• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.338 votes
Profile

Top 250: IMDb of MovieMeter?

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Welke van de 2 toplijsten neem je het meest serieus? Welke kan meer op jouw sympathie rekenen? Welke vind je het meest interessant?

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ondanks de hypegevoeligheid vind ik de IMDB-lijst net iets sterker. Vooral door het gebrek aan al die 'stoere' misdaadfilmpjes die hier er wel erg gemakkelijk inkomen. Daarbij blijven veel klassiekers (zoals oude als moderne) daar meer staan, terwijl op MovieMeter wat zwaardere arthousefilms en oudere films steeds meer en meer plaats lijken te maken voor, tja, voor wat eigenlijk?

Maar erg belangrijk is het verder niet. Ik gebruikte beide lijsten veel toen ik net mijn interesse voor film aan het ontwikkelen was, maar tegenwoordig bekijk ik ze nog zelden. Ze hebben allebei hun sterke en zwakke kanten.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik heb met beide weinig. Dit soort toplijsten promoten naast de goede films die ik al ken (op de hoogte ben van het bestaan) voornamelijk brave meuk. In beide top 10's tref ik meerdere onvoldoendes aan. Dus kan je nergens op rekenen....

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Reinbo wrote:

Ik heb met beide weinig. Dit soort toplijsten promoten naast de goede films die ik al ken (op de hoogte ben van het bestaan) voornamelijk brave meuk. In beide top 10's tref ik meerdere onvoldoendes aan. Dus kan je nergens op rekenen....

Het gaat nu niet over de top10's, maar over de hele lijsten.

Op dat vlak sluit ik me aan hierboven.

Ook omdat er ondanks een internationaal klimaat niet veel films uit 'rare' landen in staan.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

IMDb vind ik beter in opzicht dat de oudjes er in staan en hoog in. MovieMeter vind ik beter in opzicht dat de minder bekende en buitenlandse films ook een kans krijgen.

Paar vergelijkingen:

IMDb is het eerste cijfer

The Good, the Bad and the Ugly (1966) - #5 - #7

C'era Una Volta Il West (1968) - #24 - #6

12 Angry Men (1957) - #8 - #33

Psycho (1960) - #23 - #104

Casablanca (1942) - #16 - #71

Monty Python and the Holy Grail (1975) - #68 - #158

The Bridge on the River Kwai (1957) - #71 - Niet in de top 250

Singin' in the Rain (1952) - #79 - Niet in de top 250

The Maltese Falcon (1941) - #88 - Niet in de top 250

Andersom werkt het precies hetzelfde:

The Green Mile (1999) - #89 - #4

The Pianist (2002) - #53 - #16

Meglio Gioventù, La (2003) - Niet in de top 250 - #28

Earth (2007) - Niet in de top 250 - #59

Beide lijsten hebben zijn voordelen en nadelen.

IMDb top 250 heb ik meer aan voor de oudere films.

MM top 250 heb ik meer aan de wat minder bekende, buitenlandse films

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

AGE-411 wrote:

Ook omdat er ondanks een internationaal klimaat niet veel films uit 'rare' landen in staan.

Rare landen?

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

chevy93 wrote:

MM top 250 heb ik meer aan de wat minder bekende, buitenlandse films

Minder bekende films? Dat zou ik zo nog niet zeggen: Er staan namelijk een hele hoop films in de IMDb-lijst die niet in de MM-lijst staan omdat ze te weinig bekend zijn (minder dan 250 stemmen)

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

The One Ring wrote:

(quote)

Rare landen?

Je weet wel wat ik bedoel: Azië

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Lol. Eerder films uit zo'n beetje elk land waar geen Engels gesproken wordt.

AGE-411 wrote:

Minder bekende films? Dat zou ik zo nog niet zeggen: Er staan namelijk een hele hoop films in de IMDb-lijst die niet in de MM-lijst staan omdat ze te weinig bekend zijn (minder dan 250 stemmen)

Laat ik het iets nuanceren. Minder gewaardeerde films. Óf te weinig stemmen voor de top 250 óf te lage score

Denk aan:

Idi i Smotri (1985)

Blue Velvet (1986)

Meglio Gioventù, La (2003)

Simon (2004)

Poepgezicht

• 298 messages
  • 1247 votes

Ik vind het juist fijn dat er niet zo veel oude films in de Moviemeter top 250 staan in vergelijking tot die van IMDB. Ik ben wel bang dat er op den duur veel van die chinese tekenfilms in de moviemeter top 250 komen.

garlic senior

• 4690 messages
  • 0 votes

Je weet wel wat ik bedoel: Azië

En wat is daar raar aan

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

Ja, Azie is echt een raar land.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

chevy93 wrote:

Lol. Eerder films uit zo'n beetje elk land waar geen Engels gesproken wordt.

(quote)
Laat ik het iets nuanceren. Minder gewaardeerde films. Óf te weinig stemmen voor de top 250 óf te lage score

Denk aan:

Idi i Smotri (1985)

Blue Velvet (1986)

Meglio Gioventù, La (2003)

Simon (2004)

Maar het omgekeerde bestaat ook, hoor

Anatomy of a Murder

Les Quatre Cents Coups

La Battaglia di Algeri

Sleuth

Notti di Cabiria

Sunrise: A song of two Humans

The best Years of our lifes

Kind Hearts and Coronets

The grapes of Wrath

... en nog meer

Ajax&Filmfreak

• 3361 messages
  • 3729 votes

Ik vind onze lijst beter omdat op de imdb de onlangsuitgebrachte opgehypte films daar in staan en ze bij ons 2 jaar de tijd krijgen om te rijpen.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Ajax&Filmfreak wrote:

Ik vind onze lijst beter omdat op de imdb de onlangsuitgebrachte opgehypte films daar in staan en ze bij ons 2 jaar de tijd krijgen om te rijpen.

Dat is inderdaad ook wel een minpunt.

Maar ik vind dat gehypte films eerder verdwijnen op IMDb (op termijn van een paar jaar) dan hier. We hebben nogal veel last van fanboys hier. Ik hoop dat hier ooit iets komt dat stemmen van bepaalde figuren negeert.

Je kent dat soort gebruikers wel. Posten 1 of 2 reacties als "avatar is vet de max coole film", geven een paar hype's een 5, en verdwijnen dan voor altijd.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

En die films vallen dus onder de categorie oude films

chevy93 wrote:

AGE-411 wrote:

Posten 1 of 2 reacties als "avatar is vet de max coole film", geven een paar hype's een 5, en verdwijnen dan voor altijd.

Dat heb je op IMDb ook hoor. Alleen zij hebben volgens mij een systeem om de inactieve gebruikers eruit te halen.

Ajax&Filmfreak

• 3361 messages
  • 3729 votes

Ben het helemaal met je eens Age-411

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

In de IMDB top 250 staan geen Nederlandse films. In de MovieMeter top 250 staan er meerdere.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Dat heeft ook te maken met het feit dat wij in Nederland wonen. Veel heeft de Nederlandse cinema niet echt te bieden, vind ik persoonlijk. Bovendien is meerdere maar 3.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Binnenkort ook 1 Vlaamse

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Welke dan?

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Binnenkort is nog ruim een jaar

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

chevy93 wrote:

Binnenkort is nog ruim een jaar

Ah

Nogthans is hij binnenkort 2 jaar uit in de bioscoop.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Data

videotheek: 25 augustus 2009

Geen bioscooprelease. Ik zou een correctie insturen als ik jou was.

Dit staat op IMDb: Release Date:22 October 2008 (Belgium)

Ik weet echter niet of Vlaamse releases ook gelden. In Nederland is er alleen een DVD release geweest.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Opmerkelijk is dat ook daar Shawshank Redemption hoog scoort. Het is dus geen hype op Moviemeter alleen.

Geef mij maar de top 250 van Moviemeter. Minder recente films die veel te hoog scoren. Inception zou er de 3 beste film aller tijden zijn... En ook de hoge score van Toy Story 3 is duidelijk een verkeerd beeld. De film is veel Amerikaanser. Niet dat de films per se slechter zijn, maar door de eenzijdige keuze (vooral omdat het grotendeels Amerikanen zijn die stemmen) vallen Europese en Aziatische films veel naast de boot.

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

Op zich is dat wel een misvatting, het aantal niet-Amerikaanse stemmers op imdb is meestal twee keer zo groot dan het aantal Amerikanen.

De toplijsten zelf neem ik eigenlijk zelden door. Ik vind het wel interessant om de lijsten te bekijken per genre (horror, mysterie, oorlog voornamelijk) en per decennium/jaar, of land.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Waarschijnlijk trekt het door z'n Amerikaanse uitstraling ('t is tenslotte een Amerikaanse site) meer liefhebbers aan van films uit de VS. Films als Gegen die Wand, Fa Yeung Nin Wa, Rashomon, Les Diaboliques, Solyaris, Los Amantes del Circulo Polar, Lilja 4-ever, Mar Adentro, Ladri di Biciclette, Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom, Bin-jip, Festen en nog andere niet-Engelstalige films zijn gewoon niet te vinden in de top 250 van IMDb. Die hebben dan weer meer typisch Amerikaanse klassiekers als Planet of the apes, Rocky, Gandhi, Annie Hall, Wizard of Oz, Jaws en Singin' in the rain wat hier niet te vinden is in de top 250.

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

Misschien heeft dat ook te maken met de rekenmethode die IMDb hanteert voor het gemiddelde? (die volgens mij geheim wordt gehouden) Het zou me niet verbazen als ze films waar relatief minder op gestemd wordt een iets lager gewicht toekennen dan films die veel stemmen hebben gekregen.

En doordat de grens van 2 jaar ontbreekt gaat dat ten koste van andere films in de top.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Gemiddelde van de top 250 of het echte gemiddelde?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.