• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.198 votes
Profile

iCheckMovies

joachimt (crew films)

• 3797 messages
  • 9731 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Even uit nieuwsgierigheid: via welke kanalen kwam er dan nog reactie?

We krijgen ook PMs als moderators hierover en in de comments van die lijst wordt er ook al jaren over gesproken. Meningen daar zijn zeer verdeeld.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

He, sinds wanneer kun je geen lijsten meer als favoriet aanduiden wanneer je een gratis account hebt?

joachimt (crew films)

• 3797 messages
  • 9731 votes

Metalfist wrote:

He, sinds wanneer kun je geen lijsten meer als favoriet aanduiden wanneer je een gratis account hebt?

Huh? Dat moet gewoon kunnen, dacht ik. Hebben meer mensen dat probleem? Ik kan het niet testen, want ik heb een betaalde account.

RuudC

• 4636 messages
  • 2529 votes

Geen probleem hier.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

joachimt wrote:

Huh? Dat moet gewoon kunnen, dacht ik. Hebben meer mensen dat probleem? Ik kan het niet testen, want ik heb een betaalde account.

http://i.imgur.com/iW7zY8r.png

Wanneer ik er toch op klik, dan kom ik bij de upgrade pagina uit:

http://i.imgur.com/UIdMP6b.png

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

right from the search page

Gewoon even doorklikken naar de lijst en dan als favoriet aanklikken Metalfist .

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Aha, works like a charm! Nog nooit een lijst op die manier als favoriet aangeduid volgens mij. Best wel raar dat dat een feature is die bij het betaalplan zit.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

joachimt wrote:

(quote)

We krijgen ook PMs als moderators hierover en in de comments van die lijst wordt er ook al jaren over gesproken. Meningen daar zijn zeer verdeeld.

Ow ja, die comments vergeet ik wel eens. Al zie je daar ook wel vaak dezelfde namen opduiken als op het forum. Aardig wat overlap schat ik zo

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Nu zeurt bijna iedereen dat deze lijst slechte films officieel maakt, terwijl ze dat voorheen niet waren. Kijk juist eens naar de goede films die nu wel de aandacht op ICM krijgen die ze verdienen. En als je de lijst niet interessant vindt, dan kijk je toch naar andere lijsten.

en...

Als mensen daar moeite mee hebben, dan geven ze teveel om de user-ranking, want daar draait die officiële status vooral om. Als je de lijst niet interessant vindt, kies je maar een andere lijst. Simpel.

Dat promoten jullie nota bene zelf. Jullie hebben zelf dat 'spelelement' toegevoegd aan de site en de officiele ranking op die site 'belangrijk gemaakt'. Er valt weinig te braggen als ik slechte films moet gaan zien om 'best of-lijsten' af te kunnen krijgen. Daar gaat het gewoon fout met die site. Waar ik aanvankelijk het idee kreeg dat ik met icm het beste uit de cinema kon halen, kan dat nu simpelweg niet meer omdat er zoveel bocht gefilterd moet worden. Gewoon zwak. Nu gebruik ik de site vooral nog om films af te vinken (wat ik op MM en IMDB ook kan doen) en om heel af en toe een leuke lijst te ontdekken waar ik het bestaan niet van wist en waar ik dan zelf mee aan de slag moet gaan (lees: proberen te filteren wat interessant is en wat niet). Want jullie doen het niet voor me. Terecht dat daar over geklaagd wordt. Alles in de cinema wordt uiteindelijk een official check nu.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ramon K: Daarom heb ik precies mijn account op private gezet. Daarmee verdwijnt het spelelement.

Ik heb nu 30-35 zelf geselecteerd in mijn watchlist die ik kan bijhouden voor wat betreft mijn 'voortgang'. Official en Uziofficial door elkaar en alle andere lijsten let ik niet meer op.

Ik raadpleeg incidenteel andere lijsten om te kijken welke films ik in de planning heb. Het totaal overzicht van officiële lijsten en ranglijst met checks heb ik sindsdien niet meer bezocht. En het bevalt me prima moet ik zeggen.

Als je wilt dat bepaalde users je wel kunnen volgen kan dat door vrienden te maken, omdat je vrienden via instellingen wel inzicht kan geven in wat jij ziet. Ik kan het je aanraden: je gebruikt de goed functionaliteiten van de site - overzichten van dingen die jij leuk vind - en hebt geen last van de mindere punten. Het forum heb ik ook al ruim een half jaar niet meer bezocht - niet het gevoel dat ik iets mis.

joachimt (crew films)

• 3797 messages
  • 9731 votes

Ben benieuwd wat mensen hier denken over deze discussie over de betekenis van de user-ranking op ICM in vergelijking met de stemmen-toplijst op MM. Ik zal niet de hele discussie posten, maar de highlights.

Ebbywebby:

About 90% of this list just further convinces me that we already have enough official checks, and are merely muddying up the site's concept and evolving toward a banal "Who has seen the most movies?" contest.

joachimt:

That's exactly the way the top user-list is done at moviemeter.nl. The difference is that there are no shorts on that site, so it's just a contest of who has seen the most features. So established classics have the same weighting as the new Adam Sandler movie. Nobody complains about it.

PeacefulAnarchy:

I'm not sure what you're implying here? ICM has that too, though with shorts and TV episodes: Overview of all profiles - iCheckMovies.com

moviemeter.nl is a different site with a different purpose. ICM is about the lists first and foremost and adding lists just to add lists and add official checks really isn't the point if the lists themselves aren't interesting or meaningful. Official checks should be the consequence of a film being on a good list, not the determining factor in whether a list is good nor a reason to adopt, or not a adopt, a list. The whole point of the rankings is to compare "important" films watched as opposed to all films watched. Certainly there's disagreement over what should qualify, some people think there are already way too many official lists, others think there should be hundreds more, and "important" can mean a lot of things in the context of the lists we have. But I don't think the concern on its face is unwarranted, even if I probably don't agree with Ebbywebby on where to draw the line.

joachimt:

My point is about the rankings, not about the lists. Sure, lists are supposed to be of certain quality to be adoptable, so they can serve as an interesting guide to find recommendations. So the term "important" when judging movies is meaningful if you're talking about quality of a list. Once we're talking about the rankings, I don't like the implication that the rankings mean less when more movies gain official status. That would mean people actually think someone who has seen 5000 arthouse movies is more worhty of being high in the rankings than someone who has seen 5000 mainstream movies. What's wrong with a ranking which just lists people according to total number seen? The only thing that messes with the meaning of that number are shorts.

A comparison:

joachimt on ICM: #58 with 5108 official checks

beavis on ICM: #87 with 4675 official checks

joachimt on moviemeter: #96 with 4304 features seen

beavis on moviemeter: #8 with 8219 features seen

The ranking on moviemeter is just a "banal "Who has seen the most movies?" contest" as Ebbywebby calls it. So is beavis a less worthy movie-watcher than me? He has explored obscure cinema a lot more than I have, so I take his recommendations with pleasure. I don't think the rankings on ICM are more meaningful than on moviemeter.

I wouldn't mind if ICM just removes the overall ranking and stick to lists-rankings only.

Ebbywebby:

Peaceful Anarchy wrote: The whole point of the rankings is to compare "important" films watched as opposed to all films watched.

YES.

JoachimT wrote: I don't like the implication that the rankings mean less when more movies gain official status. That would mean people actually think someone who has seen 5000 arthouse movies is more worthy of being high in the rankings than someone who has seen 5000 mainstream movies.

RIGHT.

joachimt:

I take that as you actually think that.

So you also think someone who has explored cinema of obscure countries with lots of unofficial checks is less worthy than someone who has completed TSPDT?

Ebbywebby:

Absolutely! Do you think I'm the only one?

So, if you meet one guy who has seen the top 500 box-office films ever, and another guy who has seen the top 500 from the TSPDT list, you'll trust their recommendations equally? Grant them equal weight as "film buffs"? Really?

As for your additional question, that's not really fair because both people are showing evidence of being formidable "explorers." And anyone who has seen a lot of obscure-country movies probably has plowed through a large chunk of the "famous country" movies already. But if you want to split hairs, yeah, I'd rate the obscure guy a tad less worthy. I've already said in the past that I don't support some of the official obscure-country lists focused on films that are only "important" within the boundaries of an isolated region.

joachimt:

No, unfortunately I know you're not the only one.

In your example, I wouldn't trust their recommendations equally, but differently. Meaning, I would go to the box-office guy for completely different recommendations than to the TSPDT guy.

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

1 van mijn 4 awards is vorige week afgenomen na een nieuwe top top-2010's list.

Deze site bewijst keer op keer in wat voor beginnersfase ik nog zit met films kijken, tragisch zeg.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

joachimt

Ik ben maar eens gaan kijken in dat topic. Ik denk dat metaller daar het juiste antwoord al geeft:

The official status of a film shouldn't be treated as a holy grail.

De verdere discussie over de waarde van een mainstream film ten opzichte van een TSPDT film vind ik vooral pijnlijk en kortzichtig. Ik denk dat de mensen die hoog in de algemene ranking staan inzien dat je net zo veel plezier kunt beleven aan een film uit de badmovies lijst dan aan een film uit de Doubling lijst.

joachimt (crew films)

• 3797 messages
  • 9731 votes

Inderdaad. Ik ben het volledig met metaller eens. Ik kan het ook nooit uitstaan als iemand zegt "this movie doesn't deserve official status".

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

joachimt wrote:

Ben benieuwd wat mensen hier denken over deze discussie over de betekenis van de user-ranking op ICM in vergelijking met de stemmen-toplijst op MM.

Kort antwoord: een storm in een glas water.

Lang antwoord (zie het aub als opbouwend bedoelde kritiek ): Sites zijn idd niet vergelijkbaar, MM-userranking is bijzaak voor de site, user ranking bij ICM daar wordt kennelijk nogal zwaar aan getild.

Wat mij betreft schippert ICM tussen een rankingsite met spelmotief zijn ("ik wil veel checks en hoog staan") en een site met nuttige lijstjes. Ik begrijp dat dat laatste niet per se de bedoeling is, maar dat neemt niet weg dat ICM als een encyclopedie over komt.

Wat de site als ranking/spelsite betreft, daar kan ik niet over oordelen, want het interesseert mij persoonlijk niet.

Wat de site als bron van informatie betreft, daar hapert het bij mij omdat het niet met de tijd meegaat. Al vaker gezegd, een toplijst Spanje uit 1995 is anno 2016 volstrekt achterhaald, en een toplijst komedie uit 2002 is anno 2016 ook verleden tijd. Zulke lijstjes mogen van mij wel het archief in, en plaatsmaken voor geactualiseerde lijsten. Ik vind het eerlijk gezegd grappig als mensen zich op zulke lijsten richten om hun achterstand in bepaalde gebieden te dichten, want je loopt daarna nog steeds 15-20 jaar achter, en het beeld wat je van zo'n gebied hebt is na het afwerken van het lijstje ook volstrekt achterhaald. Een simpele regel als "een officiële lijst mag niet ouder dan drie jaar zijn" zou al helpen (of je moet het maar als officieel archieflijst bestempelen).

Een wirwar aan lijsten helpt niet, maar een site waar gaten zitten helpt ook niet. De site zou wat mij betreft zowel compleet als beperkt moeten zijn, en dat is lastig. Misschien zou een onderscheid tussen nichelijsten (landenlijsten bijvoorbeeld), en generieke lijsten (genrelijsten bijvoorbeeld) al wat schelen in hoe het op mensen overkomt. Dan zou je misschien twee rankings kunnen hebben, eentje voor de nichelijsten, en eentje voor de genrelijsten.

Maar goed, zoals gezegd prefereer ik inhoudelijk nuttige lijsten, en dat kan stukken beter. En zoals ook eerder gezegd, een manier om dat te verbeteren, is om de niet betalende gebruikers toe te staan dat ze meer lijsten dan één plaatsen. Iemand laten betalen om te mogen bijdragen is te gek voor woorden, en werkt niet. Geleidelijk zullen dan vermoed ik een hoop nieuwe interessante (niche)lijsten naar voren komen die nu mensen simpelweg niet mogen plaatsen vanwege de max van 1 per gebruiker. Daar zullen vermoed ik genoeg lijsten tussen zitten die officieel zouden kunnen worden of de huidige officiële lijsten zouden kunnen vervangen.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Over het nut van lijsten kun je lang discussiëren. Wel zal het nuttiger worden naarmate het aanbod van lijsten zo breed mogelijk is en hopelijk verandert dat met de inbreng van users als die meerdere lijsten mogen toevoegen.

Het nadeel van (top)lijsten is dat ze al heel snel verouderd kunnen raken omdat beginnende filmkijkers en users vaak nauwelijks invloed uit kunnen oefenen hierop, waardoor je jarenlang blijft opgescheept met verouderde informatie i.p.v. een vernieuwde, herziende kijk hierop.

joachimt (crew films)

• 3797 messages
  • 9731 votes

Ik snap je kritiek, arno74, en ik ben het grotendeels eigenlijk wel met je eens. Het liefst heb ik lijsten die recent zijn, maar tegelijkertijd wel een lange periode omvatten (behalve periode-lijsten dan). Het lastige is echter het vinden van goede lijsten van goede bronnen. We willen niet de eerste de beste internet-poll als lijst toevoegen. Liever hebben we polls van critici, regisseurs, etc... Als jij een goede komedie-lijst weet van een recente betrouwbare bron, hoor ik het graag.

Mijn quote van het ICM-forum ging echter niet over het nut van lijsten. Ik vroeg me af hoe het komt, dat er op ICM een grote groep gebruikers is, die de rankings als een soort wedstrijd ziet, terwijl dat op MM nauwelijks het geval lijkt te zijn. Ebbywebby is helaas niet de enige die de ranking ook ziet als een soort status, waarbij iemand hoog in de ranking een meer "worthy film buff" is dan iemand die op MM in de top 10 staat door het zien van alle mainstream films. Beetje zielig denkbeeld en nogal neerbuigend naar anderen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

nauwelijks = niet

gelukkig maar

volledige non-discussie verder ook

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Het "Brag about it" element is vanaf het begin aanwezig geweest en door de site zelfs als tag-line gebruikt. Niet zo gek dat het competitie-element voor velen zwaar weegt. Dat dit een, op zijn minst, aan snobisme grenzende statusverdeding geeft is vervolgens niet vreemd. Verder inderdaad een non-discussie. (Werd het weer aangezwengeld door die zombielijst?)

joachimt (crew films)

• 3797 messages
  • 9731 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

nauwelijks = niet

gelukkig maar

volledige non-discussie verder ook

Enig idee waarom dat verschil er is? Het zijn namelijk niet alleen forum-leden op ICM, die het als een wedstrijd zien. Ik weet talloze andere users op ICM, die enorm competitief zijn en elke short zonder ondertiteling kijken of een film van 3 uur checken na het zien van 20 seconden, omdat dat de enige overgebleven footage is, alles doen voor extra checks dus. Waarom stikt ICM van dat soort leden en MM niet?

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Ik wist niet eens dat er hier een ranking is.

joachimt (crew films)

• 3797 messages
  • 9731 votes

Straka wrote:

Het "Brag about it" element is vanaf het begin aanwezig geweest en door de site zelfs als tag-line gebruikt. Niet zo gek dat het competitie-element voor velen zwaar weegt. Dat dit een, op zijn minst, aan snobisme grenzende statusverdeding geeft is vervolgens niet vreemd. Verder inderdaad een non-discussie. (Werd het weer aangezwengeld door die zombielijst?)

Oké, goed punt, die tagline. Moeten ze maar eens aanpassen.

Ebbywebby begon is inderdaad groot tegenstander van TSZDT. Dit keer werd de discussie echter aangezwengeld door alle films die in de komende nieuwe lijsten official status verwerven. Ebbywebby impliceerde dat misschien alle official-worthy films al official zijn en dat we niet door moeten gaan totdat alles official is.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

joachimt wrote:

Ik vroeg me af hoe het komt, dat er op ICM een grote groep gebruikers is, die de rankings als een soort wedstrijd ziet, terwijl dat op MM nauwelijks het geval lijkt te zijn.

MM is gewoon site waar men kan bijhouden welke films men heeft gezien, niet veel anders dan I check movies. Gemeenschappelijke lijsten zijn er slecht een paar. De rest is invidueel meer dan eventueel commentaar te leveren of tips op te doen valt er verder niet. Bij ICM neemt het waarschijnlijk dan toch een heel belangrijke plaats in, misschien ook vanwege die awards. Of je op MM alles of niets van de top 250 hebt gezien, maakt geen onderscheid met andere users.

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Daarnaast zijn hier geen sterk competitief ingestelde Amerikanen.

Dievegge

• 3172 messages
  • 8194 votes

De nadruk ligt te veel op kwantiteit. Je kunt beter één film grondig leren kennen dan vijf oppervlakkig. Bovendien maakt het mij weinig uit of een film in een of andere lijst staat. Dan laat je andere mensen voor jou beslissen waar je naar kijkt. Je kunt wel goede tips halen uit sommige lijsten, maar dat systematisch afwerken van al die lijsten lijkt mij onnodig. Bovendien zijn er veel goede films die in weinig of geen officiële lijsten staan. Je kunt best gewoon kijken naar wat je interesseert, en je eigen smaak ontwikkelen.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Klopt wel wat je zegt. Alleen dat gaat niet voor iedereen op. I.p.v. zelf films ontdekken, wil men liever op safe spelen. Het staat in een lijst of meerdere lijsten. Het wordt door veel mensen gewaardeerd. Dan moet het wel een goede film zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo, omdat we allemaal onze eigen smaak en interesse hebben. Het gevolg is dan wel dat heel veel films niet/nauwelijks aandacht krijgen.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

In alles is de opzet van ICM toch meer op een doorgedreven spelelement gericht. Op je profiel pagina staat een ranking, je krijgt prijzen voor het kijken van x aantal films van een lijst (= achievements), je hebt een progress pagina waar je per lijst je positie kan checken. En hoewel er wel een mogelijkheid is om te reageren bij films, is dat duidelijk een secundaire functie.

MM plaatst het community aspect veel sterker naar voren, door discussies paginabreed en zonder verdere doorklik onder de films te plaatsen. Verder zijn er wel lijsten, maar daarvoor moet je beginnen graven.

Er zijn trouwens wel een aantal topics op MM die aangeven dat het "gamification" aspect hier toch ook een klein beetje leeft. Zoals het op MM Top 250 topic waar mensen plaatsen hoeveel films ze nog moeten zien uit de top 250.

Wat mij betreft is er niet veel mis met het gamification aspect van ICM. Met het hautaine gedrag heeft het an sich niet veel te maken en uitgezonderd wat mensen die compleet doorgeslagen zijn in het spelelement is het gewoon leuk om wat rankings bij te houden. Vooral op een site waar mensen zitten die houden van lijstjes. Het is gewoon één van de aspecten van ICM die elk hun plaats hebben op de site.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Dk2008 wrote:

Het wordt door veel mensen gewaardeerd. Dan moet het wel een goede film zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo.

Voor de meerderheid is het wel zo, daarom is het ook een populaire film natuurlijk.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Vaak heb je natuurlijk ook met kuddegedrag te maken. Ik zou echt wel benieuwd zijn als ze een experiment zouden kunnen maken waarbij ze de ene groep wijsmaken dat ze exclusief naar de nieuwste film van hun populaire favoriete regisseur gaan kijken, eentje die een absolute kaskraker gaat worden, en diezelfde film aan een andere groep wordt voorgelegd en gepresenteerd als een B-film van een onbekend en mislukt beginnend TV-regisseur, wat het dan aan verschil zou opleveren in waardering tussen die twee groepen voor dezelfde film. Ik weet zeker dat er in de ene groep (veel) mensen bij zouden zitten die de film de hemel in prijzen, en in de andere groep (veel) mensen die het volledig afkraken. Helemaal als je de eerste groep lekker maakt met positieve recensies en fraaie reklame.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Onderhond wrote:

Voor de meerderheid is het wel zo, daarom is het ook een populaire film natuurlijk.

Ja, maar de meerderheid van wie.

arno74 wrote:

Vaak heb je natuurlijk ook met kuddegedrag te maken.

Dat bedoel ik dus.

Dan gaan "we" lekker met "z'n allen" een filmpje afkraken.

Mensen die het wel een leuke film vinden, hebben niet veel meer in te brengen. Andersom dus met "goede" films is dat net zo. Allerlei argumenten met minpunten worden vaak gewoon weggewuifd. Allerbeste of perfecte film bestaat niet, vaak wordt dat wel duidelijk als je een film vaker bekijkt.

Het is niet alleen op ICM, maar het wordt steeds meer een eenheidsworst op filmsites, met alle aandacht naar slechts in verhouding toch maar weinig films.

Op MM wordt er geen onderscheid gemaakt tussen users. Welke films je ook kijkt en of je doneert of niet maakt niet uit. ICM maakt wel onderscheid.

Maar goed, zoals ik al eerder opmerkte ik negeer de meeste lijsten en ook die awards. Om bij te houden welke films je hebt gezien, blijft het vanwege de volledigheid wel een fijne site. En snel kunnen zien of je je smaak deelt met andere mensen is ook heel goed.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.