- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Het beste filmland
Het beste filmland
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Ik zal niet zeggen dat het het beste filmland is, maar ik kijk het liefste films uit de Verenigde Staten.
ROOSKY
-
- 29923 messages
- 7936 votes
De Verenigde Staten
En voor de rest leveren een hele hoop andere landen zo haar juweeltjes af.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
De Verenigde Staten
En voor de rest leveren een hele hoop andere landen zo haar juweeltjes af.
Daar sluit ik mij bij aan. 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Op dit moment Iran en Taiwan. Meeste meesterwerken komen tegenwoordig uit deze landen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Op dit moment Iran en Taiwan. Meeste meesterwerken komen tegenwoordig uit deze landen.
Huh? Ik kan me niet herrinneren ooit van een beroemde Iranese film gehoort te hebben. En Taiwan eigenlijk ook niet.
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Films hoeven ook niet beroemd te zijn om goed te zijn. Maar idd. xgogax noem er dan eens een paar, ik ben wel benieuwd.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Films hoeven ook niet beroemd te zijn om goed te zijn.
Nee, maar als ze echt het beste van het beste zouden maken zou er vast wel enige aandacht aan geschonken worden op MM. Dit is de eerste keer dat ik het hoor.
Ik heb wel even bij de toplijsten van het land op MM gekeken. Iran heeft er 4 en Taiwan 5 en ik blijk de meeste ook van naam te kennen. Safar e Gandahar uit Iran heb ik zelfs nog gezien, al dacht ik dat die uit Irak kwam. Niet echt noemenswaardig als je het mij vraagt. Uit Taiwan heb ik Wo Hu Cang Long gezien. Best goed. Maar om Ang Lee nou meteen tot een van de beste filmmakers ooit uit te roepen...
Gewoon een verrassende keuze, deze twee landen. Ik zie er buiten een Iranese docu om ook niks van terug in je top 10, xgogax.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Vanuit Iran komen inderdaad kwalitatief goede films! Lakposhtha Hâm Parvaz Mikonand is een meesterwerk. Een Tijd voor Dronken Paarden is ook een hele goede. En alle Iraanse films scoren bij mij 3 sterren tot het hoogste 
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Taiwan heeft natuurlijk Ming Liang Tsai en Hsiao Hsien Hou, twee van de interessantste regisseurs die op dit moment op deze aarde rondstappen.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Wat starbright boy zegt dus. Toch echt wel twee belangrijke namen uit het Aziatisch continent, en zeker binnen het arthouse/filmfestival wereldje geen onbekenden.
Uiteraard voor mij Japan.
Verder Hong-Kong, Frankrijk en GB. Maar zoals gezegd, de meeste landen hebben hun pareltjes wel.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Je bent Edward Yang
vergeten. Wat mij betreft de gangmaker achter “Taiwanese New Wave” cinema!
-
- 5740 messages
- 5 votes
Gewoon een verrassende keuze, deze twee landen. Ik zie er buiten een Iranese docu om ook niks van terug in je top 10, xgogax.
Zendegi va Digar Hich is geen docu. En dat ik geen film van bijv. Edward Yang in mijn top10 heb staan, houdt natuurlijk niet in dat ik Aziatische cinema verwaarloos. Integendeel zelfs, meest interessante en artistieke films komen uit Iran en Taiwan.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Beetje onzinnige opmerking, zo veel films komen er nl. niet uit die landen. dat ze een paar meesterwerken hebben geproduceerd, prima, maar de meeste....... 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Beetje onzinnige opmerking, zo veel films komen er nl. niet uit die landen. dat ze een paar meesterwerken hebben geproduceerd, prima, maar de meeste....... 
O ja? Waar worden tegenwoordig dan de meeste meesterwerken gemaakt?
Misschien is het woord ‘meest’ verkeerd gebruikt, maar ´veel´ is het zeker wel! Jaren ’90 cinema heeft het Aziatisch continent gedomineerd. Klassieke landen als Italië en Frankrijk zijn een beetje op de achtergrond geraakt. Natturlijk produceren deze landen zo nu en dan een goeie film, maar niet zo massaal als vroeger.
Wel is het zo dat het Aziatisch continent sterk is beïnvloed door de Europese cinema. Denkt aan Antonioni e.a. neorealisten, Godard e.a. nouvelle vague cineasten.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Volgens mij vergeet je de USA. Ook verantwoordelijk voor een hele hoop troep. Maar als iemand de filmindustrie altijd het dominants is, is het USA. Komen dankzij de hoge aantal producties en het geld (wat talent aantrekt) toch 'objectief gezien' het meeste 'meesterwerken' vandaan.
Ben het verder wel met je eens dat Azië sinds de jaren 90 tot nu Europa overstijgt.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Kom op zeg. Vind je films als The Shawshank Redemption, Se7en, Lord of the Rings, Fight Club meesterlijk?
Natuurlijk verschijnt er zo nu en dan een meesterwerk in USA, maar niet vaker dan elders in de wereld. Meesterwerk wordt alleen gemaakt door een genie. Weinigen is het gelukt om een echt meesterwerk af te leveren en weinigen zal dat ook lukken!
Meesterwerk maken is een balans vinden tussen vakmanschap en artistieke gehalte.
In USA worden veel films vakkundig gemaakt maar om ze echt artistiek en diep te noemen is een ander verhaal…
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Kom op zeg. Vind je films als The Shawshank Redemption, Se7en, Lord of the Rings, Fight Club meesterlijk?
De Lord od the Rings komt dan ook niet uit Amerika 
Verder is het natuurlijk strikt persoonlijk of je die films ziet als meesterwerken of niet.
Klopt. Maar je zegt in een eerder bericht dat Amerika niet massaal meesterwerken aflevert. Iran wel dan. Zo nu en dan eens een goede film waar maar een paar mensen hier van horen, hoogstens. 'Massaal' en 'Iranese film' zijn volgens mij niet bepaald synoniemen. Misschien heb jij toevallig net die paar goede Iranese films gezien.
Meesterwerk maken is een balans vinden tussen vakmanschap en artistieke gehalte.
In USA worden veel films vakkundig gemaakt maar om ze echt artistiek en diep te noemen is een ander verhaal…
Deze criteria zijn persoonlijk. Zeker als het op diepgang aankomt. Niemand die ontkent dat Hitchcock meesterwerken gemaakt heeft, maar echt diep waren zijn films nooit.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
De Lord od the Rings komt dan ook niet uit Amerika 
Het meest werd er nog Amerikaans geld ingepompt, dus zo gek is die uitspraak niet.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Klopt. Maar je zegt in een eerder bericht dat Amerika niet massaal meesterwerken aflevert. Iran wel dan. Zo nu en dan eens een goede film waar maar een paar mensen hier van horen, hoogstens. 'Massaal' en 'Iranese film' zijn volgens mij niet bepaald synoniemen. Misschien heb jij toevallig net die paar goede Iranese films gezien.
Dat klopt ook helemaal!
Deze criteria zijn persoonlijk. Zeker als het op diepgang aankomt. Niemand die ontkent dat Hitchcock meesterwerken gemaakt heeft, maar echt diep waren zijn films nooit.
Hitch. is niet mijn type cineast. 
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Je bent Edward Yang
vergeten. Wat mij betreft de gangmaker achter “Taiwanese New Wave” cinema!
Ik heb vooralsnog alleen Yi Yi gezien en dat beloofde veel.
kArIzMa_TuRk
-
- 3642 messages
- 0 votes
wie niet? het zijn goeie films hoor 
maargoed nu weer on topic..
De beste filmlanden zijn Turkije, Amerika, Japan en England 
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
- De Verenigde Staten
- Engeland
- Duitsland
- Frankrijk
- Japan
- China
- Sovjet Unie
WhoKnowZ
-
- 5336 messages
- 2208 votes
Verenigde Staten
Verenigd Koninkrijk
Denemarken
China
België
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Het gebruikelijke rijtje VS, UK, Japan, Frankrijk natuurlijk. Verder ben ik ook wel gecharmeerd van Spaanse films en films uit Latijns-Amerika ook Zuid Korea en Hong-Kong zijn nog niet zoveel genoemd hier. Duitse films hebben me trouwens ook al een aantal keer aangenaam verrast.
Taiwan, Rusland en de Scandinavische films trekken me dan weer minder.
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Op basis van het aantal 5* films uit een land volgt onderstaande lijst.
1. Italië (45)
2. Verenigde Staten (12)
3. Nederland (8)
4. Duitsland (6)
5. Frankrijk (5)
6. Brazilië (2)
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Verenigde staten, maar dat kan ook niet anders. Voorderest vind ik de Nederlandse films ook altijd het kijken waard. UK en Japan/China vind ik dan weer minder. Engels is totaal niet mijn ding (en dan vooral de vreselijke humor) en de aziatische landen kunnen mij nooit altijd boeien (uitzonderingen daar gelaten.)
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Favoriete filmlanden:
-Verenigd Koninkrijk
-Brazilië
-Frankrijk
-Italië
-Verenigde Staten
-Japan
damianodebeste
-
- 838 messages
- 0 votes
Als eerst Verenigd Koningkrijk daarna de VS en daarna Canada.