• 177.927 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.543 votes
Profile

Top 10 2007

Mescaline

• 7089 messages
  • 3220 votes

Vond flight of fury best een degelijke film.

Zeker als je die vergelijkt met attack force.. gewoon een vermakelijke film.

Olaf K.

• 1132 messages
  • 513 votes

Zie ook: http://subjectivisten.typepad.com/de_subjectivisten/

Omdat ik nog nooit in een jaar zoveel nieuwe releases zag (zo'n kleine 50), valt het me zwaar te zeggen of dit nu een een goed jaar was. Genoten heb ik zeker en de ogen zijn nog net niet vierkant genoeg om ook het overzicht nog waar te nemen: 2007 was het jaar van de Roemenen en de Britten. En van de ietwat teleurstellende Aziatische meesters (The curse of the golden flower, I don't want to sleep alone, Summer Palace). Terzake:

DE ZEPERDS VAN 2007

Voor de duidelijkheid: dat zijn niet de slechtste films van het jaar - want die heb ik waarschijnlijk zorgvuldig ontweken - maar de films die het meest teleur stelden, gegeven het gerenommeerde personeel of de hysterische pers.

5. Ik moet nog naar de nieuwe Wong Kar Wai.

4. Duska (Stelling)

Van de openingsfilm van de Nederlandse Filmdagen mag je toch wel iets verwachten, zeker als het een product betreft van Jos Stelling. Maar ik vraag me inmiddels af wat ik anno 2007 zou vinden van pak-em-beet De wisselwachter. Want Duska was me een partij wannabe-hogeschool-filmmaking waar ik gewoon kwaad van werd.

3. Hot fuzz (Wright)

En wat blaatte de pers elkaar weer na. Het was toch zo verfrissend om een Hollywood action-packed comedy te zien gemaakt door Britse handen. Want Britten hebben die tongue-in-cheek humor, waardoor het totaal uitgekauwde genre opeens een interessante draai kreeg. Right. Ik zag gewoon een doorsnee actie-film die veel te lang duurde en vooral flauwe grappen bevatte.

2. Paris je t'aime (diversen)

Ik geloof dat het 14 filmpjes waren en even zoveel gerenommeerde regisseurs. De schetsjes die grappig of gevat bedoeld waren haalden het niveau van een gemiddeld grappige reclame niet. De filmpjes die wat artistieks probeerden waren vaak nog erger. Een en al gemakzucht, hopelijk goedbedoeld.

1. The fountain (Aronofsky)

Het Amerikaanse wonderkind kon wederom rekenen op veel pers voor, tijdens en na de release. En na het uiterst irritante Requiem for a dream bleek Aronofsky zelfs mij nog te kunnen verrassen, want The fountain was een interessante mix van afgrijselijk en lackwekkend. Aftandse hippie-flauwekul, zo oninteressant en langdradig uitgewerkt dat Aronofksy duizend keer kan roepen dat dit zo’n eerlijke film is, en de fans dattie zo onbegrepen is, het helpt gewoon niet.

DE BESTE VAN 2007

Meegeteld zijn (a) alle films die dit jaar hier zijn uitgekomen (b) alle films die hier hadden moeten uitkomen en (c) films die hier nog moeten uitkomen. Een aantal kanshebbers heb ik vorig jaar al mee laten tellen (The death of mr. Lazarescu, Half Nelson, El Laberinto del Fauno) en een aantal potentiële kanshebbers heb ik niet gezien (o. m. Jesse James, Control, wat Franse films). Dit jaar geen post-kerst/pre-nieuwjaarsinhaalslag want ik ga met vakantie. Het is dus goed zo. De speurtocht langs andere lijstjes de komende weken zal ongetwijfeld veel inspiratie opleveren, en dat is een genot op zich.

20. Eastern Promises (Cronenberg)

19. The host (Bong Joon-Ho)

18. 12:08 east of Bucharest (Poromboiu)

17. London to Brighton (Williams)

16. A guide to recognizing your saints (Montiel)

15. Superbad (Mottola)

14. Letters from Iwo Jima (Eastwood)

13. Away from her (Polley)

12. The prestige (Nolan)

11. Reprise (Trier)

10. Red road (Arnold)

9. Zodiac (Fincher)

8. This is England (Meadows)

7. Le scaphandre et le papillon (Schnabel)

6. Das Leben der Anderen (Henckel von Donnersmarck)

5. Offside (Panahi)

Een politieke arthouse-komedie, het bestaat, zelfs over vrouwen in Iran. Panahi laat zien dat Iran ook van de vrouwen is, en dat ook zij kunnen juichen voor het land, zij het in de context van een voetbalwedstrijd. Het feit dat de politie-agenten alleen in het stadion streng zijn en zich uiteindelijk ook weinig raad weten met de situatie biedt terloops hoop voor de toekomst.

4. Still life (Jia Zhang Ke)

2007 is het jaar waarin ik groot bewonderaar werd van Jia, van wie ik vijf films zag, alle goed. Still Life is niet zijn beste (dat is Platform), maar is wel memorabel, om redenen die alleen cinema kan brengen. De beelden van vale in mist gehulde heuvels en het continue gehamer dat een halve stad in puin legt hebben nog lang nagedreund. Jia’s oeuvre is een belangrijk testament van de modernisering slash destructie van China en laat op indringende wijze zien wat dat met de mensen doet. Jia heeft veel geleerd van Hou Hsiao-Hsien, maar kan zich zo langzamerhand met zijn geestelijke vader meten.

3. Iklimler (a.k.a. Climates, Ceylan)

Twee dolende mensen die troosteloos om elkaar heendraaien in een vaak nietig makend landschap: Ceylan ontpopt zich hier met groot succes als een moderne Antonioni die, dicht op de huid gefilmd, twee geliefden laat falen. De tragiek: Één zinnetje kan volstaan om de teleurstelling over de ander aan te wakkeren, en de zelfhaat te voeden.

2. Mutual appreciation (Bujalski)

Heeft na de Amerikaanse release in 2006 hier niet in de bioscopen gedraaid en kreeg geen videorelease. Dat is schandalig want Bujalski is een groot talent, die net als Nick Hornby een snaar weet te raken onder zijn geschoolde generatiegenoten. Deze film gaat over mensen die ik ken, zo niet over mezelf. Dat gebeurt me niet al te vaak met films, en zeker niet op dit niveau.

1.4 months, 3 weeks, 2 days (Mungiu)

Inderdaad, 4-3-2 op 1. Het Roemeense abortusdrama maakte dit jaar op mij de meeste indruk. Tijdens de film valt er weinig anders te doen dan verbeten toekijken. Achteraf wordt pas duidelijk hoe weloverwogen en slim de film in elkaar steekt. Terwijl de kijker zich continu afvraagt hoe het toch met dat meisje op die hotelkamer gaat, volgt Mungiu haar helpende vriendin langs de maatschappelijke armoede van Ceausescu's Boekarest. Rechtlijnig en onontkoombaar. Zo goed is (een mondiaal gevierd zwaargewicht als) Kieslowski sinds Dekalog (1988) nooit meer geweest.

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

Mescaline wrote:

Vond flight of fury best een degelijke film.

Zeker als je die vergelijkt met attack force.. gewoon een vermakelijke film.

Vergeleken met vroeger (Under siege) is het allemaal veel minder. Al die verhaaltjes van Seagal zijn hetzelfde ex-cia agent ............ blah blah.

Maar goed als attack force nog slechter is dan houd ik mijn hart vast

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Olaf K. wrote:

DE ZEPERDS VAN 2007

(..)

5. Ik moet nog naar de nieuwe Wong Kar Wai.

Onterechte instelling. My Blueberry Nights is een prima film.

Olaf K.

• 1132 messages
  • 513 votes

Net geweest, viel me mee maar vond het ook geen hosanna. Ik moet er effe over nadenken, maar ik denk inmiddels te weten waar het hem aan schort. Morgen meer.

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

Dus je mag ook films uit 2006 die in 2007 zijn uitgekomen in je top-10 van 2007 plaatsen?

dreupels

• 141 messages
  • 2207 votes

1. El Laberinto del Fauno

2. Das Leben der Anderen

3. The Prestige

4. Inland Empire

5. Vier Minuten

6. The Last King of Scotland

7. Ben X

8. Knallhart

9. Blood Diamond

10. Red Road

Poisonthewell

• 4939 messages
  • 13393 votes

tot dusver:

1. Grindhouse

2. Knocked Up

3. Into the Wild

4. Sicko

5. Superbad

6. Gone Baby Gone

7. Zodiac

8. I Am Legend

9. The Simpsons Movie

10. Lars and the Real Girl

maar er zijn nog veeeelen die ik graag zou zien. Juno en No Country For Old Men voorop.

likeahurricane

• 112 messages
  • 887 votes

1. Fountain, The (2006)

2. Laberinto del Fauno, El (2006)

3. Cashback (2006)

4. Crank (2006)

5. Leben der Anderen, Das (2006)

6. Tropa de Elite (2007)

7. Sunshine (2007)

8. Planet Terror (2007)

9. Eastern Promises (2007)

10. Paris, Je T'Aime (2006)

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Olaf K. wrote:

Net geweest, viel me mee maar vond het ook geen hosanna. Ik moet er effe over nadenken, maar ik denk inmiddels te weten waar het hem aan schort. Morgen meer.

Wellicht heeft het te maken met een opeenstapeling van pretentieuze clichés? Ik moet deze film nog zien, maar de recensie op cinema.nl spreekt boekdelen.

De kop luidt: "Een reeks mooie, lege beelden".

Ik citeer: De bungelende verkeerslichten zijn het schrijnendste voorbeeld van onmacht. Wong geeft ze een geïsoleerde, bijzondere plek, zoals hij alle stereotiepe beelden van Amerika heiligt met zijn hongerige blik van de buitenstaander. Overal ontdekt hij schoonheid en betekenis, omdat hij die er zelf aan geeft.

en

"Die gretigheid heeft iets van de 17-jarige schoolverlater die tijdens zijn eerste grote reis over de grens elk mooie gebouw en elk beeld fotografeert. Wong Kar-wai maakte in Amerika geen film. Hij verzamelde losse indrukken".

De hele recensie is hier te lezen.

Ik moet zelf de film nog zien, maar meestal komt mijn mening overeen met wat de recensenten op cinema.nl schrijven.

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

1. Blind

2. Enchanted

3. De Scheepsjongens van Bontekoe

4. Death Proof

5. Pirates of the Caribbean: At World's End

6. Spider-Man 3

7. Honeyz

8. Timboektoe

9. Alles Is Liefde

10. Zoop in Zuid-Amerika.

Blind als absolute nummer 1 van dit filmjaar.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

heb dit jaar te weinig nieuwe films gezien om erover te oordelen, denk dat ik wel een beste en slechtste film kan kiezen,

beste film,

- Control

slechtste films,

- Hairspray

- Honeyz

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Van de films die ik in 2007 op een of ander groot scherm gezien heb, zijn dit de beste tien:

1. Du, Levande (2007)

2. Inland Empire (2006)

3. Unser Täglich Brot (2005)

4. Manufactured Landscapes (2006)

5. Taxidermia (2006)

6. Sunshine (2007)

7. The Assassination of Jesse James by... (2007)

8. When the Road Bends: Tales of a Gypsy Caravan (2006)

9. Perfume: Story of a Murder (2006)

10. The Fountain (2006)

Dat is de top tien zoals ik hem heb ingevoerd. Als ik enkel films met bouwjaar 2007 neem, komen deze vijf uitstekende films nog in aanmerking:

Death Proof (2007)

Helvetica (2007)

Ex Drummer (2007)

Zodiac (2007)

Dagen zonder Lief (2007)

Maar die vallen dus uit de boot . Opvallend is vooral dat ik blijkbaar dit jaar geen goede nieuwe Aziaten gezien heb, wat me een beetje verbaast. Maar ik heb überhaupt niet veel superverse films uit dat continent gezien de laatste tijd, dus het zal nog wel meevallen.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Ze waren ook collectief afwezig in de bioscoop dit jaar. Heb er denk ik maar één gezien.

jbauer

• 17 messages
  • 175 votes

oooooooooooo,wat kijk ik uit naar No Country For Old Men!!!!!!!!!!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Onderhond wrote:

Ze waren ook collectief afwezig in de bioscoop dit jaar. Heb er denk ik maar één gezien.

Klopt. 'k Heb ook zelf nog geen enkele (Oost-)Aziatische productie uit 2007 gezien.

Uit 2006 waren er slechts enkelen in de bios (in NL dan), waaronder slechts 1(!) Japanner, even snel kom ik wel tot: Still Life, Summer Palace, Curse of the Golden Flower, Exiled, I Don't Want to Sleep Alone, Opera Jawa, The Host (ook Kim liet het afweten dit jaar) en Tales from Earthsea

Edit: [schaam]ehm, My Blueberry Nights van Wong vergeten [/schaam] Dus tóch een Aziaat uit 2007 en niet de minste...

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Heb er nog steeds wel 6 in m'n Top10 staan. Niet in de bioscoop wil niet zeggen niet gezien natuurlijk

Was op zich weer een interessant jaar voor de Aziatische film, al moet ik de eerste echte klapper toch nog zien. De echte maffe, geniale werkjes zijn mij een beetje ontglipt dit jaar.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ik heb veeeel te weinig gezien afgelopen jaar, maar de afgelopen dagen nog een paar fatsoenlijke films gezien, dus ik kom net aan een redelijke lijst.

Films uit 2006 of 2007 die ik in 2007 voor het eerst zag:

1. No Country for Old Men (2007)

2. Fountain, The (2006)

3. Ratatouille (2007)

4. Prestige, The (2006)

5. King of Kong, The (2007)

6. Gone Baby Gone (2007)

7. Before the Devil Knows You're Dead (2007)

8. Atonement (2007)

9. Control (2007)

10. American Gangster (2007)

Heb vooral nog hoge verwachtingen van Juno en There Will Be Blood

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

1. Fountain, The (2006) Science-Fiction / Drama, 96 minuten

2. Efter Brylluppet (2006)

Alternatieve titel: After the Wedding

3. Once (2006)

4. Inland Empire (2006)

5. Bourne Ultimatum, The (2007)

6. Hot Fuzz (2007)

7. Leben der Anderen, Das (2006)

8. Grindhouse (2007)

9. Queen, The (2006)

10. Griffin & Phoenix (2006)

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Top 10 (voorlopig)

1. Ex Drummer (2007) 4.5*

2. The Fountain (2006) 4.5*

3. Akumu Tantei (2006) 4.5*

4. Day Night Day Night (2006) 4.5*

5. Zodiac (2007) 4*

6. Control (2007) 4*

7. Superbad (2007) 4*

8. Sunshine (2007) 4*

9. The Bourne Ultimatum 2007) 4*

10. The Simpsons Movie (2007) 4*

Helaas nog niet kunnen zien;

The Assassination of Jesse James

There Will be Blood

Hei Yan Quan (I Don't Want to Sleep Alone)

Paranoid Park

Frontière(s)

À l'Intérieur

Joshua

30 days of Night

No Country For Old Men

[REC]

Slechtste films;

License to Wed 0,5

The Condemned 0,5

Evan Almighty 0,5

Beste NL film:

Alles is Liefde 2.5*

Vielen het meest tegen;

Death Proof 2*

Halloween 2.5*

Kijk uit naar;

There Will be Blood!!!

Nightmare Detective 2

Aantal Miike films

Vinyan (Nieuwe film van Du Welz en Benoît Debie)

Nieuwe Fincher en Pitt film!!!

En ook wel een beetje naar de hulk film met Ed Norton.

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

Ik ga in de aankomende 2 dagen nog een paar films kijken en dan, maak ik m'n top 10 bekend.

Diesel

• 9411 messages
  • 0 votes

4.0* / 01 The Lookout

4.0* / 02 Death Proof

3.5* / 03 Mr. Brooks

3.5* / 04 The King of Kong

3.5* / 05 Eastern Promises

3.5* / 06 Zodiac

3.5* / 07 Grindhouse

3.5* / 08 Barda

3.0* / 09 You Kill Me

3.0* / 10 3:10 to Yuma

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Pfff, het zit mij tegen dit jaar. Op de een of andere manier lukt het me telkens niet om de films uit 2007 die ik wil zien ook daadwerkelijk te gaan kijken. Daarom heb ik nog niet eens een goed genoeg lijstje voor een top 10, terwijl er toch een hoop films zijn de me interesseren dit jaar. Wellicht moet ik eens wat meer moeite doen

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

De films waar op MovieMeter 2006 achter staan, zijn in 2007 pas uitgebracht op dvd.

___

1. Bourne Ultimatum, The (2007)

2. Huo Yuan Jia (2006)

Alternatieve titel: Fearless

3. Fracture (2007)

4. 1408 (2007)

5. Deja Vu (2006)

Alternatieve titel: Déjà Vu

6. Transformers (2007)

7. Blood Diamond (2006)

8. Apocalypto (2006)

9. Zodiac (2007)

10. Perfume: The Story of a Murderer (2006)

Alternatieve titel: Das Parfum - Die Geschichte eines Mörders

nou, ik heb maar tien films gezien uit 2007, dus als er een film in de top 10 staat wil dat nog niet altijd zeggen dat ie supergeweldig is:

1. Harry Potter and the Order of the Phoenix (5,0)

2. Pirates of the Caribbean: At World's End (4,0)

3. Spider-Man 3 (4,0)

4. Ghost Rider (4,0)

5. Live Free or Die Hard (4,0)

6. Blood Diamond (4,0)

7. Stardust (4,0)

8. the Golden Compass (3,5)

9. The Prestige (3,5)

10. Next (3,5)

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

Ik heb het afgelopen jaar niet echt veel films gezien ( stuk of 16, 17 ), maargoed, hopelijk volgend jaar beter.

Hier is mijn lijst:

4,0* - 1. Rescue Dawn (2006)

4,0* - 2. Eastern Promises (2007)

4,0* - 3. The Bourne Ultimatum (2007)

4,0* - 4. 3:10 to Yuma (2007)

4,0* - 5. Stranger Than Fiction (2006)

3,5* - 6. El Laberinto del Fauno (2006)

3,5* - 7. Knocked Up (2007)

3,5* - 8. Superbad (2007

3,5* - 9. The Simpsons Movie (2007)

3,5* - 10. Shooter (2007)

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

u heeft nog 27 uur!

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Precies 50 films gezien uit 2007, dit zijn voor mij de 10 beste (morgen ga ik nog Terabithia kijken en ik heb Wrong Turn 2 nog liggen maar ik ga er maar vanuit dat het niet meer gaat veranderen)

10. Superbad 3,5*

09. Sicko 3,5*

08. Live Free or Die Hard 3,5*

07. Control 3,5*

06. Earth 3,5*

05. Hot Fuzz 4*

04. Planet Terror 4*

03. 5 Centimeters per Second 4*

02. Atonement 4,5*

01. Bourne Ultimatum 4,5*

Wederom een Greengrass op 1, volgens mij zag ik het superbe United 93 ook pas dit jaar dus als ik dat mee zou rekenen zou hij op 1 en 2 staan...

Nog eventjes voor de leuk de 10 slechtste:

10. Golden Compass 1,5*

09. 1408 1,5*

08. Evan Almighty 1,5*

07. Next 1*

06. Perfect Stranger 1*

05. La Marea 1*

04. Epic Movie 1*

03. Norbit 0,5*

02. 88 Minutes 0,5*

01. Reno 911 0,5*

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Op de valreep toch een top 10 gemaakt:

1. Children of Men (5*)

2. Perfume: The Story of a Murderer (4,5*)

3. The Assasination of Jesse James by the Coward Robert Ford (4*)

4. Hot Fuzz (4*)

5. The Queen (4*)

6. American Gangster (3,5*)

7. The Simpsons Movie (3,5*)

8. Atonement (3,5*)

9. Stranger Than Fiction (3,5*)

10. Disturbia (3,5*)

Ironisch dat de beste twee films al te zien waren in 2006, ook al zag ik ze pas in 2007. Films die in 2007 pas in de videotheek verschenen, maar die ik al in 2006 in de bioscoop zag (bijv. Little Miss Sunshine) heb ik logischerwijs niet in de lijst toegelaten. Ik heb het gevoel dat ik het beste van 2006 nog lang niet gezien heb. Nu is het vooral jammer dat het na de helft al eindigt met de 4*-films.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Jordy wrote:

u heeft nog 27 uur!

Wat is er mis met 31 december ?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.