- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Felicitaties aan C'era una Volta il West (Film, 1968) en de fans. Toch leuk dat het beslist geen gelopen race is en elke editie weer de nodige verrassingen met zich meebrengt. Veel dank voor de organisatie Film Pegasus! Een dezer dagen ga ik de lijst nog eens helemaal doorpluizen voor nieuwe tips.
Theunissen
-
- 12267 messages
- 5513 votes
Ik denk wel dat ik flink heb bijgedragen aan het verstoten van "Mulholland Dr. (2001)" (stond bij mij niet in de lijst) van de 1e plaats
"C'era una Volta il West (1968)" is een mooie winnaar (stond bij mij op de 15e plaats) en heb ik recent in mei nog eens gezien op nota bene een Duitse zender.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
https://www.artmajeur.com/medias/hd/d/o/dolcreation/artwork/10919029_once-upon-a-time.jpg
Dat was hem dan weer, heb weer genoten.
@Film Pegasus, wederom bedankt dat je dit op je hebt willen nemen. Ik denk dat heel veel users er ontzettend veel plezier aan hebben gehad, waaronder ik. Ik zag van de top 500 4 titels niet, die staan als eerste op de agenda: The Lighthouse (#277), 2046 (#357), Izgnanie (#371) en Mysterious Skin (#374)
Gezien: 955/990
Verzilverde nominaties: 344 (zal moeten worden nageteld. Ik ben wel benieuwd of er een nieuwe 'nominatiekoning' is)
oup
-
- 586 messages
- 3179 votes
Mijn nummer 1 dus ook echt op nummer 1. Perfect! Meer heb ik niet te wensen! 
En dan zijn we al weer klaar. Vallen we toch een beetje in een zwart gat hier… Gelukkig is er nog genoeg te zien uit de lijst! Heel veel dank Film Pegasus voor het organiseren! Het was iedere dag weer geweldig om te volgen.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ik heb ook bijgedragen want in 2021 had ik niet op Once Upon a Time in The West gestemd. Deze keer wel in mijn lijst gezet, ik vind het een mooie winnaar maar moet het wel nog eens herkijken. Leuk dat we een nieuwe nummer 1 hebben gekregen. Dat draagt bij aan een levendige top 1000.
Dank Film Pegasus voor de organisatie. Ik heb ervan genoten. Ik ga straks even mijn top 250 even in een bestaande thread plaatsen ook.
535/1000 gezien. Hoogste ongeziene film is Once Upon a Time in America. Notorious (3.5*) gisteren nog gezien trouwens.
madmadder
-
- 371 messages
- 3054 votes
Uiteindelijk 675/1000 gezien, zo'n 40 meer dan na de bekendmaking van de 2021-lijst.
Nominaties: 259 (als ik goed heb geteld)
De lijst die ik instuurde is hier te vinden:
Top500 (2023 versie), a list of films by Madelon • Letterboxd
Gish
-
- 1445 messages
- 6902 votes
1000 films die je moet zien voordat je het eeuwige licht ziet.
Met dank aan de organisator Film Pegasus voor weer een prachtige lijst.
P.S. Volgende keer moet The Assassin van Hou Hsiao Hsien er wel in natuurlijk. 
Shaky
-
- 3734 messages
- 13043 votes
Geweldig gedaan Film Pegasus. Het was weer een mooie reis.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Bedankt Film Pegasus. Een mooie winnaar. Zal vandaag of morgen mijn eigen lijst hier nog wel even plaatsen.
Theunissen
-
- 12267 messages
- 5513 votes
Trouwens, Max Verstappen (poleposition tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië ) staat ook op de 1e plaats, tot groot ongenoegen van de Engelse fans 
oup
-
- 586 messages
- 3179 votes
Ook even de balans opmaken!
Totaal gezien: 689/1000
Nominaties: 302
73 titels uit mijn top 100 zijn in de lijst gekomen
Inderdaad nu het moment om ook mijn Top 500 op Letterboxd te delen. Op een later moment eens nakijken welke titels uit mijn lijst het niet gehaald hebben.
Zes films uit de top 200 heb ik nog niet gezien. Melancholia op 109 is de hoogstgenoteerde die ik nog niet zag. Gelukkig staat die al ff klaar op HBO Max. Heel gauw eens afvinken!
Brave-Neo
-
- 607 messages
- 1826 votes
Vertappen?
heb je dorst met dit warme weer?
Formule 1 is nu wel definitief minder spannend dan de MovieMeter Top 1000 
Verder heel blij met de winnaar; en deze hele editie lijkt een eerbetoon aan oudere films. Slechts 1 film uit de 21e eeuw in de top 10 ( ook al heb ik dit niet vergeleken met vorige edities )
Zelf moet ik The Godfather en The Godfather II echt eens herzien; 2 jaar de tijd voor!
Brave-Neo
-
- 607 messages
- 1826 votes
Dank aan Film Pegasus voor de organisatie dit jaar!
Perfect gedaan en ik kijk uit naar de komende lijstjes van sterkste dalers en stijgers en wat je nog meer verzint!
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Yes, We do like stats 
Maar geen haast.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Uiteindelijk 508 van de 1000 films gezien. Once Upon a Time in America, Dr. Strangelove en Double Indemnity uit de top 100 nog niet gezien, dus maar moet ik voor de volgende editie maar eens werk van gaan maken.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
De stats volgen later nog wel. Even een break na deze marathon. 
Dievegge
-
- 3166 messages
- 8191 votes
Pff... Wat een anticlimax met zo'n stompzinnige macaroniwestern op 1... Verstand op nul en revolvers leegschieten...
In de breedte is het wel een betere lijst dan twee jaar geleden. Oudere en recentere toppers hielden stand, en er zijn goede (her-)binnenkomers.
Gezien: 939/1000
Gestemd: 184/1000
Bedankt voor het titanenwerk, Film Pegasus!
Theunissen
-
- 12267 messages
- 5513 votes
Vertappen?
heb je dorst met dit warme weer?
Formule 1 is nu wel definitief minder spannend dan de MovieMeter Top 1000
Ik heb beiden tegelijk gevolgd en het was beiden heel leuk om te volgen.
cinemanukerke
-
- 1818 messages
- 1036 votes
Once upon a time op nr 1 !
Vermits ik het deze morgen al had voorspeld, heb ik gelijk een klein dankwoord (het zijn maar 5 velletjes, hoor) geschreven.
Beste users,
het is me een waar genoegen om die trofee te kunnen overhandigen aan OUAITW en ik wil vooral mijn familie bedanken, en ook volgende mensen die mijn inspiratie waren nl Mulholland drive, Seven, 2001 ...Plots roept mijn vrouw uit de keuken ; schat, stop nu met zeveren en laat eens die brave mensen met rust. Je moet NU de bbq aansteken want straks komen de gasten !
Sorry , moet er van door. Jammer van de speech, was best wel goed maar de Plicht roept (luid en duidelijk) !
Brave-Neo
-
- 607 messages
- 1826 votes
Dit seizoen is vooral dat er soms veel gebeurd maar Max is nog steeds nummer 1!!
Wel leuk inderdaad met de steeds betere trackomstandigheden vandaag!
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3122 votes
Voor de laatste keer de lijst bijgewerkt.
Een mooie ontknoping met een mooie nummer 1.
717/1000 gezien.
Dank voor de organisatie Film Pegasus. Het was weer een fantastische prestatie. Ik heb genoten.
Sanderkeuh
-
- 582 messages
- 2953 votes
De top 20 is grondig door elkaar geschud, geen enkele film in de top 20 heeft dezelfde positie als in de vorige editie.
De daling van 2001 in de loop der jaren verrast me wat, maar blijft toch mooi in de top 10 staan.
En dat het spannend was! De nummer een van vorige editie had vorig jaar 515,35 punten meer dan de tweede plaats en 1.133,44 punten meer dan de derde plaats.
Dit jaar heeft de nummer een maar 199,12 punten meer dan de wteede plaats en 417,10 punten meer dan de eerste plaats. Zoals cinemanukerke al eerder aangaf: élk lijstje en élke rangschikking maakt zelfs in de top 3 een verschil.
Blij dat ik dit jaar elke film uit de top 10 gezien heb, dat was vorig jaar nog niet het geval. Alle 10 haalden ze ook mijn lijst, Apocalypse Now als hoogste op plaats 10 en Mulholland Drive als laagste op plaats 319.
Ik eindig dit jaar op 447/1000 geziene films (ongeveer), afgelopen twee jaar een aantal hoog gewaardeerde films gezien waarvan sommigen ook mijn lijst haalden. 276 nominaties haalden de top 1000, vorige editie zat ik op 268 nominaties.
Was weer fijn om de top 1000 met de zorgvuldig geselecteerde stills en de berichten in het forum te volgen, met als hoogtepunt die van cinemanukerke. Het is al gezegd en het mag nog veel gezegd worden: bedankt Film Pegasus voor de organisatie!
Ook bedankt aan John Milton en DVD-T voor het bijhouden in icheckmovies & letterboxd, en ook aan alle deelnemers uiteraard.
Jammer van de deelnemers van vorige editie die dit jaar niet meededen, maar het hielp ook wel om met een vernieuwde top 1000 te komen.
Ook benieuwd naar de statistieken & hoeveel nieuwkomers er juist waren, en naar de individuele lijstjes, maar nu nog even de top 1000 herbestuderen en mijn watchlist aanvullen met meer moois. De volgende editie moet immers ook verschuivingen hebben... 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Uiteindelijk 508 van de 1000 films gezien. Once Upon a Time in America, Dr. Strangelove en Double Indemnity uit de top 100 nog niet gezien, dus maar moet ik voor de volgende editie maar eens werk van gaan maken.
Double Indemnity heeft een goed plot, en hou ook rekening met de zwart-wit cinematografie. Bij veel film noirs ligt de sterkte daarin. Vooral bij bijvoorbeeld The Third Man is dat het geval (wat eigenlijk ook een soort van Europese film is). Double Indemnity is een goede instapfilm noir, ook omdat hij nog vrij vroeg uitkwam in het film noir tijdperk.
Bij Dr. Strangelove die ik zelf ook eens moet herzien ga ik de tip geven om geen nederlandstalige subs te gebruiken. Ik denk dat je veel van de humor dan zal missen ("lost in translation"), wat bijvoorbeeld al te merken is in bepaalde quotes. Al liggen parodiefilms me vaak ook niet en dateren ze sneller dan andere films. Best (als je engels goed genoeg is) is zonder subs kijken, en als het niet kan dan met engelse subs.
Once Upon a Time in America moet ik zelf ook nog zien. Is ook een vrij lange zit.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Once Upon a Time in America moet ik zelf ook nog zien. Is ook een vrij lange zit.
Ik denk dat je daar wel wat mee kan hoor.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Hij komt zeker wel eens aan de beurt. Ik zal het proberen te doen tegen de volgende editie (als er één komt). Er staan heel wat films op mijn watchlist. Maar die wil ik zeker graag ooit eens zien, alleen dan wel op het juiste moment. Onlangs bijvoorbeeld voor het eerst Seven Samurai en Lawrence of Arabia gezien dus mettertijd komen die lange films wel aan de beurt.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Ik kom als ik goed heb geteld aan 333 nominaties en op 852 geziene films.
Als ik het goed heb zijn er ook 86 nieuwkomers? Dat komt over alle edities heen op 1702 unieke films waarbij ik kom aan 1204 geziene films.
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Was mijn gevoel over de western uiteindelijk toch goed.
Hermes
-
- 216 messages
- 1346 votes
Dank Film Pegasus, mooi gedaan!
Helaas is het volgen van de uitslag nu over, daar was toch dagelijks de focus op met af en toe verrassende noteringen (positief en negatief) en tal van films die op de watchlist komen. Verrassend vind ik o.a. het grote aantal Aziatische films in de lijst maar ook het gemis van sommige films bij de 1000 noteringen ... komt er ook ooit nog een "Bubbling Under" overzicht?
RimbaudArthur
-
- 23 messages
- 899 votes
Bedankt Film Pegasus, was een feest om te volgen iedere dag!
Ben over het algemeen niet zo'n fan van westerns, maar Once Upon A Time In The West is bij deze toch een heel aantal plaatsjes gestegen op mijn 'binnenkort eens te kijken-lijstje'. Zo'n beetje de enige van de top 10 die ik nog niet gezien heb 
Edit: oh juist, Eyes Wide Shut zien is er ook nog niet van gekomen. Wellicht tegen volgende editie