• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.453 votes
Profile

Je persoonlijke top 10

Chimpz

• 158 messages
  • 188 votes

01 | The Apartment (1960) - Billy Wilder

02 | Evil Dead II: Dead By Dawn (1987) - Sam Raimi

03 | Children of Men (2006) - Alfonso Cuaron

04 | The Tree of Life (2011) - Terrence Malick

05 | Big Trouble in Little China (1986) - John Carpenter

06 | Chungking Express (1994) - Wong Kar Wai

07 | RoboCop (1987) - Paul Verhoeven

08 | Phantom of the Paradise (1974) - Brian De Palma

09 | There Will Be Blood (2007) - Paul Thomas Anderson

10 | Streets of Fire (1984) - Walter Hill

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

veelzijdige top tien, leuk! Moet er nog aantal van zien zelfs

Serpicos

• 1139 messages
  • 4166 votes

Eentje gemaakt die zeer lang zal blijven staan:

1. Donnie Darko (2001)

2. Reconstruction (2003)

3. 2001: A Space Odyssey (1968)

4. Elephant (2003)

5. Melancholia (2011)

6. Taxi Driver (1976)

7. Shining, The (1980)

8. Requiem for a Dream (2000)

9. Adaptation. (2002)

10. Stalker (1979)

Alternatieve titel: Сталкер

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Dk2008 wrote:

(quote)

Eigenlijk heeft het allemaal met elkaar te maken, stemmen, je ervaring neerschrijven, dit aanvinken als mening, je top 10, andere lijstjes.....lastig.

Je kunt eraan meedoen, je kunt het ook laten. Kort gezegd, het is nooit goed. . De waarde bepaal jezelf. De meesten vinden het best.

Een aantal zal wel je top 10 erbij halen als je mening afwijkend is, op jouw beurt kun je dat ook doen. Meestal is dit alleen het geval bij bepaalde films, vaak de recentere en films die in top/floplijsten voor komen.

Floplijsten kunnen soms ook hun nut hebben. Op die manier kom je wel eens titels te weten waar je in de verste verten niet van gehoord hebt. Zo was ik door de floplijst er achter gekomen dat er zelfs een film was gemaakt van de gebroerders Mario van de gelijknamige videogame

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Op die manier heeft het nog wel nut. Maar 250 stemmen vind ik erg hoog. Hoeveel stemmen heb je nodig voor een goed beeld, wat mensen zoal vinden van de film?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

250 stemmen is wellicht ook gedaan omdat er op imdb een top 250 is. Hoe ze in godsnaam nu bij 250 komen en niet een top 100, 200 of ander honderdtal?? Nuja 250 stemman van liefhebbers van het genre of 100 stemmen van liefhebbers van film in het algemeen, ik denk toch dat ik het laatste toch representatiever vind. En films uit top 250 trekken juist heel veel stemmers aan door het feit dat ze door veel mensen zijn gezien (dankzij hun bekendheid) en een film met veel fans zal gewoon veel 5 en 4,5 sterren krijgen. En zolang ze in die top staan zullen veel mensen blijven kijken. Objectief of representatief is het niet, en je kan je er ook niet door laten leiden. IN de top 250 zijn zeker wel goede films, maar kom toch geen enkele tegen die ik in mijn top 10 zou zetten. Een score of aantal mensen die het gezien hebben is voor mij al zeker nooit een leidraad.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Vooruit dan toch maar een top 10 gemaakt. De eerste 5 zie ik er niet snel uitgaan en ook 6 en 7 zullen altijd wel favorieten blijven. De laatste 3 zijn meer films die ik de laatste jaren echt goed vond maar staan op gelijke hoogte van vele andere waar ik van hou dus onvervangbaar zijn ze voor mij niet. Ik heb gekeken dat ik een beetje een evenredige verdeling heb van de genres die ik goed vind.

1. Dark Crystal, The (1982)

2. Aristocats, The (1970)

Alternatieve titel: De Aristokatten

3. Sound of Music, The (1965)

4. Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe, The (2005)

Alternatieve titel: De Kronieken van Narnia: De Leeuw, de Heks en de Kleerkast

5. Little Mermaid, The (1989)

Alternatieve titel: De Kleine Zeemeermin

6. Guerre du Feu, La (1981)

Alternatieve titel: Quest for Fire

7. Hocus Pocus (1993)

8. Hansel and Gretel (1987)

Alternatieve titel: Cannon Movie Tales: Hansel and Gretel

9. Missing, The (2003)

10. 11:14 (2003)

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Hier Film >> Toplijsten en favorieten >> Top 25 Films kan je een langere lijst neerzetten.

Er zijn nog meerdere topics met nog langere lijsten, staan hier http://www.moviemeter.nl/forum/18/page1/.

Dit is ook wel leuke Film >> Toplijsten en favorieten >> Net niet in je top 10.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Dk2008 wrote:

[...] Ik zit nu inderdaad met de vraag, zal ik nou mijn "beste" films erin zetten, of toch meer films die ik probleemloos een paar keer per jaar kan bekijken, gewoon omdat ze wat minder inspanning vragen.

Je zou eigenlijk ook een mogelijkheid moeten hebben, met een korte toelichting waarop je je top 10 gebaseerd hebt.

Ik zit ook met zo'n dilemma, mijn top 10 reikt niet meer om de beste films erin te zetten. Maar daar heb ik ook mijn 5* films voor, en dat ik een film kan blijven kijken geldt bij mij ook wel als voorwaarde wil ik 5* uitdelen.

Ik ben daarom mijn top-10 geleidelijk aan het omtoveren naar een soort tip-10, met de minder bekende films waarvan ik om de een of andere reden het toch echte aanraders vind. Immers, met de persoonlijke top-10 van iedereen wordt de alternatieve top-250 gevuld. Een aantal films uit de top-250 (of die de top-250 gaan halen) heb ik daarom uit mijn top-10 gehaald om plaats te maken voor de minder bekende films.

1. Laberinto del Fauno, El (2006), Alternatieve titel: Pan's Labyrinth

2. Secreto de Sus Ojos, El (2009), Alternatieve titel: The Secret in Their Eyes

3. Amour (2012)

4. Misérables, Les (2012)

5. Elle S'appelait Sarah (2010) Alternatieve titel: Haar Naam Was Sarah

6. Broken (2012)

7. Rabbit-Proof Fence (2002)

8. Eva (2011)

9. Kick-Ass (2010)

10. Mystic River (2003)

Nieuwkomers (mijn tips die er eerst niet in stonden) staan nu op plaats 6, 7, en 8.

Het zou ook handig zijn om een top-3 (en een tip-3?) per genre aan te kunnen geven, i.p.v. een algemene top 10.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Het idee stamt uit 2002. Toen stonden er nog niet zoveel films op de site. Het is nu ook wel wat achterhaald vind ik.

Kijk je weinig films, heb je minder dan 100 stemmen zal het niet zo probleem geven. Je moet heel veel films achterelkaar kijken en dan vervolgens die lijst maken, anders heb je kans dat sterkere of mindere momenten uit een film weer een rol gaan spelen.

Ben net begonnen en nu al afgepeigerd.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik denk dat je films die je niet in je bezit hebt al buiten beschouwing kan laten. Films die je na een eerste kijkbeurt niet meer weer hebt gezien (en hier ook geen moeite voor hebt gedaan) kan je ook laten vallen. Ik denk dat de meeste mensen voor een top 10 gaan van films die ze wel vaker bekijken. Als je natuurlijk heel veel films kijkt en heel weinig films herbekijkt dan kan het een probleem vormen. Mijn probleem zou dan ook nog zijn dat ik niet echt een favoriet genre heb, maar eerder voor het verhaal of thematiek die me aanspreken. Ik wil wel veel goede films herbekijken, maar dan zou ik uiteindelijk met niets anders meer bezig zijn en ik heb ook nog andere interesses

Veel geluk met het samenstellen van de lijst Dick

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Haha, volgens mij zijn we weer bij waar we zijn begonnen. Ik kan wel een film klaar leggen, en die ga ik als eerste opnieuw bekijken, maar uiteindelijk leg ik hem terug en kies een ander.

Ik ga eerst een eindje wandelen.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Apollinisch wrote:

nu ik Simon killer heb gezien zijn er 11 films die ik echt in m'n top 10 vind thuishoren. Simon killer krijgt voorlopig het nadeel van de twijfel omdat ik die slechts 1 keer heb gezien en de rest al vaker, maar ik heb nu al zin om de film te gaan herzien dus meer dan een kortetermijnoplossing is dat niet. Moeilijk, moeilijk.

Zo moeilijk is het achteraf niet geweest, want de film heeft geen dusdanig blijvende indruk gemaakt dat ik nu nog overweeg 'm erin te zetten. Bij The tree of life is dat wat anders gegaan. Die zag ik juni 2011 voor het eerst, in de bioscoop, en hoewel hij al lang tegen m'n top tien heeft aangeschurkt, heeft het tot gisteravond geduurd, na m'n derde herziening, voordat ik 'm er ook echt heb in gezet. Als ik m'n top tien niet op alfabetische volgorde zou zetten zou hij zelfs heel hoog staan. Misschien zelfs op één. Want wat een fenomenaal meesterwerk is het. Het is de mooiste film die ik ooit zag (het cliché dat praktisch elk shot is in te lijsten is hier echt van toepassing), de thematiek spreekt me bijzonder aan, en de settings vind ik fantastisch. Sterker nog, ik ben van plan te gaan sparen voor een trip naar Amerika, en dan ga ik niet naar New York, Californië of de Grand Canyon, maar naar Waco, Texas.

Gaat ten koste van Pi trouwens.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Texas, de geboorteplaats van het verlicht denken

Maar voor de rest heb je helemaal gelijk over The Tree of Life, ik heb hem al heel lang op de planning staan voor de tweede kijkbeurt, maar acht hoe het bij jou gegaan is met je mening over de film ook bij niet onwaarschijnlijk. Vond hem de eerste keer al erg hoed, maar het lijkt me bij uitstek een film die beter wordt bij herhaaldelijk kijken. Maarre, Texas is de laatste plaats waar ik persoonlijk heen zou gaan, hoewel Tennessee en Louisiana (True Detective land) misschien nog wel net een tandje 'erger' zijn voor de atheïstische, liberale vrijdenker.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ik denk toch dat je een top 10 het beste kunt invullen met je favoriete films.

De films die je het meest hebt gezien zet je boven en dan zo door naar beneden. Een basis van minimaal 3 à 4 keer lijkt me ook een goede optie.

Ik vermoed dat voor mij de periode tussen voor het laatst gezien en vroeger gezien te groot is geweest. Dit constateer ik nu die periode niet meer zo groot is.

Mijn top (10) 25 zal er binnenkort wel raar uitzien, maar dat "moet" dan maar.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik gebruik meeste keren gezien ook als een belangrijk criteria voor het maken van een top 10. De kans is klein dat zulke films op korte termijn uit je top 10 zullen verdwijnen. Als ik als kind een top 10 van films had gemaakt ben ik vrij zeker dat The Dark Crystal en Aristocats er ook al in hadden gestaan. Volgens mij zullen die er wel nooit uit gaan.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Bij mij net zo. Zoals het er nu uitziet, staat 1)The longest day en 2) Soldaat van Oranje wel vast.

Voor Vlamingen kan het moeilijker te bevatten zijn. "Jullie" hebben twee oorlogen gehad. Bij 1 zit je ook nog met die zwartwit/kleur discussie. Ik hou zelf ook niet meer zo van oorlogsfilms. Vanwege de cast kijkt het meer als een verzamel cd. En twee is een vaderlands product.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Er zou al een wonder moeten gebeuren als er bij mij een Vlaamse of Belgische film in de top 10 zou belanden, misschien zelfs niet in een top 100. Nationale trots laat ik eigenlijk niet meespelen bij een film. Nouja hier zitten we met 2 landsgedeelten met 2 verschillende talen EN culturen. Zoiets als een Belgische film is er niet echt, wel Vlaamse en Waalse. Ik ben Vlaming maar hou eigenlijk niet van Vlaamse film. Dat heeft vooral te maken met het te regionale karakter en verhalen/thema's die me totaal niet aanspreken. Er zijn wel enkele uitzonderingen zoals Daens.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dk2008 wrote:

Zoals het er nu uitziet, staat 1)The longest day en 2) Soldaat van Oranje wel vast.

Bij 2 denk ik het niet. Paul Verhoeven laat duidelijk zien hoe Nederlanders zich opstelden ten tijde van WO2 met daarbij het thema van de film. Er komen nu ook vrij veel voor mij niet ter zake doende scènes in voor.

Ik heb nu weer hetzelfde probleem als toen met het top 1000 project van The One Ring Film >> Toplijsten en favorieten >> MovieMeter top 1000 project. Ten eerste lukt het me niet eens om zoveel films in een top250 samen te vatten. Ook ken ik geen film die "perfect" is. Als je aan het eind van de film bent die heel goed eindigt ben je misschien al vergeten hoe het begin was. Andersom kan ook.

Je vertrekt naar een onbewoond eiland, welke 10 neem je mee.....

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

1000 films is natuurlijk niks als je denkt dat er veelvouden hiervan wereldwijd zijn uitgebracht. Aan de andere kant niet alle mensen hebben voldoende tijd om 2 a 3 films per dag te kijken om die allemaal binnen de periode van een jaar te kunnen zien. Het moet ook nog leuk blijven vind ik. Er zijn ook nog andere leuke dingen buiten film. Mijn doel is niet om zoveel mogelijk films te kijken. Als ik films op een lijstje moet gaan afhaspelen waarvan een hoop me misschien niet eens interesseren, dan is het natuurlijk niet meer leuk. Wat gaat je daar uiteindelijk nog van bijblijven? Ik wil nog kunnen nagenieten van een film die ik goed vond. Als je films in een hels tempo achter elkaar gaat kijken, daar zie ik het nut niet van in. Ik maak ook geen toplijstjes meer, niet enkel de beste films selecteren is een kwelling omdat je er zoveel goede er uit moet laten, maar een volgorde bepalen vind ik nog vervelender.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dk2008 wrote:

Eigenlijk heeft het allemaal met elkaar te maken, stemmen, je ervaring neerschrijven, dit aanvinken als mening, je top 10, andere lijstjes.....lastig.

Je kunt eraan meedoen, je kunt het ook laten.

... (kijk)achterstand, hoe vaak kijk je gemiddeld films.....

Ik wilde eigenlijk minder op de site komen, maar ik dacht ik doe het toch maar. Inventariseren, een onderdeel van de voorjaarsopruiming.....

Meestal doe ik het niet zoveel films achterelkaar bekijken. Het nut van lijstjes is dat het weer wat overzichtelijker wordt voor jezelf. Maar erg veel nut heeft het ook weer niet.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ach, in plaats van op de site te komen zou ik ook tijdens die tijd een film kunnen kijken, maar ik vind praten over films en alles wat er rond hangt, net zo leuk. Ik kan hier ook veel beter mijn gedachten kwijt dan op andere filmfora. Ervaringen delen is iets wat ik al jaren zocht en ik denk wel dat ik die hier heb gevonden

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

ik kom vaak op MM in de trein, op het werk als rustig is of tijdens pauze, of 's avonds in bed op de iPad.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

John Milton wrote:

ik kom vaak op MM in de trein, op het werk als rustig is of tijdens pauze, of 's avonds in bed op de iPad.

Op het werk staat MM ook steeds open, dus dan heb ik ook kans om reacties te plaatsen

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dk2008 wrote:

(quote)

Bij 2 denk ik het niet. Paul Verhoeven laat duidelijk zien hoe Nederlanders zich opstelden ten tijde van WO2 met daarbij het thema van de film. Er komen nu ook vrij veel voor mij niet ter zake doende scènes in voor.

Andere fims komen niet eens in de buurt. Dus hou ik hem maar op 2.

Was dus:

1. Longest Day, The (1962)

2. Soldaat van Oranje (1977)

3. Some Like It Hot (1959)

4. Swing Kids (1993)

5. Fish Called Wanda, A (1988)

6. Flodder 3 (1995)

7. Fanfare (1958)

8. Stuart Little 2 (2002)

9. Shrek Forever After (2010)

10. Shrek the Third (2007)

is nu:

1 Longest Day, The (1962) (blijft 1)

2 Soldaat van Oranje (1977) (blijft 2)

3 Six Days Seven Nights (1998) (stond op 9 in 2010)

4 Clockwise (1986) (stond op 25)

5 Rheingold (1978) (stond op 15)

6 Mr. Bean's Holiday (2007) (stond op 21)

7 633 Squadron (1964) (stond op 16)

8 Stuart Little 2 (2002) (blijft 8]

9 Honeymoon in Vegas (1992) (stond 20)

10 Marmaduke (2010) (nieuw)

Had er 15, helaas .

Ben er verder geen één tegengekomen bij herkijken van alles wat ik in bezit heb, die van begin tot eind perfect was. Flodder-films zijn bijvoorbeeld te lang voor een komedie.

Klopt ook niet veel meer van Film >> Toplijsten en favorieten >> Top 25 Films. Misschien in de toekomst, maar voorlopig daar geen nieuwe lijstje meer.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3122 votes

Het leuke van film is dat je mening over bepaalde films flink kan veranderen over de jaren. Zo kon ik een aantal jaren geleden helemaal niets met het werk van Malick maar na het zien van Tree of Life een tijd geleden en de herzieningen van New World en Thin Red Line kan ik het steeds meer waarderen, waarbij een van zijn films nu erg tegen mijn top 10 aandrukt. Geld voor meer films. Andere films toch een stuk minder gaan waarderen. Daarom ook tijdelijk mijn top 10 verwijderd om het helemaal te "re-shapen". Al zullen de nummers 1 (Spring Breakers) en 2 (Only God Forgives) ongewijzigd blijven.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Leuk en vervelend. Vooral als een film bij herkijken veel beter uitvalt is het leuk, ik heb toch vaker dat ze minder waren dan ik dacht. Wel blijven bepaalde scènes, (erg)goed/mooi of welk criteria je ook hanteert. Het lastigste is het dus als geheel te beoordelen. (Het nadeel van lijstjes en films in het algemeen).

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik waag me ondertussen niet meer aan wijzigingen aan te brengen aan mijn huidige top 10. Ik hou van lijstjes maken (geen toplijstjes weliswaar), maar het kiezen van de 10 beste is al een hele inspanning. Uitgebreidere lijsten maken is een optie, maar het maakt voor mij niet uit hoeveel films het zijn, er zijn altijd films die je er uit moet laten omdat je aan een bepaald maximum vastzit.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Het viel me ook knap tegen. Het resultaat vind ik ook vrij merkwaardig. Op het moment liggen veel films, die ik in bezit heb nu heel dicht bij elkaar, met allemaal hun plus -en minpunten.

Ben ook afgestapt van termen als allerbeste/allerslechtste film, meesterwerk, top, flop....het zegt me niks meer. Kortom ik probeer de overtreffende trap te mijden. Mooi, grappig, leuk, vermakelijk...zulke criteria hanteer ik nu.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.