- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Favoriete filmmuziek
Favoriete filmmuziek
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Muziek word idd. wel eens slecht gebruikt, bv. bij horrorfilms voor het boe effect maar als het goed word gebruikt kan het een scene veel meer kracht geven.
Dat hoeft niet persee door de muziek te komen. Tijdens het filmproces hebben ze er dan al voor gekozen om daar her en der schrikmomenten in te bouwen; iemand loopt de hoek om en bam. Dat werkt effectiever om daar muziek onder te plaatsen. Of je begint met stilte, maar ik denk dat geen enkele persoon ervoor kiest m daar dan niks mee te doen als in het schrikeffect. Of dan wel wordt er ''bang'' muziek gebruikt of een dreunend geluidseffect (wat zowel score als gewoon een losstaand geluid kan zijn).
Overigens zijn er ook films, en dat kan elk soort film zijn, waarin de muziek op de zaken vooruit loopt. In horrorfilms kan zo een orkest aanzwellen op het moment dat iemand richting de deur loopt, om dan uit te barsten. Vind het echter interessant zodra muziek iets op een intelligentere wijze ergens naar mee vooruit loopt. Dat kan in een klein detail zitten, alsmede in een bepaald geluid of gebruik ergens van wat veranderd na verloop van tijd in de film. Een recent voorbeeld is bv. The Queen, een score van Alexandre Desplat. Het gaat over hoe men moderner ging handelen en denken. Terwijl de film begint met muziek die perfect aansluit bij het oude gedachtegoed in geluid, komen er steeds wat meer modernere elementen bij kijken. Dit soort dingen kunnen zowel overduidelijk gebeuren, maar juist dat het er zo langzaam insluipt maakt het interessant.
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
Dat hoeft niet persee door de muziek te komen. Tijdens het filmproces hebben ze er dan al voor gekozen om daar her en der schrikmomenten in te bouwen; iemand loopt de hoek om en bam. Dat werkt effectiever om daar muziek onder te plaatsen. Of je begint met stilte, maar ik denk dat geen enkele persoon ervoor kiest m daar dan niks mee te doen als in het schrikeffect. Of dan wel wordt er ''bang'' muziek gebruikt of een dreunend geluidseffect (wat zowel score als gewoon een losstaand geluid kan zijn).
Nog zo'n voorbeeld is het overbekend en vreselijk effectief deuntje uit Psycho : de moordenaar sluipt op de achtergrond, je hoort alleen maar het stromende water en dan ineens.... bang ! Ik kreeg dan ook werkelijk het gevoel of ik een messteek in mijn rug kreeg. 
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Mijn favo soundtracks:
- Idi i smotri - prachtig versterkte geluiden geven de film een surrealistische sfeer.
- Gerry - Subtiel maar van grote invloed op de filmbeleving. Net als idi i smotri surrealistisch.
- Elephant - zelfde als Gerry maar iets minder.
- Pi - Streke aanwezige muziek die één is met het beeld.
- Bijna alles van K. Kawai
- Dolls - subtiel en ontroerend
- Blue velvet - Vooral de scene dat Ben in dreams zingt.
- Mulholland drive - silencio
- Once upon a time in the west
- Halloween - heerlijk deuntje.
- Blade runner
- Donnie Darko
En (vast) nog veel meer waar ik nu niet op kom.
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Sinds kort ontdekt:
Joe Hisaishi - Summer 
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Aha Kikujiro. Grappig dat deze track vaak wordt genoemd als je over Hisaishi praat.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
De soundtrack bij een film vind ik erg belangrijk. Het moet wat toevoegen aan de film. Bij de volgende films ervaar ik zeker een meerwaarde:
Bijna alles van Joe Hisaishi, vooral: Kikujiro No Natsu, Nausica: Valley of the Wind, My Neighbour Totoro en Sonatine.
Isao Takahata maakt ook gebruik van prachtige muziek in zijn films: My Neighbours the Yamadas en Only Yesterday.
Roesversterkende muziek, die bijna onafhoudelijk blijft doordreunen kan ik ook wel waarderen: Tetsuo, Tokyo. Ken, Dead Leaves, Bangkok Dangerous, Haute Tension, Halloween, Amelie, American Beauty, True Romance en Mulholland Drive.
Maar muzikale intermezzo `s zijn soms ook geweldig, met name in: Survive Style 5+, The Wayward Cloud, Eraserhead, Adaptation en Black Cat, White Cat.
Gouwe ouwen blijven natuurlijk: Trainspotting, The Beach, Otto E Mezzo en The Cook, the Thief his Wife and her Lover. The Third Man en Touch of Evil beschikken ook wel over een lekker melodietje.
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Mijn favo soundtracks:
- Idi i smotri - prachtig versterkte geluiden geven de film een surrealistische sfeer.
- Gerry - Subtiel maar van grote invloed op de filmbeleving. Net als idi i smotri surrealistisch.
- Elephant - zelfde als Gerry maar iets minder.
- Pi - Streke aanwezige muziek die één is met het beeld.
- Bijna alles van K. Kawai
- Dolls - subtiel en ontroerend
- Blue velvet - Vooral de scene dat Ben in dreams zingt.
- Mulholland drive - silencio
- Once upon a time in the west
- Halloween - heerlijk deuntje.
- Blade runner
- Donnie Darko
En (vast) nog veel meer waar ik nu niet op kom.
En hier mag ook zeker de soundtrack van rabbits aan worden toegevoegd.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Aadaptation heeft muzikale intermezzo's?
Nou, ja. Intermezzo `s is een groot woord. Maar de muziek aan het einde van de film voelt toch wel aan als een onverwachte muzikale intermezzo.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
The Wayward Cloud en Black Cat, White Cat bevatten overduidelijk intermezzo's. Laten we het maar houden op jouw gevoel.
Kisje
-
- 970 messages
- 1190 votes
Philadelphia: Streets of Philadelphia
Cruel intentions: Bitter sweet symphony
Rocky: Eye of a tiger 
The butterfly effect: Stop crying your heart out
Kill bill (deuntje)
Vind ik de beste 
P8rb
-
- 10773 messages
- 1820 votes
jurassic park
lord of the rings
halloween
breakfast club
kill bill
platoon
titanic
apocalypse now
mississippi burning (dat spannende deuntje)
daar zitten allemaal fantastische soundtracks in..
basketballerke
-
- 4727 messages
- 0 votes
Once Upon a Time in the West
The Good, the Bad and the Ugly
A Fistful of Dynamite
The Lord of the Rings
A Fistful of Dollars
2001: A Space Odyssey
Jurassic Park
The Godfather
For a Few Dollars More
A Clockwork Orange
Pirates of the Carribean
deze heb ik ooit al genoemd, hier kan ik nu aan toevoegen:
Barry Lyndon
The Shining
The Thin Red Line
Pat Garrett and Billy the Kid
Music4ever
-
- 61 messages
- 332 votes
The Good, The Bad & The Ugly is mijn favoriet!
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Walk the line (bij mijn lievelings film ook mijn favo soundtrack)
The Good, The Bad and the Ugly
For a Few Dollars More
Titainc
Grease
A Fistful of Dinamit
A Fistful of Dollars
Dances with Wolves
Novecento
Once Upon a Time in the West
Veel Ennio Morricone dus. 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Als Ennio Morricone je ding is dan raad ik ook The Mission zeer aan!
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Als Ennio Morricone je ding is dan raad ik ook The Mission zeer aan!
Die heb ik nog liggen, maar nog niet gekeken. Ga ik het weekend doen. Bedankt voor de tip.
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Hij had het over de cd volgens mij.
Maar als ik de film kijk hoor ik de muziek toch ook? Daar hoef ik geen cd voor hoor.
PaulieWalnuts
-
- 1239 messages
- 815 votes
Ik vind The Deer Hunter tune altijd mooi.
The Godfather mag er wezen, The Usual Suspects, Indiana Jones, Once Upon A Time In The West., The Good The Bad & The Ugly.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Maar als ik de film kijk hoor ik de muziek toch ook? Daar hoef ik geen cd voor hoor.
Natuurlijk. . Maar stel je vindt een bepaald werk van Morricone mooi, zou je dan altijd de film gaan kijken? Stel dat je die niet zo goed vind en de muziek wel. Daarom dacht ik dat 
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Natuurlijk. . Maar stel je vindt een bepaald werk van Morricone mooi, zou je dan altijd de film gaan kijken? Stel dat je die niet zo goed vind en de muziek wel. Daarom dacht ik dat 
Oké. maar mijn vader heeft er een cd van en ik een lp dus zijn muziek heb ik al wel. Tot nu toe vind ik het pas echt bijzonder in westerns. Bij bijv. Wolf deet het me niks. Daar waren het Jack en Michelle die de film de moeite waard maakte.
NKyou
-
- 3081 messages
- 747 votes
Tasogare Seibei, ongelooflijk mooie soundtrack.
CAPIpsv
-
- 766 messages
- 628 votes
De tune van George Moroder op het eind van Scarface, waarbij Tomy Montana is neergeschoten in die waterbak ligt.
"The world is Yours"
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
De tune van George Moroder op het eind van Scarface, waarbij Tomy Montana is neergeschoten in die waterbak ligt.
"The world is Yours"
master ja zeker
mikoz
-
- 11297 messages
- 867 votes
Scarface heeft inderdaad geweldige muziek.
Ook op het begin ''de aankomst met de boot'' en even later tijdens de moord die menny pleegt
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Was dat muziek van componist Giorgio Moroder met die boot? Moet sowieso die muziek weer eens gaan herbeluisteren na jaren,
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
ik vond de muziek van brotherhood of wolf ook niet verkeerd