• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.279 votes
Profile

MovieMeter Top 100 2016 (+ persoonlijke top 10 2016 en floplijst)

SimonSav

• 337 messages
  • 3414 votes

Ook even snel een halfjaars balansje opgemaakt. Van wat ik heb gezien so far vind ik het wel een redelijk filmjaar met voorlopig nog maar één echte topper en veel 'gewoon' goede films.

01. The Neon Demon (Refn, Fra)

02. La Tortue Rouge (Dudok de Wit, Fra)

03. Julieta (Almodovar, Spa)

04. Sangailes Vasara (Kavaïté, Lit)

05. Elle (Verhoeven, Fra)

06. La Memoria del Agua (Bize, Chi)

07. 10 Cloverfield Lane (Trachtenberg, VS)

08. Byuti Insaideu (Baek, ZK)

09. Las Elegidas (Pablos, Mex)

10. Jajda (Tsotsorkova, Bul)

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

1. Eye in the Sky - 4.5*

2. The Revenant - 4.5*

3. Demolition - 4.0*

4. The Hateful Eight - 3.5*

(Blue Mountain State - The Rise of Thadland was ook heerlijk maar geef serie-films geen stemmen meer hier.)

Belooft nog een mooi jaar te worden met The Neon Demon, Suicide Squad, Jason Bourne, The Nice Guys en zeker nog wat meer films die ik nog moet zien uit en in 2016.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Het eerste half jaar zit erop. Tijd voor de tussenstand dus, al blijft het moeilijk om films als Cemetery of Splendour en Demolition tegen elkaar af te wegen. Ik heb behoorlijk wat nieuwe films gezien voor mijn doen, namelijk 58 (vergeleken met 79 over heel 2015). Hieronder de beste 20:

http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/top%202016%20juli_zpsqiwo3uyd.jpg

01. 4,5* Heart of a Dog (2015)

02. 4,5* James White (2015)

03. 4,5* The Forbidden Room (2015)

04. 4,0* Zvizdan (2015)

05. 4,0* The Revenant (2015)

06. 4,0* Room (2015)

07. 4,0* The Hateful Eight (2015)

08. 4,0* Elle (2016)

09. 4,0* Anomalisa (2015)

10. 4,0* Green Room (2015)

11. 4,0* Les Innocentes (2016)

12. 4,0* Hail, Caesar! (2016)

13. 4,0* The VVitch: A New-England Folktale (2015)

14. 4,0* El Abrazo de la Serpiente (2015)

15. 4,0* Macbeth (2015)

16. 4,0* 10 Cloverfield Lane (2016)

17. 4,0* El Botón de Nácar (2015)

18. 4,0* Creed (2015)

19. 3,5* Demolition (2015)

20. 3,5* Rak Ti Khon Kaen (2015)

Voor de complete lijst, klik hier

Films die ik graag had mee willen pakken, maar wat nog niet is gelukt: La Tortue Rouge (2016), The Neon Demon (2016), Nie Yin Niang (2015), Louder Than Bombs (2015), Francofonia (2015), Krisha (2015), Born to be Blue (2015), Miles Ahead (2015).

Al met al een erg fijn filmjaar tot nu toe, met 3 negens en een lading achten. Ik ben benieuwd wat de tweede helft gaat brengen, aangezien er nog heel veel moois uit gaat komen!

Floplijst:

2,0* Black (2015)

2,0* Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)

2,5* The Big Short (2015)

2,5* Experimenter (2015)

2,5* Triple 9 (2016)

3,0* Mistress America (2015)

3,0* Hardcore Henry (2015)

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

Mooi weergegeven zeg! Leuke lijst ook. Ik kan al mijn 2016 films nog op 2 handen tellen.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Ik sluit me aan bij JM: erg mooi filmjaar en ook verrassend goede blockbusters.

Toplijst:

01. 4,5* The Revenant

02. 4,5* X-Men: Apocalypse

03. 4,5* Brooklyn

04. 4,5* Knock Knock

05. 4,0* The Conjuring 2

06. 4,0* Me And Earl And The Dying Girl

07. 4,0* Hush

08. 4,0* The Jungle Book

09. 4,0* Legend

10. 4,0* Captain America: Civil War

Floplijst:

01. 0,5* Independence Day: Resurgence

02. 0,5* Hot Bot

03. 0,5* Batman V Superman: Dawn Of Justice

04. 1,0* Term Life

05. 1,5* A Bigger Splash

06. 2,0* Tangerine

07. 2,0* Room

08. 2,5* Elle

09. 2,5* The Hateful Eight

10. 2,5* Fan Girl

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Wat moet ik eigenlijk doen met films zoals The Martian en The Good Dinosaur? Opnemen of niet?

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

TornadoEF5 wrote:

Wat moet ik eigenlijk doen met films zoals The Martian en The Good Dinosaur? Opnemen of niet?

Vanwege het jaartal bedoel je? Ik pak voor mezelf alleen films van 2015 mee die ik vorig jaar niet gemakkelijk kon zien. Dus wel 2015-indies die nu op Netflix verschijnen, geen grote biosreleases die vorig jaar draaiden.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Ja, vanwege het jaartal. Oké, dan ga ik dat ook doen. The Good Dinosaur zou verder toch maar grijze middenmoot zijn. Nog maar zeven films gezien, maar ik heb nu wel wat zin om films te kijken, dus daar komt wel verandering in. En van de zeven films hebben maar liefst drie films al een 9+ gekregen . Ik heb er wel vertrouwen in dat dit een goed filmjaar zal worden, maar dan moet ik het kanonnenwerk wel negeren.

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

Kanonnenwerk?

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

(verwijderd) wrote:

Kanonnenwerk?

de grote blockbusters die de hypetrein passeren om het gewone volk tevreden te stellen

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

TornadoEF5 wrote:

(quote)

de grote blockbusters die de hypetrein passeren om het gewone volk tevreden te stellen

Ik probeer mijn sluimerend snobisme altijd wat tactvoller te verwoorden. Leuk om te zien hoe jij het opschrijft. BAM!

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Fastfood om het gepeupel tevreden te houden, dat is het.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Eindelijk de zes films gehaald:

1. Room 9,0/10

2. Batman v Superman 7,6/10

3. 10 Cloverfield Lane 7,5/10

4. Zootopia 7/10

5. Curse of the Sleeping Beauty 6,7/10

6. The Hateful Eight: 5/10

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

TornadoEF5 wrote:

(quote)

Dus The Revenant, X-Men, Captain America, The Jungle Book, Deadpool, Zootopia, The Hateful Eight, Batman v. Superman, Star Trek, Star Wars etc. Moet je negeren omdat het kanonnenwerk is waar het "gewone" volk van kan genieten? Oké, op die manier zou ik wel een hele zure filmkijker worden maar ieder zijn ding.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

IH88 wrote:

(quote)

Dus The Revenant, X-Men, Captain America, The Jungle Book, Deadpool, Zootopia, The Hateful Eight, Batman v. Superman, Star Trek, Star Wars etc. Moet je negeren omdat het kanonnenwerk is waar het "gewone" volk van kan genieten? Oké, op die manier zou ik wel een hele zure filmkijker worden maar ieder zijn ding.

The Revenant past imo niet in dat rijtje vind ik. Verder geef ik niet aan dat ik ze enkel en alleen maar passeer omdat ze gewild zijn, maar eerder dat ik ze niet alleen maar ga kijken omdat iedereen ze kijkt, terwijl veel mensen dat juist wel doen. Het klopt verder dat de meeste films niet aan mij besteed zijn. De X-men franchise volg ik niet. Cap3 zal ik wellicht wel (eens) kijken, al is het maar omdat het eigenlijk een soort van Avengers 3 is. Zootopia en The Revenant heb ik al gezien. The Jungle Book zal ik wel zien. Deadpool, BvS, Star Wars en Star Trek zijn gewoonweg niet aan mij besteed. Misschien zal dat ooit veranderen, maar nu is dat niet het geval. Ik ben ook geen enorme liefhebber van Tarantinofilms, maar ik zal wellicht wel later dit jaar eens TH8 opleggen.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

TornadoEF5 wrote:

(quote)

maar eerder dat ik ze niet alleen maar ga kijken omdat iedereen ze kijkt, terwijl veel mensen dat juist wel doen.

Is dat zo? Lijkt me dat het eerder komt doordat ze een brede groep aanspreken en er flink wat marketing tegenaan gegooid wordt, om maar twee redenen te noemen. Ik ken niemand die naar films gaat omdat iedereen erheen gaat.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Zwolle84 wrote:

(quote)

Is dat zo? Lijkt me dat het eerder komt doordat ze een brede groep aanspreken en er flink wat marketing tegenaan gegooid wordt, om maar twee redenen te noemen. Ik ken niemand die naar films gaat omdat iedereen erheen gaat.

Nee maar vaak wel ongeïnformeerd en naïef. Bovendien onderschat je de groepsdruk in zo een situaties wel. Er zijn er velen die over een bepaalde film niet eens durven te zeggen dat hij slecht was of dat zo een film hen niet interesseert. Bijvoorbeeld ik vroeg aan een vriendin van me (ik testte haar een beetje) of ze Steven Spielberg kende, zij zegt van: "ja, ik ken hem. Ik vind dat een goede filmmmaker", en als ik dan vraag wat zijn favoriete film van haar was, bleef het lang stil... Dat is toch ontzettend vernederend? Of dat iemand plots naar Star Wars ging gaan kijken, zonder de voorgaande films gezien te hebben, gewoon puur omdat iedereen ernaar kijkt. En zo is dat niet alleen bij films, maar ook bijvoorbeeld bij de Rode Duivels of met K3. Ik vind het verschrikkelijk dat mensen die me vroeger verweten hebben naar die "onnozele sport" te kijken, plots zelf schijnen beter te weten hoe het spelletje werkt. ... Nu negeren is in dat geval de beste oplossing, wat ik ook gedaan heb omdat ik mijn tijd er niet wil insteken, maar gewoon om maar een voorbeeld te geven.

Ik vind het alleen jammer dat andere films op die manier steeds onder de radar blijven, doordat goedkope formules en een already-done-a-thousand-times het blijven halen van veel meer geliktere werken, en daardoor hebben mensen ook vaak het idee dat dat de standaardnorm was (waaronder ik inclusief jaren geleden). Het doet mij allemaal een beetje denken aan de Brexit. Ook daar had ik het idee dat mensen als kippen zonder kop stemden voor leave, omdat het woordje leave mooier en racistischer klinkt dan remain. Maar goed, ik ga niet zagen. Ik ga gewoon de films kijken die ik wil, en voor de rest maakt het me weinig uit. Wat een ander wel of niet ziet, moet hij/zij weten. Their loss, not mine.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

IH88 wrote:

De eerste X-Men was leuk, Zootopia vind ik niet in dat rijtje passen, een prima en originele film. Maar voor de rest snap ik wel wat Tornado bedoelt, al noem ik het zelf 'popcornvermaak', en uiteraard zijn er mensen die daarvan houden. De zoveelste vervolgfilm/remake van een uitgeknepen reeks daar hou ik niet van, en films met "vs." in de titel (Alien vs. Predator, Batman vs. Superman, e.d.) tonen met de titel alleen al een enorm gebrek aan originaliteit waardoor een tegenvaller vrijwel zeker gegarandeerd is.

Ik behoor tot de zeldzame filmliefhebbers die nog steeds naar de videotheek gaan, en ik vroeg de eigenaar waarom er weinig arthouse e.d. te vinden is, hij liet me weten dat de meeste klanten films willen waarbij ze niet na hoeven denken. Popcornvermaak dus.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Dat klopt natuurlijk wel, maar dan kijk ik met een schuin oog naar "films" als Renesse. Die superheldenfilms dagen de kijker juist erg uit als je er meer uit wilt halen dan good guy moet bad guy verslaan. Dat zijn doorgaans allerlei emotionele relaties die door elkaar lopen.

Persoonlijk stoor ik me er trouwens niet zo aan, dat is hun "probleem". Alleen tijdens de kerstvakanties is het vervelend, dan programmeert Pathé heel duidelijk voor de massa. Interessantere releases gaan daar ook wel omheen zitten qua datum, die weten dat ze dan geen kans maken.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Klopt, dat is ook de reden waarom we zo een films gaan blijven terugzien. De mensen zien het graag, en als er vraag is, zou het maar dom zijn om het aanbod daar niet aan te passen. Hoewel dat principe ook zijn gebreken heeft. Winstbejag is niet het enige wat je moet nastreven. Ik ben er zeker van dat er interessante filmprojecten zijn, die het daglicht nooit zullen zien omdat men voor een veilig project kiest dat zeker geld zal opbrengen. Ik persoonlijk vind winstbejag in een groter perspectief in zekere zin bedreigend voor ons bestaan en onze huidige wereld. Een mooi algemeen voorbeeld dat daar op inspeelt zijn onze huidige milieu-omstandigheden.

Ik vind het alleen soms zo een zonde dat zoveel goede films toch quasi onontdekt blijven. Zelfs een film zoals Room zal amper door 5/100ste van de bevolking gekend zijn, en nog minder in mijn leeftijdscategorie. Ik vind dat allesbehalve een saaie film. En je moet ook wel zeggen dat de cinéma toch al verzadigd is geraakt met popcornvermaak. De huidige superheldenrage is gewoon enorm overdreven vind ik.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Room vind ik dan net weer een voorbeeld van een oppervlakkige film die wel heel duidelijk de emotie door je strot duwt, je hoeft alleen maar te zitten en aan je cola te slurpen. Maar zo zie je maar hoe persoonlijk dit is en hoe onzinnig het eigenlijk is om te generaliseren.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Voor het een 'de merites van blockbusters'-topic wordt ( ), de tien hoogst gewaardeerde films door de users van Letterboxd dit jaar (tot nu toe):

http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/image_zps3lwgzkvn.jpeg

Ik moet er nog twee zien, The Nice Guys en (uiteraard) Hunt for The Wilderpeople, die hier verbazingwekkend genoeg op één eindigt. Ook de critici buitelen over elkaar heen met positieve reviews voor deze film van de maker van What We Do in The Shadows.

Erg benieuwd naar die twee, maar vooral Wilderpeople. Die laatste zou ik op basis van poster en synopsis echt nooit kijken. Zegt niet alles, zo blijkt.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Wat een vreemde lijst zeg. Moet er nog acht gaan zien

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Valt op zich wel mee hoor, de meeste van die titels kom je in meerdere andere toplijstjes tegen zoals bijvoorbeeld die ik eerder linkte. De meeste lijstjes hebben natuurlijk wel een paar titels overlap, en je kunt dan ook bijna alle titels wel in een of meerdere andere lijstjes terugvinden. Denk dat Wilderpeople en The Nice Guys dan nog de minst voorkomende zijn, en die eerste waarschijnlijk alleen omdat hij in de VS nog niet echt is uitgekomen, maar nog festivalcircuit doorkruist.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

[quote]TornadoEF5 wrote:

[quote]

Op zich heb je wel gelijk Tornado en toevallig staat Room bij mij op nummer 1 van beste films van 2016 tot nu toe. En een film als Brooklyn staat bij mij op 4. Kleine films kan ik dus ook wel waarderen . Naast films als Creed en Civil War maar ik hou van afwisseling... Een film als Mad Max: Fury Road heeft laten zien dat er nog originele blockbusters gemaakt worden toch? Een originele film als The Neon Demon lijkt me prachtig maar als er alleen nog maar van zulke films gemaakt zouden worden, zou ik vanzelf krankzinnig en depressief worden volgens mij. Popcornvermaak op z'n tijd is ook wel lekker.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Twee erbij

1. Room 9,0/10

2. Star Trek Beyond 9/10

3. 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi 8,5/10

4. Batman v Superman 7,6/10

5. 10 Cloverfield Lane 7,5/10

6. Zootopia 7/10

7. Curse of the Sleeping Beauty 6,7/10

8. The Hateful Eight: 5/10

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Mooi filmjaar tot nu toe.

1. Room

2. Sing Street

3. The Big Short

4. Spotlight

5. Brooklyn

6. Creed

7. Zootopia

8. The Nice Guys

9. Captain America: Civil War

10. Deadpool

The Revenant moet ik nog een keer herzien, die kan zeker nog in de top 10 belanden.

Yeah to Insanity

• 7 messages
  • 0 votes

TornadoEF5 wrote:

Klopt, dat is ook de reden waarom we zo een films gaan blijven terugzien. De mensen zien het graag, en als er vraag is, zou het maar dom zijn om het aanbod daar niet aan te passen. Hoewel dat principe ook zijn gebreken heeft. Winstbejag is niet het enige wat je moet nastreven. Ik ben er zeker van dat er interessante filmprojecten zijn, die het daglicht nooit zullen zien omdat men voor een veilig project kiest dat zeker geld zal opbrengen. Ik persoonlijk vind winstbejag in een groter perspectief in zekere zin bedreigend voor ons bestaan en onze huidige wereld. Een mooi algemeen voorbeeld dat daar op inspeelt zijn onze huidige milieu-omstandigheden.

Ik vind het alleen soms zo een zonde dat zoveel goede films toch quasi onontdekt blijven. Zelfs een film zoals Room zal amper door 5/100ste van de bevolking gekend zijn, en nog minder in mijn leeftijdscategorie. Ik vind dat allesbehalve een saaie film. En je moet ook wel zeggen dat de cinéma toch al verzadigd is geraakt met popcornvermaak. De huidige superheldenrage is gewoon enorm overdreven vind ik.

Ik kijk films nog altijd als tijdsvermaak. Na een lange week werken wil ik me echt niet twee uur door een kritiek op de moderne maatschappij heenwerken van een regisseur als Haneke. Als ik vrij zeker ben dat een willekeurig deel van de Mission Impossible reeks mij meer dan prima gaat entertainen, dan zal ik daarvoor kiezen. Maak ik dan deel uit tot het 'normale volk' dat stom vermaak verkiest boven intellectueel geneuzel? Ongetwijfeld, maar ik probeer mensen dan ook niet te beoordelen op hun keuzes in film.

Zo, en nu ga ik naar huis en een Michael Bay film opzetten.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Als "intellectuele films" voor mij niet vermakelijk waren, dan had ik wellicht niet deze hobby. Als je het niet fijn vindt om naar films te kijken, wat zou je hier dan eigenlijk nog doen? Ik kijk gewoon oprecht liever naar een film zoals American Beauty dan naar een film voor het grote publiek. (slecht voorbeeld, maar bon) Als je te veel moet nadenken bij een film, of als we spreken over pure arthouse dan zal ik in sommige gevallen ook wel afhaken, maar dat is meer een kwestie van smaak. Ik ga niet naar een film kijken waarvan ik weet dat ik hem niet graag zal zien of waarvan de kans groot is dat dit zo zal zijn. De zogezegd vermakelijke films zijn zodanig ridicuul dat het voor mij niet eens meer vermakelijk is om ze te bekijken (in veel gevallen), en ik me inderdaad zou moeten opladen voor de zoveelste superheldenfilm. In die zin al dat ik ze nu gewoon oversla. Als ik geen zin heb om naar een "intellectuele film" te gaan kijken - wat valt er eigenlijk onder intellectuele film? - dan is de kans gewoon groot dat ik geen film bekijk. Simpel.

Yeah to Insanity

• 7 messages
  • 0 votes

TornadoEF5 wrote:

Als "intellectuele films" voor mij niet vermakelijk waren, dan had ik wellicht niet deze hobby. Als je het niet fijn vindt om naar films te kijken, wat zou je hier dan eigenlijk nog doen? Ik kijk gewoon oprecht liever naar een film zoals American Beauty dan naar een film voor het grote publiek. (slecht voorbeeld, maar bon) Als je te veel moet nadenken bij een film, of als we spreken over pure arthouse dan zal ik in sommige gevallen ook wel afhaken, maar dat is meer een kwestie van smaak. Ik ga niet naar een film kijken waarvan ik weet dat ik hem niet graag zal zien of waarvan de kans groot is dat dit zo zal zijn. De zogezegd vermakelijke films zijn zodanig ridicuul dat het voor mij niet eens meer vermakelijk is om ze te bekijken (in veel gevallen), en ik me inderdaad zou moeten opladen voor de zoveelste superheldenfilm. In die zin al dat ik ze nu gewoon oversla. Als ik geen zin heb om naar een "intellectuele film" te gaan kijken - wat valt er eigenlijk onder intellectuele film? - dan is de kans gewoon groot dat ik geen film bekijk. Simpel.

Je bent natuurlijk vrij om te kijken naar waar jij persoonlijk van geniet, daar probeer ik je ook niet op aan te vallen. Ik wil ook niet zeggen dat alle arthouse films loeizwaar of saai zijn.

Het is eerder de denigrerende toon die je meerdere malen in dit topic gebruikt om grote populaire films af te doen als voer voor een lagere klasse filmliefhebbers. Het is niet omdat jij geen plezier haalt uit popcornvermaak, dat die films geen enkele waarde hebben. Het komt vrij snobistisch over.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.