• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.360 votes
Profile

MovieMeter Top 100 2016 (+ persoonlijke top 10 2016 en floplijst)

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

John Milton wrote:

(quote)
Ik neem aan dat je bedoelt voor jou, in plaats van in het algemeen? 35 is een beetje karig om dat te claimen, Tornado, aangezien er honderden films uitkomen. Wellicht heb je (deels?) niet de juiste geselecteerd?

(quote)
Heb jij veel gezien van die top tien dan? Ik kwam maar tot 5 tot nog toe. Wat had je er graag in gehad dan?

Hoe dan ook, ik vond het een ontzettend sterk filmjaar. Nooit eerder zag ik zoveel films uit het lopende jaar en was ik zo tevreden over de kwaliteit.

Er bestaan heel wat films, en als je een brede filmsmaak hebt en regelmatig films ziet, kan je altijd wel een mooie toplijst samenstellen. Zo vind ik de huidige top 10 van mezelf mooi, en top 20 ok. Qua verkeerde filmkeuze zitten er wel een paar docu's bij die ik misschien had overgeslagen anders. Maar ik heb belachelijk weinig blockbusters gezien en bijna geen film waarvan ik weet: "dit wordt hem niet" of "dit ligt me wellicht niet", en vrij veel schiet er ook niet meer over wat ik nog mooi vindt of waarvan ik denk dat ik het wel mooi zal vinden. Of veel zou onder de radar moeten blijven en pas in de volgende jaren bekeken worden. Of tussen de twijfelgevallen zou veel moeten goed vallen of moeten verrassen. Er zijn meer films waar ik naar uitkijk die pas volgend jaar uitkomen, wat tegelijkertijd zowel een goed als slecht teken is.

Ik heb ook anderen al gehoord die het over een zeer slecht of rampzalig filmjaar hebben. En meer dan één. Er zijn veel andere jaren deze eeuw die het beter doen qua top, subtop en vooral aanbod van nog niet geziene films die ik wil zien.

succes met de watchlist, maar ik heb het gevoel dat je overal wel je geding zal vinden

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Je nummer 2 komt n.b. uit 2016... Volgens mij is het een soort traditie om ieder jaar het huidige filmjaar af te kraken en daarbij te stellen dat er wel zo ontzettend veel interessante projecten aankomen. Totale onzin natuurlijk, tenzij je je misschien alleen op enkele blockbusters richt.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

2014 bijvoorbeeld is een prachtjaar. Ook 2004 vind ik een erg sterk jaar. Daar zie je toch wel een enorm verschil.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Of het een goed jaar is dat weet je pas na een aantal jaar, dat geldt in ieder geval voor mij. Een berg films uit 2016 moeten hier nog uitkomen. En zo gaat dat elk jaar. Na een paar jaar, dan zijn de hypes uit dat jaar ook voorbij, valt je oog ook op films die niet onder de aandacht zijn geweest, en heb je uiteindelijk een goed beeld.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

TornadoEF5 wrote:

succes met de watchlist, maar ik heb het gevoel dat je overal wel je geding zal vinden

Ja en nee, want ik zag dit jaar al 42 films die ik slechts redelijk, maar vooral als matig of slechter zou bestempelen. Het is niet zo dat ik alles maar leuk vind, of zo goed weet wat ik leuk ga vinden dat ik prutfilmpjes altijd weet te omzeilen

Maar je wordt er wel steeds beter in. Ik probeer echter ook me te laten verrassen nu en dan, en dan kom je nog wel eens iets minders tegen.

arno74 wrote:

Of het een goed jaar is dat weet je pas na een aantal jaar, dat geldt in ieder geval voor mij. Een berg films uit 2016 moeten hier nog uitkomen.

Ik reken die voor het gemak altijd gewoon tot het jaar waarin ze in nederland uitkwamen, tenzij ze in goede kwaliteit via VOD te kijken waren, of te pindakazen. Alhoewel ik denk dat ik The Handmaiden afwacht tot hij in de bios draait. Wel zonde, die krijgt dus de helft van het aantal stemmen nu, en de helft volgend jaar, en zal daardoor veel minder opvallen in de lijsten van dit jaar en volgend jaar...

TheBunk

• 746 messages
  • 3093 votes

John Milton wrote:

Ik sta pas op 56% van de lijst met titels die ik had willen zien, dus ik heb voor de zekerheid maar een wat kleinere selectie gemaakt van de titels die ik echt persé wil zien nog in december: De Eindsprint

I feel you. Mijn Kijklijst bestaat uit 80 titels, incl twee stuks die ik net uit jouw lijst heb overgenomen. Een groot aantal zal ongetwijfeld naar volgend jaar doorschuiven.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

arno74 wrote:

Of het een goed jaar is dat weet je pas na een aantal jaar, dat geldt in ieder geval voor mij. Een berg films uit 2016 moeten hier nog uitkomen. En zo gaat dat elk jaar. Na een paar jaar, dan zijn de hypes uit dat jaar ook voorbij, valt je oog ook op films die niet onder de aandacht zijn geweest, en heb je uiteindelijk een goed beeld.

Ja, eigenlijk heb je wel gelijk. Dat begint me ook wel op te vallen over 2015, terwijl ik daar toch ook eerder over klaagde, en zelfs nu is het 'te vroeg', maar eigenlijk wordt 2014 (dat ik niet actief beleefd heb) een zeer sterk jaar.

Ik was wel aan het doelen op Belgisch bioscoop releasejaar, want ik ben vrij optimistisch over het komende Oscarseizoen

TheBunk

• 746 messages
  • 3093 votes

Van alle lijstjes kijk ik het meeste uit naar die van David Ehrlich. De man maakt elk jaar een prachtige, eigenzinnig, eclectische supercut van zijn 25 favorieten.

25 Weiner

24 High-Rise

23 Lemonade

22 L'Avenir

21 Kate Plays Christine

20 Always Shine

19 Manchester by the Sea

18 Swiss Army Man

17 Silence

16 Hail, Ceasar!

15 The VVitch

14 American Honey

13 Indignation

12 Toni Erdmann

11 The Handmaiden

10 The Love Witch

9 The Lobster

8 La La Land

7 The Fits

6 Kubo and the Two Strings

5 A Bigger Splash

4 O.J.: Made in America

3 Jackie

2 Sunset Song

1 Moonlight

En dit is de video:

THE 25 BEST FILMS OF 2016: A VIDEO COUNTDOWN on Vimeo

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Eigenzinnig? Eclectisch? Het zal wel een Amerikaan zijn.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Always Shine ga ik deze maand nog wel kijken! Eens kijken of Kate Plays Christine ook is te vinden.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Eens met The Bunk. Al vond ik hem dit jaar toch iets minder geweldig dan andere jaren, de video. Maar prima lijst. En die yanks vermoeden bij jouw lijst ook vast dat je een Europeaan bent, Verhoeven

Kom tot 8/25 trouwens. Ik ga Toni Ermann en La La Land sowieso komende weken kijken, Always Shine, Weiner en L'avenir misschien, net als A Bigger Splash. The Handmaiden wil ik eigenlijk bewaren voor grote doek. Eens zien of dat lukt.

TheBunk

• 746 messages
  • 3093 votes

Malick wrote:

Eigenzinnig? Eclectisch? Het zal wel een Amerikaan zijn.

Ja, vind ik wel. Amerikaans, té Amerikaans, ben ik met je eens. Maar de combinatie van Kubo, The Fits, Swiss Army Man, Kate Plays Christine en Sunset Song als #2 getuigt van eigenzinnigheid. Hij zet er ook regelmatig kleine indie titels (vorig jaar Kumiko of het jaar ervoor God Help the Girl) of juist grote blockbusters (Godzilla) in die kritisch niet perse heel goed hebben gescoord.

Eens ben ik het vaak niet, maar in combinatie met de gekozen presentatievorm is Ehrlichs lijst een feestje.

Kan niet wachten op Moonlight

TheBunk

• 746 messages
  • 3093 votes

John Milton wrote:

Eens met The Bunk. Al vond ik hem dit jaar toch iets minder geweldig dan andere jaren, de video.

Ligt ook aan de muziekkeuze dit jaar wellicht. Minder bombast, iets te veel ironische foute eighties (tel er 3).

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Had jij dat ook dan?

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

Ik hoor er bijna niemand over, maar afgelopen jaar was ook een bijzonder fijn jaar voor eigenzinnige en kleinere animatiefilms. Ik zag er meer dan ooit op het grote scherm. Dit waren de tien beste daarvan:

01. La Tortue Rouge (2016)

02. Ma Vie de Courgette (2016)

03. La Jeune Fille sans Mains (2016)

04. Louise en Hiver (2016)

05. Psiconautas (2015)

06. Malá z Rybárny (2015)

07. Sarusuberi: Miss Hokusai (2015)

08. Kubo and the Two Strings (2016)

09. La Montagne Magique (2015)

10. Bakemono no Ko (2015)

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1197 votes

Cosoco wrote:

Ik hoor er bijna niemand over, maar afgelopen jaar was ook een bijzonder fijn jaar voor eigenzinnige en kleinere animatiefilms. Ik zag er meer dan ooit op het grote scherm. Dit waren de tien beste daarvan:

01. La Tortue Rouge (2016)

02. Ma Vie de Courgette (2016)

03. La Jeune Fille sans Mains (2016)

04. Louise en Hiver (2016)

05. Psiconautas (2015)

06. Malá z Rybárny (2015)

07. Sarusuberi: Miss Hokusai (2015)

08. Kubo and the Two Strings (2016)

09. La Montagne Magique (2015)

10. Bakemono no Ko (2015)

Ha! Leuk zo'n lijst! Eye-opener en stimulans om meer animatie te kijken!

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Je nrs. 1, 2 en 5 wil ik graag zien Koenr maar ik ben ze nog niet tegengekomen, zijn hier nog niet uit of heel beperkt. Kubo vond ik niet echt bijzonder, Bakemono was beter maar geen toplijstmateriaal voor mij. De rest van de titels ken ik niet maar ik ga daar zeker naar kijken . Enige animatie de bij mij 4* of hoger scoorde was dit jaar Zootopia.

TheBunk

• 746 messages
  • 3093 votes

John Milton wrote:

Had jij dat ook dan?

Jazeker.

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

arno74 wrote:

Je nrs. 1, 2 en 5 wil ik graag zien Koenr maar ik ben ze nog niet tegengekomen, zijn hier nog niet uit of heel beperkt. Kubo vond ik niet echt bijzonder, Bakemono was beter maar geen toplijstmateriaal voor mij. De rest van de titels ken ik niet maar ik ga daar zeker naar kijken . Enige animatie de bij mij 4* of hoger scoorde was dit jaar Zootopia.

De eerste 2 draaien hier nog steeds. Red Turtle draait hier echt al een eeuwigheid voor mijn gevoel, maar daar zal Dudok de Wit z'n Nederlandse achtergrond vast iets mee te maken hebben. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die film het in andere landen doet. Ma Vie de Courgette is hier voornamelijk in de Nederlandse dub uitgekomen. De screenings in het Frans waren zeldzaam, maar ze waren er gelukkig wel. Psiconautas heb ik op het HAFF gezien, maar dat is een film die zeker meer aandacht verdient.

Ik vind het allemaal sterke films, maar bij Kubo zit mijn voorliefde voor stop-motion daar ook voor een deel tussen. Zootopia vond ik dan weer wat minder geslaagd, ik kon meer met Vaiana (zowel qua verhaal en grapjes als qua animatie).

Mr Thee wrote:

[...] en stimulans om meer animatie te kijken!

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Cosoco wrote:

[...]

Eens met je nummer 1 en Kubo. Ik zou daar voor mezelf The Little Prince (2015) aan toevoegen, die ik pas dit jaar zag en ook verbazingwekkend sterk vond. En Anomalisa natuurlijk.

Wil Ma Vie de Courgette ook nog wel zien als het lukt!

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Cosoco wrote:

(quote)

Die tweede quote in je bericht is niet goed gegaan want die is van Mr Thee

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

Oeps. Aangepast.

Little Prince was ook best fijn ja, maar die had ik vorig jaar al gezien. Denk ook niet dat ie de top 10 had gehaald hier. Anomalisa heb ik helaas gemist. Ik ga proberen om 'm volgend jaar in te halen.

Hierbij mijn lijstje van 2016 tot dusver.

En zoals een echte mainstreamboy betaamt, louter Hollywood films (update: op de valreep een Nederlandse productie toegevoegd: De zaak Menten).

Het zal bij menigeen misschien zeer doen aan de ogen. Mijn oprechte excuses. :-p

1. Remember (2015) 5,0*

2. Spotlight (2015) 4,5*

3. Deepwater Horizon (2016) 4,5*

4. Truth (2015) 4,5*

5. Eye in the Sky (2015) 4,5*

6. Snowden (2016) 4,0*

7. Revenant, The (2015) 4,0*

8. Manhattan Nocturne (2016) 4,0*

9. Arrival (2016) 4,0*

10. De zaak Menten (2016) 4,0*

*'The Big Short' ingewisseld voor 'De zaak Menten'.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Here Are the AFI AWARDS 2016 Official Selections - blog.afi.com

Top 10 van AFI. Veel films die nog in de bioscoop moeten komen. Mooi om Arrival er in te zien staan. Het geniale Stranger Things in de top 10 tv series is ook top!

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Verbaas me er wel over dat The Leftovers er niet in staat, als ik kijk naar wat er zoal wél instaat. Vond ik toch wel de serie bij uitstek die baanbrekende televisie maakte dit jaar.

Maar goed, Hacksaw Ridge en Sully... Ook niet helemaal

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Dat ziet er al meer Oscarmateriaal uit, en zou wel een goede voorbode daarop kunnen zijn. Ik bekijk series amper, maar The Crown wil ik wel eens zien. En als je echt niets origineler vind voor een titel van een serie dan The Americans, dan verdien je niet om bekeken te worden alleen al omwille van de naam.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

1. Dog Eat Dog (2016)

2 Hardcore Henry (2015)

3 Everybody Wants Some!! (2016)

4 Hell or High Water (2016)

5 Elle (2016)

yeyo

• 6351 messages
  • 4613 votes

Onder voorbehoud:

1. Le Parc

2. A Quiet Passion

3. Right Now, Wrong Then

4. Le Secret de la Chambre Noire

5. Les Beaux Jours d’Aranjuez

6. Spira Mirabilis

7. In Jackson Heights

8. Frantz

9. Non Essere Cattivo

10. Tout de Suite Maintenant

PS: opvallend zwakke editie van Cahiers du Cinéma. Terwijl ze vorig jaar nog hard van leer trokken tegen 'les produits cannois', bestaat hun top 6 nu uit films van de hoofdcompetitie. Twittercoryfee Erlich's lijst is dan weer geheel naar verwachting..

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

!Spira Mirabilis!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Vanwege het jaarlijstje is het 'Dynamische toplijst' topic hernoemd.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.