• 178.035 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.629 votes
Profile

Favoriete filmmuziek

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

kiriyama wrote:

Muziek word idd. wel eens slecht gebruikt, bv. bij horrorfilms voor het boe effect maar als het goed word gebruikt kan het een scene veel meer kracht geven.

Dat hoeft niet persee door de muziek te komen. Tijdens het filmproces hebben ze er dan al voor gekozen om daar her en der schrikmomenten in te bouwen; iemand loopt de hoek om en bam. Dat werkt effectiever om daar muziek onder te plaatsen. Of je begint met stilte, maar ik denk dat geen enkele persoon ervoor kiest m daar dan niks mee te doen als in het schrikeffect. Of dan wel wordt er ''bang'' muziek gebruikt of een dreunend geluidseffect (wat zowel score als gewoon een losstaand geluid kan zijn).

Overigens zijn er ook films, en dat kan elk soort film zijn, waarin de muziek op de zaken vooruit loopt. In horrorfilms kan zo een orkest aanzwellen op het moment dat iemand richting de deur loopt, om dan uit te barsten. Vind het echter interessant zodra muziek iets op een intelligentere wijze ergens naar mee vooruit loopt. Dat kan in een klein detail zitten, alsmede in een bepaald geluid of gebruik ergens van wat veranderd na verloop van tijd in de film. Een recent voorbeeld is bv. The Queen, een score van Alexandre Desplat. Het gaat over hoe men moderner ging handelen en denken. Terwijl de film begint met muziek die perfect aansluit bij het oude gedachtegoed in geluid, komen er steeds wat meer modernere elementen bij kijken. Dit soort dingen kunnen zowel overduidelijk gebeuren, maar juist dat het er zo langzaam insluipt maakt het interessant.

italian

• 1391 messages
  • 262 votes

neo wrote:

(quote)

Dat hoeft niet persee door de muziek te komen. Tijdens het filmproces hebben ze er dan al voor gekozen om daar her en der schrikmomenten in te bouwen; iemand loopt de hoek om en bam. Dat werkt effectiever om daar muziek onder te plaatsen. Of je begint met stilte, maar ik denk dat geen enkele persoon ervoor kiest m daar dan niks mee te doen als in het schrikeffect. Of dan wel wordt er ''bang'' muziek gebruikt of een dreunend geluidseffect (wat zowel score als gewoon een losstaand geluid kan zijn).

Nog zo'n voorbeeld is het overbekend en vreselijk effectief deuntje uit Psycho : de moordenaar sluipt op de achtergrond, je hoort alleen maar het stromende water en dan ineens.... bang ! Ik kreeg dan ook werkelijk het gevoel of ik een messteek in mijn rug kreeg.

kiriyama

• 9849 messages
  • 0 votes

Mijn favo soundtracks:

- Idi i smotri - prachtig versterkte geluiden geven de film een surrealistische sfeer.

- Gerry - Subtiel maar van grote invloed op de filmbeleving. Net als idi i smotri surrealistisch.

- Elephant - zelfde als Gerry maar iets minder.

- Pi - Streke aanwezige muziek die één is met het beeld.

- Bijna alles van K. Kawai

- Dolls - subtiel en ontroerend

- Blue velvet - Vooral de scene dat Ben in dreams zingt.

- Mulholland drive - silencio

- Once upon a time in the west

- Halloween - heerlijk deuntje.

- Blade runner

- Donnie Darko

En (vast) nog veel meer waar ik nu niet op kom.

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Sinds kort ontdekt:

Joe Hisaishi - Summer

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Aha Kikujiro. Grappig dat deze track vaak wordt genoemd als je over Hisaishi praat.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

De soundtrack bij een film vind ik erg belangrijk. Het moet wat toevoegen aan de film. Bij de volgende films ervaar ik zeker een meerwaarde:

Bijna alles van Joe Hisaishi, vooral: Kikujiro No Natsu, Nausica: Valley of the Wind, My Neighbour Totoro en Sonatine.

Isao Takahata maakt ook gebruik van prachtige muziek in zijn films: My Neighbours the Yamadas en Only Yesterday.

Roesversterkende muziek, die bijna onafhoudelijk blijft doordreunen kan ik ook wel waarderen: Tetsuo, Tokyo. Ken, Dead Leaves, Bangkok Dangerous, Haute Tension, Halloween, Amelie, American Beauty, True Romance en Mulholland Drive.

Maar muzikale intermezzo `s zijn soms ook geweldig, met name in: Survive Style 5+, The Wayward Cloud, Eraserhead, Adaptation en Black Cat, White Cat.

Gouwe ouwen blijven natuurlijk: Trainspotting, The Beach, Otto E Mezzo en The Cook, the Thief his Wife and her Lover. The Third Man en Touch of Evil beschikken ook wel over een lekker melodietje.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Aadaptation heeft muzikale intermezzo's?

kiriyama

• 9849 messages
  • 0 votes

kiriyama wrote:

Mijn favo soundtracks:

- Idi i smotri - prachtig versterkte geluiden geven de film een surrealistische sfeer.

- Gerry - Subtiel maar van grote invloed op de filmbeleving. Net als idi i smotri surrealistisch.

- Elephant - zelfde als Gerry maar iets minder.

- Pi - Streke aanwezige muziek die één is met het beeld.

- Bijna alles van K. Kawai

- Dolls - subtiel en ontroerend

- Blue velvet - Vooral de scene dat Ben in dreams zingt.

- Mulholland drive - silencio

- Once upon a time in the west

- Halloween - heerlijk deuntje.

- Blade runner

- Donnie Darko

En (vast) nog veel meer waar ik nu niet op kom.

En hier mag ook zeker de soundtrack van rabbits aan worden toegevoegd.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

neo wrote:

Aadaptation heeft muzikale intermezzo's?

Nou, ja. Intermezzo `s is een groot woord. Maar de muziek aan het einde van de film voelt toch wel aan als een onverwachte muzikale intermezzo.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

The Wayward Cloud en Black Cat, White Cat bevatten overduidelijk intermezzo's. Laten we het maar houden op jouw gevoel.

Kisje

• 970 messages
  • 1190 votes

Philadelphia: Streets of Philadelphia

Cruel intentions: Bitter sweet symphony

Rocky: Eye of a tiger

The butterfly effect: Stop crying your heart out

Kill bill (deuntje)

Vind ik de beste

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Welk deuntje van Kill Bill?

JoeHallenbeck

• 3413 messages
  • 0 votes

Twisted Nerve gok ik

P8rb

• 10773 messages
  • 1820 votes

jurassic park

lord of the rings

halloween

breakfast club

kill bill

platoon

titanic

apocalypse now

mississippi burning (dat spannende deuntje)

daar zitten allemaal fantastische soundtracks in..

basketballerke

• 4727 messages
  • 0 votes

Once Upon a Time in the West

The Good, the Bad and the Ugly

A Fistful of Dynamite

The Lord of the Rings

A Fistful of Dollars

2001: A Space Odyssey

Jurassic Park

The Godfather

For a Few Dollars More

A Clockwork Orange

Pirates of the Carribean

deze heb ik ooit al genoemd, hier kan ik nu aan toevoegen:

Barry Lyndon

The Shining

The Thin Red Line

Pat Garrett and Billy the Kid

Music4ever

• 61 messages
  • 332 votes

The Good, The Bad & The Ugly is mijn favoriet!

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

Walk the line (bij mijn lievelings film ook mijn favo soundtrack)

The Good, The Bad and the Ugly

For a Few Dollars More

Titainc

Grease

A Fistful of Dinamit

A Fistful of Dollars

Dances with Wolves

Novecento

Once Upon a Time in the West

Veel Ennio Morricone dus.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Als Ennio Morricone je ding is dan raad ik ook The Mission zeer aan!

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

The One Ring wrote:

Als Ennio Morricone je ding is dan raad ik ook The Mission zeer aan!

Die heb ik nog liggen, maar nog niet gekeken. Ga ik het weekend doen. Bedankt voor de tip.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Hij had het over de cd volgens mij.

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

neo wrote:

Hij had het over de cd volgens mij.

Maar als ik de film kijk hoor ik de muziek toch ook? Daar hoef ik geen cd voor hoor.

PaulieWalnuts

• 1239 messages
  • 815 votes

Ik vind The Deer Hunter tune altijd mooi.

The Godfather mag er wezen, The Usual Suspects, Indiana Jones, Once Upon A Time In The West., The Good The Bad & The Ugly.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

veron35 wrote:

(quote)

Maar als ik de film kijk hoor ik de muziek toch ook? Daar hoef ik geen cd voor hoor.

Natuurlijk. . Maar stel je vindt een bepaald werk van Morricone mooi, zou je dan altijd de film gaan kijken? Stel dat je die niet zo goed vind en de muziek wel. Daarom dacht ik dat

veron35

• 4768 messages
  • 0 votes

neo wrote:

(quote)

Natuurlijk. . Maar stel je vindt een bepaald werk van Morricone mooi, zou je dan altijd de film gaan kijken? Stel dat je die niet zo goed vind en de muziek wel. Daarom dacht ik dat

Oké. maar mijn vader heeft er een cd van en ik een lp dus zijn muziek heb ik al wel. Tot nu toe vind ik het pas echt bijzonder in westerns. Bij bijv. Wolf deet het me niks. Daar waren het Jack en Michelle die de film de moeite waard maakte.

NKyou

• 3081 messages
  • 747 votes

Tasogare Seibei, ongelooflijk mooie soundtrack.

CAPIpsv

• 766 messages
  • 628 votes

De tune van George Moroder op het eind van Scarface, waarbij Tomy Montana is neergeschoten in die waterbak ligt.

"The world is Yours"

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

CAPIpsv wrote:

De tune van George Moroder op het eind van Scarface, waarbij Tomy Montana is neergeschoten in die waterbak ligt.

"The world is Yours"

master ja zeker

mikoz

• 11297 messages
  • 867 votes

Scarface heeft inderdaad geweldige muziek.

Ook op het begin ''de aankomst met de boot'' en even later tijdens de moord die menny pleegt

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Was dat muziek van componist Giorgio Moroder met die boot? Moet sowieso die muziek weer eens gaan herbeluisteren na jaren,

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

ik vond de muziek van brotherhood of wolf ook niet verkeerd

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.