- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top Horrorfilms
MovieMeter Top Horrorfilms
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
Sommige geplaatste lijsten vallen me een beetje tegen vanwege het ongelooflijk grote aantal recente horrorfilms dat erin staat. Zal wel met het aanbod hier in Nederland te maken hebben (Netflix en zo), maar toch mis ik klassieke inbreng/interesse in sommige lijsten.
Als iemand met voornamelijk films na 2000 in zijn lijst; hoezo valt je dat tegen?
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Tijd voor mijn lijstje.
Mijn Horror Top-50
La Nuit A Dévoré le Monde (2018)
Il Racconto dei Racconti - Tale of Tales (2015)
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
En hier is ook mijn lijst (op alfabetische volgorde). Erg lastig om het bij 50 te houden en dan ben ik (zo zie ik aan de lijstjes die hier voorbij komen) ook nog een aantal vergeten die er eigenlijk in hadden gemoeten.
4 Mosche di Velluto Grigio (1971)
6 Donne per l'Assassino (1964)
Henry: Portrait of a Serial Killer (1986)
I Tre Volti della Paura (1963)
La Corta Notte delle Bambole di Vetro (1971)
La Maschera del Demonio (1960)
L'Uccello dalle Piume di Cristallo (1970)
Night of the Living Dead (1968)
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)
Miss Z
-
- 7 messages
- 19 votes
Allemaal achter elkaar dan
mijn top 20:
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Als iemand met voornamelijk films na 2000 in zijn lijst; hoezo valt je dat tegen?
Euh Ramon moet zijn lijst pas zaterdag plaatsen of heeft hij die naar jou gestuurd?
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Euh Ramon moet zijn lijst pas zaterdag plaatsen of heeft hij die naar jou gestuurd?
Hij refereert aan zichzelf, waarom Ramon een recente lijst (als die van Remorz) tegen zou kunnen vallen 
Verder echt bijna niets van vóór 2000. Blijf altijd benieuwd naar het genre, maar over het algemeen scoort ouder minder hoog.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
ikkegoemikke: 4 overeenkomsten maar voor een horrorfanaat valt die lijst mij dik tegen met ongelooflijk veel recentere films. Het lijkt wel alsof je nog niet zo heel lang horror kijkt terwijl ik weet dat het niet het geval is. Vallen die oude films je dan zo tegen?
baspls: 10 overeenkomsten yeah that's my man
. Ik blijf het gek maar ook geweldig vinden dat hij als jongere het ouwe spul meer kan waarderen dan de meeste oude rotten.
Miss Z en ach laat ik maar John Milton ook maar taggen want hij zal wellicht gaan reageren: 3 overeenkomsten. Nou ik vond die lijst van je man helemaal zo slecht niet. Die van jou lijdt mij toch een beetje teveel aan dezelfde ziekte als ikkegoemikke. Maar liefst 13 films uit de jaren 2010. JM heeft ondanks de arthouse toch nog best een goeie smaak.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Omdat we uiteindelijk gezamenlijk een toplijst horror aan het samenstellen zijn. Dan lijkt een referentiekader met toch wel een beetje handig. Anders krijgen we dadelijk enkel een lijst 'top recente horror' die met een beetje pech ook nog gedeeltelijk bestaat uit de recente 3*tjes van mensen die eigenlijk niet eens tot een top 10/top 50 horror kunnen komen.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
ikkegoemikke: 4 overeenkomsten maar voor een horrorfanaat valt die lijst mij dik tegen met ongelooflijk veel recentere films. Het lijkt wel alsof je nog niet zo heel lang horror kijkt terwijl ik weet dat het niet het geval is. Vallen die oude films je dan zo tegen?
Nee hoor, oude films hebben hun charme. Ik denk zelfs dat je in elke film iets positiefs kan vinden. En ja, als ik meer tijd zou hebben, zou ik eindelijk eens Moviemeter en IMDb doorspitten om alle films die ik heb gezien een cijfer te geven. De lijst zou er dan ook wel héél anders uitzien. In mijn lijst ontbreken heel veel grote klassiekers zoals The Birds, Bride of Frankenstein (met Boris Karloff), Alien, Amytiville Horror, Texas Chainsaw Massacre, Poltergeist, The Omen, Rosemary's Baby, Scanners, Friday the 13th Saga, Halloween Saga, Hellraiser Saga, ....... enz. enz. enz. Ik heb bewust gekozen om me te beperken tot datgene dat ik in de laatste 5 jaar hier heb geregistreerd als zijnde gezien. Misschien ook dat het genre horror evolueert. Ik kan me best voorstellen dat men in de jaren 60 met afgrijzen en met de bibber op het lijf naar een kanarie zou kijken nadat men "The Birds" had gezien. Recent horrorwerk kiezen was dus een bewuste keuze 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Nee hoor, oude films hebben hun charme. Ik denk zelfs dat je in elke film iets positiefs kan vinden. En ja, als ik meer tijd zou hebben, zou ik eindelijk eens Moviemeter en IMDb doorspitten om alle films die ik heb gezien een cijfer te geven. De lijst zou er dan ook wel héél anders uitzien. In mijn lijst ontbreken heel veel grote klassiekers zoals The Birds, Bride of Frankenstein (met Boris Karloff), Alien, Amytiville Horror, Texas Chainsaw Massacre, Poltergeist, The Omen, Rosemary's Baby, Scanners, Friday the 13th Saga, Halloween Saga, Hellraiser Saga, ....... enz. enz. enz. Ik heb bewust gekozen om me te beperken tot datgene dat ik in de laatste 5 jaar hier heb geregistreerd als zijnde gezien. Misschien ook dat het genre horror evolueert. Ik kan me best voorstellen dat men in de jaren 60 met afgrijzen en met de bibber op het lijf naar een kanarie zou kijken nadat men "The Birds" had gezien. Recent horrorwerk kiezen was dus een bewuste keuze
Ok maar het reflecteert uiteindelijk vooral wat je 'recentelijk' hebt gezien zodanig dat het resultaat bij jou dan niet helemaal is wat we eigenlijk bij deze lijst beoogden. Zoals je zelf aangeeft hadden er dan veel meer klassiekers in je lijst gezeten als je het ruimer had gezien. En veel moderne horror is ook vrij tam zeker als je gaat vergelijken met een HG Lewis of Fulci.
Het geeft een wat vertekend beeld naar mijn mening alsof je vooral de recentere wil promoten, maar die kennen de meeste hier al.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
En veel moderne horror is ook vrij tam zeker als je gaat vergelijken met een HG Lewis of Fulci.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik zei veel niet alles 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Ok maar het reflecteert uiteindelijk vooral wat je 'recentelijk' hebt gezien zodanig dat het resultaat bij jou dan niet helemaal is wat we eigenlijk bij deze lijst beoogden. Zoals je zelf aangeeft hadden er dan veel meer klassiekers in je lijst gezeten als je het ruimer had gezien. En veel moderne horror is ook vrij tam zeker als je gaat vergelijken met een HG Lewis of Fulci.
Het geeft een wat vertekend beeld naar mijn mening alsof je vooral de recentere wil promoten, maar die kennen de meeste hier al.
Tja, dan had ik het concept misbegrepen. Er staat ook nergens expliciet vermeld dat het een top-50-klassiekers moest zijn. En een top-xx is ook iets relatiefs. Wat als je percentage van jonge deelnemers enorm hoog is? Dan zal je aandeel van ouder werk sowieso slinken en ziet je top-xx er ook heel anders uit
Ach, 'k ben altijd een dwarse geweest 
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Misschien moeten we gewoon een klassiekerquotum in gaan voeren. Iedereen een verplicht aantal op te nemen klassiekers om zo de filmpuristen wat tegemoet te komen. 
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Niks geen klassiekerquotum. Ik heb de voor mij ongeveer beste 50 horrorfilms geplaatst met als oudste film "Faust: Eine Deutsche Volkssage" uit 1926 en als nieuwste "Climax" uit 2018. Ik heb daarbij gekeken naar mijn waarderingen voor die films. Alle films geplaatst met een waardering 5,0* en 4,5* en ik denk de helft met een waardering van 4,0*. Enkele topfilms trouwens vergeten te benoemen. Maar ja, daar kom je pas achter als je alle horrorlijstjes hebt doorgenomen in dit topic.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Mensen, Ik heb nergens beweerd dat er klassiekers in moeten staan, ga het dus niet aub op die manier gaan interpreteren. Ik stelde enkel vast dat ikkegoemikke zo een hoog percentage van recente films had hetgeen ik nogal raar vond als eentje van de oudere generatie. En dan zegt hij dat hij een lijst had gemaakt van zijn favorieten maar enkel van de laatste 5 jaar die hij heeft gezien. Wat ik beoogde was een lijst van favoriete horrorfilms van de hele periode dat je al horror kijkt. Kijk maar naar deze regel:
Dus leatherhead niks klassiekerstatus quota of van die veronderstellingen. Ik heb zelf ook maar een handvol klassiekers en ik geloof een stuk of 15 films die enkel ik heb genomineerd. Ik ben zeker geen purist, ik heb zelf al vaker op mijn kop gekregen omdat ik durfde een klassieker niet goed te vinden of te zeggen dat Carpenter me niet ligt, waardoor ik de opmerking kreeg dat ik zijn films niet vanuit het juiste opzicht bekeek. Ok als ik cursus moet gaan volgen om een film te gaan kijken volgens genre of regisseur, laat dan maar hoor 
Alexander1900 ik hoop dat die opmerking als een grapje is bedoeld. Jij was trouwens voorstander van meteen de enkelvoudige en 2-voudige nominaties meteen over te slaan. Ik ben een van die wat juist geïnteresseerd is in die minder bekende zolang ze maar in het opzicht zijn genomineerd van favoriete films.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Heb mij voor de lijst strikt aan de genre-aanduiding op Moviemeter gehouden (ivm weinig tijd). Missen dus wel wat titels, vooral moderne, omdat degene met hoge scores vaak een beetje tussen genres zweven (belangrijkste zijn Der Nachtmahr, Amer en Strange Colours...). Bovendien 75x een 4.5* film buiten de lijst moeten laten. Doet een beetje pijn.... Een top 250 volgt nog.
Jaren 10: 6x
Jaren 00: 5x
Jaren 90: 5x
Jaren 80: 25x
Jaren 70: 9x
Tonypulp's Moviemeter Top 50 - Horror • Letterboxd
Beyond the Black Rainbow (2010)
Premutos - Der Gefallene Engel (1997)
Chushingura Gaiden Yotsuya Kaidan (1994)
Killer Klowns from Outer Space (1988)
Lo Squartatore di New York (1982)
Mil Gritos Tiene la Noche (1982)
...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà (1981)
Paura nella Città dei Morti Viventi (1980)
La Casa Sperduta nel Parco (1980)
L'Ultimo Treno della Notte (1975)
Non Si Deve Profanare il Sonno dei Morti (1974)
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Overeenkomsten...
ikkegoemikke: 7
baspls: 11
Miss Z: 6
Metalfist: 3
jeroentjuhhhhh: 2
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Slechts 2 overeenkomsten met jeroentjuh maar wel 2 heel goeie dan en nog wel een dozijn die ik goed kan waarderen.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
MovieMind (25/50 gezien): 4 overeenkomsten
ikkegoemikke (23/50 gezien: 0 overeenkomsten
baspls (30/50 gezien): 7 overeenkomsten
Miss Z (20/20 gezien): 2 overeenkomsten
Metalfist (23/30 gezien): 1 overeenkomst
Jeroentjuhhhhh (22/50 gezien): 8 overeenkomsten
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
Omdat we uiteindelijk gezamenlijk een toplijst horror aan het samenstellen zijn. Dan lijkt een referentiekader met toch wel een beetje handig. Anders krijgen we dadelijk enkel een lijst 'top recente horror' die met een beetje pech ook nog gedeeltelijk bestaat uit de recente 3*tjes van mensen die eigenlijk niet eens tot een top 10/top 50 horror kunnen komen.
Ik snap nog steeds niet wat je aanstipt. Dat MM-publiek zich te weinig verdiept in oude horror? Dat ze oude horror minder waarderen dan recente? Dat de lijst straks niet de reikwijdte van het genre weergeeft? Of dat de top niet alle decennia vertegenwoordigd?
Mensen wordt gevraagd hun favoriete horrorfilms op een rijtje te zetten. Als het je dan “tegenvalt” dat ouder werk straks ondervertegenwoordigd is in de top 100, zegt dat meer iets over je verwachting en persoonlijke smaak.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik snap nog steeds niet wat je aanstipt. Dat MM-publiek zich te weinig verdiept in oude horror? Dat ze oude horror minder waarderen dan recente? Dat de lijst straks niet de reikwijdte van het genre weergeeft? Of dat de top niet alle decennia vertegenwoordigd?
Mensen wordt gevraagd hun favoriete horrorfilms op een rijtje te zetten. Als het je dan “tegenvalt” dat ouder werk straks ondervertegenwoordigd is in de top 100, zegt dat meer iets over je verwachting en persoonlijke smaak.
en ook Ramon K
Ik denk dat er zeker mensen zijn die eerder van oudere horror houden dan de meer recente. Ik ken er zelfs enkele die heuse fans zijn van bijvoorbeeld Hammer horror, maar ja als ze niet willen meedoen...
Maar als op het einde van de rit recentere horror hoger gaat scoren, het gaat om de favorieten van de deelnemers, dan is het zo. Ik denk dat we in geen geval moeten gaan pretenderen dat de einduitslag bepalend gaat zijn voor wat de gemiddelde horrorfan van MM goed vindt. Het is een indicatie van een select gezelschap en gewoon een leuke oefening om eens te doen.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Alles met horrorlabel wat bij mij 4* of hoger scoort (23 stuks, ca. 5% van alle horrors die ik heb gezien) heb ik zondermeer in de lijst opgenomen (zo glipte een film als Coherence erdoor wat eigenlijk geen horror is). Maar tussen de 3,5*-films (ca. 75) heb ik de bekende klassiekers weggelaten, juist omdat ze al zo overbekend zijn (Nosferatu, Faust, Dr. Caligari, Dracula, Frankenstein, maar ook recentere zoals Psycho, The Shining, Carrie...), alleen een bijzondere en minder bekende zoals Freaks (1932) heb ik wel meegenomen. Ook vervolgfilms en remakes heb ik uitgesloten, indien het origineel mijn lijstje al had gehaald. Zo krijg je een beetje een gevarieerde lijst zonder teveel van de usual suspects
.
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
Jeroentjuhhhhh 27/50 3 overeenkomsten.
Metalfist 25/30 6 overeenkomsten
Miss Z 20/20 6 overeenkomsten
Baspls 42/50 10 overeenkomsten
Ikkegoemikke 44/50 5 overeenkomsten
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Overeenkomsten 5:
MovieMind: 9
ikkegoesmikke: 9
baspls: 5
Miss Z: 10
Metalfist: 4
Jeroentjuhhhhh: 0
madmadder
-
- 371 messages
- 3057 votes
MovieMind: 26 (7)
ikkegoemikke: 13 (4)
baspls: 26 (12)
Miss Z: 18/20 (5)
Metalfist: 18/30 (8)
jeroentjuhhhhhh: 14 (9)
Shinobi
-
- 4305 messages
- 2550 votes
Mijn overeenkomsten:
ikkegoemikke: 9
baspls: 2
Miss Z: 7
Metalfist: 4
jeroentjuhhhhh: 2
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Overeenkomsten
baspls: 11
Metalfist: 12
Miss Z: 16
jeroentjuhhhh: 2
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Nee. Dat is niet wat ik bedoel. Maar laten we eerst de gezamenlijke toplijst even afwachten; kunnen we er daarna eventueel over verder discussieren, okay?