• 177.983 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.086 votes
Profile

Toplijsten (centraal topic)

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

starbright boy schreef:

Objectiviteit is echt het meest overschatte begrip uit de geschiedenis zo ongeveer. En helemaal bij dit soort onderwerpen.

Wat mij betreft kun je hetzelfde zeggen van kwalitatief. Hartstikke subjectief.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Nu ben ik iemand die graag en vaak roept dat objectiviteit bij filmwaardering een illusie is (wat ik ook nog steeds geloof), maar het is denk ik niet zo vreemd om te zeggen dat intersubjectief wél objectiever is dan puur en enkel subjectief, dus dat is een mate van objectiviteit waar je wel naar kan streven door inderdaad het aantal stemgemiddelde zwaarder te laten doorwegen.

Ben er eerlijk gezegd geen fan van, maar ik begrijp de vraag wel en volgens mij is het iets te kort door de bocht door het te pareren met "objectiviteit is overrated".

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

TornadoEF5 wrote:

Dat is weinig, en zal misschien weinig impact hebben, maar het is iets, het zorgt voor dynamiek, variatie en het wordt meer een toplijst in plaats van films zoals My Sister's Keeper die plots in een toplijst opduiken.

Dat is het punt "de dynamiek" alleen onderin zit verschuivingen. Dat is hetzelfde als met je persoonlijke toplijsten. Als je die plaatst en het jaar erop is er weinig verandert en het jaar daarna weer, dan hebben lijstjes niet zoveel nut. Het filmgebeuren staat niet stil, het houdt niet op bij een bepaald jaar, ook zelf zal je iedere keer weer anders tegen je eigen films aankijken.

RuudC

• 4636 messages
  • 2529 votes

Jeey, de zoveelste poging om de toplijst aan te passen. Dat mensen zich er echt druk om maken, blijft me verbazen. Al stond de top 250 al jarenlang vol met dezelfde films die ik compleet bagger vind, zal ik er niet minder om slapen. Er is maar één ding belangrijk en dat zijn de films die je zelf goed vindt. Ik gebruik deze top 250 dan ook vooral als tiplijst.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ja maar er werd ook jarenlang "gezeurd" over een seriemeter. En die kwam niet, steeds nee, maar toen kwam die toch.

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Ach druk maken- ik denk dat niemand er minder om slaapt, er is toch niks mis mee om te discussieren over niet al te belangrijke zaken?

Net zoals de beste muziek niet in de Top 40 staat, staan de beste films ook niet in de toplijst. Zelf vind ik het jammer dat het aandeel van recente films in de top 250 zo groot is, maar dat is logisch omdat die films vers in het geheugen liggen. Een echte toplijst is niet samen te stellen in een pure democratie zoals MM- dat wordt toch een populariteitsverkiezing, waarbij sentimentele crowdpleasers overdreven hoog scoren- vind ik tenminste zal ik er maar bij zeggen anders trap ik wellicht op iemands tenen.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Nee, ik vind dat er ook niks mis mee is. Ik wel het leuk dat er steeds weer iemand over begint, net als met het stemmen en je top 10 en weer die vraag die al honderd keer is gesteld. Ik vind het best zolang er maar geen ruzie komt. Dan blijft het levendig anders wordt het een saaie boel.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nog 3 stemmen benodigd voor opname in top 250:

The Last Waltz (1978)

Nog 9 stemmen te gaan:

Suna no Onna (1964)

Op 6 november zal Interstellar (2014) de top 250 binnenkomen.

En op 13 november Whiplash (2014)

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Suna no Onna en Whiplash verdienen dat, wat mij betreft!

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

En Interstellar al helemaal. Dat dat alweer zo lang geleden is, de tijd vliegt.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Ik vind van niet, maar goed, het maakt me weinig uit gezien er (op dit moment) geen films onderaan staan waarvan ik het jammer zou vinden dat ze eruit vliegen.

The Last Waltz zal volgens mij trouwens net buiten de top 250 vliegen, doordat die niet genoeg stemmen heeft, en de notering status quo is met nummer 250. Tenzij er nog enkele malloten zijn die die film prompt een vijf geven.

Arnie

• 1082 messages
  • 1881 votes

Hebben we een topic voor externe toplijsten?

Dit is er in elk geval eentje van filmcritici waar ik wat mee kan: BBC - Culture - The 21st Century’s 100 greatest films

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Best een leuk lijstje, ongeveer 2/3e van gezien, wat me niet tegenvalt. Hier de ICM-link https://www.icheckmovies.com/lists/the+21st+centurys+100+greatest+films/rpoliveira/

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zag er drie niet: La Vie d'Adèle, Moolaadé en Toni Erdmann.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

84/102

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Ik blijf bij 76 steken. Maar op enkele films na, heb ik ze allemaal klaarliggen en zin om ze te kijken. Wellicht maar eens werk van maken

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

39/102

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Filmtotaal heeft laatst site vernieuwd en ook een nieuwe vorm van Top 50, 100 etc geplaatst:

TOP-30 films laatste 12 maanden | FILMTOTAAL

Gebaseerd op imdb, mm, rt, metacritic & ft cijfer.

mrklm

• 11374 messages
  • 9897 votes

In Film > Toplijsten en favorieten > Alternatieve Top 250:

Als ik het goed geteld heb staan er maar 3 flms van voor 1971 in deze lijst, te weten Vertigo, Seven Samurai en Rear Window.

Ben ik de enige die dat vreemd vindt?

In mijn persoonlijke top 50 staan 3 films uit 1971 en 13 films van na 1971. De meest recente film in mijn top 10 komt uit 1976 [Network].

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Jouw voorkeur is duidelijk klassieke films. De meeste members op Moviemeter bekijken namelijk recente, vermakelijke stuff waarbij je best niet te lang moet nadenken (net zoals nog veel meer andere mensen die niet op Moviemeter). Wanneer zo iemand registreert op Moviemeter, zal die persoon snel een Titanic of indien jonger een Twilight als favoriete film zetten, en dan stijgt zo een film in de ranglijst. Zo een films hebben over het algemeen veel fans. Klassieke en oudere films worden vaak bekeken door mensen die eigenlijk van "filmkijken" een echte hobby hebben gemaakt, en zich specifiek daarop toeleggen (op die hobby en dat soort films). Dat is duidelijk in de minderheid op een grote(re) site. Bovendien heeft een member die al 10.000 films gezien heeft evenveel invloed als iemand die in zijn leven nog maar 100 films heeft gezien. Beiden kunnen namelijk 10 films selecteren. Terwijl iemand die 10.000 films heeft gezien alle 10.000 films kan beoordelen, en daardoor heeft de gewone top 250 meer invloed dan de alternatieve top 250 die echt specifiek richt op "absolute" favorieten van een persoon.

Ook zal in zo een alternatieve top 250 bepaalde films vastgeroest staan, gezien members die 5 jaar geleden actief zijn, niet opnieuw inloggen om die aan te passen en te zeggen van: "ik heb me vergist, ik vond twilight als tiener leuk maar nu niet meer.". Mocht de actiefste periode van de site nu ongeveer zijn, dan hadden films als Star Wars of Ex Machina hoog gestaan. Films die het in het algemeen in de moviemeter jaarlijsten goed doen.

De films die hoog scoren in de alternatieve top 250 zijn vaak ook de films die het meest bekeken of het meest bekend zijn, omdat wanneer iedereen een bepaalde film gezien heeft, de kans ook groter is dat die bij een cumulatieve ranglijst het hoogst scoort. Films die vaker bekeken zijn, zijn in het voordeel. Hoewel je natuurlijk automatisch wel al bekend moet worden in de eerste plaats, en dat kan natuurlijk alleen maar door een goede film te maken. "Hé, heb je die film al gezien?".

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Als de pre internet generatie (cq ik weer dat mijn ouders graag films kijken maar ze gaan echt niet een stem op een website uitbrengen of een top10 maken) mee zou doen zou je vanzelf meer oudere films zien. Zou het Johan Nijenhuis publiek zich de moeite gaan doen en op deze site komen zou het ook weer anders uitzien. (Costa in de top 20 ofzo).

Allemaal relatief zo'n lijsten. Zoals Tornado dus ook al aangaf: genoeg mensen die ooit actief zijn geweest en nu niet meer.

Kijk je naar de kleine groep mensen die erg actief zijn met recensies en op de rest van het forum zou een top250 er weer anders uitzien (zie top1000 project maar). Ook weer erg relatief dus.

Over de echt oude films van voor 1970: daar moet je inderdaad actief op zoek naar. Uit m'n hoofd zie je alleen films van Hitchcock wel op televisie langskomen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Valt wel mee met oude films. Op de Vlaamse zenders één en Canvas kom je af en toe wel eens een oudje tegen. En BBC zendt wel eens meer oudere films uit. Maar je moet wel geluk hebben met wat ze uitzenden natuurlijk.

mrklm

• 11374 messages
  • 9897 votes

Ik snap ook wel dat je alleen kunt stemmen op films die je hebt gezien, maar het verbaasd mij dat films als Singin' In The Rain, Casablanca, Citizen Kane, Once Upon A Time In the West, Gone With The Wind en The Wizard Of Oz geen van allen (!) in de Top 250 staan! Dan vraag ik me toch af hoeveel echte film-buffs hier actief zijn...

mrklm

• 11374 messages
  • 9897 votes

horizons wrote:

Als de pre internet generatie (cq ik weer dat mijn ouders graag films kijken maar ze gaan echt niet een stem op een website uitbrengen of een top10 maken) mee zou doen zou je vanzelf meer oudere films zien. Zou het Johan Nijenhuis publiek zich de moeite gaan doen en op deze site komen zou het ook weer anders uitzien. (Costa in de top 20 ofzo).

Allemaal relatief zo'n lijsten. Zoals Tornado dus ook al aangaf: genoeg mensen die ooit actief zijn geweest en nu niet meer.

Kijk je naar de kleine groep mensen die erg actief zijn met recensies en op de rest van het forum zou een top250 er weer anders uitzien (zie top1000 project maar). Ook weer erg relatief dus.

Over de echt oude films van voor 1970: daar moet je inderdaad actief op zoek naar. Uit m'n hoofd zie je alleen films van Hitchcock wel op televisie langskomen.

Dat is een goede opmerking. Ik heb veel klassiekers voor het eerst gezien op TV, voornamelijk op de Belg en de op de BBC overigens. Ik ben zelf mij zoektocht begonnen door Robert Hoffmans Speelfilm Encyclopedie [6e editie] door te spitten en heb toen een lijst gemaakt van alle film met de maximale 4 sterren. Daar heb ik inderdaad gericht naar gezocht en die film kocht ik soms ook puur op basis van die recensie.

Anderzijds: je kunt nu elke klassieker vrij gemakkelijk downloaden.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

mrklm wrote:

Ik snap ook wel dat je alleen kunt stemmen op films die je hebt gezien, maar het verbaasd mij dat films als Singin' In The Rain, Casablanca, Citizen Kane, Once Upon A Time In the West, Gone With The Wind en The Wizard Of Oz geen van allen (!) in de Top 250 staan! Dan vraag ik me toch af hoeveel echte film-buffs hier actief zijn...

Volgens mij vergis je je, Once Upon A Time In the West en Casablanca even gecontroleerd en die staan zowel in de top250 als de alternatieve top 250

mrklm

• 11374 messages
  • 9897 votes

John Milton wrote:

(quote)
Volgens mij vergis je je, Once Upon A Time In the West en Casablanca even gecontroleerd en die staan zowel in de top250 als de alternatieve top 250

Tnx, had 'm wat te vluchtig doorgekeken blijkbaar. Maar er ontbreekt toch nogal wat...

mrklm

• 11374 messages
  • 9897 votes

Toch maar eens mijn eigen Top 10 van de 21e eeuw geprobeerd te maken:

01 Mulholland Dr.;

02 Bowling for Columbine;

03 Lake of Fire;

04 Paranormal Activity;

05 Birdman;

06 Sicario;

07 United 93;

08 Kill List;

09 Foxcatcher;

10 Thi3teen.

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Drie Japanse klassiekers op weg naar de Top 250:

Seppuku (244 stemmen)

Tengoku to Jigoku (243 stemmen)

Suna no Onna (248 stemmen)

Helaas ten koste van o.a. Sunrise: A Song of two Humans.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

TSPDT zal ook zijn vernieuwde lijst posten deze maand. Ben benieuwd naar de wijzigingen. Wie verwachten jullie erin?

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Boyhood?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.