- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 25 meest controversiële films
Top 25 meest controversiële films
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
JFK 
Ze zouden daar eens naar Salo, August Underground, Irreversible, Funny Games & C'est Arrive pres de chez Vous moeten kijken.....
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ik vind Falling Down ook best wel controversiëel.
Hoe moet je het gedrag van de hoofdfiguur nu eigenlijk plaatsen?
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Diesel
-
- 9411 messages
- 0 votes
Idi i Smotri is pas controversiëel. En Apocalypse Now.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Tot wat voor controverse hebben die dan geleid?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Rare lijst. Ik had Straw Dogs of een andere Peckinpah wel verwacht. Was toch een zeer controversiële regisseuur in zijn tijd? Alladin? 
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Buiten het feit om dat Apocalypse Now gaat over een controversiele oorlog, zie het ook totaal niet. American Psycho is een goed voorbeeld.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
En waar is de Exorcist? En de enige controverse van de DaVince Code was dat ze ergens niet mochten filmen. 
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Maar wat zie ik nu, United 93? Konden ze nu echt niks beters verzinnen?
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes

Is die film in enkele landen niet gewoon verboden?
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Volgens mij is elke film wel ergens op de wereld verboden. Dat zegt denk ik meer over het machtsdenken van autoriteiten dan over de controversiteit van een film.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
The DaVinci Code is dacht ik (gedeeltelijk) verboden in de uithoeken van Azië. Daar hebben ze de laatste 10 / 15 minuten uit de film geknipt.
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
JFK 
Ze zouden daar eens naar Salo, August Underground, Irreversible, Funny Games & C'est Arrive pres de chez Vous moeten kijken.....
Misschien hebben die niet zoveel stof doen opwaaien als jij denkt 
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Niet in Amerika.... Weer hetzelfde dus zoals zo vaak met dit soort lijstjes.
Diesel
-
- 9411 messages
- 0 votes
Tot wat voor controverse hebben die dan geleid?
Een keiharde film over Viëtnam, zo vlak na de oorlog. Tuurlijk leidt dat tot controverse in Amerika. Het leger was niet tevreden met het beeld dat Coppola wilde schetsten van Viëtnam. Daarom weigerde het leger om helikopters uit te lenen. Dat alleen al zegt genoeg hoe de regering dacht over de film. Het Amerikaanse volk reageerde sterk verdeeld. Een deel vond de film goed, terwijl een over groot deel de film zag als anti-Amerikaans. Veel mensen vonden dat Amerikaanse soldaten afgeschilderd werden als playboys en barbaren. Zo'n duistere oorlogsfilm als Apocalypse Now was zelden eerder vertoond in Amerika. Verder natuurlijk de meldingen van drugsgebruik (soft en hard) op de set en de zware omstandigheden waarin de film werd geschoten. De film deed genoeg stof opwaaien.
In Idi i Smotri zijn de Duitsers beesten. Complete dorpen die in de fik worden gestoken, huizen vol met mensen in de fik, Russen die vernederd en geslagen worden, dode kinderen overal, lachende Duitsers, halfdode oma's zonder onderdak, hongerige babies etc. Nooit eerder werd WOII zo gruwelijk in beeld gebracht. Idi i Smotri is omstreden omdat velen vinden dat de film geen beeld van de realiteit toont en de onmenselijkheden van de oorlog (dat de nazi's slecht zijn) er te dik opligt. Ook omstreden omdat anderen weer denken dat de film moeilijk is om naar te kijken, doordat er te veel scènes in voorkomen waarin onmenselijke praktijken plaatsvinden. Een film als Idi I Smotri was er nog niet, mensen reageerden geschokt.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Nou ja, oneens, wat mij betreft. Ik vind dat de oorlog helemaal niet zo gruwelijk in beeld wordt gebracht, dat bericht dat je aanhaalt, is dat je eigen tekst ? en zo niet waar is de bron?
Overigens is een film als Cutter's Way vele malen intensiever, voor wat betreft de impact van die oorlog.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Maar de lijst van EW.com ging over controversiële films, niet over aangrijpende films - dat is heel iets anders. Een film als Idi i Smotri kun je nog zo indrukwekkkend vinden, maar er is nooit een controverse omheen geweest (voor een deel wellicht omdat de film nooit een al te brede release heeft gehad; zeker in de VS niet).
Apocalypse Now had een bijzonder problematische productie, maar ook dat heeft niet zoveel met controverse te maken. De reacties van de pers destijds waren inderdaad bijzonder verdeeld, maar tegenstanders vonden de film dan vooral pretentieus, of vonden het einde een anticlimax (zie ook Wikipedia). Met controversieel heeft dat niets te maken.
Je kunt het persoonlijk belachelijk of onterecht vinden, maar feit is nou eenmaal dat een film als The DaVinci Code in de VS tien keer meer stof heeft doen opwaaien dan Apocalypse Now en Idi i Smotri bij elkaar.
Diesel
-
- 9411 messages
- 0 votes
Ok, misschien heb ik de controverse rond Apocalypse Now een beetje overschat. Maar hoe verklaar je dan dat het leger/pentagon weigerde helikopters uit te lenen aan Coppola? Toch duidelijk een manier van boycotten lijkt me. Roger Ebert's recensie, waarin hij verwijst naar de controverse rond Apocalypse Now.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Misschien hebben die niet zoveel stof doen opwaaien als jij denkt 
Je zou ze eens een wijde release in The Bible Belt moeten geven. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ok, misschien heb ik de controverse rond Apocalypse Now wel overschat. Maar hoe verklaar je dan dat het leger/pentagon weigerde helikopters uit te lenen aan Coppola? Toch duidelijk een manier van boycotten lijkt me.
Als je het zo ziet vind ik de controverse over Black Hawk Down groter, waar in ruil voor de scriptaanpassingen de heli's wel werden uitgelend, maar dat zijn meer productionele problemen dan controverse.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
THE CONTROVERSY It didn't end up drawing mass pickets or boycotts, but there was much debate while the film was being made. Westminster Abbey wouldn't allow Howard to shoot inside its halls, and some 200 protesters mobbed the set in Lincolnshire, England (although Howard says most were merely ''trying to get autographs'').
Goh 200 protesterende mensen..... Lijkt wel alsof er nog nooit een echt controversiele film is gemaakt.
En waar is Submission?
Diesel
-
- 9411 messages
- 0 votes
Submission is nauwelijks een film.
The film created so much controversy that directer, Theo van Gogh, was shot and killed.
Dat maakt het natuurlijk wel de meest controversïele short ooit.
Diesel
-
- 9411 messages
- 0 votes
Langer dan 45 minuten. Submission is een korte film.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Wat heeft de tijdsduur nu met het medium te maken? Nooit van het begrip korte film gehoord....?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Die aanpassing kwam later. Maar het blijft een ongelooflijk lullig en onzinnig lijstje van die Amerikanen..... Ik denk dat de helft van de redactie nog nooit verder is gekomen dan het kijken van Spiderman en Home Alone.
Diesel
-
- 9411 messages
- 0 votes
Die aanpassing kwam later.
Korte film wilde ik al typen, je reageerde te snel. Langer dan 45 minuten stond er al. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik zie trouwens niet waarom dat niet zou kwalificeren, zeker als de filmmaker om die prent vermoord is hoord hij met stip op 1.