• 177.927 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.561 votes
Profile

Je persoonlijke top 10

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Toen ik hier kwam in 2004 stond The Fast & The Furious in mijn top 10, veel gebeurd in dat kleine decennia. Veel plezier met je reis, en oppassen met mijn titels hoor, veel hate it or love it. Zal je vast nog vaker tegen komen. De 'actieve' gebruikers lijken terug te lopen dus je bent meer dan welkom.

Luminal

• 34 messages
  • 38 votes

Thanks! En ik weet...de reis is belangrijker dan het doel...dus plezier zal ik er wel aan beleven;)

Ik ga die titels onder de loep nemen en dan zal ik wel zien of het me aanspreekt of niet...de reis moet toch ergens beginnen!

Iid jammer dat het terug lijkt te lopen, ik iig zo probeer zo actief mogelijk te zijn:)

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Naomi Watts wrote:

Je ontdekkingsreis in cinema begint nu pas. Kan veel smaakevolutie nog plaats vinden waardoor je pas na vele mutaties pas achter je werkelijke top 10 komt. Ik kan het weten .

Naomi Watts wrote:

Toen ik hier kwam in 2004 stond The Fast & The Furious in mijn top 10, veel gebeurd in dat kleine decennia. Veel plezier met je reis

Couldn't agree more. Ik vond een paar jaar terug lijstjes (op pen en papier) van mijn top tien in de leeftijd 16-18 terug, en tien, vijftien jaar later zitten daar vrij lachwekkende keuzes tussen (een 10 voor The Devil's Advocate, een 9 voor Stigmata).

Dat klein genot herhaalde zich afgelopen week toen ik mijn verloren gewaande IMDb account terugvond uit 2001, dat ik destijds jaren heb gebruikt. Echte zonden stonden er al niet meer in, maar zeker tienen en negens waarvan ik nu dacht: Man, dat is toch echt maximaal een 7 of maximaal een 8. Zo gaf ik daar The Matrix en de LOTR films nog een perfect score terwijl die tien jaar later toch ergens tussen de 8 en de 9 bungelen. Veranderde smaak en veel meer andere films gezien in de tussentijd die ik nog beter vind.

Andersom zag ik ze ook (een 7 voor Alien, wtf John). Blijkbaar toen nog niet echt oog voor. En sommige films hebben juist meerdere kijkbeurten nodig, of hebben er baat bij dat de kijker inmiddels een iets oudere sok geworden is. Mijn 18 jarige ik had Linklaters Before... trilogie nooit zo gewaardeerd als ik nu doe. Die films zijn beter nadat je een aantal van die dingen zelf hebt meegemaakt.

Mijn zieltogende blogje heet vanwege dit fenomeen een reis door film, juist omdat het veranderlijk is. Maar dat maakt het juist zo leuk

Naomi Watts wrote:

De 'actieve' gebruikers lijken terug te lopen dus je bent meer dan welkom.

Och ik ben er ook vorig jaar pas bij gekomen, er is toch wel wat aanwas?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

John Milton wrote:

Mijn zieltogende blogje heet vanwege dit fenomeen een reis door film, juist omdat het veranderlijk is. Maar dat maakt het juist zo leuk

Dat maakt het inderdaad een geweldige hobby

Och ik ben er ook vorig jaar pas bij gekomen, er is toch wel wat aanwas?

Oh jazeker. Zal er kaar ook niet zo ontlopen, al kan afwezigheid van users ook wel een vertekenend beeld geven. Misschien valt het wel mee. Gevoelsmatig lijkt het iig zo, al is het verschil ook niet enorm groot.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Ik snap het hoor, jij gaat al even mee. Ondanks dat je 5 jaar jonger bent, zit je 8 jaar langer op deze site. Betekent dat je een hoop bekenden hebt zien gaan. In het jaar dat ik er ben heb ik er al redelijk wat zien vertrekken, Reinbo was de meest opvallende voor mij, maar er waren er een stuk meer. Denk dat zoiets onvermijdelijk is als je zolang op een site zit.

Maar ik maak me geen zorgen, het medium film leeft niet minder dan voorheen, de boxoffice heeft weer een nieuw record gevestigd en filmfans willen erover praten, dus MM zal niet leeg lopen.

Luminal

• 34 messages
  • 38 votes

Bijgewerkte top 10;

1. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001)

2. Laberinto del Fauno, El (2006)

3. Star Wars (1977)

4. Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

5. Matrix, The (1999)

6. Black Cauldron, The (1985)

7. Alien (1979)

8. Sleepy Hollow (1999)

9. Se7en (1995)

10. In the Mouth of Madness (1994)

Alice in Wonderland eruit, Se7en erin.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Goede ruil!

JvB Lucas

• 323 messages
  • 0 votes

Luminal wrote:

Bijgewerkte top 10;

1. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001)

2. Laberinto del Fauno, El (2006)

3. Star Wars (1977)

4. Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

5. Matrix, The (1999)

6. Black Cauldron, The (1985)

7. Alien (1979)

8. Sleepy Hollow (1999)

9. Se7en (1995)

10. In the Mouth of Madness (1994)

Alice in Wonderland eruit, Se7en erin.

Dat rook ik al bij je recensie van Se7en.

Luminal

• 34 messages
  • 38 votes

Thanks John!

@JvB; Dat geloof ik meteen... Ik heb alleen nog nooit een recensie over Se7en gelezen...laat staan geroken...

JvB Lucas

• 323 messages
  • 0 votes

Ik doelde op je bericht.

Luminal

• 34 messages
  • 38 votes

Ik vatte je reactie...

KijkopFilm

• 36 messages
  • 1022 votes

Leuk om te lezen allemaal, die top 10's. En mijn top 10 blijft redelijk hetzelfde. Al wisselen de films nog wel eens van plek in de top 10, maar ze gaan er niet uit..

Het leuke vindt ik er aan dat je, als je een recensie leest van iemand en je het er mee eens bent, je inspiratie op kan doen in de top 10 lijst van die persoon voor nieuwe films.

Ik kijk niet alleen naar de techniek, of het verhaal. Ze krijgen niet een halve punt minder als de techniek waardeloos is, daar heb ik niet voor mezelf een regel voor o.i.d. Ik kijk de films en aan het eind bedenk ik of ik het een leuke film vond of niet, zonder me te richten op specifieke punten. Het gaat mij om het geheel van de film, het gevoel dat ik er aan over hou.

Dit is nu mijn top 10:

1. Into the Wild (2007)

2. Brokeback Mountain (2005)

3. Prince of Persia: The Sands of Time (2010)

Alternatieve titel: Prince of Persia

4. Avatar (2009)

5. Warrior (2011)

6. Source Code (2011)

7. Joyeux Noël (2005)

Alternatieve titel: Merry Christmas

8. Time Traveler's Wife, The (2009)

9. Pirates of the Caribbean: At World's End (2007)

10. Twilight (2008)

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Romantisch/dromerig typje Nathalie?

ASRoma1927

• 49 messages
  • 2178 votes

1: Dersu Uzala

2: Il Buono, il Brutto, il Cattivo

3: Das Boot

4: C'era Una Volta Il West

5: The Godfather: Part II

6: Idi I Smotri

7: Lawrence of Arabia

8: Eyes Wide Shut

9: Goodfellas

10: Pulp Fiction

01 | The Thin Red Line | 1998 | Terence Malick

02 | The Apartment | 1960 | Billy Wilder

03 | The Lion King | 1994 | Roger Allers & Rob Minkoff

04 | Suspiria | 1977 | Dario Argento

05 | Ningen no jôken III | 1961 | Masaki Kobayashi

06 | Seppuku | 1962 | Masaki Kobayashi

07 | The Tree of Life | 2011 | Terence Malick

08 | Tôkyô monogatari | 1953 | Yasujiro Ozu

09 | Spring Breakers | 2012 | Harmony Korine

10 | La double vie de Véronique | 1991 | Krzysztof Kieslowski

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Prachtige en ook wel verrassende top-10 hoor! Ben alleen niet zo'n fan van meerdere films van een regisseur in de lijst, al is dat bij Malick inderdaad behoorlijk lastig (met Kobayashi heb ik minder, moet de Human Condition box zelfs nog steeds aanbreken).

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Heb ik ook als criterium, één film per regisseur. Anders zou ik wel flink wat Antonioni's in mijn top 10 hebben staan.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik heb mijn top 10 verwijderd, want er zijn gewoon te veel films die ik goed vind, bovendien kan ik ook geen echte volgorde aangeven. Als het films moeten zijn die ik steeds weer opnieuw kan kijken, dan zou ik niet veel verder dan 5 komen. Ik denk dat ik meer iets zou hebben aan een top 10 per genre dan een algemene top 10 omdat ik van erg uiteenlopende genres hou. En films van diverse genres klasseren en vergelijken vind ik eigenlijk niet kunnen. Ik heb al eens een negatieve reactie gekregen op een van mijn commentaren bij een film waarbij de persoon in kwestie (duidelijk een fanboy van de film) mijn destijdse top 10 een beetje bespotte. Nogal kinderachtige techniek eigenlijk...

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Je top 10 is eigenlijk je visitekaartje op de site, zodat mensen snel kunnen zien wat voor smaak je hebt. Ik heb hem ook al diverse malen weggehaald. Dat analyseren/(bespotten) wat sommige hier doen. Ik blijf vrij genre-gericht, maar daarin kun je ook allerlei richtingen op. 10 films is niet veel als je honderden hebt gezien.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik zal nog eens moeten nadenken over een nieuwe top 10, maar misschien ga ik ook meer proberen van een correcte verdeling te maken van de films die ik het beste vind per genre, zodanig dat niet teveel films van hetzelfde genre naar voor komen. Ik zou niet zo het label willen hebben houdt enkel of houdt vooral van dit of dat genre waardoor ze er van uit gaan dat ik de meeste films in dat genre goed zou vinden. IK heb zo eens even naar de tip 250 gekeken. Ik moest al vrij diep gaan voor er al een film was waar ik van had gehoord. He viel me op dat het ook vaak films waren met weinig stemmen, dus eigenlijk maar een heel kleine fractie fans, dus dat is ook net meteen representatief. Pulp Fiction stond hoog, die is dan wel heel bekend al heb ik em nog nooit gezien. Heb er wel de kans toe gehad maar als ik hoorde van het geweld, veel dialoog, nogal losse verhaallijnen had ik al gauw het gevoel dat ik deze niet leuk zou vinden. Ik begin meestal al met het lezen van de premise en als die me al niet aanstaat dan ga ik het niet proberen.Ik vond Mullholland Dr de premise ook goed en het begon ook allemaal interessant, totdat er plots van die scènes in kwamen die geen steek hielden en het weer zoiets artsy werd, echt 100% Lynch. Ik vind dat er heel weinig in zit maar de fans maken er dan iets ongelooflijks van en het geweldig vinden dat de film op zoveel manieren kan geïnterpreteerd worden . Hoge scores zijn soms ook een goede indicatie in de omgekeerde richting dat ik het met een grote korrel zou moeten nemen en dat is al vaker zo gebleken.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

McSavah wrote:

Prachtige en ook wel verrassende top-10 hoor! Ben alleen niet zo'n fan van meerdere films van een regisseur in de lijst, al is dat bij Malick inderdaad behoorlijk lastig (met Kobayashi heb ik minder, moet de Human Condition box zelfs nog steeds aanbreken).

Naomi Watts wrote:

Heb ik ook als criterium, één film per regisseur. Anders zou ik wel flink wat Antonioni's in mijn top 10 hebben staan.

Maar wat is het punt van een top 10 als het niet je 10 favoriete films zijn?

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Bericht van 4 augustus 2012.

cordiacovens wrote:

zou het niet leuk zijn 2 lijstjes te hebben, een persoonlijke favorieten top 10 en een top 10 van beste films..ik weet dan zeker dan die 2e er anders uitziet dan de 1e

Waarop ik reageerde:

Lijkt me niks hoor. Ik heb veel goede films gezien, maar de beste, de leukste,... die dat na meerdere keren nog zijn en die ik daarna nog vaak kan zien horen dan tot mijn favoriete en de meest favoriete daarvan staan dan in mijn top 10.

Eigenaardig. Eerst vind ik het niks, maar nu vind ik het een leuk idee.

Ten eerste zit ik al met het feit, dat je van 1 tot 10 moet samenstellen, i.p.v. willekeurige volgorde. Waar ik ook altijd mee zit is, bijvoorbeeld zoals veel topics al beginnen, met "de beste". Voorbeeld, ik heb James Stewart altijd een goede acteur gevonden (en nog, maar om wat voor reden . Als ik zie hoeveel films ik daarvan nog in bezit heb, op het moment nog maar 2)

Ik ben altijd gek geweest op lijstjes, zo maakte ik vroeger al een top 10 n.a.v. de top 40/nationale hitparade. Alleen die zijn niet statisch, maar kennen veel verschuivingen. (en 3 à 4 minuten luisteren, is al een stuk gemakkelijker dan een uur of langer gaan controleren of die nou op 1 moet of toch maar die)(je zou minstens één keer per jaar je favoriete films moeten bekijken wil je een heel correct lijstje willen maken).

Ik zit nu inderdaad met de vraag, zal ik nou mijn "beste" films erin zetten, of toch meer films die ik probleemloos een paar keer per jaar kan bekijken, gewoon omdat ze wat minder inspanning vragen.

Je zou eigenlijk ook een mogelijkheid moeten hebben, met een korte toelichting waarop je je top 10 gebaseerd hebt.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Mr.Bouwmeester wrote:

Maar wat is het punt van een top 10 als het niet je 10 favoriete films zijn?

Klopt, maar bij het bepalen van de 10 beste films neem ik dat mee. Dus in een zekere zin zijn dit wel mijn favoriete films. Ook als collectief, omdat voor mij mijn favoriete films tonaangevend moet zijn voor mijn filmsmaak. Qua statement zeggen L'Eclisse en La Notte, niet zoveel meer dan dat L'Avventura doet.

Al begrijp ik je volledig als je aangeeft dat jij deze criteria niet geheel logisch vindt.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Dk2008 wrote:

Je zou eigenlijk ook een mogelijkheid moeten hebben, met een korte toelichting waarop je je top 10 gebaseerd hebt.

Dat lijkt mij nou een geweldige toevoeging. en het probleem blijft inderdaad. Ik heb nu een beetje een gecompromitteerde top tien die ergens tussen beste en favoriete films inhangt.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

John Milton wrote:

(quote)

Dat lijkt mij nou een geweldige toevoeging. en het probleem blijft inderdaad. Ik heb nu een beetje een gecompromitteerde top tien die ergens tussen beste en favoriete films inhangt.

Vind ik ook een goed idee. Ik heb mn hele filmcollectie eens overlopen en genoteerd welke aanspraak zouden kunnen maken op een top 10 notering. Ik kwam op iets meer dan 50 films uit rekening houdend met alle genres en thema's die me aanspreken, alsook of het nu echte favorieten zijn (baseer me dan vooral hoe vaak ik deze heb bekeken, al moet ik zeggen dat ik als kind veel vaker dezelfde films opnieuw keek en nu zitten er soms veel langere pauzes tussen herkijkbeurten, soms jaren). IK zal er wellicht wel een top 10 uit kunnen persen al vind ik het jammer voor al diegenen die er niet in geraken. Een top 50 zou voor mij alvast interessanter zijn. Ze in een volgorde zetten, vind ik aartsmoeilijk (en eigenlijk oneerlijk) want dan moet ik weer genres gaan vergelijken terwijl ik een film toch steeds naar genre wil beoordelen. Het zou zijn zoals moeten kiezen tussen Sound of Music, Dark Crystal en Aristocats voor de eerste plaats, alle 3 favorieten van mij maar telkens een ander genre, maar geen enkele wil ik boven de andere plaatsen.

Ik vind de mogelijkheid om je filmcollectie hier te beheren wel tof, heb zo al verschillende lijstjes gemaakt. Wat ik dan wel aartsvervelend vind is dat je deze lijstjes niet per film van commentaar kan voorzien (bijvoorbeeld of je een film origineel hebt of niet), momenteel heb ik een apart lijstje voor films die ik niet origineel heb. Momenteel blijf ik ook nog mijn films bijhouden via excel lijsten, omdat ik ze daar ook meer naar mijn eigen smaak kan aanpassen. Ik werk graag met lijstjes om het overzicht te kunnen bewaren en deel ze ook liefst in naar mijn eigen voorkeuren zonder dat rekening moet worden gehouden met punten of hoe hoog een film wordt aangeschreven, dat is voor mij geen goede leidraad.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dit topic kun je gebruiken om je top 10 toe te lichten, dus die toevoeging komt er niet. (Anders was het er al).

Per genre, decennia, langere lijsten... kan je toch in allerlei topics zetten (en voorzien van commentaar)? Niet zo ideaal maar toch handig.

Ik heb overal lijstjes neergezet, en die hou ik dan in mijn updates, anders vind ik het niet meer terug.

John Lee Hooker

• 14934 messages
  • 1625 votes

Ik baseer mijn top10 op de unieke indrukken die de films gaven. Een kijkbeurt die op zichzelf staat en tot dusver nog niet geëvenaard is door een film die hetzelfde thema behandelt. Dit verdeelt over een aantal verschillende stijlen en genres.

Moet wel zeggen dat het lastig blijft om een absolute nummer 1 toe te wijzen.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Dk2008 wrote:

Dit topic kun je gebruiken om je top 10 toe te lichten, dus die toevoeging komt er niet. (Anders was het er al).

Per genre, decennia, langere lijsten... kan je toch in allerlei topics zetten (en voorzien van commentaar)? Niet zo ideaal maar toch handig.

Ik heb overal lijstjes neergezet, en die hou ik dan in mijn updates, anders vind ik het niet meer terug.

Dat is wel zo, maar het is niet hetzelfde. Als iemand mijn naam in een topic ziet en mijn top tien wil bekijken, dan zou ik graag daarnaast hebben staan of het de films zijn die ik het vaakst kijk en dus persoonlijke favorieten zijn, of dat ik denk dat dit echt de beste films ooit gemaakt zijn. Al was het alleen maar om verkeerde interpretaties te voorkomen.

Goed, het maakt niet echt uit als iemand niet exact weet wat ik met die top tien bedoel, maar de waarde ervan kan ook in twijfel worden getrokkken zolang iedereen andere criteria hanteert voor het samenstellen en de lezer dus niet meer weet wat diegene ermee bedoelt

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

John Milton wrote:

Goed, het maakt niet echt uit als iemand niet exact weet wat ik met die top tien bedoel, maar de waarde ervan kan ook in twijfel worden getrokkken zolang iedereen andere criteria hanteert voor het samenstellen en de lezer dus niet meer weet wat diegene ermee bedoelt

Eigenlijk heeft het allemaal met elkaar te maken, stemmen, je ervaring neerschrijven, dit aanvinken als mening, je top 10, andere lijstjes.....lastig.

Je kunt eraan meedoen, je kunt het ook laten. Kort gezegd, het is nooit goed. . De waarde bepaal jezelf. De meesten vinden het best.

Een aantal zal wel je top 10 erbij halen als je mening afwijkend is, op jouw beurt kun je dat ook doen. Meestal is dit alleen het geval bij bepaalde films, vaak de recentere en films die in top/floplijsten voor komen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.