- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
94. Luck Will Come on Sunday (Stastie Príde v Nedelu)
Jan Lacko 1958 SK
85 mins
Comedy

Voor velen waarschijnlijk een tè flauwe komedie, maar ik had er niets van verwacht en het viel me toch erg mee. Deed me een beetje denken aan het Duitse 'Menschen am Sonntag', waarschijnlijk wegens de zwemscènes aan het meer. Dit soort scènes maken de film dan toch best de moeite waard. Lacko lijkt me niet echt een talentvol filmer, maar hij doet erg zijn best om er wat speciaals van te maken. Kijk, daar heb ik dan toch een zwak voor!
https://c2.staticflickr.com/6/5669/22498789835_e98dcc280c_b.jpg
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
93. The Assassination (Atentát)
Jiri Sequens 1965 CZ
104 mins
Oorlog

Zorgvuldige reconstructie van de aanslag op Nazi-kopstuk Reinhard Heydrich en de nasleep daarvan. Sequens heeft er een spannende film van gemaakt met gelukkig echte (Oost)Duitsers in de Duitse rollen en Britten in de Britse rollen. Hij was een overtuigd communist en heeft vele propagandafilms gemaakt die blijkbaar niet ààn te gluren zijn (niet cinematografisch, maar qua plot!), maar hij was ook een vakman en dat is aan deze film wel af te zien. Hij wordt ook geroemd als leraar op het FAMU vanwege zijn praktische vakmanschap.
https://c1.staticflickr.com/1/716/21876042104_68a6ebb585_b.jpg
Bij mijn weten niet met Engelse ondertiteling verkrijgbaar.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
92. Jánosik
Palo Bielik 1963 SK
163 mins
Drama

Juraj Jánošík was rond 1700 de Robin Hood van Slowakije. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van hem gehoord, maar zijn verhaal is goed genoeg om een film van te maken. Dat is dan ook maarliefst negen keer gedaan en deze versie van Palo Bielik is de vierde. Leuk feitje is trouwens dat Bielik zelf Jánošík speelde in de derde film: JJánosík! Wellicht was hij niet tevreden over het acteren van de hoofdpersoon in die film dat hij vond dat het nog een keer over moest? Mac Hammer Fan is de enige hier op de site die de jaren dertig versie heeft gezien en die kan oordelen, maar ik zou die versie ook best zelf nog eens bekijken.
De held is er natuurlijk wel eentje die helemaal in het communistische straatje paste. Bielik was net als Sequens een regisseur die het regime graag te vriend hield en die zich vooral op grootse, dramatische verhalen richtte. Toch zijn zijn films best goed kijkbaar en stoort de propaganda niet.
Enfin, deze versie was ooit de duurste Slowaakse productie tot dan toe en dat zie je wel aan de film af. Prachtige locaties, decors, kledingstukken, stunts en een flink aantal Slowaakse topacteurs. Opvallend genoeg wordt Juro zelf vertolkt door een amateur, vanwege diens twee meter plus lengte. Op zijn performance valt echter niets aan te merken.
https://c1.staticflickr.com/1/772/22498786005_03528300eb_b.jpg
Te verkrijgen bij: DVD Best
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
91. Celebration in the Botanical Garden (Slávnost' v Botanickej Záhrade)
Elo Havetta 1969 (SK)
83 mins
Komedie/Fantasy

De film werd in 1970 door de Tsjechoslowaakse autoriteiten in de ban gedaan met het volgende etiket:
'Hoewel politiek onschadelijk, lijkt de film verder nutteloos!'
Dit typeert wel de moeilijke situatie voor Havetta en andere filmmakers in Tsjechoslowakije in die tijd. Jammer, want de man had zeker veel talent. Hij mocht vele van zijn projecten (waaronder het mooie 'If I Had a Gun' dat door Stefan Uher werd gemaakt) niet realiseren en stierf ongelukkig en al op 37-jarige leeftijd.
De film is volledig uitzinnig en bijna plotloos. Om mezelf te citeren: ‘Neem het dorp en de mensen van Béla Tarr's Sátántangó, maar dan in kleur en met mooi weer. Laat die mensen flink coke snuiven of een ander oppeppende drug gebruiken, zodat ze flink hyper worden. Dit is een beetje de setting waar het één en ander zich in afspeelt.’
https://c1.staticflickr.com/1/696/22311952609_23dffc656a_b.jpg
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
90. Daisies (Sedmikrásky)
Vera Chytilova 1966 (CZ)
74 mins
Komedie / Drama

Een film die me zowel intrigeerde als irriteerde. De dames zijn namelijk behoorlijk irritant, maar Chytilova heeft toch wel aparte vondsten die het geheel wel boeiend maken. Haar films
zijn wel totaal andere films dan die van de andere New Wave regisseurs (op Elo Havetta en Pavel Jurácek na misschien). Ook al een film die tijdelijk verboden is geweest: vanwege 'het afbeelden van baldadig gedrag'.
https://c2.staticflickr.com/6/5740/22498796455_0df269c3b9_b.jpg
Te verkrijgen bij: Second Run en Criterion
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
89. Desire Called Anada (Touha Zvaná Anada)
Ján Kadár en Elmar Klos 1969 (SK)
108 mins
Drama

Helaas (zover ik weet) slechts in TV-rip te bewonderen film van het duo Kadár en Klos (vandaar het matige plaatje!). Het schieten van de film werd onderbroken door de Sovjet-inval die het einde van de Praagse Lente inluidde en pas twee jaar later werd de film afgemaakt en vertoond. Het was de laatste film die Kadár en Klos als duo maakte, want Kadár vluchtte met zijn familie naar Amerika. Het gekke is dat hij weer héél even terugkeerde om de film af te maken. Het was de laatste keer dat Kadár en Klos elkaar zagen, want Klos bleef in Tsjechoslowakije.
De film is een mix van New Wave, experimentele film en Film Noir en zeer bevreemdend qua vertelstijl en muziekkeuze. De makers laten ook veel van de interpretatie over aan de kijker. Opvallend is de keuze voor het Amerikaanse Playboy model Paula Pritchett in de rol van Anada.
https://c2.staticflickr.com/6/5721/22509851531_4b477e3b1b_b.jpg
Bij mijn weten niet te verkrijgen op dvd
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
88. Lóve
Jakub Kroner 2011 (SK)
90 mins
Drama / Romantiek

Ligt voor 1 euro in de uitverkoop op internet, maar ik vind het debuut van de kleinzoon van Josef Kroner best de moeite waard. Nu eens een inkijkje (het wordt een stopwoordje zo!) in het ‘gewone’ studentenleven in Bratislava rond de tegenwoordige tijd. De Slowaakse cinema kruipt zo langzamerhand uit het dal en er lijkt leven na Martin Sulik. Ik ben benieuwd naar Kroners volgende film.
https://c2.staticflickr.com/6/5698/22485378902_f24c2db82d_b.jpg
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
Celebration... (3) en Daisies (3,5) gezien. Beide films zouden helemaal mijn ding moeten zijn, maar toch bevielen ze niet helemaal. Daisies is inderdaad best irritant, vergelijkbaar met Céline et Julie Vont en Bateau (1974).
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
Tot nog toe een aantal mij bekende titels tegengekomen, maar ik had nog niets gezien. Met de notering van Daisies is daar verandering in gekomen, het is de eerste titel uit de lijst die ik zag. Overigens deel ik Baggermans en Beavis' mening over de genietbaarheid van de film.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8156 votes
Blijft leuk om te volgen. Daisies heb ik ook gezien. Het giechelen van de dames vond ik minder storend dan anderen hier. 
Van gisteren Fireman's Ball gezien, die ik wel iets minder vond.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Die is nog niet gepasseerd (het is meervoud trouwens), wel Loves of a Blonde. 
Ik zie dat ik de hoogste stemmer ben bij Celebration in the Botanical Garden. Weer een gebrek aan smaak hier dus.
Daarnaast zag ook ik Daisies, maar die vond ik tegenvallen (3.0*), maar er komen zeker leuke ideetjes langs. Desire Called Anada en de Jakubisko zijn hier de films die ik graag eens wil zien.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8156 votes
Die bedoelde ik inderdaad. 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zag onlangs een stukje van Daisies in de The Story of Film en zag er toch wel erg leuk en verfrissend uit. Hij ligt hier in ieder geval klaar op DVD. Hetzelfde geldt voor The Return of the Prodigal Son. 
Heb A Thousand-year-old Bee, Tomorrow I'll Wake Up and Scald Myself with Tea, Celebration in the Botanical Garden en Sitting on a Branch, Enjoying Myself genoteerd. Roy Andersson?
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
15 euro verzendkosten, dat is me iets te veel van het goede.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
87. Fair Play
Andrea Sedlácková 2014 (CZ/SK)
100 mins
Drama

Eindelijk eens een film over atletes uit het Oostblok en doping! Ik was altijd al benieuwd naar de verhalen daarachter. De film stelde me niet teleur in het bevredigen van de nieuwsgierigheid daarna. Dit is een echte moderne Tsjechoslowaakse film, want uit beide landen zit evenveel inbreng, zo lijkt het. De Hongaars-Slowaakse Judit Bárdos doet het goed in de hoofdrol en Geislerová’s performance is altijd wel okay. Visueel vind ik het ook goed gedaan: lekker grauw qua kleur, prima passend bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.
https://c1.staticflickr.com/1/631/22498782205_a434aea904_b.jpg
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
86. Diamonds of the Night (Démanty Noci)
Jan Nemec 1964 (CZ)
63 mins
Drama / Oorlog

De eerste film van Jan Nemec, welke ik na één kijkbeurt nog lang niet heb kunnen doorgronden. Het camerawerk is echter geweldig en versterkt de gevoelens van de kijker over de extreme condities waarin de hoofdpersonen zich bevinden en waarin ze terechtkomen. De film was voor die tijd erg experimenteel en is dus één van de boegbeelden van de Tsjechoslowaakse New Wave.
https://c2.staticflickr.com/6/5768/22485366012_f0f3e72117_b.jpg
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
Sorry, de laatste still is wat slecht bijgesneden! 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Maar wel de beste film tot nu toe!
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
85. Transport from Paradise (Transport z Ráje)
Zbynek Brynych 1962 (CZ)
93 mins
Drama/Oorlog

Klinische registratie van een korte periode in Theresienstadt (vlak voor de afgevaardigden van het Rode Kruis het kamp zouden bezoeken), die geen bloederig geweld nodig heeft om te choqueren en een punt te maken, zoals in modernere (Amerikaanse) producties. Het afbeelden van de efficiency en het onderling praten hierover van de Duitsers is ijzingwekkend.
https://c1.staticflickr.com/1/654/22509885651_4e13d2fe0f_b.jpg
Te verkrijgen bij: Second Run
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
Maar wel de beste film tot nu toe!
Ja, ik moet hem nodig weer eens herzien.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
84. Habermann's Mill
Juraj Herz 2010
104 mins
Oorlog / Drama

Volgens de letter van de wet een Duitse productie, maar ik heb daar maling aan. Met ‘End of the Lonely Farm Berghof’ één van de weinige films waarin de Volksduitsers (in dit geval Sudetenduitsers) een prominente rol spelen. Zij (of: sommige van hen) kwamen tijdens de en na de oorlog tussen twee vuren te staan en waren niet erg benijdenswaardig. SPT zegt het in zijn commentaar op de film: ‘De verdrijving van Sudetenduitsers met alle bijkomende moordpartijen (70.000 doden) van Tsjechische zijde kan je dan ook niet echt als (al daar niet gerechtvaardigde) wraak zien, maar vormen een grove schending van mensenrechten.’ De film is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal en ligt ook dicht bij het levensverhaal van de Slowaaks-Joodse regisseur Juraj Herz. Tijdens de oorlog zat Herz met zijn familie ondergedoken bij Sudeten-Duitse boeren, die na de bevrijding het land werden uitgegooid. Wat dat betreft is Herz dan ook de enige die deze film had kunnen maken. Goed gedaan en goed dat het eens gedaan is.
https://c1.staticflickr.com/1/745/22472787506_7f7e9678ae_b.jpg
Te verkrijgen bij: Is te verkrijgen, maar ik kon niet zo snel vinden waar!
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
83. The End of Agent W4C (through the Dog of Mr. Foustka) (Konec Agenta W4C Prostrednictvím Psa Pana Foustky)
Václav Vorlícek 1967 (CZ)
87 mins
Comedy

Propaganda kan best grappig zijn en daar is deze film een bewijs van. Agent W4C is natuurlijk een Oostblok James Bond-spoof en is als curiositeit best wel genietbaar. Kacer is perfect gecast als Agent W4C en pas tijdens het samenstellen van deze lijst begin ik hem in retrospect te waarderen als acteur. Foustka wordt gespeeld door Jiri Sovak, een acteur die precies aan Bill Murray en diens acteerstijl doet denken.
https://c1.staticflickr.com/1/702/22509862791_45b374957a_b.jpg
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
82. Alice (Neco z Alenky)
Jan Svankmajer 1988 (CZ)
86 mins
Animatie / Fantasy

Zelf vind ik Alice in Wonderland maar een saai verhaaltje, maar Svankmajer maakt er een vreemd luguber verhaaltje van dat soms boeiend en soms minder boeiend is om te volgen. Toch zijn er zat leuke vondsten te bewonderen die een plaatsje in deze top 125 rechtvaardigen. Voor de surrealisten onder ons is deze film een must-see.
https://c2.staticflickr.com/6/5749/21877601363_1775cb277c_b.jpg
Te verkrijgen bij: Moskwood en in Tsjechië/Slowakije (maar kon ik nu even niet vinden!)
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
81. Something like Happiness (Stestí)
Bohdan Sláma 2005 (CZ)
100 mins
Drama

Ik zag deze film ooit zomaar op NPO 3 en dit was bij nader inzien één van de eerste Tsjechische films die ik zag (jeugdfilms als kind niet meegerekend). Mooi drama over arme mensen en mensen aan de zelfkant van de maatschappij in Oost-Europa. Vilhelmova, Geislerova en Pavel Liska excelleren in deze film die zowel triest als optimistisch is.
https://c2.staticflickr.com/6/5808/22509879831_7461193d4b_b.jpg
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
15 euro verzendkosten, dat is me iets te veel van het goede.
Bij welke webshop? Dat is dan een stuk duurder geworden!
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
DVD best, als ik hem wil kopen. 1 euro + 15 euro verzendkosten.
Dus dan heb ik al geen zin meer 
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
dat waren ze alweer voor vandaag. Démanty Noci is inderdaad een 5-sterren meesterwerk. Zou wellicht ook wel mijn favoriet zijn van alles wat ik zag, al is de keuze met Marketa Lazarova al best een lastige. Alice zag ik ook nog.
Van Zbynek Brynych zag ik tot nu alleen maar twee Duitse films, die best wel weirde cult projectjes zijn die een tikkeltje te weinig klasse hebben om bij de new wave gerekend te worden wat mij betreft, maar op zichzelf genomen toch wel erg cool zijn.
de link bij Haberman is verkeerd
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Met Alice ook mijn favoriete Svankmajer.
Maar ik hoop op nog wel wat favorieten.
Ik merk ook nu weer dat als je niks kent 15 titels best een hoop is op een dag, om alles een beetje na te zoeken en de meest serieuze tips in de persoonlijke kijklijst te zetten.
Maar we houden dapper vol. Toch leuk hoor, zo'n lijst!
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
de link bij Haberman is verkeerd
Gefixt.