- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Je ziet Kubrick overal stijgen. Maar je zag Leone tot nu toe ook stijgen, dus Once upon a time in the West als outsider? Mulholland Dr zal erom spannen. Want gezien de klassieke stijgers maakt the Godfather dus ook best een kans.
Pulp Fiction zal daar bovenin geslachtofferd worden en ik vrees Drive eveneens.
Blijft tot het einde interessant!
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Dacht ik toch even dat Shaving Ryan´s Privates de top 100 had gehaald........?
Blijkt het die slechte prequel te zijn!
Het oninteressante deel van de lijst komt er nu aan. Mijn top 3 zal daar toch zeker ook wel in staan.
696/920
Ferdydurke
-
- 1353 messages
- 854 votes
Ik heb hem 3/4 maanden geleden voor het eerst gezien, en ik kan mij er nu al niets meer van herinneren (een bepaalde scene met mooie Monica daargelaten). En toch gaf ik hem 4 sterren. Moeten we ons zorgen maken JM, of is de film gewoon zeer sfeervol maar niet erg memorabel
?
Gheheh. Jullie weten toch dat La Notte valt onder de categorie 'Gaat helemaal nergens over'?
'Maar weet wel dat dit hier de neerslag is van het leven'
Heere Heeresema
kaketoe
-
- 827 messages
- 1708 votes
Pulp Fiction zal daar bovenin geslachtofferd worden en ik vrees Drive eveneens.
Pulp Fiction maakte vorige editie een flinke sprong naar plek 2, blijft wel een outsider voor de titel. Voor Drive vrees ik met je mee.
La Notte was veruit de mooiste film die ik zag dankzij de vorige editie.
Flavio
-
- 4896 messages
- 5228 votes
Filmtips doe ik eigenlijk niet meer op de laatste dagen, maar het is wel leuk om te zien hoe stabiel sommige films zijn, ondanks een ander deelnemersveld. De orde in de chaos 
Flavio
-
- 4896 messages
- 5228 votes
Moeten we ons zorgen maken JM, of is de film gewoon zeer sfeervol maar niet erg memorabel
?
Jullie moeten je zorgen maken 
Antonioni's meest memorabele film
ArjanvDijk
-
- 28 messages
- 1472 votes
Kubrick doet het ook beter dan vorige keer, 2001 gewoon weer op 1?
Ik hoop het niet eigenlijk.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Met L'Avventura de enige twee van zijn films die ik 4* gaf, maar L'Avventura herinner ik me alsnog meer van.
Daarna werd het minder met 3,5* voor Il Deserto Rosso en zesjes voor Blowup en L'Eclisse. Waren niet echt mijn films, helaas.
Flavio
-
- 4896 messages
- 5228 votes
Snap ik, ik heb iets dergelijks met de films van Wim Wenders, niet aan mij besteed vooralsnog.
Edit- ik zie nu dat ik La Notte pas op plaats 200 had gezet, onder Zabriskie Point, l'Eclisse en l'Avventura.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
ICM bijgewerkt (814/930)
En daar is ons Parasietje, wat een prestatie zo hoog binnen te komen. Misschien wel iets te hoog? Ik had hem zelf op plek 384, maar als ik even vlug kijk hadden de meesten die hem nomineerden hem lager dan #78. Maar ja, zo gaat dat als maar genoeg mensen hem in hun lijst hebben 
There Will Be Blood stijgt wat mij betreft terecht weer iets, en helaas daalt het wonderschone In the Mood for Love 22 plaatsen, ruim buiten de top 50. Alleen mezzanine had hem hoger dan ik, zie ik. Wie hem nog niet zag, Kar-wai Wong film draaien momenteel weer in gerestaureerde versies!
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Birdman, ook zo'n film waarvan ik denk dat die goed 2 jaar terug uitkwam. Ook alweer 7 jaar oud. Terwijl ik bij het jaar oudere La Vie d'Adèle echt denk: ja, dat was vele jaren terug, een klassieker inmiddels. Gek.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Weten we nu de hoogste nieuwe binnenkomer? Of heb ik 1917 veel te hoog ingeschat en haalt hij niet eens de top 1000?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Misschien de top 50 in blokjes van 5 Pegasus?
Dat kan ik wel doen ja. Blijft de bedoeling om zondag zeker te landen, maar in kleine blokjes vanaf de top 50 blijft de spanning wat opgebouwd. 
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
En daar is ons Parasietje, wat een prestatie zo hoog binnen te komen. Misschien wel iets te hoog? Ik had hem zelf op plek 384, maar als ik even vlug kijk hadden de meesten die hem nomineerden hem lager dan #78. Maar ja, zo gaat dat als maar genoeg mensen hem in hun lijst hebben 
Parasite heb ik per abuis niet opgenomen in m’n lijst. Die had zo rond plek 120/500 gestaan. Dan was ‘ie dus nog wat hoger geëindigd. Zeer terechte notering in de top 1000 imo! 1917 dan dus de hoogste nieuwe binnenkomer. Ik had de stille hoop dat ‘Portrait’ met die eer ging strijken. 1917 zal een wat breder publiek aanspreken.
Ex Machina op 80. Wow! Briljante film idd.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Parasite los de top 100 binnen is toch wel een beetje ... njah.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2203 votes
Van alle mogelijke opties op hoogste binnenkomer is 1917 toch wel de minst slechte keuze m.i., al heeft deze film mijn top-250 ook niet gehaald.
Portrait, Parasite, Joker, Hollywood.. het is het gewoon allemaal (net) niet.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Van mijn Top-100 zijn er ondertussen al 51 voorbijgekomen.
Ik heb een sterk vermoeden dat de volgende uit mijn overblijvende Top-100 films nog gaan verschijnen :
The Shining
Taxt Driver
Interstellar
The Kid
Fight club
2001 A SO
The Dark Knight
Back to the future
The Empire Strikes back
Blade runner (1982)
Magnolia
Once upon a time in America
Apocalypse now
Pulp Fiction
The Godfather
Shawshank Redemption
LOTR Fellowship of the Ring
Se7en
Schindler's list
Aliens
En natuurlijk "1917" ook al stond deze helemaal achteraan in mijn lijst 
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Blade Runner 2049 maakt dan ook best een sprong de top 100 in deze editie. En dat zal dan ook wel tot gevolg hebben dat Blade Runner ook meer stemmen vergaard heeft ten opzichte van 2019.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Ik heb een sterk vermoeden dat de volgende uit mijn overblijvende Top-100 films nog gaan verschijnen :
The Kid
Dat denk ik niet. Sowieso al een minder 'populaire' Chaplin dan Modern Times, City Lights, Dictator en die kwamen reeds voorbij.
Casablanca weer de oudste film in de top 100 dus?
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Dat denk ik niet. Sowieso al een minder 'populaire' Chaplin dan Modern Times, City Lights, Dictator en die kwamen reeds voorbij.
Casablanca weer de oudste film in de top 100 dus?
Tja, "The Kid" was ook de enigste waar ik enigzins aan twijfelde 
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
Round up van nr 100 tem nr 70. Op 12 films heb ikzelf gestemd maar dankzij een klassieke opvoeding heb ik een hoge dosis vergevingsgezindheid gekweekt en kan ik met bijna alles instemmen. Met bijna alles, inderdaad. Want T2 ? Ik weet het niet. Bij de beste 100 ? Veel meer dan een actie film zie ik niet. Bij Die hard had je nog humor, bij Aliens het personage Ripley als drama element, bij Inception een filosofische onderlaag en bij zelfs bij The terminator had je een originele invalshoek van tijdsprongen. En ik ben echt breeddenkend want ik maak zelfs geen bezwaar tegen Saving Private Ryan. Maar T2 ? Zag ik daar geen bliksemschicht door het raam ?
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Ik ben een van die mensen die hem in zijn top 20 had, voor mij is T2 een sci-fi actieklassieker van enorme klasse, en eentje met hoge herkijkwaarde. Wat mij betreft staat hij daar volkomen gelegitimeerd 
of-topic: stiekem hoop ik dat American Honey nu The Neon Demon voorbij gaat (vorige editie resp. #57 en #50), maar ik denk niet dat hij dat redt.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Ik ben een van die mensen die hem in zijn top 20 had, voor mij is T2 een sci-fi actieklassieker van enorme klasse, en eentje met hoge herkijkwaarde. Wat mij betreft staat hij daar volkomen gelegitimeerd
Tja, qua intellectueel niveau en op artistiek vlak zal het wel niet aan de enkels geraken van art-house films, maar voor mij is T2 ook de ultieme SF uit de jaren 80-90 (in combinatie met Aliens). Ik weet zelfs niet hoeveel keren ik hem indertijd heb gekeken. Het zal zeker en vast tientallen keren zijn geweest 
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Grappig. Ik vind juist Alien en the Terminator beter dan de opvolgers.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
ik vind Alien ook (echt) beter dan Aliens, maar bij Terminator ga ik toch duidelijk voor de sequel 
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
De beleving speelt inderdaad altijd een grote rol. Nu we toch bezig zijn over sci fi actie klassiekers : dan streep ik The Matrix aan in dit rijtje. Gezien in een bijna lege zaal (het was in de namiddag ergens in de week). Voor mij is het ook inhoudelijker meer doordachter dan T2.
Sanderkeuh
-
- 582 messages
- 2953 votes
Bizar eigenlijk dat Dark City (1998) de top 1000 hier nog nooit gehaald heeft. Ik dacht dat deze zeer geliefd was onder sci-fi fans, en genrefilms zijn zeker wel aanwezig in de lijst.
Ben sowieso wel fan van Alex Proyas, The Crow (1994) en Knowing (2009) stonden ook hoog op mijn lijst, van The Crow verrast het me ook wel dat het nooit de top 1000 heeft gehaald.
Strange Days (1995) (mede geschreven door James Cameron & geregisseerd door Kathryn Bigelow) vind ik ook fantastisch, vreemd dat deze ondanks de grote namen die eraan mee werkten niet zo bekend lijkt te zijn.