- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- iCheckMovies
iCheckMovies
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Ja, maar de meerderheid van wie.
De meerderheid van de filmliefhebbers.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
De meerderheid van een bepaalde groep filmliefhebbers, niet alle.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Mnee, ik denk de meerderheid van de filmliefhebbers.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Wat is dan een filmliefhebber? Iemand die een account aanmaakt en met 10 stemmen komt aanzetten of iemand die heel veel films heeft gezien.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Iemand die van film z'n hobby heeft gemaakt. Niet iemand die ook maar eens Star Wars gaat kijken omdat er in Het Hart van Nederland een item over was.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Dat is Dick z'n punt denk ik, omdat het bij de populaire films barst van de gebruikers die maar een of enkele stemmen plaatsen (op MM).
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Dat is inderdaad het punt. Ik ben zelf maar een gemiddeld filmkijker. Echte filmliefhebbers kijken wel iedere dag minstens een film, vaak hebben ze ook een flinke filmcollectie. Ik maak ook degelijk onderscheid.
Ik kies de amusementskant, anderen de kunstzinnige kant. Dit kan je niet allemaal samenvatten in één groep of in een paar lijstjes. Ik ben absoluut tegen clubjes, maar we maken wel degelijk lid uit van één of meerdere clubjes. Wel blijft het een liefhebberij en dient niet te beloond te worden met awards, o.i.d. (Lijsten zijn geen bingokaarten. En als mensen willen hebben dat ik bepaalde films ga kijken, dan wil ik een vergoeding hebben).
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
1 van mijn 4 awards is vorige week afgenomen na een nieuwe top top-2010's list.
Deze site bewijst keer op keer in wat voor beginnersfase ik nog zit met films kijken, tragisch zeg.
Troost u: hier is het niet veel beter. Gisteren wel een nieuwe award ontvangen na het zien van Fight Club. Namelijk 1990's (bronze). Ook bij ICheckmovies - Most Checked en Drama heb ik een bronzen award. Er staan er wel een tien a vijftiental op het randje van 1/3e (vooral genres, twee decennia's en grote toplijsten), dus ik denk dat het even snel gaat gaan.
Grappig trouwens dat je maar 11 films meer hebt gezien dan mij
Ik sta wel 7000 plekjes hoger dan jij
wat me verbaast gezien ik meer obscure films durf kijken soms. Maar vermoed dat jij een hoger aantal actiefilms hebt gezien die niet zijn opgenomen in de ICM-lijst. Je kan je 2010's award terugwinnen door een film vandaar te kijken, (er staat sowieso wel iets bij dat je mooi vindt). En misschien is de actiegenrelijst wel iets om verder te gaan exploreren?
Onze progressie bij de toplijsten lijkt goed op elkaar. Alleen doe jij het een pak beter in het oorlogsgenre/western, de Nederlandse film en de algemene toplijsten. En ik iets beter in sci-fi/komedie/animatie/fantasy. Dat jij nauwelijks animatie hebt gezien, valt op terwijl ik juist erg veel animatie heb gezien (en dat terwijl ik nog aan Ghibli moet beginnen).
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Dan mijn reactie op de ICM-discussie.
Ik hou ICM gewoon bij voor de tiplijsten. Of ik nu 4000ste of 3000ste sta, boeit me eerlijk gezegd geen flikker. Ik weet dat ik nauwelijks films heb gezien. Die ranking maakt dat pijnlijk duidelijk. Ik hecht trouwens meer waarde aan bepaalde lijsten. Momenteel zullen dit algemene lijsten zijn, later zal dat al iets diepgaander worden. De MM top 1000 vind ik de beste lijst die er momenteel te vinden is op het net.
Verder zal ik wel toplijsten afwerken gezien die aanraders zijn. De films in de MM top 250 zijn goede tips, en kunnen soms wel meevallen. Dus wil ik ze wel allemaal zien, op My Sister's Keeper na dan. Maar tegen dat ik zover ben, reken ik erop dat die er al uitgevallen is 
Vaak heb je natuurlijk ook met kuddegedrag te maken. Ik zou echt wel benieuwd zijn als ze een experiment zouden kunnen maken waarbij ze de ene groep wijsmaken dat ze exclusief naar de nieuwste film van hun populaire favoriete regisseur gaan kijken, eentje die een absolute kaskraker gaat worden, en diezelfde film aan een andere groep wordt voorgelegd en gepresenteerd als een B-film van een onbekend en mislukt beginnend TV-regisseur, wat het dan aan verschil zou opleveren in waardering tussen die twee groepen voor dezelfde film. Ik weet zeker dat er in de ene groep (veel) mensen bij zouden zitten die de film de hemel in prijzen, en in de andere groep (veel) mensen die het volledig afkraken. Helemaal als je de eerste groep lekker maakt met positieve recensies en fraaie reklame.
Hier heb ik ook al veel over nagedacht. Ik denk - vrees - dat je hier gewoon gelijk in zal krijgen. Zeker als je dit doortrekt tot de niet filmliefhebber. De wereld is nu éénmaal domein van de populisten en hun volgers. Kijk maar naar de jeugd en het hype-effect. Iedere nieuwe rage is een voorbeeld waar kuddegedrag een rol in speelt. Als iemand paninistickers wilt hebben, zal de andere reageren: ik wil dat ook hebben, terwijl dat minder het geval zal zijn wanneer ze die jongen met de paninistickers niet zullen zien. Hetzelfde geldt voor knickers, pokémonkaarten. En geloof me: ook ik heb daar toegegeven aan die hypes. Bepaalde dingen ook omdat ik het echt leuk vindt, maar soms ook wel eens - al dan niet onbewust - uit schrik om uit de groep te vallen. Ik betrap veel leeftijdsgenoten erop om mee te doen aan de hypes (Iemand gaat de Star Wars film gaan kijken terwijl ze nog nooit Star Wars heeft gezien, en niet weet waarover het gaat). Een andere keer doe ik bewust een test en vraag ik aan een meisje:
"Ken jij Steven Spielberg"
Zij: "Ja".
"Vind je hem goed".
Zij: "Ja".
"Welke film van hem vind je goed?"
Dan wordt het stil...
-> blijkt dat ze niet weet welke films Steven Spielberg heeft geregisseerd.
Hetzelfde kan je in alle aspecten doortrekken. Het is een bron van heel wat ergernis bij mij. En het is erg lastig om vooroordelen van je af te schudden en volledig met een tabula rasa ergens aan te beginnen. Maar ik probeer het wel zo veel mogelijk. Het is jammer dat media, maatschappij en familie/vrienden/gezin nog een zo grote invloed hebben op de ontwikkeling en het denkvermogen van een bepaald individu. Mij ga je niet zeggen trouwens dat het volgende echt waar is: "De volgende 5246 gebruikers hebben deze film in hun persoonlijke top 10 staan: The Shawshank Redemption". Dat is meer dan 1/3e die de film gezien heeft.
Maar goed, zoals ik al eerder opmerkte ik negeer de meeste lijsten en ook die awards. Om bij te houden welke films je hebt gezien, blijft het vanwege de volledigheid wel een fijne site. En snel kunnen zien of je je smaak deelt met andere mensen is ook heel goed.
Goed punt. Smaak vergelijken is altijd wel erg leuk. Dat doe ik hier ook vaak. Het is altijd erg leuk om te zien hoe je staat en hoe je je smaak ontwikkelt tegenover andere mensen. Ik zal wellicht qua animatie (na de Ghiblifilms te zien) uitblinken in no time. En tegenover het gewone dagdagelijkse (is dit een correct nederlandstalig woord?) publiek dat een film kijkt, zal ik meer uitblinken in obscure films en films die niet-Amerikaans en niet-Belgisch zijn.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Zelf snak ik naar inspiratie bij een aantal genres (horror, scifi, jeugd). Vooral bij scifi heb ik de indruk de relevante 95% wel gezien te hebben, en de betere horrors heb ik ook wel achter de rug (klassiekers uitgezonderd). Wat ik nu (soms) doe is de nieuwe scifi's die uitkomen een beetje volgen, ongeacht of ze wel/niet bekend zijn of goed/slecht.
Misschien is dat ook een idee voor een ICM-lijst? Gewoon een steeds geactualiseerde lijst die de 100 / 250 (?) nieuwste uitgekomen films per genre toont, zonder waardeoordeel. Zelf zou ik het wel erg fijn vinden om zulke genrelijsten te volgen. Wel lullig natuurlijk voor wie ze steeds compleet wil checken
. Met zulke "lijsten" wordt het kudde-effect wel teniet gedaan.
Ik gebruik ook de knock-outs van het gamesforum van MM om films te ontdekken. Juist omdat in die knock-outs bekende/onbekende en goede/slechte films tussen zitten, bijvoorbeeld het vrouwelijke personages knock-out, die knock-outs vind ik wel fijn om interessante films te ontdekken die mij liggen, al zijn die op MM puur als spel/tijdverdrijf bedoeld. Het regisseurstopic daar haal ik soms ook wat uit.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
TornadoEF5, 7000 plekken qua wat precies?
Ik probeer actiefilms eigenlijk zo veel mogelijk te vermijden. Altijd hetzelfde zulke films. Al kon ik afgelopen week wel even genieten van The Rock, maar die keek ik omdat het voor velen een jeugdsentiment/cultfilm is. Voor de rest heb ik bar weinig verstand van ICM. Dat zal met de jaren (en aantal geziene films) wel komen.
Animatie kijk ik inderdaad nooit vrijwillig, terwijl ik wel kan genieten van The Lion King/Ice Age of iets dergelijks. Misschien dat ik me hier meer in moet verdiepen.
Ik snap dat 1 film uit de 2010's genoeg is om de award terug te krijgen, maar ik zal nooit films kijken voor een 'award'. 
Trouwens, 7 februari 2017 gok ik dat jij dubbel zo veel films gezien hebt dan mij. Jij lijkt dagelijks de ene na de andere film op te zetten terwijl ik al blij ben wanneer ik tot 4 films per week kom vanwege mijn drukke rotstudie. Studeer/werk jij überhaupt? 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik heb het zelf ook altijd een ingewikkelde site gevonden. Het is pas de laatste jaren dat ik hem veelvuldig gebruik.
Wel is het zo dat als je bij IMDb stemt en je import die vervolgens bij ICM, dan regelen veel dingen zich zelf.
Favoriete films/lijsten klik je aan en van daaruit kom je weer bij andere films en lijsten. Sommige gebruikers hebben meerdere lijsten die ik goed kan gebruiken.
Verder is het gewoon je eigen weg vinden, dat is bij MM en IMDb net zo.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
TornadoEF5, 7000 plekken qua wat precies?
Ik probeer actiefilms eigenlijk zo veel mogelijk te vermijden. Altijd hetzelfde zulke films. Al kon ik afgelopen week wel even genieten van The Rock, maar die keek ik omdat het voor velen een jeugdsentiment/cultfilm is. Voor de rest heb ik bar weinig verstand van ICM. Dat zal met de jaren (en aantal geziene films) wel komen.
Animatie kijk ik inderdaad nooit vrijwillig, terwijl ik wel kan genieten van The Lion King/Ice Age of iets dergelijks. Misschien dat ik me hier meer in moet verdiepen.
Ik snap dat 1 film uit de 2010's genoeg is om de award terug te krijgen, maar ik zal nooit films kijken voor een 'award'. 
Trouwens, 7 februari 2017 gok ik dat jij dubbel zo veel films gezien hebt dan mij. Jij lijkt dagelijks de ene na de andere film op te zetten terwijl ik al blij ben wanneer ik tot 4 films per week kom vanwege mijn drukke rotstudie. Studeer/werk jij überhaupt?
Ja ik sta 40.000ste en jij 47.000ste op de ICM-ranking. Ter vergelijking: beavis staat op plaats 87 dacht ik. Ah, ja dacht omdat je The Rock keek dat je een actiefilmliefhebber was. Dan was ik even fout 
Valt wel mee trouwens. Ik ben iemand die nogal veel beoordelingen durf aanpassen, dus dat kan een verkeerd beeld geven. Over het algemeen 10 films per week ongeveer.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
TornadoEF5, er is denk ik 1 actiefilm die in mijn top 100 staat, en direct erg hoog, en dat is Point Break, een abnormaal fijne sfeer heeft die film vind ik, maar voor de rest hou ik er totaal niet van. Mijn vraag blijft wel staan trouwens: studeer je of werk je? En wat als ik vragen mag? 
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
De rankings zijn er voor de nieuwe lijsten. Hoe doen de MM'ers het bij deze aanwinsten?
Deze zijn van mij:
Stanley Kubrick, Cinephile - #1 (93/94)
Sight and Sound -The Greatest Documentaries of All Time - #11 (185/272)
TimeOut's 1000 Films to Change Your Life - #18 (894/1131)
Film Critics Association's Best Romanian Films - #25 (12/59)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Enig idee waarom dat verschil er is? Het zijn namelijk niet alleen forum-leden op ICM, die het als een wedstrijd zien. Ik weet talloze andere users op ICM, die enorm competitief zijn en elke short zonder ondertiteling kijken of een film van 3 uur checken na het zien van 20 seconden, omdat dat de enige overgebleven footage is, alles doen voor extra checks dus. Waarom stikt ICM van dat soort leden en MM niet?
@JeroenO: geen idee dus.
beavis
-
- 6627 messages
- 14794 votes
Stanley Kubrick, Cinephile 65 / 94 #292
TimeOut's 1000 Films to Change Your Life 761 / 1131#91
Film Critics Association's Best Romanian Fil… 5 / 59 #97
Sight and Sound -The Greatest Documentaries … 101 / 272 #128
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Stanley Kubrick, Cinephile 46 / 94 #1489
TimeOut's 1000 Films to Change Your Life 507 / 1131 #794
Film Critics Association's Best Romanian Films 1 / 59 unranked
Sight and Sound -The Greatest Documentaries of All Time 91 / 272 #168
Van die Roemeense lijst net mijn eerste film gezien, dus daar is nog geen ranking voor.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
4 lijsten die me absoluut niet boeien. Zal ook wel niet al te hoog staan denk ik.
Vooral die 1000-lijsten voegen weinig toe, terwijl je daar toch net zou verwachten dat er wat interessants zou bijkomen in de breedte.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Grappig, met mijn lousy 4 Roemenen die ik zag (de vier bekendsten zo'n beetje) sta ik al 152e.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Ik stop hiermee.
Ben van mening dat lijstjes en dergelijke niet helpen bij het kijkgenot van films. Het tegenovergestelde zelfs. Ik mis eigenlijk wel een beetje het niet-bevooroordeeld een film opzetten en gewoon te genieten... Hoe meer ik van al die hoog-beoordeelde films zie hoe minder ik ze leuk ga vinden lijkt het wel. Dat heeft natuurlijk niet alleen met ICM te maken, ook met IMDb en MovieMeter zelf.. Ik hoef die 'checks' helemaal niet, en eigenlijk al helemaal niet van die awards.
De opzet van ICM blijft leuk. Ik denk dat ik gewoon een wat drukker leven en minder tijd heb dan anderen om echt zoveel tijd in zulke dingen te steken, misschien dat ik MovieMeter ook maar ga minderen. Jezus wat is dit eigenlijk negatief ineens. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ik stop hiermee.
Ben van mening dat lijstjes en dergelijke niet helpen bij het kijkgenot van films. Het tegenovergestelde zelfs. Ik mis eigenlijk wel een beetje het niet-bevooroordeeld een film opzetten en gewoon te genieten... Hoe meer ik van al die hoog-beoordeelde films zie hoe minder ik ze leuk ga vinden lijkt het wel. Dat heeft natuurlijk niet alleen met ICM te maken, ook met IMDb en MovieMeter zelf.. Ik hoef die 'checks' helemaal niet, en eigenlijk al helemaal niet van die awards.
De opzet van ICM blijft leuk. Ik denk dat ik gewoon een wat drukker leven en minder tijd heb dan anderen om echt zoveel tijd in zulke dingen te steken, misschien dat ik MovieMeter ook maar ga minderen. Jezus wat is dit eigenlijk negatief ineens.
Vergeet ook niet dat Moviemeter ook heel wat voordelen heeft. Ik ben bijvoorbeeld totaal niet bezig met die lijsten op ICM, hoewel ik vanzelf wel een hele reeks awards ga binnenhalen, wanneer ik films kijk. Dat heeft ook totaal geen zin. Je hebt er meer voldoening aan, wanneer je langer films hebt gezien. Maar vergeet niet dat je via ICM of via MM heel wat tips voor films kunt vinden. Maar jij moet het natuurlijk weten. Ik zal je wel missen.
Van de Roemeense lijst is dit de enige die al op mijn watchlist stond: 4 luni, 3 saptamâni si 2 zile
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
TornadoEF5, ik stop ook nog niet met MovieMeter hoor. Althans, niet in eerste instantie.
Mijn punt is misschien wel het best te omschrijven als 'kwaliteit boven kwantiteit', als jullie begrijpen wat ik bedoel. Na een tijd krijg je het gevoel alles wel een keer gezien te hebben, en dat met minder dan 600 ratings. Ik kan niet meer genieten van films die ik wel een 3,5* waard vind, soms zelfs 4*. Dat vind ik spijtig. Ik heb niet de tijd en het geduld eerst 40 uur aan films te kijken om weer eens een échte topper te ontdekken.
Voel me geneigd met alles rondom films even te dimmen. Series liggen me beter dus ik zal me niet snel vervelen hoor. 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Nee, ik vind het allemaal wel te begrijpen. Ik heb zelf ook regelmatig zo'n gedachte van "ik hou het voor gezien". Ik heb mezelf al eens uitgeschreven. Wel kan je een tijd wegblijven en dan als je zin hebt weer terugkomen. Ben films nu ook weer een tijd zat, natuurlijk niet de films die ik graag kijk. Maar schei uit met tips geven.
Vroeger deed ik het gewoon op papier. En van niemand reacties, wat gek dat je die film zo hoog beoordeeld of juist laag. Wel zijn ICM / IMDb behoorlijk "dode" sites. Je stemt op een film, zoekt wat informatie. Klaar. Films en sites kosten erg veel tijd, als je daar niet op let. Het moet leuk blijven. Vroeger was er geen internet, alleen tv.
Ik schrijf me niet uit want dan ben ik al die stemmen weer kwijt, maar heb soms ook wel eens spijt dat ik me hier heb ingeschreven.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Jij snapt me behoorlijk denk ik. 
Mijn eigen lijst met eigen cijfers wil ik ook juist bewaren, andere meningen wil ik eigenlijk vermijden, maar tuurlijk heb je bronnen nodig voor films zoals IMDb, maar het plezier moet voorop staan ook al klinkt dat vrij cliché. Zit nu bij elk minuutje tijd en vooral tijdens studeren maar van allerlei informatie over films op te zoeken dat ik denk van: nu moet het stoppen want dit is pure verveling ipv hobby.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik geef niemand de schuld en het is ook niet negatief bedoeld, want het is iets wat jezelf wilt. Inschrijven is niet verplicht. Alleen wat ik wel vaak mis is wat is precies de bedoeling van die websites. Je schrijft je in en dan.....I check movies blijf ik nog wel het fijnste vinden. Je checkt de film en dan ben je daarmee klaar en wat je van die film vindt, dat wisselt toch iedere keer. Sommige films kun je erg vaak kijken, maar de meeste toch niet.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
off-topic verwijderd
joachimt (crew films)
-
- 3797 messages
- 9730 votes
joachimt zit er nog voortgang in het nieuwe design of is het meer lange termijn
Daar weet ik helaas niet meer van dan er op het ICM-forum bekend is. Marijn levert af en toe weer een nieuw deel op in de beta en verzamelt dan wat feedback, zowel op het forum als via de moderators. Maar ja, nu hij in zijn eentje ICM runt, zit er niet veel tempo. Piet helpt nog wel wat met de designs, maar het programmeerwerk doet hij allemaal alleen in zijn vrije tijd.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Goed. (Dan zal het nog wel een tijd duren. Jammer, maar het is niet anders)