- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 250: IMDb of MovieMeter?
Top 250: IMDb of MovieMeter?
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Welke van de 2 toplijsten neem je het meest serieus? Welke kan meer op jouw sympathie rekenen? Welke vind je het meest interessant?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ondanks de hypegevoeligheid vind ik de IMDB-lijst net iets sterker. Vooral door het gebrek aan al die 'stoere' misdaadfilmpjes die hier er wel erg gemakkelijk inkomen. Daarbij blijven veel klassiekers (zoals oude als moderne) daar meer staan, terwijl op MovieMeter wat zwaardere arthousefilms en oudere films steeds meer en meer plaats lijken te maken voor, tja, voor wat eigenlijk?
Maar erg belangrijk is het verder niet. Ik gebruikte beide lijsten veel toen ik net mijn interesse voor film aan het ontwikkelen was, maar tegenwoordig bekijk ik ze nog zelden. Ze hebben allebei hun sterke en zwakke kanten.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik heb met beide weinig. Dit soort toplijsten promoten naast de goede films die ik al ken (op de hoogte ben van het bestaan) voornamelijk brave meuk. In beide top 10's tref ik meerdere onvoldoendes aan. Dus kan je nergens op rekenen....
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Ik heb met beide weinig. Dit soort toplijsten promoten naast de goede films die ik al ken (op de hoogte ben van het bestaan) voornamelijk brave meuk. In beide top 10's tref ik meerdere onvoldoendes aan. Dus kan je nergens op rekenen....
Het gaat nu niet over de top10's, maar over de hele lijsten.
Op dat vlak sluit ik me aan hierboven.
Ook omdat er ondanks een internationaal klimaat niet veel films uit 'rare' landen in staan.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
IMDb vind ik beter in opzicht dat de oudjes er in staan en hoog in. MovieMeter vind ik beter in opzicht dat de minder bekende en buitenlandse films ook een kans krijgen.
Paar vergelijkingen:
IMDb is het eerste cijfer
The Good, the Bad and the Ugly (1966) - #5 - #7
C'era Una Volta Il West (1968) - #24 - #6
12 Angry Men (1957) - #8 - #33
Psycho (1960) - #23 - #104
Casablanca (1942) - #16 - #71
Monty Python and the Holy Grail (1975) - #68 - #158
The Bridge on the River Kwai (1957) - #71 - Niet in de top 250
Singin' in the Rain (1952) - #79 - Niet in de top 250
The Maltese Falcon (1941) - #88 - Niet in de top 250
Andersom werkt het precies hetzelfde:
The Green Mile (1999) - #89 - #4
The Pianist (2002) - #53 - #16
Meglio Gioventù, La (2003) - Niet in de top 250 - #28
Earth (2007) - Niet in de top 250 - #59
Beide lijsten hebben zijn voordelen en nadelen.
IMDb top 250 heb ik meer aan voor de oudere films.
MM top 250 heb ik meer aan de wat minder bekende, buitenlandse films
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ook omdat er ondanks een internationaal klimaat niet veel films uit 'rare' landen in staan.
Rare landen?
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
MM top 250 heb ik meer aan de wat minder bekende, buitenlandse films
Minder bekende films? Dat zou ik zo nog niet zeggen: Er staan namelijk een hele hoop films in de IMDb-lijst die niet in de MM-lijst staan omdat ze te weinig bekend zijn (minder dan 250 stemmen)
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Rare landen?
Je weet wel wat ik bedoel: Azië
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Lol. Eerder films uit zo'n beetje elk land waar geen Engels gesproken wordt.
Minder bekende films? Dat zou ik zo nog niet zeggen: Er staan namelijk een hele hoop films in de IMDb-lijst die niet in de MM-lijst staan omdat ze te weinig bekend zijn (minder dan 250 stemmen)
Denk aan:
Poepgezicht
-
- 298 messages
- 1247 votes
Ik vind het juist fijn dat er niet zo veel oude films in de Moviemeter top 250 staan in vergelijking tot die van IMDB. Ik ben wel bang dat er op den duur veel van die chinese tekenfilms in de moviemeter top 250 komen. 
garlic senior
-
- 4690 messages
- 0 votes
En wat is daar raar aan 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Lol. Eerder films uit zo'n beetje elk land waar geen Engels gesproken wordt.
Denk aan:
Maar het omgekeerde bestaat ook, hoor
... en nog meer
Ajax&Filmfreak
-
- 3361 messages
- 3729 votes
Ik vind onze lijst beter omdat op de imdb de onlangsuitgebrachte opgehypte films daar in staan en ze bij ons 2 jaar de tijd krijgen om te rijpen.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Ik vind onze lijst beter omdat op de imdb de onlangsuitgebrachte opgehypte films daar in staan en ze bij ons 2 jaar de tijd krijgen om te rijpen.
Dat is inderdaad ook wel een minpunt.
Maar ik vind dat gehypte films eerder verdwijnen op IMDb (op termijn van een paar jaar) dan hier. We hebben nogal veel last van fanboys hier. Ik hoop dat hier ooit iets komt dat stemmen van bepaalde figuren negeert.
Je kent dat soort gebruikers wel. Posten 1 of 2 reacties als "avatar is vet de max coole film", geven een paar hype's een 5, en verdwijnen dan voor altijd.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Maar het omgekeerde bestaat ook, hoor
... en nog meer

Posten 1 of 2 reacties als "avatar is vet de max coole film", geven een paar hype's een 5, en verdwijnen dan voor altijd.
Ajax&Filmfreak
-
- 3361 messages
- 3729 votes
Ben het helemaal met je eens Age-411 
Fikret8
-
- 6169 messages
- 4233 votes
In de IMDB top 250 staan geen Nederlandse films. In de MovieMeter top 250 staan er meerdere.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Dat heeft ook te maken met het feit dat wij in Nederland wonen. Veel heeft de Nederlandse cinema niet echt te bieden, vind ik persoonlijk. Bovendien is meerdere maar 3. 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Binnenkort is nog ruim een jaar
Ah 
Nogthans is hij binnenkort 2 jaar uit in de bioscoop.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Data
videotheek: 25 augustus 2009
Geen bioscooprelease. Ik zou een correctie insturen als ik jou was.
Dit staat op IMDb: Release Date:22 October 2008 (Belgium)
Ik weet echter niet of Vlaamse releases ook gelden. In Nederland is er alleen een DVD release geweest.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Opmerkelijk is dat ook daar Shawshank Redemption hoog scoort. Het is dus geen hype op Moviemeter alleen.
Geef mij maar de top 250 van Moviemeter. Minder recente films die veel te hoog scoren. Inception zou er de 3 beste film aller tijden zijn... En ook de hoge score van Toy Story 3 is duidelijk een verkeerd beeld. De film is veel Amerikaanser. Niet dat de films per se slechter zijn, maar door de eenzijdige keuze (vooral omdat het grotendeels Amerikanen zijn die stemmen) vallen Europese en Aziatische films veel naast de boot.
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Op zich is dat wel een misvatting, het aantal niet-Amerikaanse stemmers op imdb is meestal twee keer zo groot dan het aantal Amerikanen.
De toplijsten zelf neem ik eigenlijk zelden door. Ik vind het wel interessant om de lijsten te bekijken per genre (horror, mysterie, oorlog voornamelijk) en per decennium/jaar, of land.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Waarschijnlijk trekt het door z'n Amerikaanse uitstraling ('t is tenslotte een Amerikaanse site) meer liefhebbers aan van films uit de VS. Films als Gegen die Wand, Fa Yeung Nin Wa, Rashomon, Les Diaboliques, Solyaris, Los Amantes del Circulo Polar, Lilja 4-ever, Mar Adentro, Ladri di Biciclette, Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom, Bin-jip, Festen en nog andere niet-Engelstalige films zijn gewoon niet te vinden in de top 250 van IMDb. Die hebben dan weer meer typisch Amerikaanse klassiekers als Planet of the apes, Rocky, Gandhi, Annie Hall, Wizard of Oz, Jaws en Singin' in the rain wat hier niet te vinden is in de top 250.
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Misschien heeft dat ook te maken met de rekenmethode die IMDb hanteert voor het gemiddelde? (die volgens mij geheim wordt gehouden) Het zou me niet verbazen als ze films waar relatief minder op gestemd wordt een iets lager gewicht toekennen dan films die veel stemmen hebben gekregen.
En doordat de grens van 2 jaar ontbreekt gaat dat ten koste van andere films in de top.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Gemiddelde van de top 250 of het echte gemiddelde?