- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Het beste filmland
Het beste filmland
Aeacide
-
- 3 messages
- 0 votes
Hoi hoi,
Ik ben hier nieuw en durf me daarom niet zo goed te mengen in een eerder 'hevige' discussie. Maar ik kan me niet weerhouden om toch mijn bijdrage te leveren.
Veelal hoor ik de V.S. als beste filmland voorbij komen of Engeland. Echter, de topic van discussie vraagt om het beste filmland. Om hiertoe te kunnen besluiten moet er eerst worden afgevraagd wat men onder beste verstaat. Is dat namelijk de kwantiteit of de kwaliteit? Immers, de V.S. levert veel films af, maar hoeveel van die films zijn daadwerkelijk hele goede films? Je zou bijna denken dat je een percentage zou moeten introduceren. Hoeveel films komen uit de V.S. en hoeveel zijn daar baanbrekend van? Stel, een ander land brengt drie films uit, maar het zijn allemaal baanbrekende films, is dat land dan niet het beste filmland?
Op basis hiervan stel ik dan ook dat ik Japan en de V.S. op gelijke voet staan (kaskrakers uit de V.S. uitgesloten). Ik denk namelijk dat uit 'cult'-hoek van de V.S. tevens diverse prachtwerken worden afgeleverd.
Kraay
-
- 6190 messages
- 1474 votes
Zweden mag ook wel weer eens genoemd worden.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Hoi hoi,
Ik ben hier nieuw en durf me daarom niet zo goed te mengen in een eerder 'hevige' discussie. Maar ik kan me niet weerhouden om toch mijn bijdrage te leveren.
Welkom, niet bang zijn en gooi zeker je mening in de groep. Iedere mening is belangrijk.
Echter, de topic van discussie vraagt om het beste filmland. Om hiertoe te kunnen besluiten moet er eerst worden afgevraagd wat men onder beste verstaat. Is dat namelijk de kwantiteit of de kwaliteit?
Hopelijk kijken we niet naar kwantiteit, want dat zou betekenen dat India het grootste filmland is. En hoeveel goede films worden daar gemaakt? Ieder zijn genre natuurlijk, maarja, dat zijn bijna allemaal een soort van musicals wat daar vandaan komen.
Geef mij maar films uit Japan, China en de Verenigde Staten, dat zijn voor mij de grootste filmlanden.
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
1. Verenigde Staten (Het meest van gezien, en met namen als Cassavetes, Altman, Solondz, Anderson, John Huston enz enz. zeker geen land dat alleen makkelijk entertainment maakt.
2. Rusland (Sokurov, Paradzjanov, Tarkovski)
3. Groot Brittannië (Mike Leigh, Michael Powell)
4. Italië (Pasolini, Fellini, Visconti, Antonioni)
5. Frankrijk (Breillat, Haneke, Bresson, Melville)
6. Denemarken (Refn, Dreyer)
7. Zweden
8. Duitsland
9. Japan
10. Hongkong
11. Mexico
Kevin13
-
- 14947 messages
- 0 votes
Aan mijn Top 10 te zien kijk ik graag naar films uit de VS. Maar ik schakel langzaam over naar de Italiaanse films.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
01. Duitsland
Van de expressionistische beginperiode tot de auteurscinema en de recentere stroom films sterk gefocussed op de Duitse geschiedenis; Duitsland is geweldig, poetisch rauw en angstaanjagend eerlijk.
02. Italië
Een land met een enorm facinerende filmindustrie. Het neorealisme, de spaghettiwestern en haar heerlijke horror maken dit tot een geweldig filmland.
03. Verenigde Staten
Een overnadrukkelijk aanwezig maar toch zeer interresant filmland. Ik ben vooral gefacineerd door de klassiekers, westerns en film-noir.
04. Rusland
Ik ben een enorm liefhebber van Eisenstein en Tarkovsky en wil dan ook graag nog meer zien. Ook de Russische insteek, sfeer, ondertoon en filosofie zijn altijd interresant, wat je terug ziet in de gehele cultuur.
05. Zweden
Een land met veel filosofie en een geweldige, rijke filmcultuur.
06. Groot Brittannië
Een land waarbij ik vaak het gevoel heb dat de filmgeschiedenis vaak paralel loopt aan die van Amerika, alhoewel iets artistieker. Met films als "The Third Man" en "Brief Encounter" uiteraard niet weg te denken.
07. Frankrijk
De "Nouvelle Vague" is boeiend maar ik ben ook erg gecharmeerd van de wat recentere Franse films die zich breed en op zowel arthouse vlak als commercieler vlak zeer sterk ontwikkelen.
08. Nederland
Misschien omdat ik er woon en er zodoende meer in aanraking mee kom, maar misschien ook wel omdat het land de laatste tijd een veel interresantere filmwereld krijgt. Favoriete Nederlandse regisseur is en blijft toch Fons Rademakers.
09. Japan
Ik ben niet bijzonder gecharmeerd van de huidige Japanse filmcultuur alhoewel ik Kim Di Duk en Takashi Miike wel redelijk vind. De liefde voor Japan zit hem bij mij vooral in de films van Kurosawa...
10. Spanje
Op artistiek- en horrorvlak vooral de laatste jaren zeer productief.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ik ben niet bijzonder gecharmeerd van de huidige Japanse filmcultuur alhoewel ik Kim Di Duk en Takashi Miike wel redelijk vind.
Kim Ki Duk is Koreaan.
Fikret8
-
- 6169 messages
- 4233 votes
1) VS
2) Frankrijk
3) Sovjet-Unie en Rusland
4) Zuid-Korea en China
5) Duitsland
Ik heb nog een hele hoop Italiaanse films tussen mijn kijkachterstand dvd's.
De andere landen vallen mij vooralsnog een beetje tegen.
damianodebeste
-
- 838 messages
- 0 votes
Ik vind het zo raar dat Canada nooit genoemd wordt.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Kim Ki Duk is Koreaan.
Ach, was ik vast in de war door die producties van hem die een samenwerking zijn tussen Korea en Japan.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ach, was ik vast in de war door die producties van hem die een samenwerking zijn tussen Korea en Japan.
Er zijn zelfs Japanse films die deels Nederlandse producties zijn. Dus dat gaat niet op. 
Maar ik begrijp het wel een beetje. Kim Ki-Duk staat stillistisch wat dichter bij de Japanse film dan bij de Koreaanse die doorgaans behoorlijk anders zijn.
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Mijn top 10 heb ik vastgesteld op basis van het aantal 5* films.
1. Italië (53)
2. Verenigde Staten (29)
3. Frankrijk (23)
4. Nederland (20)
5. Spanje (17)
6. Verenigd Koninkrijk (12)
7. Duitsland (9)
8. Denemarken (5)
9. België (4)
10. Zweden / Mexico / Australië (2)
damianodebeste
-
- 838 messages
- 0 votes
1. Groot-Brittanië
2. VS
3. Italië
4. Canada
5. Duitsland
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Er zijn 19 landen met één of meerdere 5* films.
1. Italië (82)
2. Verenigde Staten (50)
3. Frankrijk (34)
4. Duitsland (19)
5. Spanje (18)
6. Verenigd Koninkrijk (11)
7. Rusland (10)
8. Zweden (7)
9. Denemarken / Japan / Nederland (6)
12. Hongarije (3)
13. België / Canada / Hongkong / Ierland / Mexico / Palestina / Zuid-Korea (1)
The Scorcher
-
- 194 messages
- 0 votes
01. Verenigde Staten
Eén blik op de lange lijst van Amerikaanse bewerkingen van buitenlandse films maakt duidelijk dat Hollywood zijn inspiratie mede aan de wereldcinema ontleent. Of neem de populariteit van Spaghettiwesterns, klassiekers en film-noir.
02. Groot-Brittanië
Ondanks de enorme concurrentie met de VS, is het de Britse film gelukt om te overleven in de schaduw van zijn grote rivaal in Hollywood. De Britse filmindustrie brengt films met een typisch Engelse stijl voort en de getalenteerde regisseurs en sterren zijn ook internationaal succesvol.
03. Duitsland
Ondanks de aanzienlijke bijdrage die Duitsland leverde aan de historie van de film, zit er een groot gat tussen haar beste periode (periode van de stomme film) en het aanbreken van een nieuwe bloeiperiode in de jaren ’70, bijna een halve eeuw later.
04. Frankrijk
Geen ander land, uitgezonderd de VS, heeft zoveel bijgedragen aan de technische en artistieke ontwikkeling van de film als Frankrijk. Bovendien is Frankrijk een land dat altijd een grote filmproductie heeft gehad, zowel van commerciële als artistieke films.
05. Italië
Italië heeft in drie perioden een grote invloed gehad op de film: met de epische films vlak voor de Eerste Wereldoorlog: met de neorealisten in de periode direct na de Tweede Wereldoorlog en met de ‘tweede filmrenaissance’ tussen 1960 en het midden van de jaren ’70.
06. Japan
Hoewel Japan al films maakt sinds het begin van de filmgeschiedenis, bleef de Japanse film meer dan een halve eeuw onzichtbaar voor het westen. Vanaf de jaren ’50 van de vorige eeuw is de Japanse cinema echter zeer succesvol, met zowel kritische als commerciële films.
07. Rusland
De Russische film was in de jaren ’20 de meest enerverende en experimentele ter wereld, tot het Stalinisme ingreep en de bewegingsvrijheid aan banden legde. Pas vele jaren later zou Rusland zijn toonaangevende positie onder de grote filmlanden heroveren.
08. Zweden
Bekende regisseurs zoals Carl Dreyer, Ingmar Bergman, Lars Von Trier, enz…
bezorgden Zweden de reputatie van een land waar films werden gemaakt met een hoge artistieke kwaliteit.
09. Nederland
Nederland heeft op zich ook wel een interessante filmwereld.
Paul Verhoeven maakte vroeger onder meer erotische thrillers voor dat hij naar
Amerika vertrok. Maar de beste Nederlandse regisseur is toch inderdaad wel Fons Rademakers.
10. Spanje
Onder het dictatoriale regime van Franco was het 36 jaar lang bijna onmogelijk voor Spanje om een levendige filmindustrie te ontwikkelen en voor getalenteerde filmmakers om zich vrijuit te uiten. De Spaanse films van na de Franco-tijd behoren echter tot de beste van de wereld.
Kraay
-
- 6190 messages
- 1474 votes
Carl Dreyer,Lars Von Trier
Dit zijn Denen, wel eng trouwens dat je bij bijna elk land enkel het (verre) verleden aanhaalt.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
1. Sovjet-Unie (lees: dus geen Rusland)
2. Verenigde Staten
3. Japan
4. Hongkong
5. Italië
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Uiteraard USA
Italie, Engeland, en in de jaren 70/80 wilde nederland ook wel eens een pareltje afleveren.
En belgie misschien.
Verschrikkelijkste filmlanden zijn de arthouse landen: Frankrjk en spanje en zo 
rokkenjager
-
- 2863 messages
- 1702 votes
Verschrikkelijkste filmlanden zijn de arthouse landen: Frankrjk en spanje en zo
Wat is er mis met arthouse films?
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
mikey noemt België idd, een land dat raar genoeg amper genoemd wordt hier. Films als Chez Arrive Pres de Chez Vous, Calvaire, Vinyan, Ordinary Man, Anyway the Wind Blows of Ex Drummer hebben toch wel een hoop bijgedragen aan kwaliteitfilms van de laatste jaren. Zeker een plek waardig in mijn top 6 á 7.
Hier mijn top 5:
01 - Verenigde Staten
Voornamelijk om zijn gouden periode van de jaren '70, waar een hoop pareltjes uit zijn voortgekomen en er ruimte werd gegeven aan gigantische talenten als Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Stanley Kubrick e.d. En natuurlijk om de enorme stroom aan fantastische cult- en horrorfilms in de jaren '70 en '80. Eigenlijk is dit het enige land dat in elk decennium wel wat memorabels heeft voortgebracht. Jammer dat ik net mijn filmbewuste hoogtepunt moet meemaken in de meest inspiratieloze periode van dit land.
02 - Italië
Een gevestigd land in de filmwereld om zijn neo-realistische periode, spaghetti westerns en de enorm interessante en brede wereld van de Italiaanse horror, cult en exploitation. Waar was dit genre geweest zonder namen als Dario Argento, Lucio Fulci, Mario Bava e.d.?
03 - Frankrijk
De nouvelle vague, de nouvelle violence, heist films zoals alleen Jean-Pierre Melville ze kan maken, visuele hoogstandjes van de beste cameraman in huidg filmland, Benoit Debie, komische meester Jaques Tati en ga zo maar door. Need i say more?
04 - Duitsland
Op visueel vlak niet het meest interessante land, maar zoals Drs. Daja eerder al vermeldde; eerlijker als dat Duitse films werden gemaakt in de jaren '70, door regisseurs als Rainer Werner Fassbinder e.d., zie je ze amper tot nooit. Enorm boeiend filmland en extreem invloedrijk in de beginperiode van de film. Daarnaast zou ik, als horrorliefhebber, Duitsland eeuwig dankbaar moeten zijn om zijn Expressionistische films van de jaren '20. Regisseurs als Murnau hebben het horrorgenre gemaakt.
05 - Groot-Brittanië
Uit dit continent komt gewoon teveel memorabels om het niet mee te nemen in een top 5. Hoewel niet direct mijn favoriet, om zijn paralellen met de VS, kan je gewoon niet om het legio fantastische regisseurs en films heen dat dit continent heeft voortgebracht. Een hoop co-produkties ook met de VS bij de betere titels uit de filmgeschiedenis.
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
1. Verenigde Staten (Cassavetes, Kerrigan, Romero, Sturges, Sirk enz.)
2. Japan (Mamoru Oshii, Miike, Koreeda, Kyoshi Kurosawa, Imamura, enz.)
3. Frankrijk (Bresson, Melville, Malle)
4. Groot Brittanië (geen held op dit moment)
5. Duitsland (Fassbinder, Herzog)
6. Denemarken
7. Hong Kong
8. Sovjet/Rusland
9. Italië
10. Australië/ Georgië/ Mexico/ Taiwan/ Thailand/ Zuid Korea/ Polen
elias229
-
- 242 messages
- 712 votes
1. brazilië
2. verenigd koninkrijk
3. frankrijk
3. italië
4. verenigde staten
5. zuid-afrika
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
1. Spanje
2. Frankrijk
3. Italië
4. Verenigde Staten
5. Duitsland
JDSsmetje
-
- 6568 messages
- 2312 votes
Allereerst... (gerangschikt volgens kwaliteit)
Sovjet_Unie en Rusland
Verenigd Koninkrijk/Ierland
Frankrijk
Duitsland
Latijns-Amerika (Brazilië/Argentinië/Uruguay)
Zeer interessante landen maar iets te weinig films gezien om echt te kunnen oordelen. (gerangschikt volgens kwantiteit)
Scandinavische landen
Spanje
Waalse films
Roemenië
Israël
Amerika is een apart geval. Veel goede films, maar énorm veel (overgewaardeerde) brol.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Mijn top 10 heb ik vastgesteld op basis van het aantal 5* films.

Ikzelf zal toch de VS moeten kiezen. Zou geen enkel productieland weten die zoveel mooie films heeft gemaakt.
Wel moet je je bedenken dat er dan ook veel meer films uit dit land komen. Dus kwantiteit/kwaliteit zou misschien een ander land geven.
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Het percentage 5* films van het totaal geziene films uit een land geeft feitelijk het beste beeld. Ik heb die berekening overigens niet op bovenstaande top 5 losgelaten en evenmin het eerder door mij gehanteerde criterium.