• 178.087 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.459 votes
Profile

Toplijsten (centraal topic)

Fikret8

• 6170 messages
  • 4233 votes

Eens.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Staat hij echt overal op 1 ?? Ik meende dat er filmsites waren en daar was het niet het geval.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Heeft er nog iemand wat (recente) toplijstjes? Ben wat uitgekeken op de meuk die altijd overal passeert. Vooral voor hedendaagse cinema zoek ik inspiratie.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Een nieuwe (terechte) nummer 1 in de Top recent met op dit moment een enorme voorsprong: Boyhood (2014) .

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

starbright boy wrote:

Een nieuwe (terechte) nummer 1 in de Top recent met op dit moment een enorme voorsprong: Boyhood (2014) .

Ik ben er heel erg benieuwd naar

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dk2008 wrote:

Staat hij echt overal op 1 ?? Ik meende dat er filmsites waren en daar was het niet het geval.

Ik weet niet waar bij FOK de toplijst staat maar volgens ICM staat daar pulp fiction op 1. En er zijn vast wel meer sites met een andere film op 1.

http://www.icheckmovies.com/lists/fok+top+250/

(En anders zijn er wel lijsten met de hoogste opbrengsten/meeste bezoekers, daar staat hij niet eens in. )

PEN15

• 1281 messages
  • 637 votes

Bij Titanic (1997):

Kleine kans dat deze binnenkort uit de top-250 ligt? De verschillen zijn klein en hij staat slechts op plaats 229, dan komen binnenkort onder meer Wolf of Wall Street en Django Unchained daar weer boven, alhoewel als het een kleine troost is; een DiCaprio film voor andere DiCaprio films.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

AGE-411 wrote:

3 maanden verder.

Anvil! The Story of Anvil (2008) en Ivanovo Detstvo (1962) kwamen binnen in de top 250. Maar intussen zijn beiden al uit deze lijst gevallen!

De volgende binnenkomers:

Kimssi Pyoryugi (2009) (248 stemmen)(3,86)

Chi Bi Xia: Jue Zhan Tian Xia (2009) (241 stemmen)(3,80)

Umberto D. (1952) (235 stemmen)(3,87)

A Woman under the Influence (1974) (231 stemmen)(3,96)

Du Rififi chez les Hommes (1955) (228 stemmen)(3,96)

Nostalghia (1983) (227 stemmen)(3,86)

What Ever Happened to Baby Jane? (1962) (219 stemmen)(3,88)

To Be or Not to Be (1942) (216 stemmen)(3,80)

Suna no Onna (1964) (215 stemmen)(3,93)

Tasogare Seibei (2002) (215 stemmen)(3,83)

Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut (1956) (214 stemmen)(3,97)

Pearl Jam Twenty (2011) (214 stemmen)(3,79)

Seppuku (1962) (207 stemmen)(4,03)

Tengoku to Jigoku (1963) (206 stemmen)(4,00)

Die Brücke (1959) (203 stemmen)(3,91)

Stop Making Sense (1984) (203 stemmen)(3,87)

Mijn 3 maandelijkse update van de bijna-binnenkomers. Deze keer heb ik speciaal 6 maanden gewacht, omdat er na 3 maand niet veel gebeurt was.

En wat blijkt na 6 maanden? Op die ene binnenkomer in de eerste week heeft geeneen film z’n opwachting kunnen maken in de top250.

Kimssi Pyoryugi (2009) was de enige binnenkomer. Intussen heeft de film 263 stemmen gekregen, en dat zijn er zo’n 15 meer dan 6 maand geleden. Een ‘nieuwe’ film lokt altijd nieuwe kijkers. Opvallend is dat die nieuwe kijkers de film niet echt lusten. Z’n score is gedaald van 3,86 naar 3,81! Dat is nog steeds goeds voor plaats 180 in de top 250.

De rest. Ik verwacht voor het einde van het jaar geen binnenkomers:

Chi Bi Xia: Jue Zhan Tian Xia (2009) (245 stemmen)(3,80)

A Woman under the Influence (1974) (242 stemmen)(3,96)

Umberto D. (1952) (240 stemmen)(3,86)

Du Rififi chez les Hommes (1955) (232 stemmen)(3,96)

Nostalghia (1983) (232 stemmen)(3,85)

What Ever Happened to Baby Jane? (1962) (227 stemmen)(3,85)

Suna no Onna (1964) (219 stemmen)(3,94)

To Be or Not to Be (1942) (218 stemmen)(3,81)

Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut (1956) (219 stemmen)(3,95)

Pearl Jam Twenty (2011) (217 stemmen)(3,79)

Tasogare Seibei (2002) (215 stemmen)(3,85)

Tengoku to Jigoku (1963) (214 stemmen)(4,00)

Seppuku (1962) (210 stemmen)(4,03)

Die Brücke (1959) (210 stemmen)(3,89)

Stop Making Sense (1984) (207 stemmen)(3,88)

Queen: Days of Our Lives (2011) (206 stemmen)(3,96)

Tystnaden (1963) (201 stemmen)(3,80)

* Goed nieuws voor de mensen die niet graag kleine films in de top 250 zien. Het laatste half jaar niet veel binnenkomers, en de komende maanden zal het ook de kat uit de boom kijken zijn.

* Dat kan dan ook weer goed nieuws zijn voor de mensen die de stemlimiet niet verhoogd willen zien. Als er geen ‘stormloop’ komt van kleine films, is er ook geen reden om de stemlimiet te verhogen.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Er kwamen de voorbije 6 maanden wel 2 films uit de toplijst recent in de top 250:

The Dark Knight Rises (2012) (3332 stemmen)(3,80) - nr 186

Jagten (2012) (1921 stemmen)(4,06) - nr 33

Volgende binnenkomsten:

20 december 2014: Searching for Sugar Man (2012) - 3,83 (482)

17 januari 2015: Django Unchained (2012) - 4,02 (3835)

19 februari 2015: De Regels van Matthijs (2012) - 3,80 (308)

19 september 2015: Prisoners (2013) - 3,90 (2426)

3 oktober 2015: Rush (2013) (I) - 3,83 (1088)

10 oktober 2015: La Vie d'Adèle (2013) - 3,95 (641)

21 november 2015: Captain Phillips (2013) - 3,88 (1960)

9 januari 2016: The Wolf of Wall Street (2013) - 3;91 (2694)

porcupine3

• 142 messages
  • 6111 votes

Zo zie je maar weer hoe saai en statisch deze lijst eigenlijk is. Je kunt al ruim een jaar vooruit voorspellen dat er mogelijk 8 nieuwe films in gaan komen. Dan is de IMBd lijst toch een stuk leuker. Naast de recente films die je erin ziet komen en er weer uitgaan duiken er ook steeds weer andere oudere films in op. De laatste maanden opvallend veel Bollywood producties, die tot mijn verbazing vaak ook nog erg goed zijn.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

porcupine3 wrote:

Zo zie je maar weer hoe saai en statisch deze lijst eigenlijk is. Je kunt al ruim een jaar vooruit voorspellen dat er mogelijk 8 nieuwe films in gaan komen. Dan is de IMBd lijst toch een stuk leuker.

Die 2 jaar marge is om hypes er uit te filteren. Nieuwe films hebben vaak een hoog stemgemiddelde.

Wil je die recente hoog genoteerde films toch zien dan is er de top recent.

Naast de recente films die je erin ziet komen en er weer uitgaan duiken er ook steeds weer andere oudere films in op. De laatste maanden opvallend veel Bollywood producties, die tot mijn verbazing vaak ook nog erg goed zijn.

Op MM promoveren ook oudere films uit de tip 250 naar de top 250. Al gebeurt dat misschien niet zo frequent.

In de tip 250 vind je veel oudere films / klassiekers.

porcupine3

• 142 messages
  • 6111 votes

Ik weet heus wel hoe het werkt. Het gaat dan ook om mijn eerste zin. Het feit dat er weinig beweging in zit. Wat is er eigenlijk op tegen om recente films ook op te nemen. Je kunt dit bijvoorbeeld koppelen aan tenminste 500 stemmen.

Ook zou je periodiek de stemmen kunnen verwijderen van die mensen die bijvoorbeeld al in geen 3, 4 of 5 jaar ingelogd hebben. Als je dan ook nog hun top 10 verwijderd, komt er ook nog eens een beetje beweging in de alternatieve top 250, want die zit pas echt muurvast.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Op IMDb beweegt er ook niet zoveel hoor. Hoogstens onderaan wat. Uiteraard wel de nieuwe films, maar die liggen er evensnel weer uit. Beetje nutteloze toevoeging is dat.

porcupine3

• 142 messages
  • 6111 votes

Dat is niet helemaal waar. Er komen toch met enige regelmatig oudere films op grond van hun quotum (25.000 !) hoger binnen. En dat oudere films die op grond van hun puntentotaal instromen onderaan beginnen is niet meer dan logisch.

Ook is het niet altijd waar dat de nieuwe films er snel weer uitliggen. Je kunt nu al voorspellen dat films als Boyhood en Interstellar er nog heel lang in zullen staan.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

porcupine3 wrote:

Ik weet heus wel hoe het werkt. Het gaat dan ook om mijn eerste zin. Het feit dat er weinig beweging in zit. Wat is er eigenlijk op tegen om recente films ook op te nemen. Je kunt dit bijvoorbeeld koppelen aan tenminste 500 stemmen.

Ook zou je periodiek de stemmen kunnen verwijderen van die mensen die bijvoorbeeld al in geen 3, 4 of 5 jaar ingelogd hebben. Als je dan ook nog hun top 10 verwijderd, komt er ook nog eens een beetje beweging in de alternatieve top 250, want die zit pas echt muurvast.

Daar pleit ik ook voor. Avatar vind ik het beste voorbeeld van zo'n vastgeroeste film. Die film verdween na enkele maanden al uit de top van IMDb, terwijl die hier nog steeds in de bovenste regionen staat.

Hoe komt dat?

Kappeuter zegt dat de 2-jaar grens dient om de 'hypes' een beetje te laten rijpen. Als een film de eerste maanden enorm veel stemmen krijgt, dan is het later onmogelijk om later nog grote bewegingen te krijgen in het stemgemiddelde.

Bij IMDb zitten vooral gebruikers die regelmatig terugkeren, en sneller hun stemgemiddelde doen dalen. Vandaar dat avatar al snel een dalende trend vertoonde.

Dat terwijl op moviemeter enorm veel mensen slechts 1 maal online zijn en nooit meer terugkeren. Als men die mensen zou kunnen uitfilteren, dan zou de toplijst veel beweeglijker zijn.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Wat ik altijd interessant vind in deze discussie, is de gedachtengang dat een goede toplijst dynamisch zou moeten zijn. Dat zou ik juist een slechte eigenschap van een toplijst vinden. Stel dat het objectief te meten was, hoe goed een films is... dan zou zo'n lijst toch vrijwel nooit veranderen?

porcupine3

• 142 messages
  • 6111 votes

Dat is waar v.w.b. oudere films, maar er zouden ook dan nog steeds nieuwe films bijkomen.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Ik vind het lastig te zeggen welke criteria er zouden 'moeten' zijn, ik vind persoonlijk de 2 jaar regel geweldig, inderdaad om hype films te voorkomen. de 500 stemmen regel zou dat niet weten te vermijden.

Wat ik wel een toevoeging zou vinden (maar misschien lastig te implementeren) is dat de toplijst alleen van regelmatig stemmende mensen komt, met oog op de betrouwbaarheid. Maar wat dan regelmatig is, en of stemmen alleen van huidige actieve leden zouden moeten gelden en die van vroeger niet, geen idee. Moeilijk, moeilijk.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Ik denk dat de mensen die een dynamische toplijst willen vooral op zoek zijn naar tips. Bij IMDb is dat iets eenvoudiger, daar komen inderdaad geregeld nieuwe films bij. Ook makkelijk als je bijv. snel wil zien welke grote films van het afgelopen jaar "de moeite" zijn.

Maar of dat de bedoeling van een toplijst is, is inderdaad nog maar de vraag. MM heeft uiteraard tiplijsten enzo, maar die zijn qua visibiliteit heel wat minder, plus bevatten toch ook veel "rotzooi" voor de meeste gebruikers.

Ik schaar me in ieder geval toch sneller achter de MM toplijst. Van mij hoeft het ook niet zoveel te bewegen. In ieder geval geen stemmen van oude leden weg ... zou niet weten hoe je dat zou moeten verantwoorden. En een "toplijst" als argument aandragen is een beetje belachelijk, zo'n lijst is meer een gevolg van stemmen dan het doel.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Ik vind het ook wel prima zo. Op die top recent vind je de recente films, dus niets aan de hand. En als die na 2 jaar nog steeds heel hoog scoren dan komen die vanzelf in de top 250 terecht (en films die dat niet doen horen daar niet thuis). Ik heb juist een hekel aan lijstjes waar elke hype meteen binnenkomt om snel er weer af te gaan zodra de massa gaat stemmen.

Een idee zou misschien wel zijn dat je de top 250 kunt "uitklappen", zeg maar een knopje met "toon de volgende 250 films" waardoor je ook kunt zien wat er op plaats 251 t/m 500 aan films staan. Er komen natuurlijk elke dag films bij, het wordt dus relatief steeds moeilijker om op die lijst te komen.

porcupine3

• 142 messages
  • 6111 votes

AGE-411 wrote:

.

Dat terwijl op moviemeter enorm veel mensen slechts 1 maal online zijn en nooit meer terugkeren. Als men die mensen zou kunnen uitfilteren, dan zou de toplijst veel beweeglijker zijn.

Kijk voor de grap eens bij de eerste 10 mensen die 5 sterren hebben gegeven aan de film Twilight. Deze staat weliswaar niet in de gewone top 250 maar wel in de alternatieve. Je ziet dan dat de meeste van die stemmers meisjes die toen 15 waren zijn, en dat die sinds 2009 niet meer ingelogd hebben. Dat zijn nu vrouwen geworden die Robert Pattison inmiddels wel ingeruild zullen hebben voor een echte man, en derhalve waarschijnlijk een heel andere mening hebben over deze film. Omdat zij echter kennelijk de interesse in het medium verloren hebben en zich niet meer op de site laten zien, blijven die 5 sterren tot in de lengte der dagen staan en meetellen.

Zo zijn er volgens mij legio voorbeelden.

Ikzelf herzie regelmatig films en pas zo nodig mijn scores aan. En ik zie dat ook bij andere regelmatige gebruikers.

Pierre1965

• 372 messages
  • 1419 votes

Ik wil voorstellen om een seperate toplijst te plaatsen van documentaires.

Ik begrijp niet wat de documentaires tussen de speelfilms doen in de top 250 lijsten.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Pierre1965 wrote:

Ik wil voorstellen om een seperate toplijst te plaatsen van documentaires.

Ik begrijp niet wat de documentaires tussen de speelfilms doen in de top 250 lijsten.

Die is er al: http://www.moviemeter.nl/list/topmisc/documentary

De Top 250 weerspiegelt als lijst alle genres samen. Zoveel docu's zullen er ook niet instaan, toch?

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

4 stuks (nou nou). Er zijn overigens ook maar weinig documentaires die de 250 stemmen grens behalen, te wijten/danken aan de non-populariteit van het 'genre'. Heeft vooral te maken met de onderwerpen. Een natuurdocumentaire, 2 muziekdocumentaires en een formule 1 docu. In 2015 stormt een NLse documentaire over een autist de toplijst binnen. Goh.

porcupine3

• 142 messages
  • 6111 votes

En over 3 weken nog een muziekdocumentaire (Searching for sugarman). Dus dan worden het er al 6. Ben het eens met Pierre1965.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

porcupine3 wrote:

En over 3 weken nog een muziekdocumentaire (Searching for sugarman). Dus dan worden het er al 6. Ben het eens met Pierre1965.

Maar je hebt de link van Mochizuki Rokuro gezien? Dat volstaat toch?

De laagste in die top 50 heeft 3,65 ster, als je die ver uit gaat breiden komen er zesjes tussen.

Dat zou ten koste gaan van het idee van een toplijst.

En anders zijn er lijsten zoals deze van Filmspotting of deze van Icheckmovies.

Het bulkt van de lijsten. Ik denk dat vooralsnog 50 entries voor MM een mooi getal is voor de door Mochizuki gelinkte lijst.

porcupine3

• 142 messages
  • 6111 votes

Dat die aparte lijst er is dat weet ik. Die is er voor ieder genre. Het gaat er om dat documentaires niet tussen de speelfilms thuishoren. Dat zie je in geen enkele lijst. Hou me ten goede ik vind Heima prachtig en ook Senna is zeer de moeite waard. Maar het is gewoon een andere discipline.

Miniseries worden toch ook niet toegelaten tot de grote lijst, terwijl er qua waardering toch een aantal in aanmerking komen. Waarom die dan niet ?

Arnie

• 1082 messages
  • 1881 votes

Ben het met dat laatste argument van porcupine3 eens, zoals ik ook wel eerder aankaartte in dit topic.

Het gaat niet om een aparte lijst, en ook niet om de aantallen. Ik begrijp simpelweg niet dat ze tussen de speelfilms staan: allereerst als andere discipline, maar vervolgens ook omdat ze de toplijst op gemene wijze beïnvloeden. Docu's hebben een ander, selecter publiek, dat vanwege al bestaande interesse voor het onderwerp ernaar kijkt, met relatief hogere stemmen tot gevolg. Ongetwijfeld is dat ook de reden voor IMDB om docu's niet in hun toplijst op te nemen.

Laat ze er gewoon net als miniseries etc. buiten, en geïnteresseerden kunnen dan via het subgenre een lijst zien.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

In de Top 250 vind ik het niet zo'n probleem, in de Top Recent is het een ander verhaal. Ik tel er daar 11 in de top 50, wat toch wel een opvallend grote vertegenwoordiging is. En volgens mij is dat zelfs hoger geweest.

Nu is het verder wel zo dat die gemiddelde snel gecorrigeerd worden naarmate een groter publiek bereikt wordt. Anderzijds is het redelijk vervelend als je op zoek ben naar recente speelfilms en met een lijst vol docus geconfronteerd wordt.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

hmm nee dat maakt mij niet uit. Het valt voor mij zeker onder film, en ik verwacht in een toplijst over films wél docu's. Net als animatie. Het mag dan iets anders zijn en een selecter publiek hebben, maar het valt wel degelijk onder film voor mij.En wat die bestaande interesse voor het onderwerp die Arnie noemt betreft, dat zal zeker helpen om een docu te gaan kijken. Ik zat te wachten op de docu over Ebert, maar ik ben van plan om de docu over Senna óók te gaan kijken, terwijl formule 1 me compleet zal hoesten. Interesseert me echt geen biet. Maar ik wil wel die docu zien Toch, voor mensen die (nog) geen affiniteit met docu's hebben (zonde, want er zijn schandalig indrukwekkende), snap ik dat het zonde is als lijsten er mee gevuld staan. But i wouldn't have it any other way!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.