebroken. 
Losstaand daarvan, zijn dit de vijf lijstjes waar ik de komende maanden specifiek films van wil gaan kijken:
- The British Film Institute: 360 Classics
- Sundance Film Festival - Grand Jury Prize
- BFI Flare's Best LGBT Films of All Time
Ik wil eigenlijk van ieder van die lijsten een stuk of tien films checken. Het blijft leuk! 
joachimt (crew films)
-
- 3797 messages
- 9729 votes
in de top 300 bleek je soms een behoorlijk aantal films te moeten kijken om één plekje omhoog te gaan. En zodra je even verslapte, zakte je alweer.
Als je nog wat hoger komt, blijkt zakken ook moeilijk te zijn. 
Ik sta al heel lang rond #55. Op dit moment #56. Ik kijk 1 à 2 nieuwe films per week, dus dat is niet echt een hoog tempo. Toch wordt ik nauwelijks ingehaald. De gaten zijn te groot. Ter illustratie. In 2016 heb ik tot nu toe 113 "rewatches" gedaan (ongeveer 22 per maand, dus redelijk wat). Als ik in plaats daarvan 113 nieuwe films had gekeken, had ik 2 plaatsen hoger gestaan. Word ik heus geen gelukkiger mens van. Van het opnieuw kijken van mijn favorieten word ik wel gelukkiger. 
Dievegge
-
- 3172 messages
- 8194 votes
Hartelijk gefeliciteerd met je toetreding tot de eliteclub, John "Mr. 100" Milton. Nu zit je dus wel in Room 101. Zelf moet ik het (als Caracortada) stellen met een schamele 86 awards en plaats 692. Ben jij trouwens genoemd naar de schrijver van Paradise Lost en zo ja waarom?
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Thanks 
Yes. That's the man. Om de simpele reden dat ik de dag voordat ik mijn account aanmaakte Se7en had gezien waar Paradise Lost in wordt behandeld, en ik al jongvolwassene gecharmeerd was van Pacino's rol in The Devil's Advocate, alwaar hij ook John Milton heet! Sindsdien is dat (mits op de site beschikbaar) mijn nickname.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
goed bezig Milton
Hoe is het met je kijk op filmgeschiedenis als je in relatief korte tijd zó erg de breedte in gaat, puur aan de hand van lijstjes. Kan je alles wel plaatsen? Volgens mij lees jij er ook nog wel veel bij, maar voor mijn gevoel moet je toch heel anders kijken dan iemand als ik, die kennis maar traag heeft opgebouwd. Eerst via tv en videotheek, dan via een eigen collectie en festival bezoek en pas in een late fase via verdieping doormiddel van de ICM+fansub combi. Ik ken de tijden nog van het niet alleen lastig voorhanden zijn van films, maar ook het lastig voorhanden zijn van informatie over de films, zodat je niet eens wist wat je mistte... Hoe bouw jij je cinefiele smaak op (of uit)? Of vergis ik me en is er helemaal niet eens zo veel verschil...
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Yes. That's the man. Om de simpele reden dat ik de dag voordat ik mijn account aanmaakte Se7en had gezien waar Paradise Lost in wordt behandeld, en ik al jongvolwassene gecharmeerd was van Pacino's rol in The Devil's Advocate, alwaar hij ook John Milton heet! Sindsdien is dat (mits op de site beschikbaar) mijn nickname.
Ah duidelijk. Ik googlen, komt wel vaker voor die naam, maar boeken - schrijven, dat idee had ik al.
En nu jij nog Dievegge, ja ik heb de hand op de knip, vertel maar. 
Dievegge
-
- 3172 messages
- 8194 votes
En nu jij nog Dievegge, ja ik heb de hand op de knip, vertel maar.
Mijn naam verwijst naar Paulette Goddard die eerst bananen en later een brood steelt in Modern Times (1936). Vroeger zat ze ook in m'n avatar.