- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Weer een mooie reeks. Ik zoek al lang naar Dog of Flanders. Nu Antwerpen (en Hoboken) meer investeert in het verhaal - oa het nieuwe beeld aan de kathedraal - kan het misschien zijn dat de film ook hier beter verkrijgbaar is.
Van de 50 films die op ICM al staan, heb ik er toch al 20 gezien.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik zoek al lang naar Dog of Flanders.
Wie niet, pas met OH samen nog even via PM een zoektocht naar de goedkoopste opties gedaan. Beiden kwamen we niet voor onder de 100$ iets tegen. Dat is dan wel incl. verzenden - dat dan nog wel 
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Ook jammer dat de dollar zo hoog staat 
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
045. Kaguyahime no Monogatari [The Tale of Princess Kaguya]
Isao Takahata - 137 mins - 2013
http://www.onderhond.com/animation-100/045.png
Takahata's laatste (en hem zie ik echt niet nog een film maken) en eentje die ik gelukkig nog in de bioscoop heb kunnen meepikken. Hij keert weer terug naar het stijltje van Yamada's, maar dan nog net dat beetje verfijnder. De tekenstijl ziet er op het eerste gezicht misschien niet zo gedetailleerd uit, maar de afwerking is echt wonderschoon en de animatie van érg hoog niveau. Alsof je naar een levend waterverfschilderij aan het kijken bent. Verhaaltje dommelt jammer genoeg halverwege een beetje in, Takahata volgde daar naar mijn mening iets te nauw het sprookje waar deze film op gebaseerd is, maar de finale maakte nog veel goed. Geweldige film, maar wel een beetje voor fijnproevers, niet voor mensen die veel bombarderie verwachten.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
044. Akira
Katsuhiro Ôtomo - 124 mins - 1988
http://www.onderhond.com/animation-100/044.png
Allicht dat Akira in het bredere beeld de duimen moet leggen tegen Spirited Away, maar naar mijn gevoel dé belangrijkste anime. Deze film heeft echt voor een enorme kentering gezorgd. Qua thematiek en uitwerking nog wat te puberaal en té genregericht waarschijnlijk, maar men kon toen in het Westen niet meer rond het feit heen dat animatie meer was dan pratende dieren en Disney schattigheid. Een mijlpaal binnen de anime wereld en een film die ik al lange tijd weer wil herzien. Herziening staat voor dit jaar gepland, vooral naar dat laatste uit z'n voegen tredende half uur kijk ik enorm uit. Eén van die weinige films waarvan ik verwacht dat er nog een extra half sterretje bijkan.
043. Ihatôbu Gensô, Kenji no Haru [Spring and Chaos]
Shôji Kawamori - 55 mins - 1996
http://www.onderhond.com/animation-100/043.png
Bij Spring & Chaos zo'n beetje het omgekeerde verhaal, maar we maken nu wél finaal de sprong naar het 4.5* gedeelte van de lijst. Ik herinner me nog dat ik dit een erg mooie film vond, maar dat gevoel is meer verstandelijk dan gevoelsmatig. Toch heb ik Spring & Chaos maar het voordeel van de twijfel gegeven, het zou ook niet de eerste keer zijn dat een film me bij herziening toch weer wist te verrassen. De film vertelt het verhaal van Kenji Miyazawa, bekende Japanse schrijver die verantwoordelijk was voor oa Night on the Galactic Railroad. Origineel dat zijn verhaal verteld wordt in de typische vormgeving, met wat vreemd ogende katmensen als hoofdpersonages. Deze lijst kwam dan net een maandje te vroeg om de herziening nog mee te pikken, maar toch wel een aanrader voor mensen die graag wat serieuzere animatie kijken, het soort waar een licht arthouse vleugje aan zit.
042. Toki o Kakeru Shôjo [The Girl Who Leapt through Time]
Mamoru Hosoda - 98 mins - 2006
http://www.onderhond.com/animation-100/042.png
Hosoda's eerste echt serieuze film, meteen ook z'n beste vond ik. Hiervoor had hij nog wel twee andere anime films gemaakt, maar binnen bestaande franchises (Digimon en One Piece). Niet dat Toki o Kakeru Shôjo volledig origineel is, het verhaal is namelijk gebaseerd op een boek en heeft later ook nog een live action verfilming gekregen. Het is een film die qua sfeer redelijk dicht bij het Ghibli universum aanleunt, maar uiteindelijk iets meer gegrond is in de realiteit en z'n fantasy elementen iets meer inzet voor het drama dan voor het fantasy gebeuren zelf. In de kern een redelijk eenvoudige film, maar wel erg mooi en subtiel uitgevoerd.
041. Metropia
Tarik Saleh - 86 mins - 2009
http://www.onderhond.com/animation-100/041.png
Zeer eigenaardig werkje, Metropia steunt vooral op een animatie techniek speciaal ontwikkeld voor deze film. Een wat onwennige combinatie van realisme en abstractie zorgen voor een ongemakkelijke sfeer, versterkt door de vreemde wereld waarin dit zich afspeelt én het duister kleurenpalet. Het is geen vrolijke film, maar wel eentje die je een erg unieke ervaring voorschotelt. Moeilijk met iets anders te vergelijken en zeker geen makkelijke film om zomaar onvoorwaardelijk aan te raden, maar wie in een avontuurlijke bui is en zin heeft in iets "anders" zal in ieder geval niet teleurgesteld worden. Of je het dan ook apprecieert is een ander verhaal natuurlijk.
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
4/5 checks. Dat sterkt mijn toch enigszins gedeukte filmtrots 
Metropia 3,5*
Girl who leapt 3,75*
Akira 4*
Kaguya 4*
Die synopsis van Spring and Chaos spreekt me enorm aan, maar het artwork van de twee screenshots weer niet zo. Gaat desalniettemin op de lijst!
Afro Samurai: Resurrection (2009) boven Paprika? Is er een (redelijke) kans dat ik dat ook leuk vind, voor zover mensen dat kunnen beoordelen? Van die trailer raak ik niet gelijk overtuigd 
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Alle films uit de reeks 045 t/m 041 gezien. Erg bijzonder vond ik die filmpjes niet. Alleen Metropia (3.5*) sprong er enigszins bovenuit. De overige filmpjes moesten het doen met een 3.0*.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Ik doe veel tips op en hoop me de komende jaren wat meer in (met name Japanse) animatie te verdiepen.
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
040. Minuscule - La Vallée des Fourmis Perdues [Minuscule: Valley of the Lost Ants]
Hélène Giraud & Thomas Szabo - 89 mins - 2013
http://www.onderhond.com/animation-100/040.png
Zeer leuke mix van live action and CG animatie. De live action footage doet denken aan Jeunet. Erg fleurig en kleurrijk, met warme kleuren en een redelijk idyllische settings. Daarop wordt ingezoomed en vinden we CG diertjes die hun dingetje doen. Geen pratende diertjes gelukkig, dit heeft weinig te maken met de Amerikaans CG variant, al zoemen en grunten ze af en toe wel een beetje als het hen wat minder vergaat. De film is het gevolg van een korte reeks waaruit ook best wat inspiratie gehaald is, dus als je de reeks al gezien hebt kan ik me wel indenken dat het net allemaal wat minder origineel aanvoelt. Mensen die het niet kennen krijgen een zeer fris, lief en grappig filmpje voorgeschoteld.
039. Meikyû Monogatari [Manie-Manie]
Yoshiaki Kawajiri, Rintaro & Katsuhiro Ôtomo - 48 mins - 1987
http://www.onderhond.com/animation-100/039.png
Manie-Manie was ooit een obscuur animatie project waar elke liefhebber naarstig naar op zoek was. Ondertussen her en der wel op DVD verschenen en dus lang niet zo obscuur meer, maar nog wel steeds de moeite waard. Het is het eerste goeie voorbeeld waarom dit soort geanimeerde omnibus projecten zo speciaal zijn. Drie grootheden die elk een nette som geld toegestopt kregen om 15 minuten volledig hun ding te mogen doen. Het resultaat is een geweldige opener van Rintaro, een race short van Kawajiri waar de spanning tot het uiterste opgevoerd wordt (en die ook model gestaan heeft voor een aantal andere notoire animes) en Otomo's geweldige toekomstvisie, inclusief overgedetailleerde setting. Op 45 minuten krijg je drie verschillende tekenstijlen, door drie van de bekwaamste regisseurs tot in hun beste technische kunnen uitgewerkt. Waar voor je geld heet zoiets dan.
038. Kumo no Mukô, Yakusoku no Basho [The Place Promised in Our Early Days]
Makoto Shinkai - 91 mins - 2004
http://www.onderhond.com/animation-100/038.png
Makoto Shinkai's eerste echte langspeler. Hij had hiervoor al een wat langere kortfilm uitgebracht, een perfecte vingeroefening voor deze Kumo no Mukô, Yakusoku no Basho zo bleek. Zoals je van Shinkai mag verwachten, een mooie combinatie van (romantisch) drama en fantasy die 10 jaar na datum nog steeds prachtig oogt. Het blijft moeilijk te vatten hoe Shinkai dit voor elkaar speelde met zo'n kleine crew, het enige wat het enge draagvlak van deze film verraadt is de wat beperkte animatie van de personages. Setting en belichting maken erg veel goed gelukkig en de algemene kwaliteit van deze film ligt gewoon fenomenaal hoog. Het enige probleem voor de indie scene was dat Shinkai hiermee de lat zo hoog legde dat het een aantal anderen toch wat afgeschrikt moet hebben.
037. Kurenai no Buta [Porco Rosso]
Hayao Miyazaki - 94 mins - 1992
http://www.onderhond.com/animation-100/037.png
Niet iedereen is fan van deze Miyazaki, maar ik reken Porco Rosso toch zeker bij z'n betere films. Op zich een wat raar project dat zich afspeelt in Italië en verder niet zo erg veel unieke elementen heeft, behalve dan dat het hoofdpersonage een manvarken blijkt te zijn. De reden hiervoor wordt nooit écht uitgelegd, feit is wel dat de setting Miyazaki erg goed ligt en Porco zelf nooit echt uit de toon valt. Miyazaki kan hier ook lekker aan de slag met z'n liefde voor vliegend metaal, verder is het gewoon een erg leuke, charmante film met toffe personages en een erg sfeervol neergezette setting. Wie trouwens eens gek wil doen en de Franse dub wil horen, Jean Reno verzorgde voor deze film de stem van Porco.
036. Suchîmubôi [Steamboy]
Katsuhiro Ôtomo - 126 mins - 2004
http://www.onderhond.com/animation-100/036.png
Een project dat wat ondergesneeuwd is geraakt, ondanks de grootse opzet en toch redelijk ruime release (zeker voor een anime). Geen idee waarom eigenlijk. Allicht verwachtte men iets anders van de man achter Akira, maar deze Steamboy is toch echt een lust voor het oog. Tien jaar lang werkte Otomo aan deze film en da's vooral te zien aan de enorm gedetailleerde achtergronden. Mierenneuker en control freak als hij is komt zowat alles van zijn hand, niet verwonderlijk dus dat het zo lang geduurd heeft voor deze film eindelijk klaar was. Voor de liefhebber van steampunk en Otomo, een heerlijk filmpje met een setje memorabele actiescenes en opnieuw een redelijk explosieve finale.
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
Van 4/5 naar 0/5 checks, wat gebeurt er nu? Ik had net hoop aangezien ik na iets meer dan de helft van de lijst toch nog op20 checks was gekomen, dat ik op 33% oid zou gaan eindigen. Dan moet ik bijna de helft van al dat nog komen gaat gezien hebben. Ben benieuwd
Miniscule sla ik over, maar die andere 3 gaan op de watchlist, waar Porco Rosso (uiteraard) al vertoefde...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Voor mij nog altijd Shinkais mooiste - zou op #4 op mijn animelijst aller tijden komen. Voor mij juist weer een dag met 4/5 (na 3 dagen 3/5). Spring and Chaos nog maar eens op de wensenlijst gezet, maar ook de dvd hiervan is vreselijk duur (want OOP).
Die animaties uit Frankrijk, Zweden en Amerika zijn toch vaak hinderlijke onderbrekingen
't Is deze die vaak ongecheckt blijven - al zijn het vaak nog wel de titels die ik wel eens zou willen zien, zoals Miniscule vandaag.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Minuscule ziet er veelbelovend uit, maar mijn interesse gaat vooral naar The Place Promised in Our Early Days. Steamboy is een topfilm, maar bij Porco Rosso ben ik één van de mensen zoals Onderhond aangeeft, waarvan ik dit niet meteen de beste Miyazaki vind.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Van de nrs 040 t/m 036 alleen Miniscule niet gezien. Manie-Manie en Porco Rosso vond ik niet meer dan redelijk. De overige twee, die van Shinkai en Otomo zelfs goed tot zeer goed. Van Otomo verwacht ik nog het drieluik Memories.
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
5/5 gisteren, 4/5 vandaag. Met Kaguyahime en Kumo no Mukô als hoogtepunten. Minuscule was ook van mijn radar verdwenen.
Komt er weer op, want lijkt me wel wat voor mij.
Inmiddels ook 2 titels van de lijst ingehaald, daarmee kom ik voorlopig op 48/65.
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
035. Strings
Anders Rønnow Klarlund - 88 mins - 2004
http://www.onderhond.com/animation-100/035.png
String is denk ik de film in de lijst die het minst met animatie te maken heeft, het gaat hier namelijk om puur, onversneden poppenwerk. Maar dan wel van het soort met de touwtjes, in stop-motion-achtige sets en op zo'n manier dat het hele touwtjesgebeuren mee in het universum van Strings verwerkt zit. Misschien dat de film daarom toch veel eerder aanvoelt als een bona fide animatiefilm, waar dat bij een Meet The Feebles (of pakweg een Muppets film) niet meer het geval is. In ieder geval wél erg de moeite. Verhaaltje zelf is niet super origineel, maar de uitwerking is prachtig, net zoals de poppen. Jammer dat Klarlund niet heeft doorgezet en terug richting live action gegaan is na deze film.
034. Omohide Poro Poro [Only Yesterday]
Isao Takahata - 118 mins - 1991
http://www.onderhond.com/animation-100/034.png
Een film die op papier eigenlijk niks voor mij is. Behalve dan misschien vanwege de kwaliteit van de animatie zelf, daarvoor zit je bij Ghibli altijd wel safe. Maar een jonge vrouw die haar weg in het leven zoekt en daarvoor naar het platteland trekt om bij een boerengezinnetje te gaan werken op het veld? Op basis van die plotomschrijving zou ik er nooit aan begonnen zijn. En toch, de film voelt een beetje als vakantie en Takahata slaagt erin om het getoonde erg mooi en rustgevend te maken. Een venster in een wereld die absoluut de mijne niet is en in het echte leven ook nooit zal zijn, maar zo in filmversie toch erg aantrekkelijk aanvoelt. (Wie trouwens deze film kan waarderen en graag een officieuze live action versie wil, kan ik van harte Shinkokyu no Hitsuyo aanbevelen)
033. Sennen Joyû [Millennium Actress]
Satoshi Kon - 87 mins - 2001
http://www.onderhond.com/animation-100/033.png
Satoshi Kon's ode aan de Japanse cinema. Net zoals in Perfect Blue laat hij weer een hoop scenes in elkaar overvloeien, maar dan vanuit een compleet ander startpunt. Waar het in Perfect Blue vooral diende om te verwarren, is het hier meer een uitvloeisel van de herinneringen die door en over elkaar heenlopen. De twee reportagemakers die op interview gaan (en meelopen in de herinneringen van de geïnterviewde actrice) zijn een struikelblok voor velen, maar zorgen wat mij betreft voor geslaagde komische momentjes. Verder prachtige animatie, veel gevoel voor detail en een geweldige sfeer. En een geniale soundtrack van Susumu Hirasawa, een belefenis op zichzelf. Ik mag dan niet zoveel met klassieke cinema hebben, voor een film als deze is het absoluut een meerwaarde om toch bekend te zijn met de wat oudere Japanse films en acteurs.
032. Hana to Alice Satsujin Jiken [The Murder Case of Hana & Alice]
Shunji Iwai - 100 mins - 2015
http://www.onderhond.com/animation-100/032.png
Het ogenschijnlijke gemak waarmee Iwai deze film lanceerde is bijna obsceen. Iwai is een gelauwerd live action regisseur, maar animatie is toch wel een ander wereldje en de overstap is niet zo'n evidente. Maar dat deerde Iwai blijkbaar niet. Met een unieke combinatie van rotoscope en klassieke anime stijl maakt hij hier een geweldig dramatje waarmee hij een hoop andere, zelfs gelauwerde, animatieregisseurs te kijken zet. De UK editie komt met een woordje lof van Makoto Shinkai, dan weet je dat je je toch aan iets speciaals mag verwachten. De film staat trouwens redelijk op zich ('t is ook een prequel), toch zou ik de live action versie eerst zien, die geeft de personages en hun zoektocht toch nét dat beetje extra diepte.
031. Genius Party
Various - 85 mins - 2007
http://www.onderhond.com/animation-100/031.png
Oorspronkelijk was het Genius Party project één grote omnibus op poten gezet door Studio 4°C. De scope werd echter iets te groot (met iets te veel regisseur), waarna de omnibus in twee aparte delen gesplitst werd. Je haalt je ook wat op de nek door je project "Genius Party" te noemen, maar het is des te mooier wanneer zo'n film dan wel brengt wat het belooft. Er is één short die echt uit de toon valt, maar de rest is van érg hoog niveau. Van de geweldige opener tot het duistere Deathtic 4 of het compleet kleur- en vormgestoorde Happy Machine, elke short gaat er vol voor, de combinatie van dit alles is een best vermoeiende maar extreem inspirerende collectie animatiefilms. En het beste is dat Beyond (deel 2) nog een stuk beter is.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8281 votes
Inmiddels 23 van de 70 gezien, dus er is nog veel moois te ontdekken. De Iwai lijkt me wel wat voor mij, want de live-action Hana & Alice vond ik ook erg mooi. Leuk is ook dat ze Yû Aoi en Anne Suzuki 'zichzelf' hebben laten inspreken!
Millennium Actress lijkt me ook echt wat voor mij.
Vraagje over deze film: is de actrice Chiyoko Fujiwara's personage gebaseerd op de pas overleden Setsuko Hara?
Edit: wikipediastukje inmiddels helemaal gelezen: ja dus!
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
030. Trava: Fist Planet
Katsuhito Ishii & Takeshi Koike - 47 mins - 2003
http://www.onderhond.com/animation-100/030.png
Koike is al eens gepasseerd, Katsuhito Ishii zou ook geen onbekende meer mogen zijn, al oogt die naam misschien wat vreemd in een animatie context (regisseur van oa Taste of Tea). Trava was een experimenteel projectje van de twee dat nooit écht van de grond is gekomen. Dit was origineel een pilot, omgevormd tot promo en uiteindelijk toch maar als korte film uitgebracht. Trava is één van die films waar Koike regiecredits toegeschoven kreeg puur voor de invloed die z'n stijl had op het eindresultaat. En da's er dan ook echt wel aan te zien. Een vreemd filmpje dat binnen bepaalde scenes razendsnel oogt, maar in het algemeen érg sloom aanvoelt. Moeilijk te omschrijven, lijkt ook nergens over te gaan, maar 't is quirky, uniek en lekker gestoord.
029. Sukai Kurora [The Sky Crawlers]
Mamoru Oshii - 121 mins - 2008
http://www.onderhond.com/animation-100/029.png
De laaste echte animatiefilm van Oshii, een wat jammer afscheid van iemand die 15 jaar lang het Japanse animatielandschap gedomineerd heeft. Niet omdat dit een slechte film zou zijn, verre van zelfs, maar het is een film die maar weinig aandacht gekregen heeft en door velen schijnbaar vergeten is. Nochthans heeft Sky Crawlers best wat te bieden. Van grandioze luchtgevechten tot een smaakvol verhaal en bakken vol sfeer. Maar de interesse in Aziatische cinema was toen net een beetje over z'n hoogtepunt heen en deze film is daar het slachtoffer van geworden lijkt het. Voor fans van Oshii en fans van de wat serieuzere animatie echter wel een aanrader.
028. Ôritsu Uchûgun Oneamisu no Tsubasa [Wings of Honneamise]
Hiroyuki Yamaga - 121 mins - 1987
http://www.onderhond.com/animation-100/028.png
Eén jaar voor Akira was er deze film. Een groots anime project over een ietwat alternatief universum waar de eerste raket nog de ruimte in moet. Shiro, een mislukt piloot, sluit zich aan bij de ruimtecrew (de kneusjes waar iedereen mee lacht) en schaart zich achter een project om de eerste astronaut ter wereld af te leveren. De trailers van deze film zijn vaak nogal spectaculair en actievol, met lanceringen en aparte fantasy, maar de film zelf is een stuk subtieler en rustiger. Héérlijk sfeertje, erg mooi geanimeerd en met een geweldige climax, toch is de film op de één of andere manier in de vergeetput terecht geraakt. Compleet onterecht wat mij betreft, want het alternatief universum dat hier op een uurtje of 2 geschapen wordt is geweldig gedetailleerd.
027. Memorîzu [Memories]
Kôji Morimoto, Tensai Okamura & Katsuhiro Ôtomo - 113 mins -1995
http://www.onderhond.com/animation-100/027.png
Eén van de meest befaamde omnibus films in de lijst. Dateert van '95 maar het duurde nog 10 jaar alvorens deze in het Westen uitgebracht zou worden. En 10 jaar later was het qua animatie nog steeds cutting edge eigenlijk. De one-shot van Otomo is grandioos, al is het in animatie wel iets makkerlijk te doen, de film van Okamura is lekker luchtig maar wel erg weelderig geanimeerd. Maar dit blijft toch vooral "die film met Magnetic Rose", het prachtige sci-fi verhaal van Morimoto (de koning van de kortfilm) én Satoshi Kon als head animator. En natuurlijk het geweldige gebruik van de Madame Butterfly musical. Morimoto verzorgde trouwens ook de lekkere outro-tune, eentje die ik nog steeds in m'n playlist met favorieteren heb staan. Geweldig trio films.
026. Hottarake no Shima - Haruka to Maho no Kagami [Oblivion Island]
Shinsuke Sato - 93 mins - 2009
http://www.onderhond.com/animation-100/026.png
Eerste echte full-CG film van Production I.G. Had er toen niet zo heel veel vertrouwen in, maar het resultaat was toch héél wat beter dan verwacht. Niet omdat het visueel zo verbluffend was (hoewel vaak wel erg mooi), eerder vanwege de overdonderende fantasy die als een sneltrein over je heenwalst. De wereld ziet er magisch uit (doet soms zelfs wat denken aan Morimoto's meesterwerk - Noiseman Sound Insect) en er is absoluut geen gebrek aan originaliteit. Ondertussen maakt Sato weer gewoon live action films (hoewel de meeste daarvan ook genoeg CG werk hebben), maar dit uitstapje smaakte toch naar meer.
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
Holy shit, OH.
van de afgelopen 15 (!) titels heb ik alleen Millennium Actress gezien (persoonlijk vind ik het overigens Kon's minste). Holy shit, John Milton kan ook natuurlijk. 
Op de watchlist gaan Strings (nice find!) en Hana to Alice Satsujin Jiken.
Memorîzu en The Sky Crawlers staan daar reeds.
Ik ben benieuwd of ik er van de laatste 25 titels dan weer wel meer gezien zal hebben. Je zou toch zeggen van wel?
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Gezien van de nummers 035 t/m 026
35. (2,0*) Strings (2004)
34. (3,5*) Omohide Poro Poro (1991)
33. (3,0*) Sennen Joyû (2001)
31. (3,5*) Genius Party (2007)
29. (4,5*) Sukai Kurora (2008)
28. (3,0*) Ôritsu Uchûgun Oneamisu no Tsubasa (1987)
27. (4,5*) Memorîzu (1995)
26. (4,5*) Hottarake no Shima - Haruka to Maho no Kagami (2009)
Memorîzu laatst tot mijn verrassing zien liggen in een 2e hands DVD winkel. Onmiddellijk meegenomen. 
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
van de afgelopen 15 (!) titels heb ik alleen Millennium Actress gezien (persoonlijk vind ik het overigens Kon's minste).
Het zijn ook niet de meest bekende films, al zullen de meeste met een beetje interesse in anime de titels wel al ooit zien voorbijkomen hebben. Maar niet echt het type dat in allerlei populariteitslijstjes staat, vandaar dat het zo belangrijk is dat er op een site als ICM eindelijk een echte anime lijst komt. Want de meeste films hier hebben toch op de één of andere manier wat betekend voor animatie in de bredere zin van het woord.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Zit nu op exact 60% gezien (45 stuks) en 3 op dvd klaarliggen (Wicked City, Spriggan en Patema Inverted), dus dan kom ik al op 64%.
Dus die 69 (wat ik scoor op de Paste lijst) is misschien best geen gekke inschatting geweest vooraf. De oorzaak dat het nu iets lager ligt, ligt dan vooral bij de niet Japanse animatiefilms lijkt me.
Ik ben nog even onzeker over die Nasu-films. Ik heb er eentje (Summer in Andalusia) gezien van DVD, maar die heb ik niet zelf, maar vraag me dan toch werkelijk af van wie ik die destijds heb geleend?? Zat in de pakketservice of zo? Die andere (Migratory Bird) bestaat geloof ik niet, of...? De Japanse DVD/BD heeft tenminste geen subs.
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
025. Kotonoha no Niwa [The Garden of Words]
Makoto Shinkai - 46 mins - 2013
http://www.onderhond.com/animation-100/025.png
Van alle Shinkai films misschien wel de minst bekende, maar daarom zeker niet de minste. Het blijft verbluffend wat hij met een zeer klein team voor elkaar krijgt. De film is best kort en het romantische verhaaltje valt ongetwijfeld wat te licht uit voor velen (zeker in animatie vorm), maar dat zijn dingen waar ik me eerlijk gezegd niet aan kon storen bij Shinkai. Hij is iemand die betoverende werelden op het scherm weet te schilderen, ook wanneer z'n films geen fantasy elementen bevatten. Voor liefhebbers van het medium sowieso aan te raden, wie daarnaast ook nog wel tegen een streepje romantiek kan heeft aan deze een erg mooie aanrader.
024. Renaissance
Christian Volckman - 105 mins - 2006
http://www.onderhond.com/animation-100/024.png
Het is niet dat Europa geen leuke animatie projecten heeft, het probleem is vooral dat het one-shots zijn van regisseurs waar je daarna zelden nog iets van hoort (in animatie context dan). Ook deze Volckman leverde wat mij betreft een absolute voltreffer af, maar een vervolg wist hij daar nooit aan te breien. Visueel erg gaaf, met extreme zwart/wit contrasten die het CG/motion capture werk mooi verbloemen. Verder een redelijk typisch maar boeiend genoeg sci-fi relaas, al blijft het toch vooral een kapstokje voor een extreem gave visueel stijl en wat lekkere actie. Erg unieke film, had graag meer soortgelijks gezien, maar dat zal er wel niet meer van komen.
023. Pafekuto Buru [Perfect Blue]
Satoshi Kon - 81 mins - 1997
http://www.onderhond.com/animation-100/023.png
Satoshi Kon's eerste. Als regisseur dan, als animator maakte hij al naam onder Otomo en Morimoto (Akira, Memories). Met deze film verraste hij menig animatiefan, vooral omdat nogal wat mensen zich toen afvroegen wat animatie nu eigenlijk toevoegde aan dit type film. Ondertussen is het medium wat volwassener geworden, waardoor dat soort vragen zich niet zo snel meer stellen en op zich verdient Kon daar wel een klein pluimpje voor. Heerlijke mindfuck, waarbij vooral de ingenieuze structuur en de strakke editing opvallen. De animatie zelf is ietwat statisch, maar wel effectief. En wie er geen genoeg van kan krijgen, er is ook nog een live action verfilming, al is die dan wel wat minder sterk.
022. Kaze Tachinu [The Wind Rises]
Hayao Miyazaki - 126 mins - 2013
http://www.onderhond.com/animation-100/022.png
Dit zou (weeral) Miyazaki's laatste lange film worden, maar ondertussen is hij toch weer bezig met iets nieuws. Niet zo heel verwonderlijk, Miyazaki is een man met een duidelijke visie die gewoon z'n ei kwijt moet. Als (pre)afscheid was dit in ieder geval een erg sterke film. Niet iedereen wist het onderwerp te waarderen, misschien zelfs wel iets té volwassen en een beetje té controversieel voor een Ghibli film, maar Miyazaki's liefde voor vliegend tuig krijgt hier eindelijk een wat realistischere ode en het gevecht tussen moraal en passie wordt op een erg mooie manier vastgelegd. Wel het type biografie dat wat van de hak op de tak springt, daar moet je wel mee uit de voeten kunnen.
021. Gake no Ue no Ponyo [Ponyo]
Hayao Miyazaki - 103 mins - 2008
http://www.onderhond.com/animation-100/021.png
Na Miyazaki's meest volwassen film, misschien wel zijn meest kinderlijke, althans binnen z'n bekende Ghibli werk (zaken als Panda Kopanda dan even buiten beschouwing gelaten). Waarom dan zo hoog? Omdat ik Miyazaki in dit werk eigenlijk gewoon het beste vindt. Animatie blijft wonderschoon en Ponyo zelf is een prachtige creatie. Het is allemaal een stuk minder episch en groots, maar net in die zaken vind ik Miyazaki doorgaans ook iets minder sterk. Hoe kleiner hij het houdt, des te beter vind ik z'n films meestal. Oh, en het hielp ook wel een beetje mee dat er in de zaal een Japans gezinnetje voor ons zat, waarvan het jonge dochtertje op het eind volop het liedje mee stond te zingen en dansen.
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
5x 4*. Prachtig rijtje. Renaissance wel erg lang geleden, zou ik eens moeten herzien.
Van de 5 gisteren enkel Oblivion Island niet gezien. Ben meestal niet zo happig op cg-anime, maar deze ziet er nog wel aardig uit.
En het liedje van Ponyo. 
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
The Wind Rises was mijn nummer 9 van 2014. Onderschatte Miyazaki wat mij betreft, die ik een 8,5/10 gaf.
Ponyo beviel iets minder, Misschien moet ik die ooit eens herzien. Wellicht waren mijn verwachtingen verkeerd, maar zowel animatiestijl als verhaal vielen me wat tegen destijds. Ik vond het meer wat voor de kleintjes, eigenlijk. En aangezien ik hier geen enthousiaste dreutels op de bank hebben zitten door wiens enthousiasme ik me mee kan laten slepen, bleef het bij een mager zeventje. Wellicht dat een tweede kijkbeurt ooit wat meer prijsgeeft.
Pafekuto buru is mij favoriete Kon, en ook die krijgt een 8,5. Wellicht mijn favoriete anime, al komt dat meer door het verhaal dan de animatie. Wat een geweldige film is dat. Zou bij mij zeker in de top 10 eindigen, waarschijnlijk top 5.
Renaissance en The Garden of Words heb ik allebei klaar liggen. Shinkai's Byôsoku 5 Senchimêtoru (2007) typeerde ik als beeldschone animatie en ik schreef toen al dat ik Koto no Ha no Niwa (2013) ook graag wilde zien. Geen haast, maar ik ben wel benieuwd. Van Renaissance weet ik minder goed wat ik moet verwachten, en of dat gaat bevallen. Als ik naar die drie comments op ICM kijk, ben ik toch wat op mijn hoede.
Ik sta op 25 checks inmiddels na Wolf Children vanmiddag, met nog 20 films te gaan in OH's lijst. Als ik 32 haal, ben ik wel tevreden. Bij 35 ben ik blij.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Helaas weinig tijd gehad om vanachter de PC uitgebreid te reageren, maar mobiel heb ik dit lijstje zeker gevolgd. Ik sta op 16 checks (veel mooie titels) en heb tot nu toe ook veel interessante films ontdekt. Veel teveel eigenlijk.
Van wat ik zag heb ik deze met 4* of hoger gewaardeerd: Sen to Chihiro, Howl's Moving Castle, Coraline en The Girl Who Leapt Through Time. Ik vermoed dat dit lijstje nu we bij de top 25 zijn aanbeland een stuk langer gaat worden.
Alleen The Simpsons Movie vind ik in dit lijstje een vreemde eend in de bijt. Redelijke film hoor, maar ik zou 'm niet snel in een Top 100 verwachten.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Het is me vandaag (eindelijk!) gelukt om Dog of Flanders te zien. En zoals het hoort in Japans, met Engelse ondertiteling. Prachtige film!
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
020. Tonari no Totoro [My Neighbor Totoro]
Hayao Miyazaki - 86 mins - 1988
http://www.onderhond.com/animation-100/020.png
En meteen maar even doorzetten met de laatste Miyazaki in de lijst. Totoro is een waar fenomeen, misschien hier in hartje Europa iets minder, maar over heel Azië lopen kinderen met Totoro boekentassen, pennenzakken en andere prullaria. Het is een creatuur dat boven z'n eigen film is uitgestegen en een soort van symbool geworden is voor Ghibli. En terecht. Want het mag dan een film zijn zonder al te veel drama en ogenschijnlijk op de kleinsten gericht, er zitten toch nog veel aparte, speciale momenten in. Zoals de eerste ontmoeting met Totoro in het bos, maar natuurlijk ook die vreemde, absurde busscene. Zonder twijfel het mooiste wat Miyazaki ooit uit z'n mouw heeft geschud. Magische film, die in al z'n kijkbeurten ook nog nooit verveeld heeft.
019. Tachiguishi Retsuden [The Amazing Lives of the Fast Food Grifters]
Mamoru Oshii - 100 mins - 2006
http://www.onderhond.com/animation-100/019.png
Ik zou me bijna verontschuldigen voor deze entry, want de film is nog steeds niet te vinden met degelijke Engelse ondertitels én het is nogal een acquired taste, waardoor het voor velen waarschijnlijk niet eens de moeite is om een poging te wagen. Maar het is een project dat Oshii koste wat kost wou doen en wie een beetje mee is met de geschiedenis van deze film én de humor ervan kan inzien heeft een geweldig unieke animatie vast. Een aantal mythische verhalen over notoire en legendarische noodlevreters (=letterlijk) en animatie gemaakt vanuit fotos creëren een onnavolgbaar sfeertje. Ik heb zelf de film gezien met Franse ondertitels (want die zeikerds hebben natuurlijk wél weer een prachtige uitgave). Niet dat mijn Frans zo denderend is, ik heb ook best een hoop gemist, maar als liefhebber van een bepaalde regisseur doe je al eens gekke dingen en uiteindelijk was het het ook wel waard. Maar ehm, doe geen al te gekke dingen om deze film te bekijken, ik acht de kans klein dat het een succes wordt.
018. Byôsoku 5 Senchimêtoru [5 Centimeters per Second]
Makoto Shinkai - 63 mins - 2007
http://www.onderhond.com/animation-100/018.png
Nog steeds mijn favoriete Shinkai. Drie kortfilmpjes schetsen een relatie tussen twee voor elkaar bestemde zielen. De film ziet er oogverblindend mooi uit, de sfeer is bijna magisch en het drama zit best goed in elkaar voor wat in de kern toch vooral kalverliefde is. Het derde filmpje blijkt wel een typische scherprechter. En niet zozeer vanwege de J-Pop montage, maar eerder vanwege het verloop vermoed ik. Ik vond het einde altijd een meerwaarde, maar zeker niet iedereen is het daarmee eens. Los daarvan nog altijd wel dubbel en dik de moeite, 't is ook niet voor niks dat Shinkai met deze film finaal uit z'n anime niche wist te breken.
017. Godkiller: Walk among Us
Matt Pizzolo - 73 mins - 2010
http://www.onderhond.com/animation-100/017.png
Een film die de maker zelf als een "illustrated film" omschreef. De ambitieuze versie van een motion comic zeg maar. De twee liggen erg dicht tegen elkaar aan, maar een illustrated film wil toch echt wel een film zijn, al blijft het animatie aspect dan relatief beperkt. Godkiller moet het vooral hebben van z'n punk stijl en electronische soundtrack, die beiden voor een geweldige cyberpunk sfeertje zorgen. De tekenstijl is eigenzinnig en persoonlijk vond ik het erg geslaagd, maar niet iedereen zal er even blij mee zijn. Verder een film die een eerde kleine groep mensen zal aanspreken, maar voor die niche is het wel een zeer interessant project. Geloof dat er nog altijd aan een vervolg gedacht wordt, hopelijk komt het er ooit nog van.
016. Shôto Pîsu [Short Peace]
Various - 68 mins - 2013
http://www.onderhond.com/animation-100/016.png
Eén van de meeste recente omnibus projecten, ditmaal ook met een videogame luik. Aan dat deel heb ik me nooit gewaagd, maar de kortfilmpjes heb ik wel gezien. En het moet gezegd, de mensen achter dit project hebben zich overtroffen. Nog steeds niet m'n favoriete omnibus, maar het komt dicht in de buurt. Het eerste filmpje zet meteen de toon (Koji Morimoto weer - uiteraard), zwakke toevoegingen zijn er niet en het beste wordt mooi tot het laatst bewaard. Magistraal gedetailleerd en weelderig geanimeerd, met een dikke knipoog naar het werk van Otomo. Met open mond naar zitten kijken, absolute aanrader.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Met de Totoro de top 20 starten. Prachtige animatie met zeer rijke fantasie.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Gezien van de rankschikkingen 25 t/m 16;
25. (4,5*) Koto no Ha no Niwa (2013)
24. (3,0*) Renaissance (2006)
23. (4,0*) Pafekuto Buru (1997)
22. (3,5*) Kaze Tachinu (2013)
21. (3,0*) Gake no Ue no Ponyo (2008)
20. (3,0*) Tonari no Totoro (1988)
18. (5,0*) Byôsoku 5 Senchimêtoru (2007)
17. (3,5*) Godkiller: Walk among Us (2010)
Nooit de moeite genomen Oshii's film Tachiguishi Retsuden (2006) te bekijken wat aan niets anders kan liggen dan aan de zeer negatieve kritieken. Het gemiddelde van 2.45* zegt genoeg.
Het schitterende Byôsoku 5 Senchimêtoru (2007) had ik toch zeker wel in OH's top 10 verwacht.