- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Favoriete filmmuziek
Favoriete filmmuziek
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Dan voeg ik nog even toe:
Nino Rota, Bernard Herrmann en Mihály Vig.
Verder is Mychael Danna me twee keer in erg positieve zin opgevallen (maar neo noemde hem al).
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Twee keer maar liefst, dat is nog vele malen te weinig, maar het begin is er 
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Ongelooflijk dat Pi nog niet genoemd is.
Nou, de film Pi heb ik nog niet gezien, maar is de soundtrack van die film ook gecomponeerd door Clint Mansell, de componist van Requiem For A Dream? DIE soundtrack was namelijk OOK nog niet genoemd (geloof ik)!
Ik weet ook niet zeker of John Williams al is genoemd. Misschien een beetje commercieel, maar zeker legendarisch.
Howard Shores naam is ook niet genoemd, maar wel (in verband met The Lord Of The Rings) voorbij gekomen.
Ik had het al over de soundtracks van The Crow, maar de scores van Graeme Revell (The Crow, The Crow: CityOf Angels) & Marco Beltrami (The Crow: Salvation) dragen ZEKER bij aan het resultaat van deze films, hoewel veel mensen enkel deel één kunnen waarderen...
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Het is te lang geleden dat ik Pi gezien heb, ik weet niet meer hoe die muziek werkte in de film. Maar op cd is de muziek wel steengoed 
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
[quote]Flipman schreef:
Muzikaal zijn zowel The Crow als City of Angels perfect. Beltrami's vond ik helaas iets minder goed uit de verf komen...
Rujar
-
- 2871 messages
- 3816 votes
Volgens mij geeft enkel instrumentale muziek een extra dimensie aan een film.
Zoals bij Jurassic Park met het moment zodra ze het park inrijden en die gigantisch deuren van het park open gaan. (toevallig gister nog gezien)
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Songs kunnen in theorie en praktijk ook soms een extra dimensie geven, mits het niet gebruikt is om commerciele redenen.
Kenshin
-
- 168 messages
- 101 votes
Sommige films met een sterke muzikale begeleiding zouden veel minder goed zijn uitgevallen als ze het zonder deze muziek zouden moeten doen, bijvoobeeld Kikujiro no natsu of zoals al eerder genoemd Requiem for a Dream. Muziek geeft de regiseur ook de mogelijkheid om bepaalde scene's een extra emotionele lading te geven, zoals zo'n beetje alle scene's die in dit topic genoemd zijn begeleid worden door schitterende muziek.
Maar is muziek wel zo belangrijk? Cast Away bijvoorbeeld heeft slechts 10 minuten waarin muziek te horen is en de film is bedolven onder de prijzen....!
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Ik was trouwens vergeten Down by Law te noemen! De beginscene van die film, met die prachtige beelden en dan daarbij Jockey full of Bourbon van Tom Waits, dat is natuurlijk magistraal 
kirsten_88
-
- 25 messages
- 36 votes
"Maar is muziek wel zo belangrijk? Cast Away bijvoorbeeld heeft slechts 10 minuten waarin muziek te horen is en de film is bedolven onder de prijzen....! "
Dat hangt er vanaf wat voor soort film het is... kan jij je the Lord of the Rings voorstellen zonder muziek? 
Btw hoe maak ik zown citaat?
Kenshin
-
- 168 messages
- 101 votes
Dat hangt er vanaf wat voor soort film het is... kan jij je the Lord of the Rings voorstellen zonder muziek? 
Je hebt gelijk. Ik kan mij heel goed Lord of the Rings voorstellen zonder muziek en ik moet zonder meer toegeven dat dit slechts een schim zou zijn van de film die ik gezien (en gehoord
) heb.
Mijn punt is alleen dat het belang van muziek in bepaalde films overschat wordt. Een soundtrack is vaak meer een verplichting dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. Daarom wou ik Once upon a time in the west nog even noemen, waarin de muziek zelfs onderdeel is van het verhaal. Petje af voor de onnavolgbare Ennio Morricone!
Mister B.
-
- 5 messages
- 3 votes
The End van The Doors in Apocalypse now vind ik ook prachtig
Rujar
-
- 2871 messages
- 3816 votes
Alsof dat nummer voor deze film is gemaakt.

Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Nog een die ik vergeten was
Nummer is trouwens zonder film ook een absoluut meesterwerk.
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Cast Away bijvoorbeeld heeft slechts 10 minuten waarin muziek te
horen is en de film is bedolven onder de prijzen....!
Ja, dat is inderdaad een goed voorbeeld. Ik kan me ook niet tot
nauwelijks muziek uit die film herinneren.
Er is misschien een redelijk aantal films waarin muziek niet echt nodig is, maar waarvan regisseurs toch denken de film meer
inhoud te geven door er muziek onder te plaatsen, films die
zonder muziek al genoeg zeggen, maar die zonder muziek al goed
genoeg zijn.
Maar het lijkt me dat de meeste films zonder muziek kaal zouden
zijn en min of meer van muziek afhankelijk zijn.
Er zouden DVD's op de markt moeten komen waarbij je de muziek kunt uitschakelen, dan kunnen we controleren of muziek nodig is
of niet!
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Er zouden DVD's op de markt moeten komen waarbij je de muziek kunt uitschakelen, dan kunnen we controleren of muziek nodig is of niet!
Vaak doorziet de componist dat al. Er zijn heus ook in films van 120 minuten met 100 minuten score pauzes. Juist die stiltes zijn zorgvuldig gekozen. Het hangt echt van zoveel dingen af. Maar ik heb een beter middel om goed te kunnen zien hoe score werkt en of de functie correct is etc. Dvd's met een isolated score, zoadat je enkel momenten dat muziek er is iets hoort en daar tussen in de stiltes. Ik raad je aan om zoiets eens te zien. Heb er zo al een stuk of 20 gezien. Maar goed zelfs met alle bombarie erbij is het makkelijk ( tenminste als ik voor mij zelf spreek) om te bepalen hoe en wat, wat wel niet nodig is. Helaas komt daarbij dat scores helemaal maar zijn genre zijn, luister naar niks anders, wat een gemengd gevoel met zich mee brengt 
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Isolated Score? Zoiets als op de Special Edition van Superman staat? Daar heb je een mogelijkheid om de film alleen met muziek en voor de rest compleet zonder geluid af te spelen. Best wel raar, maar ik zou de film op die manier eens moeten bekijken.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Flipman, jij zou als batman-fan toch wel zeker moeten zijn van het feit dat er muziek nodig is bij films. De Batman-films zouden zonder Elfman's pracht muziek toch heel anders overkomen denk ik zelf.
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Natuurlijk weet ik dat, Gizzman! Ik zeg ook niet dat er bij geen enkele film muziek nodig is, maar er zijn vast films die al voor zichzelf spreken, waarbij muziek alleen maar afbreuk kan doen aan een film. Dit zijn denk ik vaak van die arthouse-films.
Maar natuurlijk kan de muziek van Danny Elfman in de eerste twee Batman-films belangrijk. Noodzakelijk zelfs. In spektakelfilms is muziek zeer belangrijk, tenzij er zoveel mooie soundeffects in zitten dat muziek niet meer nodig is om de spanning erin te houden. Ik kan me voorstellen dat er van die films zijn waarin muziek eigenlijk heel erg overbodig is, maar dat zei ik een of twee berichten terug al.
Maar de Batman-films zouden er zeker kaal uitzien zonder de muziek van Elfman. Batman is zeker zo'n film waarin muziek noodzakelijk is, dat ben ik natuurlijk met je eens.
Maar ben jij ook zo'n Batman-fan dan?
MarkFish
-
- 1070 messages
- 1505 votes
Muziek uit LOTR-films vind ik er goed. Draagt perfect bij aan de sfeer, verstrekt het gevoel zelfs.
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Een fan met te weinig geld, helaas. Ben gek op comics, dus ook batman, maar schaam me nog steeds dat ik geen een DVD ervan in de kast heb staan, ik heb te veel DVD's die ik nog moet aanschaffen. Zowel de speel- als de animatiefilms vind ik top. Behalve de speelfilm Batman & Robin dan. De oude is ook zeer amusant. Maar de muziek van Batman, is regelmatig door de soundblasters van de computer te horen.
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Nou, Gizzmann, wees gerust: ik heb zelf wel de film van Superman op DVD, maar van Batman heb ik ook niks, wel op VHS.
Tussen haakjes, wat gaan wij vinden van Batman Begins?
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Ik zeg ook niet dat er bij geen enkele film muziek nodig is, maar er zijn vast films die al voor zichzelf spreken, waarbij muziek alleen maar afbreuk kan doen aan een film. Dit zijn denk ik vaak van die arthouse-films.
Als er 1 ''soort'' film is die het vaak heel erg beperkt (wellicht soms iets te) en verstandig gebruikt is het de arthouse film wel!
Nog een specifieke reden om die term op te gooien? 
Gizzmann
-
- 5617 messages
- 2839 votes
Bij de videogame TimeSplitters 2 (misschien wel het beste spel dat er is) zit ook geweldige muziek. Het spel heeft verschillende soorten sferen en dus ook verschillende soorten muziek-stijlen. Voor filmmuziek liefhebbers toch de moeite waard om naar te luisteren vind ik
http://ts2musicbox.zaliek.com/...
Darius
-
- 18 messages
- 56 votes
Bij de videogame TimeSplitters 2 (misschien wel het beste spel dat er is) zit ook geweldige muziek. Het spel heeft verschillende soorten sferen en dus ook verschillende soorten muziek-stijlen. Voor filmmuziek liefhebbers toch de moeite waard om naar te luisteren vind ik
Ik zet altijd de track "anaconda" op, een geheime track die te vinden is in een kast in het level Siberia.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
De soundtracks van Argento films door Goblin!
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
1. Das Boot
2. Labyrinth
3. Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo
4. Per Qualche Dollaro in Più
5. First Blood
6. C'era Una Volta Il West
7. First Blood II
8. Titanic (1997)
9. Death Wish II
10. Off Screen
Nummer 1, 2, 3, 4, 6 en 8 draai ik regelmatig apart. De rest hoor ik tijdens het kijken van de film.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Zombi 2, A Clockwork Orange, Blue Velvet, The Big Lebowski, Hackers, Cannibal Holocaust, Suspiria, Profondo Rosso...