- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Good Bye, Dragon Inn en What Time Is It There? gezien. Twee keer Tsai, twee keer 4,0*.
Dit weekend gezien (uit vorige reeksen): Spider Lilies en Secret. Allebei 3,5*.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8281 votes
Dit keer slechts twee gezien: Exiled en ShangHai Triad. De laatste heb ik op dvd, maar daar heb ik inderdaad mazzel mee gehad, want hij is bijna nergens te verkrijgen. Onbegrijpelijk! Het is een heel aparte, sfeervolle film, die nèt even anders is dan we gewoon zijn van Yimou. Raise the Red Lantern ligt volgens mij trouwens ook niet op elke hoek van de straat te koop.
Triangle wil ik al lang zien, maar ik vergeet steeds dat ik dit wil. Nu eens een lijstje maken. Van Johniie To heb ik beide Election-films nog liggen (waren ooit mooi als duo in de aanbieding bij Yesasia!) en deze moet ik ook maar eens voorrang geven. Welke To ligt een beetje in de lijn van Sparrow? (want dat vind ik zijn beste). Maar eigenlijk vond ik al zijn films tot op heden goed, alleen die judofilm wat minder.
Ming-liang Tsai heb ik alleen The Wayward Cloud gezien, welke ik eigenlijk heel goed vond. Ook van hem moet ik eens wat meer te pakken krijgen.
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Welke To ligt een beetje in de lijn va Sparrow? (want dat vind ik zijn beste). Maar eigenlijk vond ik al zijn films tot op heden goed, alleen die judofilm wat minder.
Hmmm, Throw Down was één van de titels die ik wou noemen. Vengeance heeft ook wel iets speels. Allicht Mad Detective, maar die had je ook al gezien geloof ik?
Sparrow blijft toch iets speciaals, 't is ook mijn favoriete To 
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2843 votes
106. Jiu Jiang Feng [Winds of September]
Een film die samen met High Noon deel uitmaakte van een drieluik, opgezet door Eric Tsang. Het Chinese luik heb ik nooit gezien, maar ook Tsang besefte blijkbaar dat de cinema van de drie landen onlosmakelijke met elkaar verbonden is.
Weet jij wat de Chinese titel van dit drieluik is?
Ben namelijk erg onder de indruk van de jeugdige onbevangenheid in High Noon & deze Winds of September! Daarom zou ik hem graag een keer willen zien.
5/15 gezien trouwens bij de laatste update! Leuk om Eternal Summer ook tegen te komen. The Detective 2 ligt klaar en verder al een hoop tips opgedaan weer. ( o.a. Merry go Round, schitterende still! )
Fijn topic! 
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Slecht nieuws dus
Regisseur van Di Yi Ci, dus dat was vast wel de moeite geweest.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2843 votes
Dank je
En jammer!
Had inderdaad veel potentieel gehad met de regisseur van het schitterende Di Yi Ci aan het roer....
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8281 votes
Vengeance heeft ook wel iets speels. Allicht Mad Detective, maar die had je ook al gezien geloof ik?
Allebei gezien, maar van het bestaan van Blind Detective (en The Detective van Pang) wist ik nog niet af, dus kan ik me daar ook op verheugen!
Spetie
-
- 38871 messages
- 8156 votes
Sowieso een aantal To's. Vengeance en PTU liggen in dezelfde lijn, ook To's Election films zijn zeker niet verkeerd (en niet zo moeilijk te verkrijgen). En bij uitbreiding kan je eens kijken naar de films van Milkyway, To's productiehuis. Eye in the Sky of Accident zijn ook aanraders wat mij betreft, al zijn ze dan wat minder speels dan de To films
Vengeance had ik al gezien en heeft inderdaad een vergelijkbaar cijfer van mijn kant. De anderen heb ik nog niet gezien, lijken me prima tips en ga ik binnenkort eens opzoeken. 
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
5/15 gezien vandaag. drie keer raden welke ik daarvan de beste vond 
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4695 votes
155-141: 2/15. Re-Cycle (3.5*) visueel erg sterk, maar al erg lang geleden gezien. Man Tam (3.0*) is een typische To, maar buiten Sparrow vind ik zijn werk niet zo bijzonder. Nieuw op de to see lijst: Ngok Toi, Life Show, Rainbow, Spider Lilies, Leaving Me Loving You. Lagen al klaar: Love in the Buff (na het leuke eerste deel), The Killer en Sleepwalker.
140-126: 4/15. Love in a Puff (4.0*). The Legend of Chen Zhen, Butterfly, The Eye scoren allen 3.5*. Vooral nieuwe interesse in: Island Etude, Make Up en Peony Pavillion. Wist niet dat er een tweede deel was van Three...Extremes. Die mag ook bij op de lijst.
125-111: 6/15. Nightfall (4.0*), Merry Go-Round, Suffocation (3.5*), Firestorm, Once Upon a Time in Shanghai (3.0*), White Vengeance (2.5*). (Nieuwe) interesse in: Ex, Dragon Tiger Gate, High Noon, Exodus, Tai Chi Hero, Lover's Discourse.
110-196: 5/15. Ni Neibian Jidian (4.5*), Bu San (4.0*), Swordsmen, The Flowers of War, B+ Jing Taam (3.5*). Op de lijst: Kingfisher, Winds of September, Seven 2 One, Triangle, In Love with the Dead. Stonden er al op: Eternal Summer, Rise of the Legend.
Totaal gezien: 22/105.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
4/15. What Time Is It There? is een van mijn favoriete Tsai's (4*) terwijl ik Good, Bye Dragon Inn destijds vond tegenvallen (2.5*). Exiled was denk ik mijn geslaagde kennismaking met To (4*) en Triangle daarna ook omwille van To opgezocht, maar die vond ik een pak minder (3*). De Taiwanese drama's stonden al genoteerd op Kingfisher na. Misschien ook eens wat van Danny Pang proberen, met of zonder zijn broer.
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
what time is it there hangt ook close bij mijn top 100.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
5/15 gezien. Mijn 2 favoriete Tsai's (What Time Is It There? op 5*, Good Bye, Dragon Inn op 4,5*), mijn favoriete film van Johnnie To (Exiled), een film van Yimou Zhang (Shanghai Triad) die me niet meer zo helder voor de geest staat (zag ik destijds op video in mijn Cinematheek tijd) en een aardig filmpje met Donnie Yen (Swordsmen).
En nog interessante titels die ik moet zien: The Flowers of War, The Detective (1+)2, Triangle....
Leuk blokje!
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Dag 8! Samen met het blokje van gisteren zijn hier blijkbaar de bulk van de Pang en To films terechtgekomen. Als ik me niet vergis zijn zelfs alle regisseurs uit dit blokje al een keer gepasseerd. Dat zou het makkelijker moeten maken om bepaalde regisseurs te herkennen, moeilijker voor mij om steeds weer een tekstje te schrijven. Gelukkig word ik ook steeds enthousiaster over de films zelf, dus no worries.
http://www.onderhond.com/temp/china-200/095.png
095. MovieMeter | Onderhond | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/094.png
094. MovieMeter | Onderhond | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/093.png
093. MovieMeter | Onderhond
http://www.onderhond.com/temp/china-200/092.png
092. MovieMeter | Onderhond | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/091.png
091. MovieMeter | Onderhond | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/090.png
090. MovieMeter | Onderhond
http://www.onderhond.com/temp/china-200/089.png
089. MovieMeter | Onderhond | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/088.png
088. MovieMeter | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/087.png
087. MovieMeter | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/086.png
086. MovieMeter | Onderhond | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/085.png
085. MovieMeter
http://www.onderhond.com/temp/china-200/084.png
084. MovieMeter | Onderhond | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/083.png
083. MovieMeter | Onderhond | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/082.png
082. MovieMeter | Yesasia
http://www.onderhond.com/temp/china-200/081.png
081. MovieMeter | Onderhond | Yesasia
094. Fung Wan II [Storm Warriors]
De originele Fung Wan (The Storm Riders) is van Wai-Keung Lau, Dante Lam heeft er ooit een anime versie van gemaakt. Het is nogal wilde fantasy waarbij je vaak het idee krijgt dat je de helft van de saga gemist hebt (fans van dat soort werk kan ik ook hartelijk de Zu Warriors films aanraden). Dat is ook het geval in het vervolg van de Pangs, maar ik vond de presentatie toen zo overweldigend en het tempo zo hoog dat het me amper kon schelen. Wie met een technisch oog naar de CG kijkt kan best wel wat aanmerken op de film, maar esthetisch gezien is het een film die de puntjes op de i dik aanstipt. Wat uiteraard niet wil zeggen dat iedereen het mooi zal vinden, maar ik kan niet anders dan er met volle teugen van genieten.
091. Yip Man [Ip Man]
Terwijl Wilson Yip naam en faam aan het maken was met harde, moderne actiefilms kwam hij plots met deze Yip Man op de proppen. Een film over de befaamde leraar van Bruce Lee, die een beetje vanuit het niets een hoop volgers kreeg. Yip maakte zelf nog een vervolg, Herman Yau kwam met een prequel (die helemaal geen prequel is, maar wel zo verkocht werd in het Westen) en Wong Kar Wai deed volledig z'n eigen ding met het verhaal van Man. Donnie Yen doet het perfect als rol van meester, de film ziet er meer dan keurig uit en hoewel er plotgewijs wel wat haakjes aanzitten, zijn het de prachtige gevechten die bijblijven.
088. Sie Mong Se Jun [Ab-Normal Beauty]
Toch nog even deze Oxide Pang meepikken, al is het maar vanwege de enorm kleurrijke still. Het grote probleem van de Pangs is dat ze na The Eye te boek zijn komen staan als horror regisseurs pur sang, terwijl hun films dat eigenlijk zelden zijn. Er zit altijd wel een vorm van horror in, maar echte genre films zijn het niet. Ook deze Ab-Normal Beauty heeft daar sterk onder te lijden, althans, als je met verkeerde verwachtingen de film instapt. Ik hou wel van dat geknoei met verschillende genres, vooral wanneer Oxide Pang er z'n visuele kunstjes op loslaat.
086. Mi Guo [Lost Indulgence]
Hoog tijd om ook eens wat over deze man te schrijven. Mi Guo is zo'n beetje de moderne versie van Zhangke Jia's Still Life. Ook een film die zich tegen een half-geïndustrialiseerde Chinese stad afspeelt, maar waar Jia de oude kant van China vertegenwoordig, is Yibai Zhang de ambassadeur van de moderne kant. Yibai maakt erg fijne dramas, vaak met een stijlvol streepje romantiek. Deze Mi Guo baat dan nog bij de aanwezigheid van Karen Mok, aparte actrice die haar rollen vaak wat extras weet te geven. Mooi filmpje, al vrees ik dat het wat te eigentijds is voor het beeld dat sommigen bij China hebben.
083. Du Zhan [Drug War]
De laatste paar jaar is er een merkbare shift van Hong Kong regisseurs die hun heil zoeken in (mainland) China. Het levert steevast films op waarin de accenten iets anders liggen. Of dit enkel komt vanwege de setting is maar de vraag, de Chinese censor staat erom bekend best streng te zijn, dus dat zou ook wel een merkbare invloed kunnen hebben. In ieder geval best leuk om een Chinese Johnnie To film te zien. Iets rauwer en minder gestileerd, maar de hand van To is nog steeds goed merkbaar. Helemaal rechts zien we trouwens Louis Koo, beetje wisselend acteur maar onder de juiste regisseur toch vaak indrukwekkend.
082. Sediu Yinghung Tsun Tsi Dung Sing Sai Tsau [The Eagle Shooting Heroes]
Eén van de leukere kanten van de Hong Kong cinema is dat grote sterren zichzelf niet altijd even serieus nemen en dus ook niet te beroerd zijn om zichzelf compleet voor schut te zetten. Eagle Shooting Heroes is hét schoolvoorbeeld van een razende Hong Kong comedy. Het plot is amper bij te houden, de grappen worden in een razend tempo afgevuurd en er zitten best wat bekende namen in. Wie de acteur links is mogen jullie alvast even proberen raden.
081. Tau Ming Chong [The Warlords]
Prestigeproject van Peter Chan. Na de zoveelste heropleving van de martial arts film begon men in de tweede helft van de 00s zich iets meer te richten op de grote veldslagen, vaak gewonnen door middel van listen en tactisch vernuft in plaats van pure vechtkracht (ook zeker John Woo's Red Cliff een keertje kijken als die beschrijving aanspreekt). Deze Warlords is één van de beter in dat genre, met Andy Lau, Jet Li en Takeshi Kaneshiro op de voorposten als de drie bevriende Warlords.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4695 votes
95-81: 6/15. The Detective (4.0*), Abnormal Beauty, Lost Indulgence (3.5*), Yip Man (3.0*), Drug War, Vengeance (2.5*).
Totaal: 28/120
De To's liggen me duidelijk wat minder. Wel fan van Oxide Pang en Yibai Zhang. Eternal Moment wil ik uiteraard ook nog graag zien. Aberdeen had ik ook al eens gespot.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8281 votes
Tony Leung Chiu Wai en de ander is Jacky Cheung
Dit keer maarliefst 6/15 gezien, waarvan ik vooral Feng Sheng ontzettend gaaf vind!! Spannend en ziet er prachtig gelikt uit! En de To's natuurlijk (behalve de Judo-film, natuurlijk. Ik vind het toch een martial arts film met een soort van pim-pam-petten als martial art!). The Warlords vond ik ook erg goed, terwijl ik de laatste tijd toch wel op dit soort filmpjes was uitgekeken.
Yip Man vind ik (in deze film) nogal een domme oetlul met een enorm zeikwijf als vrouw en door deze ergenis kon ik de film ook niet erg waarderen.
Verder leuke tips, vooral Aberdeen lijkt me wel wat voor mij.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Eternal Moment (4,0*) - beste Zhang die ik zag. Fijn drieluik.
Yip Man (3,0*).
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Dan steek ik eens een Top 250 film in m'n blokje, vindt niemand hem echt goed 
Black Math
-
- 5430 messages
- 1753 votes
Ik vond Ip Man wel erg cool! Geen martial arts expert, maar wat ik over Wing Chun heb gelezen doet vermoeden dat die stijl erg goed is weergegeven in de film, en het ziet er gaaf uit. Ook de film die bij Donnie Yen bij mij onder de aandacht bracht.
Gisteren 4/15 gezien, vandaag 5/15, de dagen ervoor steeds 2/15, een stijgende lijn dus, wat eigenlijk ook niet verwonderlijk is aangezien ik je stemmenlijst regelmatig raadpleeg.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8156 votes
2/15 van dit blok. Vengeance en Yip Man gezien, twee fijne films, met elk hun eigen stijl. Van wat ik niet gezien heb, zitten deze keer wel wat leuke tips tussen.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31149 messages
- 5449 votes
1 films gezien: Ip Man. Maar met 4.5* opnieuw een hoge score. Tot nu toe misschien niet veel gezien, maar wel altijd hoog gewaardeerd.
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
7/15 dit keer. Pas deze maand mijn eerste Yibai gezien. Goede filmmaker wel, neigt iets te veel een commerciële kant op voor mijn smaak wat betreft het type drama. New Dragon Gate Inn is echt heel erg goed, een toppunt van de jaren90 stijl van HK wuxia.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2843 votes
Wederom 5/15 gezien: 4* The Detective 4* The Warlords 4* Lost Indulgence 3,5* Yip Man 3* Election 2.
Sterke interesse in de overige Pangs en Eternal Moment gaat zeker nog een keer aan de beurt komen.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
6/15 gezien. Van de 3 To's die ik uit dit blokje zag vind ik Vengeance (4,0*) de sterkste. Verder zag ik Ip Man (3,5*), New Dragon Gate Inn (3,0*) en gisteren zag ik naar aanleiding van de lijst de 2 Detective-films waarvan ik de eerste de beste vind (3,5*).
Ik zie het niet zo in NDGI. Misschien nog maar eens een keer uit de kast pakken....
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Gisteren zag ik naar aanleiding van de lijst de 2 Detective-films waarvan ik de eerste de beste vind (3,5*).
Er is nog een derde Detective film ook trouwens (Conspirators, A+ Jing Taam was blijkbaar te logisch), maar die vond ik zelf iets minder (heeft de lijst dus ook niet gehaald). Maar met een 3.0* en 3.5* van jouw kant kan ik zeker leven! 
New Dragon Gate Inn staat me bij als het alternatief op Ashes of Time, persoonlijk viel de laatste mij dan weer wat tegen. Volgens mij een zeer gelijkaardige setting, waarbij NDGI dan wat dichter aansluit bij de typische 90s martial arts en AoT was meer een Wong/Doyle experiment is. Maar ik geef toe dat die films wat opfrissing verdienen.
Verder hebben mensen ineens opvallend meer gezien dan de vorige blokken. Vrees niet dat die trend zich gaat doorzetten, maar toch goed dat er iets meer herkenning is ondertussen 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Er is nog een derde Detective film ook trouwens (Conspirators, A+ Jing Taam was blijkbaar te logisch), maar die vond ik zelf iets minder (heeft de lijst dus ook niet gehaald). Maar met een 3.0* en 3.5* van jouw kant kan ik zeker leven!
Eerste deel zat zelfs tegen de 4,0* aan. Zeer donker en noirish van toon, maar ook qua visuals erg noir. Zelfs de twist (ik zal er niets over loslaten) voelde ergens logisch aan. Goede film. De tweede film heeft wel een vrij luguber plot, maar qua visuals is 't wat minder duister dan het eerste deel. Maar misschien had ik ze niet zo kort na elkaar moeten zien. Ik ga nog wel een keer op zoek naar het derde deel.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
6/15. Daarbij zitten uiteraard vier To's. Throw Down is wel mijn favoriet (fuck de judohaters
) met dikke 4*. Daarna Election 2 (dikke 3.5*), Vengeance (kleine 3.5*) en Drug War (dikke 2.5*, dat klinkt raar). Verder heb ik uiteraard weer Ho-cheung Pang's Aberdeen gezien (3.5*) en Yibai Zhang's Lost Indulgence (4*). Stom dat ik de laatste paar Yibai Zhangs niet meteen heb gekeken. Even kijken of die nu nog makkelijk zijn te vinden.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Nog niet echt kunnen reageren. Zit op 12 checks (weinig!). Van de checks tot nu toe is Good Bye, Dragon Inn m'n favoriet. Taking of Tiger Mountain de minste (man wat duurde dat lang). To's films scoren bij mij redelijk constant hoog, maar heb er nog veel in te halen. Vrij vaak zin in dus zal wel op korte termijn gebeuren. De Pangs vind ik gezellige regisseurs, maar schieten voor mij ook vaak flink uit de bocht. Kan hun pogingen altijd wel waarderen ('ze proberen tenminste wat').
Zie veel voorbijkomen wat al op m'n watchlist stond, maar vind het doorgaans lastig om daar wat prioriteit in aan te brengen. Handig om te zien wat jouw tips zijn Onderhond, er is al veel materiaal omhoog geschoven in prio. Niet altijd even simpel om de mooiere pareltjes eruit te pikken. Toch vaak hit or miss voor mij. De stills met je uitleg zijn te gek, soms door een juist gekozen still al direct zin om een film te kijken.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Dat heb ik ook een beetje; welke films uit de lijst moet ik gaan kijken? Na de eerste 30 titels had ik eigenlijk geen zin meer om deze Top 200 bij te houden omdat er zo veel onbekende titels tussen stonden... en dan ook nog zonder aanknopingspunten (dat was bij de Japanse lijst anders). En dan moet ik ook nog op OH's smaak afgaan!? (no offence).
Toch volgehouden gelukkig enr na die 2 Detective films gisteren en CJ7 (die ik nog aan kon) smaakt 't toch naar meer en ben ik toch weer even die lijst gaan checken...
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Kan wel alvast verklappen dat de laatste 80 niet zozeer "beter" gaan zijn als aanknopingspunt, daar zitten toch nogal wat films tussen die je ook echt moeten liggen en die ik bepaalde mensen ook absoluut zou afraden. Ik had de lijst ook wat korter kunnen houden, maar dat had het er denk ik niet echt beter op gemaakt, dan had je nog steeds veel obscure titels gehad en nog minder context.
Dat het begin wat taai was had ik wel verwacht, daarom dat ik steeds wat tactisch films heb uitgekozen om een tekstje bij te schrijven. Je zal waarschijnlijk na de lijst nog steeds zelf op onderzoek moeten naar wat je wel/niet ligt, maar ik hoop dat bepaalde namen en genres toch iets beter gekadreerd zullen zijn. Al zijn er gelukkig ook wel mensen die iets dichter tegen mijn persoonlijke smaak aanleunen, dus die hebben het iets eenvoudiger.
Als tiplijst is dit topic sowieso zeer smaakafhankelijk, ik zie het dan ook meer als introductielijst met een added bonus voor de mensen wiens smaak dicht bij die van de organisator ligt.