- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Leuke stukjes The One Ring! 
En waar komt die massale Casablanca ophemelarij ineens vandaan?
Ik ben blij dat ik die duffe en muffe film nooit meer hoef te zien. 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
En waar komt die massale Casablanca ophemelarij ineens vandaan?
Ik ben blij dat ik die duffe en muffe film nooit meer hoef te zien.
Hear hear!
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Bedankt voor de leuke reacties op mijn commentaar, iedereen!
Precies! Een eindeloos herkijkbare film die al meer dan 70 jaar de mensheid verblijdt en MovieMeter laat hem gewoon keihard vallen! Ik zou Onderhond de schuld kunnen geven, maar ik ben hem momenteel dankbaar voor het wijzen op een goede stream van Angel's Egg.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Toch wel grappig dat een jaar geleden een Iron Man in mijn top 10 zou gestaan hebben, en nu een Enter The Void dat doet.
Toont aan dat je je gewoon over die drempel heen moet zetten, en je gewoon moet laten leiden door de ervaring, want ik heb 10x minder films gezien dan jullie.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Ik zou Onderhond de schuld kunnen geven
Even voor alle duidelijk, de film kreeg van mij exact evenveel punten als in de vorige editie! Dus aan mij heeft het niet gelegen.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Staat bij mij op 4*, maar beide keren niet mijn lijst gehaald. Cinematografisch toch wat te karig wat mij betreft.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Even voor alle duidelijk, de film kreeg van mij exact evenveel punten als in de vorige editie! Dus aan mij heeft het niet gelegen.
Dat weerhoud je er niet een smeercampagne tegen de film te houden. Zie je recensie bij Casablanca 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Goh, 2007. Maar geef toe, proza als "wijfelende liefdesvod" is toch nog steeds mooi om lezen 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
Goh, 2007. Maar geef toe, proza als "wijfelende liefdesvod" is toch nog steeds mooi om lezen
Ik heb hem ook net herlezen door TORs verwijzing, die schandvlek van MovieMeter 
Maar wie weet vind je hem nu wel meesterlijk, Onderhond, want...eh... neh, who am I kidding.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Misschien helpt het als er Chinese remakes komen van Amerikaanse klassiekers. 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Er waren nog wat dingetjes die ik wilde checken, namelijk de vergelijking met enkele andere bekende lijsten.
Deze films uit de MovieMeter top 250 haalde onze top 1000 niet:
63. Donnie Brasco
66. Earth
100. Warrior
103. Senna
106. The Notebook
111. Temple Grandin
113. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
129. Changeling
134. Heima
146. Dances with Wolves
162. Searching for Sugar Man
165. The Boondock Saints
167. American Gangster
173. L’Instinct de Mort
180. Hachiko: A Dog’s Story
182. The World’s Fasters Indian
185. Taegukgi Hwinalrimyeo
198. Bound by Honor
208. Le Premier Jour de Reste de Ta Vie
211. Chi Bi Xia: Jue Zhan Tian Xia
220. The Longest Day
223. The Help
241. Law Abiding Citizen
242. Seven Pounds
243. The Last King of Scotland
246. My Sister’s Keeper
26 stuks slechts. Niet één van deze stond in mijn top 500. In feite zitten er nogal wat films tussen wiens aanwezigheid ik niet begrijp of die ik niet echt wil gaan zien. Sommigen hiervan haalde de vorige editie wel. Zelf ben ik vooral blij om The Boondock Saints te zien verdwijnen. Nu nog uit deze lijst.
Dezelfde vergelijking, maar nu met de IMDb top 250:
51. Inside Out
87. Mad Max: Fury Road
96. The Kid
115. 3 Idiots
142. Warrior
151. How to Train Your Dragon
181. The Princess Bride
188. Hachi: A Dog’s Tale
189. Kaze no tani no Naushika
196. Gandhi
202. Relators Savajos
210. Guardians of the Galaxy
216. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
217. Rocky
223. The Imitation Game
231. The Help
238. X-Men: Days of Future Past
245. Lagaan: Once Upon a Time in India
247. Tropa de Elite 2: O Inimigo Agore é Outro
Iets minder: 19 stuks. Al telt Inside Out niet mee, want die was nog niet uit tijdens de stemming en ook Mad Max: Fury Road was wellicht nog niet genoeg bekeken. Slechts 4 overeenkomsten met MovieMeter overigens (Warrior, Harry Potter, The Help en het onverklaarbare fenomeen Hachiko, dat op IMDb gewoon Hachi heet). Opvallend vind ik ook The Princess Bride; daar hoor je nooit iemand over op MovieMeter. Even terzijde, niet al te lang geleden kwam er ineens een hele lading Bollywoodfilms in deze lijst te staan. Is de formule aangepast om die eruit te filteren, aangezien er nog maar 2 overbleven?
Maar hoe vergelijken we ons met critici en filmmakers? Dit is de top 25 van hoogst genoteerde films van de They Shoot Pictures top 1000 die het niet haalde:
5. La Règle du Jeu
17. L’Atalante
56. Les Enfants du Paradis
72. Gertrud
74. Viridiana
77. Viaggo in Italia
81. Close-Up
85. Sans Soleil
86. The Magnificent Ambersons
89. Gu Ling Jie Shao Nian Sha Ren Shi Jian [A Brighter Summer Day]
93. Sanshô Dayû [Sansho the Bailiff]
96. Intolerance
100. Greed
106. Histoire(s) du Cinema
108. La Maman et la Putain
109. Bringing Up Baby
122. Madame de…
124. L’Age d’Or
126. The Lady Eve
128. Nosferatu: eine Symfonie des Grauens
129. Xia Cheng Zhi Chun (Spring in a Small Town)
132. E.T.: The Extra-Terrestrial
Sommige van die had ik nog wel verwacht dat ze onze lijst zouden halen (E.T., Nosferatu, Viridiana, L'Age d'Or), terwijl ik veel hiervan ondanks hun grote status wel zag aankomen. Op MovieMeter leeft een La Règle de Jeu totaal niet bijvoorbeeld. Ook opvallend dat geen één van deze films in de MovieMeter of IMDb top 250 voorkomt. Het zijn dus geen publieksfavorieten (hoewel, E.T.).
Vraagje aan beavis, zit tussen het bovenstaande een film die helemaal geen stemmen kreeg in het top 1000 project?
Nog een laatste dingetje. De gebruikers van MovieMeter zijn ieder jaar weer trots op hun eigen afkeer van de Oscars, maar ditmaal vallen ze genadeloos door de mand. Natuurlijk staan wat vergeten oudere winnaars als Cavalcade en Gentleman's Agreement er niet tussen, maar juist die recentere films die we allemaal beweren te haten scoren goed. Niet alleen is de laatste winnaar de hoogste nieuwe binnenkomer, je moet helemaal terug naar Chicago uit 2002 om een Best Picture Winner tegen te komen die onze lijst niet haalde! In de vorige editie van het top 1000 project hadden we collectief genoeg eigenwaarde om in ieder geval de nieuwste winnaar, Argo, niet toe te laten, maar die staat er nu dus wel in.
Ter vergelijking: bij het meer respectabele Cannes moet je net iets minder ver terug om de laatste Gouden Palm winnaar die hier verliest te vinden: The Wind That Shakes the Barley.
Dievegge
-
- 3168 messages
- 8191 votes
Uit die imdb-lijst heb ik gestemd op The Kid, uit "They Shoot Pictures" op Viaggio in Italia en Bringing Up Baby.
De Engelstalige dubbing van La Règle du jeu moet geweldig zijn. Ik heb hem twee keer bekeken en het blijft me een raadsel waarom dat de beste Franse film zou zijn. Van Renoir vind ik La Grande Illusion beter.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ter vergelijking: bij het meer respectabele Cannes moet je net iets minder ver terug om de laatste Gouden Palm winnaar die hier verliest te vinden: The Wind That Shakes the Barley.
Wel opvallend dat Cannes-winnaars blijkbaar wel weten te scoren. Berlijn en Venetië zijn een gatenkaas. Al vermoed ik dat de meeste recente Cannes-winnaar ook over twee jaar niet in de lijst zal staan.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
Maar hoe vergelijken we ons met critici en filmmakers? Dit is de top 25 van hoogst genoteerde films van de They Shoot Pictures top 1000 die het niet haalde:
81. Close-Up
Die heeft de lijst wel gehaald. Staat op 839. Ik had er zelf ook op gestemd. 
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Toch paar opmerkelijke afwezigen inderdaad. Ik denk vooral aan The Magnificent Ambersons, Viridiana, Sansho en L'Age d'Or.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Wat zo sterk is aan Viridiana mag iemand me toch wel uitleggen...
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
er waren deze top1000 editie helemaal geen stemmen voor:
MovieMeter 250:
111. Temple Grandin
162. Searching for Sugar Man
198. Bound by Honor
211. Chi Bi Xia: Jue Zhan Tian Xia (wel Chi Bi, deel 1)
imdb 250:
51. Inside Out
238. X-Men: Days of Future Past
They Shoot Pictures:
129. Xia Cheng Zhi Chun (Spring in a Small Town)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ah, dus toch ook een stem voor Intolerance. Toch wel opvallend.
De meest opvallend afwezige in 'onze' Top 1000 uit deze lijstjes vind ik zelf eigenlijk The Lady Eve.
Maar ik geloof dat ik zelf geen enkele van deze titels in mijn lijst had. Of toch: L'Atalante, en Enfants du Paradis - verrassend van mijzelf, die laatste. 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Lady Eve kreeg één stem die nog net in een top 100 zat en twee echt lage stemmen, niet genoeg
Heb em zelf niet gezien en had wel een andere Sturges film in mijn lijst, dus het kan ook zijn dat hij/zij nog niet genoeg gezien is onder de deelnemers nu, net zoals inderdaad een Mad Max Fury Road, die gewoon kans had op een hoge notering, gezien de algemene waardering voor die film.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Intolerance was de oudste film die ik in mijn lijst had (op 343).
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
heb nog even een kleine edit gemaakt, de remake van Spring in a Small Town is wel genoemd, maar het origineel niet... was nog niet helemaal wakker 
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Maar ik geloof dat ik zelf geen enkele van deze titels in mijn lijst had. Of toch: L'Atalante, en Enfants du Paradis - verrassend van mijzelf, die laatste.
Opmerkelijk aangezien je Viridiana toch een 4,5* toekende...
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Wat zo sterk is aan Viridiana mag iemand me toch wel uitleggen...
Uit een willekeurige review aldaar;
Dit verklaart voor mij voor een stuk de hoge waardering, die gedurfde schop onder de kont richting de Spaanse kerk die destijds vrouwengevangenissen runde waar (echtgenotes van) politieke tegenstanders werden opgesloten, veelal wachtende op hun executie, en van die lieve nonnen in ziekenhuizen waar ze de dolblije moeders van pasgeborenen een bevroren babylijkje toonden om haar gezonde pasgeborene aan de politiek gezinde hoogste bieder te verkopen. De walging voor deze en andere kerkelijke praktijken zit diep in Spanje, ook bij Buñuel (en ja, ook bij mij). En nog steeds, anno 2014, is de Spaanse Kerk een middeleeuws instituut die mijlenver van (of beter gezegd, boven) de samenleving staat.
De scene waarin een crucifix een mes blijkt te zijn spreekt boekdelen. 5* voor die scene. Ook de doornkrans en hoe het in het vuur wordt gesmeten maakte indruk, voelde aan als een soort van 'de pot op met het kerkelijk verhaaltje dat het volk moet lijden op aarde in de hoop op een beter leven in de hemel' (terwijl de elite in weelde leeft).
Bij de film staan verder nog een paar aardige pogingen...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Was ook nog niet wakker denk ik. Die staat er natuurlijk ook in.
Dievegge
-
- 3168 messages
- 8191 votes
Zelf heb ik op slechts twee Oscarwinnaars voor Beste Film van de laatste tien jaar gestemd, en dan nog niet al te hoog:
2010 The King's Speech
2011 The Artist
Merkwaardig genoeg geen van beide Amerikaans. Oudere winnaars heb ik wel vaak gesteund.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Leuk dat je mij deels quote mister blonde maar het ontgaat me nog steeds waarom het top 1000-materiaal zou moeten zijn.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Dat is ten eerste al een andere vraag en ten tweede leggen er toch diverse mensen bij de film uit wat ze zo goed vinden? Zelfs jijzelf weet eigenlijk voor een deel uit te leggen wat de sterke punten uit die film zijn. Waarom de mensen hier je dan nog wel eens even uit mogen gaan leggen wat er nou eigenlijk zo sterk is aan die film, vind ik een beetje een omweg om de film nog een schop na te geven,vooral omdat ie in onze top 1000 al niet staat.Of was je echt oprecht geïnteresseerd in antwoord? Het is een beroemde film, waarvan de kwaliteiten al vaak zijn omschreven. Daar kun je ook naar op zoek gaan.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
La règle du jeu, Viridiana en A Brighter Summer Day stonden keurig in mijn lijst.