• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.234 votes
Profile

IMDb Top 250

jay73

• 1184 messages
  • 1388 votes

Ongeveer een jaar nu ben ik zo gek om wekelijks Imdb's Top 250 bij te houden, en vervolgens iedere week een nieuwe lijst aan een Excelbestand toe te voegen.

(Elders op deze site heb ik al verklaard behept te zijn met een passie voor ranglijsten. Vandaar.)

Voor de geinteresseerden zal ik hieronder even wat feiten verstrekken, die uit dit overzicht komen rollen.

* in een jaar tijd hebben er 281 verschillende films in de Top 250 gestaan.

* veel van de uit de lijst verdwenen films (31 stuks dus) zijn films van de laatste 5 jaar:

-2002: 5 stuks

-2001: 4

-2000: 5

-1999: 2

-1998: 4

*20 van de 31 verdwenen films zijn dus van de laatste 5 jaar. Ik constateer dat veel nieuwe films als kometen de Top 250 binnenstormen, en er later toch weer uit vliegen. Vaak zijn dat grote producties: (Harry Potter 2x, Star Wars: Attack of the Clones, Signs, Black Hawk Down, Spider-Man).

*Ook nu zijn er films die nog wel in de lijst staan, maar die nu echt aan het kelderen zijn. Een greep uit de opvallende zakkers:

-Man Who Wasn't There #229 (hoogste plaats dit jaar: #198) Lijkt nu te stagneren.

-Punch Drunk Love #228 (dit jaar: #214)Slechts enkele weken in de lijst.

-Ghost World #213 (dit jaar: #174)

-Moulin Rouge! #202 (dit jaar: #92)

-A Beautiful Mind #174 (dit jaar: #89)

-Mulholland Drive #125 (dit jaar #88)

-Minority Report #119 (dit jaar: #88)

*Lord of The Rings: The Fellowship of the Ring was dit jaar wel de Ultieme Stijger. Binnen drie weken had de film zelfs de eerste plaats veroverd, maar zakte daarna toch langzaam een paar plaatsen tot #6. Opvallend is dat deze film enkele weken geleden de neerwaartse spiraal omboog in een kleine stijging (nu weer #5). Het uitbrengen van de uitgebreide dvd-versie zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben. De opvolger van deze film, The Two Towers,staat wellicht een gelijke ontwikkeling te wachten.

* Ook Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulainwas een opvallende nieuwkomer in de top 20. De film bereikte zelfs de Top 10 maar begon spoedig te zakken (maar: nu al weer maanden rotsvast op #17)

*Er zijn natuurlijk ook films die maar blijven stijgen in de Top 250:

Nieuwe films:

-Donnie Darko door het jaar heen langzaam gestegen, nu #91.

-Sen to Chihiro no kamikakushi, nu #116.

Het is nog niet te voorspellen waar de piek van deze films ligt. De toekomst zal uitwijzen of het internationale filmpubliek deze films tot klassiekers bombardeert.

*Er zijn ook enkele oudere films die afgelopen jaar opvallend stegen in de Top 250. Een van de meest in het oog springende is Double Indemnity. Kwam van rond #65 maar steeg zeer geleidelijk door naar #45 (nu). Maar ook High Noon, The Apartment en The Searchers nestelen zich steeds dieper in de Top 100.

*Verder valt het op dat imdb zo af en toe zijn data ververst of de berekeningen van de gewogen gemiddelden wijzigt: films die zeer solide lijken te staan, kelderen plotseling 20 plaatsen of stijgen er ineens een tiental.

Ik ben overigens nog niet zover dat ik parallellen kan trekken met de Moviemeter Top 100.

rzasa

• 396 messages
  • 159 votes

In de VPRO gids van komende week een interessant artikel over IMDB. Er werken 40 mensen full-time bij die site, en een vergadering aldaar bestaat uit een lunch nuttigen en een film kijken.

In het artikel ook een paar links, maar een verwijzing naar deze site is onbegrijpelijker wijs niet te vinden!

De gids, met iedere dag een uitgebreide films op tv-agenda kost slechts €0,98!

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Dat lijkt me wel een leuke baan.

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

jay73...

Ik hou die lijst ook behoorlijk nauwkeurig bij. Ben nog steeds bezig alles te kijken, maar momenteel zit daar niet veel vaart in helaas...

Ik moet er nog een dikke 60 trouwens

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Waarschijnlijk is de rating van een film eerst hoog omdat alle mensen die hem heel graag willen zien eerst gaan kijken en daarna de rest pas. Zoals bij Lord of the rings, daar gaan eerst de echte fans naartoe en de rest ziet hem later wel (ik hoef deel 2 en 3 in ieder geval niet meer in de bios te zien na deel 1, waar ik niet veel aan vond).

Op zich wel een leuk idee om al die films in de top 250 te gaan kijken, ik heb net even de lijst doorlopen en ik denk dat ik er maximaal 100 gezien heb. Van de Top 100 vrij veel, maar van 101 naar 250 wordt het steeds minder.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

En de MM top 100 ?

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Van de MM Top 100 heb ik ongeveer de helft gezien. Nou staan er in beide lijsten ook wel films die ik niet hoef te zien, zoals de Star Wars-films en Seven Samurai en zo, dat lijkt me allemaal helemaal niets, ik hou niet van dat soort films.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

de Star Wars-films en Seven Samurai en zo, dat lijkt me allemaal helemaal niets, ik hou niet van dat soort films.

'dat soort' films? Je doet het voorkomen alsof Star Wars en Seven Samurai hetzelfde soort films zijn, wat absoluut niet het geval is. Op de beginletter na zie ik weinig overeenkomsten eigenlijk.

Hobbes

• 2911 messages
  • 1195 votes

nog een overeenkomst:

je moet ze eerst gezien hebben voordat je er over kunt oordelen...

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

'dat soort' films? Je doet het voorkomen alsof Star Wars en Seven Samurai hetzelfde soort films zijn, wat absoluut niet het geval is. Op de beginletter na zie ik weinig overeenkomsten eigenlijk.

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat ik niet van films als Star Wars hou (dat soort SF) en ook niet van films als Seven Samurai, al weet ik van die laatste film eigenlijk te weinig af, maar als ik de beschrijvingen lees en plaatjes zie lijkt het me niet een film die ik goed zou vinden.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het is in ieder geval geen domme vechtfilm, mocht je dat denken.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

...... en ook niet van films als Seven Samurai, al weet ik van die laatste film eigenlijk te weinig af, maar als ik de beschrijvingen lees en plaatjes zie lijkt het me niet een film die ik goed zou vinden.

Ik wil niet weer de lastige zak uithangen Zavo maaruh......je laat nu wel een film schieten van een van de grootmeesters van de cinema.....en dat alleen omdat je de plaatjes en de beschrijvingen niet interessant vind. Kom op man, je bent toch een filmliefhebber?! Deze film is de ULTIEME avonturen/aktie-film, gevuld met kleurrijke personages, prachtige aktiescene's en een meesterlijke verhaallijn die al vaak geimiteerd is. Jij zoekt in de videotheek toch ook geen films uit op basis van beschrijvingen op de videohoes en 't plaatje op de voorkant? Ga deze film zo snel mogelijk kijken; ik weet zeker dat je helemaal versteld zult staan......;-)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ramon K, gezien onze meningsverschillen over Fight Club denk ik niet dat je er zeker van kan zijn dat ik het over deze film wel met je eens zal zijn. Maar goed, ik heb hem niet gezien, dus ik kan er niets over zeggen. Ik ben alleen geen liefhebber van aktie- en vechtfilms, dus daarom zou ik eerder een andere hoog gewaardeerde film kijken die ik nog niet gezien heb (zeker ook omdat deze 3+ uur duurt). Als hij op tv komt zal ik hem kijken, dat beloof ik je

blabla

• 2070 messages
  • 5242 votes

Dan doe je jezelf te kort als je op deze gaat zitten wachten.

Dit is zeker geen aktie en vecht film.

En ter informatie, ik vind fight club ook maar een matige film, zeker ten opzichte van alle drukte die er over wordt gemaakt.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ramon K, gezien onze meningsverschillen over Fight Club denk ik niet dat je er zeker van kan zijn dat ik het over deze film wel met je eens zal zijn. Maar goed, ik heb hem niet gezien, dus ik kan er niets over zeggen

Ik heb je lijstje eens bekeken en ik denk dat we, buiten Fight Club om, aardig wat overeenkomsten hebben qua filmsmaak.

Ik ben alleen geen liefhebber van aktie- en vechtfilms....

Ikke ook niet speciaal; ik houd van film in 't algemeen. En laat je nu niks wijsmaken; dit is geen Chuck Norris werk! Er zitten verschillende verhaallijnen in de film betreffende het Kastensysteem, wraak en eer. Zie het als een avontuurlijke speelfilm met een rijke bodem. De film staat niet voor niks zo hoog in de IMDB top 250! De film is voor iedereen en laat zich niet in een hokje proppen. En vooral visueel zul je, als filmliefhebber, prachtige hoogstandjes zien. Ga nu maar huren die hap! Als ie tegenvalt betaal ik de huurkosten wel!

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Over top lijstjes gesproken. Van de 8 Ernest films die op MM staan, staan dr 6 in de flop 100. En dan ook allemaal nog heel hoog. De enige rede dat de andere 2 films dr niet in staan is omdat ze te weinig stemmen hebben gekregen.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ik heb geen enkele film uit de top 10 van de Flop 100 gezien, moet ik me nu schamen en ze allemaal gaan kijken?

blabla

• 2070 messages
  • 5242 votes

Ik na ruim 1400 stemmen ook niet.

Maar schaam me hier niet voor, zijn niet voor niets flops.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ik ben gestopt met m'n doel de hele imdb top 250 gezien te hebben!! De zogenaamde klassiekers stapelden zich maar op op m'n harde schijf, ik zag steeds verder op tegen films als "Liberty Valance" en "All Quiet on the Western Front" en ik heb ze lekker gedelete!!! AAAAAH wat een heerlijk gevoel

er zijn nog wel een paar imdb top 250 films die ik graag wil zien (paar Hitchcocks bijvoorbeeld) maar verder vind ik het mooi geweest... heb na een dag werken geen zin meer om m'n avond te verpesten met een of andere zogenaamde klassieke kutwestern

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

hahah

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

heb er nu 196 gezien trouwens, waarvan ik 95% ERG de moeite waard vond. Heb echt het idee dat mijn filmsmaak en -kennis flink is uitgebreid door het kijken van die lijst...

Films waar ik het absoluut niet mee eens was (qua hoge waardering) en die ik liever niet gezien had:

Rio Bravo

Gone With The Wind

Duck Soup

Arsenic and Old Lace

Night of the Hunter

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Nou nou Jordy, nu al opgeven...

Hoe oud ben je nu helemaal, je hebt toch nog alle tijd om die 'klassiekers' een keertje te zien. Ik zou ze mooi op m'n harde schijf laten staan. ....Maar, heb je die echt allemaal gedownload, die oude films? Ik kan er meestal niet zoveel vinden.

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Hmm, had mij d'r een paar gegeven dan

Ik blijf de IMDb Top 250 zeer interessant vinden, alhoewel het kijken van de lijst momenteel niet echt op schiet. Maar goed, ik heb geen haast, en die laatste 50 films die ik nog 'moet' zien zullen vroeg of laat vast wel 's aan de beurt komen. Wie weet zit er nèt die ene kutwestern tussen die WEL erg de moeite waard blijkt te zijn ! (High Noon..?)

Opvallend trouwens dat Chicago laatst binnen een dag of 2 ruim 100 plaatsen gezakt is

jay73

• 1184 messages
  • 1388 votes

Goodfella wrote:

Opvallend trouwens dat Chicago laatst binnen een dag of 2 ruim 100 plaatsen gezakt is

Goed opgelet, Goodfella!

Was mij ook al opgevallen.

Een overdaad aan dolenthousiaste eerste-uursstemmers als je het mij vraagt.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

kos wrote:

Nou nou Jordy, nu al opgeven...

Hoe oud ben je nu helemaal, je hebt toch nog alle tijd om die 'klassiekers' een keertje te zien. Ik zou ze mooi op m'n harde schijf laten staan. ....Maar, heb je die echt allemaal gedownload, die oude films? Ik kan er meestal niet zoveel vinden.

Nee niet allemaal, had er een paar op m'n HD staan. En ach misschien zie ik ze nog wel eens, maar nu even niet. Ben het "ach heb er eigenlijk geen zin in maar ik wil 'm wel gezien hebben dus ach vooruit ik kijk 'm maar" nu even een beetje zat

jay73

• 1184 messages
  • 1388 votes

Jordy wrote:

Films waar ik het absoluut niet mee eens was (qua hoge waardering) en die ik liever niet gezien had:

Rio Bravo

Gone With The Wind

Duck Soup

Arsenic and Old Lace

Night of the Hunter

Ziehier mijn lijstje van films die wat mij betreft geen plaatsje in imdb's Top 250 verdienen:

Requiem for a dream

Braveheart

Notorious

A Beautiful Mind (als ultieme mispeer)

Almost Famous

The Iron Giant

Sling Blade

Clerks

+ een aantal serieuze twijfelkandidaten.

American History X mag er van mij wel in maar niet zo hoog (doe maar ergens tussen 220 en 250).

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Nou ja ik bedoel niet helemaal dat ik ze niet in de top 250 vind horen (daar is MIJN mening nl. niet doorslaggevend voor), maar wel dat ik ze niet kon waarderen zoals anderen dat blijkbaar doen...

FeZ

• 460 messages
  • 3170 votes

Jordy wrote:

Ik ben gestopt met m'n doel de hele imdb top 250 gezien te hebben!! De zogenaamde klassiekers stapelden zich maar op op m'n harde schijf, ik zag steeds verder op tegen films als "Liberty Valance" en "All Quiet on the Western Front" en ik heb ze lekker gedelete!!! AAAAAH wat een heerlijk gevoel

Ik denk dat ik imdb gewoon grotendeels oversla en hou het gewoon lekker bij de top 100 van moviemeter

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Reactie op Wouter's bericht bij Shawshank Redemption:

De top 250 wordt bepaald door het stemgedrag van regular voters. Door personen die 1000+ stemmen hebben geplaatst. Oftewel; de stinissens en hoertje_konijntjes van deze wereld.

Andere kanttekening: de meeste Europese en Aziatische films worden structureel te weinig bekeken om mee te kunnen tellen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.