• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.978 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2021

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Misschien om 23:59 de nummer 10 erin zetten als teaser.

In ieder geval één wijziging bij de beste tien.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

IH88 wrote:

Nee, morgen Pegasus.

Wow, The Shining lijstjes!

En se7en met veel minder lijstjes zo hoog.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik heb ook liever de top 10 morgen.

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Film Pegasus wrote:

Voor de top 10 zal iedereen wel door hebben welke films het gehaald hebben.

Transformers. Het is Transformers. Hij ontkent het niet.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Morgen dan. Ik stel voor tegen 10 uur met een film om het kwartier. Veel mensen hebben misschien 's middags nog andere plannen.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Pieter Montana wrote:

(quote)

Transformers. Het is Transformers. Hij ontkent het niet.

Lol.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Ik krijg om 12.45 mijn 1e vaccinatie, precies na de nummer 1 bekendmaking als ik dat zo uitreken, met 10 uur starten

"Meneer Milton, bent u zover?"

-Nee, nee wacht!!! We zijn net bij de nummer 1!"

• 31144 messages
  • 5447 votes

John Milton wrote:

Ik krijg om 12.45 mijn 1e vaccinatie, precies na de nummer 1 bekendmaking als ik dat zo uitreken, met 10 uur starten

Nummer 1 zal sneller volgen na de nummer 2. Want dan weet toch iedereen wie er bovenaan staat.

Zeker op tijd voor je vaccinatie!

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Film Pegasus wrote:

Morgen dan. Ik stel voor tegen 10 uur met een film om het kwartier. Veel mensen hebben misschien 's middags nog andere plannen.

Vaderdag. BBQ na 16:00

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Letterboxd bijgewerkt.

666/990.

Top 10 is al bekend natuurlijk. Maar ben nog wel benieuwd naar de volgorde. Veel titels hebben al grote tot kleine verschuivingen laten zien.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

ICM ook bijgewerkt

875/990, nu al meer dan de 866 die ik momenteel op de 2019 editie scoor, en dan moeten de laatste 10 er nog bijkomen. Dat had ik echter anders ingeschat van tevoren.

nathaniel177

• 574 messages
  • 2725 votes

575/990 gezien, dat wordt dus hoogst waarschijnlijk 585/1000 zometeen.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

De laatste 10 morgen

Momenteel 482/990 (48%) en vandaag 22 nominaties (183 nominaties in totaal)

Mijn eindresultaat zal dus 491 zijn (want Mulholland Dr. heb ik nog steeds niet bekeken). Dus net geen 500 gehaald.

T.o.v. 2019 is dat wel een sprong vooruit (toen 309/1000). De eerstvolgende waar ik eens werk van moet maken om ze te zien, zijn Eyes wide shut, Idi i smotri, Enter the Void, Dogville en Lost Highway.

En dan neem ik nu eventjes de tijd om Film Pegasus te feliciteren met de organisatie van deze Top-1000. Sublieme foto's trouwens, die meermaals de aandacht trokken.

Ludo92

• 81 messages
  • 29 votes

Nu duidelijk is wat de laatste films zijn die nog komen, en voor de onthulling van Film Pegasus begint, kwak ik hier even wat definitieve observaties neer.

Films gezien: 714/1000 - Films in lijst: 103/250.

Allereerst blij met het stijgen van o.a. Heat / Before Sunrise / Raise the Red Lantern / Synecdoche New York/ Demanty Noci / Il Sorpasso. Al deze films hebben de hoogste positie gehaald van de 5 edities. Tevens blij met de terugkeer van The Conversation en na langere afwezigheid De Noorderlingen en Rumble Fish (2013!). Verrast ben ik door het debuut van Lovers on the Bridge en Forbidden Planet, en tevreden met de stabiliteit van o.a. Killing of a Chinese Bookie en Amerikanische Freund.

Minder vrolijk word ik van het dalen van o.a. Banshun / Naked / Oslo 31 August / Wild at Heart. Ook dalingen van meerdere films van Kitano, Herzog en Tsai stemmen mij treurig. En ook Stalker / The Cook, the Thief.. / Beau Travail / Blow Out dalen, maar dat is helaas ook mijn schuld. Vaste klanten die helemaal zijn verdwenen zijn o.a Welt am Draht (tranen!) / Husbands (ook tranen) / Pat Garrett & Billy the Kid en Petra von Kant (bittere tranen). Het allerergste echter is het ontbreken van mijn nummer 1 Stroszek! Hartverscheurend.

https://musicart.xboxlive.com/6/cfba6300-0000-0000-0000-000000000009/504/image.jpg?w=1920&h=1080

Verder vind ik het opvallend dat enkele films compleet ontbreken in alle edities, terwijl er in mijn beleving veel liefde voor is. Dit zijn o.a. Two-Lane Blacktop / Thief (!) / Sorcerer / The Dead Zone / Safe en recentelijk Anomalisa . Met een bril die nog iets meer gekleurd is voeg ik daar Sexy Beast / They Live by Night / Cure en The Last Detail aan toe. En wellicht wat niche, maar films van Elaine May en Éric Rohmer en Wim Wenders vind ik toch zwaar ondervertegenwoordigd. Ook mijn Top-10 notering Varjoja Paratiisissa of uberhaupt iets van Aki Kaurismäki is pijnlijk afwezig. Tot zover mijn geklaag, hopelijk tot over 2 jaar, en allen een fijne zomer gewenst in goede gezondheid!

En tenslotte wil deze man een hartig woordje met jullie spreken.

https://www.iffmh.de/e4017/e4019/e5876/e5972/slg_gauhe_nikl_d35_005.jpg

cinemanukerke

• 1820 messages
  • 1036 votes

starbright boy wrote:

Vind het wel mooi dat Eyes Wide Shut zo hoog staat. Ik ben oud genoeg om te herinneren dat de ontvangst van critici in 1999 nogal wisselend was. Ik zag de film een paar jaar later en was meteen ondersteboven. Zoals bij wel meer films van Kubrick (zeker ook Barry Lyndon en The Shining) kwam dealgemenere waardering pas jaren later, maar zo hoog als hier zie je toch zelden. Ik vind het na 2001 zijn beste film.

Ben blijkbaar nog iets ouder want ik zat in de zaal in de eerste week bij de release van Eyes wide Shut.

In afwachting van de top 10 wil ik de tijd doden met een beetje filmgeschiedenis.

September 1999. Een vroege herfstdag. Er werd volop naar de release van EWS uitgekeken. Er was namelijk al een buzz gecreëerd in de paar voorafgaande weken want 1) een nieuwe Kubrick sinds 1987 (FMJ) en 2) met het toenmalig glamour Hollywood koppel Cruise/Kidman. Zoals al aangegeven door andere users was de ontvangst van EWS bij de release zeer kritisch. Voornaamste kritiek : Kubrick heeft geen voeling met de jaren '90. Het boek/novelle van Schnitzler (waarop de film was gebaseerd) speelde zich af in de 19 de eeuw en Kubrick had dit naar de huidige tijd getransformeerd maar kon eerst op weinig waardering rekenen. Maar inderdaad : een paar weken verder kwam er een vloedgolf aan verdedigende commentaren waarin het droom/fantasie element verder werd toegelicht (wat in het begin over het hoofd werd gezien). Toch bleef de verdeeldheid heersen. Ook bij mij. Ik heb niet op die film gestemd omdat ik een viertal films van Kubrick hoger inschat. Ik heb EWS altijd als een 'net niet geniale Kubrick' gezien maar misschien ben ik fout. Toentertijd, die herfstdag in 1999 vond ik dit geen 2001, geen Shining, geen Dr Stranglelove, geen The killing. Mijn toenmalig verdict : het voelde als een standaard werk van een bibliotheek professor die hip wou zijn. Tja, in 1999 was ik nog impulsief en eigenwijs maar vooral ontgoocheld. Jaren later en EWS zit nog steeds in mijn achterhoofd. Was ik niet te overhaast met mijn mening ? Het is echter een film die moet groeien en ik heb de film sinds de bioscoop slechts eenmaal teruggezien. Dus is een herziening aan de orde om te oordelen of de film in mijn lijst kan komen. Vervolg in editie 2023 !

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Stroszek is een van de films die al heel lang op mijn watchlist prijkt, ik moet echt wat meer werk maken van Herzog want ondanks dat ik best fan ben van hem blijft de teller al jaren op 14 geziene films steken.

Ervan uitgaande dat een enorme verrassing in het laatste stukje ons bespaard wordt is dit wel een mooi moment om de balans op te maken.

De Top 1000 zit er alweer bijna op, een mooie lijst vol afwisseling, al wordt hij hoe hoger je komt natuurlijk wat voorspelbaarder. Ik hoop niet dat Pulp Fiction of Fight Club de nieuwe nummer 1 wordt, met de rest kan ik vrede hebben. Een terugkeer van 2001 zou ik toejuichen. Blij met de sterke positie van Antonioni en Bergman, Tarr blijft het ook goed doen. En ook fijn dat naast de vele usual suspects er nog steeds ruimte is voor wat minder bekende titels als Western, Monos en Nocturama in de lijst.

Wat verder in het oog springt:

Renoir, Rossellini, Naruse en Buñuel ontbreken in de lijst. Blijkbaar was het een grote illusie te denken dat die in de Top 1000 zouden komen, is Buñuel gewoonweg vergeten, of is de charme van zijn films al te discreet? Er zijn veel meer opvallende ommissies, uit mijn eigen lijst noem ik Bad Lieutenant, Un Prophète, Il Posto, The Road die ik wel had verwacht.

Verder natuurlijk veel te weinig oudjes in de lijst, met hetzelfde rijtje zwijgende films die in elke lijst staan. Maar misschien moet ik al blij zijn dat die er uberhaupt in staan? Maar ik wil toch nog even een lans breken voor von Sternberg, Wellman, Vidor, Pabst en Duvivier. En de Nibelungen-films van Lang. Ook weinig India, alleen Pather Panchali voor zover ik kan zien. Dat is mager voor zo'n groot filmland. Het vrijwel ontbreken van documentaires is al eerder aangehaald maar blijft opvallend.

Ten slotte 246/500 nominaties hebben de lijst gehaald, ofwel bijna 50 %. Weet niet of dat veel of weinig is maar de statistieken die ongetwijfeld nog zullen volgen zullen dat wel nader duiden.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Bij The Shining is iets mis gegaan met de positie in voorgaande lijsten Film Pegasus.

De nr. 12 en 11 uit de lijst staan bij niemand op nr. 1, ook opvallend.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ludo92 wrote:

of uberhaupt iets van Aki Kaurismäki is pijnlijk afwezig.

Oei. Volgende keer spreken we af één van zijn films te kiezen om in onze lijsten op te nemen, akkoord? Stuur me een PM tegen die tijd. (Ik had er nu nochtans 3 in staan. En Stroszek had ik ook.)

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Het ontbreken van Michael Bay in de lijst is natuurlijk ook iets om bij stil te staan.

Maar afstand de beste epische over-the-top actie scenes regisseur van Hollywood had minimaal één plekje in de top 1000 verdiend.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Wil alvast zeggen dat ik het nog nooit zo intensief gevolgd heb en vond het echt top! Dank Film Pegasus. Ook zeer inspirerend om films te zien of te herzien (voor mijn gevoel moet ik zowat alle films herzien).

• 31144 messages
  • 5447 votes

In aanloop van de top 10 binnen een 10-tal minuutjes, ook jullie bedanken voor alle lijstjes. En dit topic bewijst dat er toch nog wat leven in het forum zit. Het is wel wat minder dan vroeger, maar anderzijds waren er in 2013 een heel pak minder deelnemers aan deze top 1.000.

De eindlijst is opnieuw gevarieerd. Dat het ene genre het beter doet, heb je elke editie wel. En sowieso in elke filmlijst die je zal opzoeken. De minder bekende titels kom je ook niet tegen in de top 250. Ik hoop dat je er tips uit kan halen of films een keer herzien. De top 1.000 is ook het ideale medicijn tegen een filmdip.

We zien wel wat er komt binnen 2 jaar. Dat hangt van de animo af op de site tegen dan. En de vraag of ik er zelf terug tijd en zin in heb. We hebben nu toch al 5 mooi edities achter de rug. Wie weet komt er nog een sequel in deze franchise.

Tot zo dadelijk met de aftrap van de top 10!

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

John Milton wrote:

Nou ja, je moet na vaccinatie natuurlijk een kwartier wachten. Kan je gelijk de lijst doornemen

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

horizons wrote:

Het ontbreken van Michael Bay in de lijst is natuurlijk ook iets om bij stil te staan.

Maar afstand de beste epische over-the-top actie scenes regisseur van Hollywood had minimaal één plekje in de top 1000 verdiend.

So many masterpieces, it’s hard to choose only one . Michael Bay heeft gewoon te veel meesterwerken gemaakt. Iedereen heeft wel zijn eigen favoriet.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Heheh.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Haha, geniaal!

• 31144 messages
  • 5447 votes

We zijn nu echt vertrokken.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

The Shining doet het overigens iedere editie beter. Over twee jaar top 10?

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

oh crap. Net gemist maar ik vermoed iets met nummer tien en transformers. Lol in dat geval

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

The Good, the Bad & The Ugly als hekkensluiter van de top 10, net als vorige editie.

Ik had hem zelf met #49 iets lager, maar het verschil tussen die berg 4,5* in mijn top 100 is miniem. Luister Ennio’s The Ecstacy of Gold iedere maand nog wel een keer. Heerlijk.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.