- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste boekverfilmingen
Beste boekverfilmingen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Voor zover ik kon nagaan bestaat er nog niet een dergelijk topic.
Mijn toplijstje:
1. Fight Club
2. L.A. Confidential
3. Leaving Las Vegas
4. About Schmidt
5. Une affaire de goût
6. Bitter Moon
7. One Flew Over the Cuckoo's Nest
8. Karakter
9. The Graduate
10. Ordinary People
Ik heb puur gekeken naar de films die ik het hoogst beoordeeld heb, en daaruit de boekverfilmingen gefilterd. Je zou ook nog een lijst kunnen maken van boekverfilmingen waarvan je de boeken hebt gelezen, en waarvan je vindt dat ze het beste verfilmd zijn.
Maar ja, daarvoor heb ik te weinig boeken gelezen waar ook een film van gemaakt is.
Rujar
-
- 2871 messages
- 3816 votes
hhhm ja dan moet je wel boeken gelezen hebben 
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Ik heb niet genoeg boeken gelezen waar een film van gemaakt is. Meestal alleen de film gezien.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Boeken die ik gelezen heb die verfilmd zijn:
* Lord of the Rings - Mooie verfilming, verhaal wel erg veranderd.
* De tweeling - Briljant gefilmd
* Silence of The Lambs - Film beter dan boek
* Hannibal - Boek beter dan film
* De kleine blonde dood - goed boek, film niet gezien.
* De aanslag - mooi boek, mooie film
* Turks fruit - Goed boek, film iets minder
De beste verfilmingen uit dit lijstje zijn wat mij betreft The Silence of the Lambs en De Tweeling.
Er zullen er vast nog wel meer zijn, maar daar kom ik zo even niet op 
spuit11
-
- 247 messages
- 365 votes
Ik heb de boeken van de meeste films die ik gezien heb ook niet gelezen, maar House of sand and fog mag er dan ook wel bij gezet worden.
Mystic River en Minority report waren ook prima verfilmingen
DaveV
-
- 327 messages
- 5179 votes
Veel boeken van Stephen King zijn aardig verfilmd. Met The Shawshank Redemption, Misery, Stand by me, The Green Mile, Dolores Claiborne, The Shining, The Dead Zone, It, Carrie, Christine enThe Stand heb je toch een mooi rijtje. Toch vijf top 250 noteringen.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
De boeken van John Grisham hebben ook steeds succes. The Firm kreeg 2 Oscarnominaties en The Client won er zelfs een. Verder heeft hij nog toppers geleverd zoals Time to kill, Rainmaker, Runaway Jury en The Pelican Brief.
Wolkenmeter
-
- 640 messages
- 1448 votes
Het is best moeilijk om te bepalen wanneer een verfilming geslaagd is. Soms zijn zowel het boek als de film uitstekend, maar wordt er in de film zoveel van de originele verhaallijn afgeweken dat het moeilijk wordt om ze te vergelijken. Minority Report vind ik zo'n voorbeeld: geweldige film, maar eigenlijk wordt alleen de opzet van het boek overgehouden (lid van pre-crime unit ziet zijn eigen naam verschijnen als dader van een toekomstige moord).
Hetzelfde met The Bourne Identity (2002): daar is ook alleen de premisse overgehouden. The Bourne Supremacy heeft behalve de personages zelfs geen enkel raakpunt met het gelijknamige boek.
Ik heb bijgevolg een lijstje proberen te maken van de films die voor mij het best de sfeer van het boek weten te benaderen. Het zijn dus ook alleen maar de verfilmingen waar ik het boek ook van gelezen heb.
1. All the President's Men
2. High Fidelity
3. Manhunter
4. Wonder Boys
5. Oliver Twist (1948)
6. Stand By Me
7. Being There
8. Misery
9. The Fellowship of the Ring
10. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
Ik vond the van en the commitments erg geslaagd als boekverfilmingen.
Lord of the rings ook (voor zover mogelijk)
High fidelity vond ik wel aardig (boek veeeeel beter). Terwijl about a boy erg goed verfilmd is.
Verder zijn Hamlet (brannagh) Romeo + Juliet en Titus erg goed verfilmd (zijn dat boeken
)
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Terwijl about a boy erg goed verfilmd is.
Oh, daar ben ik dan toch wel benieuwd naar want ik heb het boek net uit. En die vond ik erg goed.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
De enige twee die bij mij opkomen zijn Das Boot en First Blood.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
1. All the President's Men
Inderdaad een goede boekverfilming 
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
About a boy is goed verfilmd behalve het einde. En dan bedoel ik met goed verfilmd trouw aan het boek .
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Okay, ik heb American Psycho, The Lord Of The Rings, Oeroeg en Twee Koffers Vol (Left Luggage) gelezen, in The Beach van Alex Garland ben ik bezig.
De eerste vier delen van Harry Potter heb ik ook gelezen, trouwens. En ik ga als ik The Beach uitheb weer verder in The Day Of The Triffids, maar daar heb ik de film nog niet van gezien.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Niet ijzersterk. De Engelse serie schijnt beter te zijn, maar niet op dvd.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Boeken die ik gelezen heb die verfilmd zijn:
* Lord of the Rings - Mooie verfilming, verhaal wel erg veranderd.
Noem mij een verfilming waarbij het boek minder veranderd is...
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Zoveel lees ik niet. Af en toe wel eens iets, en die boeken zijn niet eens verfilmd. Het boek van One Flew Over the Cuckoo's Nest zou ik nog wel willen lezen.
Films waarvan ik het boek heb gelezen:
Lord of the Rings-trilogie
Harry Potter-boeken
De Grot (slecht boek + nog slechtere film)
Kleine Blonde Dood
Opvallend is dat bijna alle films in mijn top 10 gebaseerd zijn op een boek of iets anders. Ga maar na:
1,2+3: Lord of the Rings: gebaseerd op de boeken van Tolkien.
4. Monty Python and the Holy Grail: héél licht gebaseerd op de legende, waarover talloze boeken zijn geschreven.
5. Shawshank Redemption: boek van Stephen King.
6. Adaptation: op de doos van de dvd staat dat het gebaseerd is op het boek Orchid Thief, maar iedereen die de film kent zal begrijpen dat ik niet weet of dat waar is.
7. Life of Brian: licht gebaseerd op de verhalen van Jezus, te lezen in de Bijbel.
8. Pulp Fiction: enige film die helemaal nergens op gebaseerd is, hoewel geïnspireerd door veel onbekende films.
9. One Flew over the Cuckoo's Nest: boekverfilming.
10. Dr Strangelove: het moest een verfilming van het boek Red Alert worden. Uiteindelijk is het heel erg verandert.
fabbyke
-
- 395 messages
- 1504 votes
kan iemand misschien hoe de boeken in het nederlands noemen want ik vind ze nergens of bestaan ze niet in het nederlands?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
kan iemand misschien hoe de boeken in het nederlands noemen want ik vind ze nergens of bestaan ze niet in het nederlands?
Dat hangt nogal van het boek af. Welke zoek je?
fabbyke
-
- 395 messages
- 1504 votes
1. Fight Club
2. L.A. Confidential
3. Leaving Las Vegas
4. About Schmidt
5. Une affaire de goût
6. Bitter Moon
7. One Flew Over the Cuckoo's Nest
8. Karakter
9. The Graduate
10. Ordinary People
een van deze 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik weet er maar twee:
Karakter heet gewoon Karakter en is geschreven door Bordewijk, geloof ik.
One Flew Over the Cuckoo's Nest heet in het Nederlands En eentje zag ze vliegen. Schrijver is Ken Kesey.
its my life
-
- 200 messages
- 0 votes
Mij top zeven
1. star wars(denken jullie dat is geen boek wel het boek was er lang voor de film)
2. de tweeling(mooi goed en leerzaam)
3. One Flew Over the Cuckoo's Nest(klasieker in boek en filmvorm)
4. harry potter(die wegisweg)
5. (Stephen Kings)it(ik haat clowns
6. Pippi langkous(Mij jeugd
)
7. the green mile(wat minder als it in boek en film vorm)
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
U-96-cliché:
Das Boot | Lothar-Günther Buchheim (3)
First Blood | David Morrell (4)
The Langoliers | Stephen King (2)
Graag ga ik me ooit eens wagen aan IT. (Stephen King)
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Heb je IT al gelezen?