- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Een uitblinker hoeft niet per se goed te zijn.
Als je iets een uitblinker vind, vind je het logischerwijs ook goed..
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3632 votes
Dacht ik dus ook, maar wellicht bedoelde hij dat wat IK een uitblinker vind, voor anderen niet goed hoeft te zijn..
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Alsnog een aardig kromme opmerking dan. Niet meer dan logisch dat elke film voor- en tegenstanders heeft..
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3632 votes
Klopt, en ik denk dat het grootste gedeelte van de genre-liefhebbers, Saw toch een zeer aangename verrassing vonden.. Vandaar dat ik het had over ''uitblinker van de laatste jaren''.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3876 votes
2 stemmen nodig: Quatre Cents Coups, Les (1959) (3,76*)
6 stemmen nodig: Cat on a Hot Tin Roof (1958) (3,75*)
3 stemmen nodig: Aguirre, der Zorn Gottes (1972)
(3,74*, maar misschien met wat geluk.)
Mogen er van mij alledrie meteen in.
Laoslander
-
- 686 messages
- 434 votes
Naar mijn mening-
overgewardeerd: The Butterfly Effect (hangt aaneen van sensatiethema's die zeer oppervlakkig zijn benadert, Ashton Kutcher mag terug naar de toneelschool)The Notebook, Green Mile, Saw, THE SHAWSHANK REDEMPTION (wat een goedkoop sentiment zeg) Memoirs of a Geisha, alle Lord of the Rings films, the dark knight, The Gladiator, The Matrix, Hotel Rwanda en Donnie Darko
onmiddelijk de top 250 in, hier en nu!: Dogville, The Antichrist, Dancer in the dark of Breaking the waves (onze hypergetalenteerde depresieve Deen Lars Von trier heeft nu toch al meermaals bewezen dieptrieste maar prachtige cinema neer te zetten) Pretentieus maar altijd inhoudelijk
Terechte top 250 winnaars: Once upon a time in a west (blaast ons weg puur door de visuele trip die hij ons bezorgt) American Beauty (Prachtig Stilistisch Antisprookje al blijft Revolutionary Road mijn favoriet), The Godfather, Eternal Sunshine Of The Spotless Mind (nog nooit zoveel zinnige dingen in een film gezien die op een sugestieve wijze in beeld zijn gebracht)
Goldenskull
-
- 24398 messages
- 3097 votes
(blaast ons weg puur door de visuele trip die hij ons bezorgt)
Volgens mij heb jij een andere Once upon a time in a west gezien dan ik? Houdt het dan ook even op 'mij' ipv 'ons'
.
chevy93
-
- 12758 messages
- 1330 votes
Dat zou best kunnen, want ik ben ook weggeblazen. Blijkbaar heb ik wel dezelfde versie gezien als hij. 
Jammer dat hij nergens een stem heeft staan bij die 'overgewaardeerde films'. Als iemand een film als die overgewaardeerd vindt, ben ik altijd benieuwd waarom. En TSR betichten van goedkoop sentiment? 
yeyo
-
- 6358 messages
- 4631 votes
overgewardeerd: The Butterfly Effect (hangt aaneen van sensatiethema's die zeer oppervlakkig zijn benadert, Ashton Kutcher mag terug naar de toneelschool)The Notebook, Green Mile, Saw, THE SHAWSHANK REDEMPTION (wat een goedkoop sentiment zeg) Memoirs of a Geisha, alle Lord of the Rings films, the dark knight, The Gladiator, The Matrix, Hotel Rwanda en Donnie Darko
Met uitzondering van The Matrix mogen ze die films er van mij ook allemaal uitsmijten.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Enige film uit dat rijtje met 4.5 is matrix, de rest 3-4* dus zou 't ook niet erg vinden om die eruit te gooien...helaas beslis ik niet
.
Fikret8
-
- 6172 messages
- 4240 votes
Staan wel meer uitzonderingen in, ongeveer de helft van wat hij op noemt. Memoirs of a Geisha heeft bovendien nog nooit in de toplijst gestaan
Dan kun je wel mooi zo'n lijstje met films maken die je overgewaardeerd vind, maar als je dan vervolgens met nog mindere films als Once upon a Time in the West en een nog sentimentele Revolutionary Road aan komt zetten, heb ik zoiets van, hou maar op met die onzin.
yeyo
-
- 6358 messages
- 4631 votes
met nog mindere films als Once upon a Time in the West .
Mindere films? Al decennia lang een echte klassieker ja. De films die Laoslander (terecht) overschat noemt, zijn bijna allemaal recente, gehypte films en zullen ongetwijfeld over x-aantal jaar vergeten zijn.
chevy93
-
- 12758 messages
- 1330 votes
Ik denk dat bijna elke film uit de top 250 over X-aantal jaar vergeten zal zijn. Films als Shawshank Redemption en Green Mile staan dusdanig hoog in de MovieMeter toplijst dat er wel heel wat moet gebeuren, willen die vergeten worden. Zelfde geldt eigenlijk voor de overige films.
Enige film uit dat rijtje met 4.5 is matrix, de rest 3-4* dus zou 't ook niet erg vinden om die eruit te gooien...helaas beslis ik niet
.
yeyo
-
- 6358 messages
- 4631 votes
Ik denk dat bijna elke film uit de top 250 over X-aantal jaar vergeten zal zijn. Films als Shawshank Redemption en Green Mile staan dusdanig hoog in de MovieMeter toplijst dat er wel heel wat moet gebeuren, willen die vergeten worden. Zelfde geldt eigenlijk voor de overige films.
De top 250 is toch ook niet de uitgesproken maatstaf? In lijstjes opgesteld door filmkenners (sight and sound bv.) komen de films van Darabont niet voor. The Butterfly Effect zal hoogstens is in een MTV-toplijst opduiken of zo.
chevy93
-
- 12758 messages
- 1330 votes
Dat is niet helemaal waar. The Shawshank Redemption staat in de top 1000 van They Shoot Pictures, Don't They. Op 583.
Jij zegt dat de film vergeten wordt. Zolang een film in de top 250 staat van MovieMeter (en ook IMDb), zal een film niet vergeten worden hoor. Vooral IMDb betreft een heel groot publiek.
Wat dat betreft is een lijst van IMDb een beter medium om films aan de man te brengen. Want zeg nou zelf, hoeveel mensen spitten de lijst van Sight and Sound door?
yeyo
-
- 6358 messages
- 4631 votes
Dat is niet helemaal waar. The Shawshank Redemption staat in de top 1000 van They Shoot Pictures, Don't They. Op 583.
Ja wow, 583ste plaats is nu ook niet bepaald om naar huis over te schrijven.
Jij zegt dat de film vergeten wordt. Zolang een film in de top 250 staat van MovieMeter (en ook IMDb), zal een film niet vergeten worden hoor. Vooral IMDb betreft een heel groot publiek.
Daar heb je alleszins wel een punt.
Laoslander
-
- 686 messages
- 434 votes
Staan wel meer uitzonderingen in, ongeveer de helft van wat hij op noemt. Memoirs of a Geisha heeft bovendien nog nooit in de toplijst gestaan
Dan kun je wel mooi zo'n lijstje met films maken die je overgewaardeerd vind, maar als je dan vervolgens met nog mindere films als Once upon a Time in the West en een nog sentimentele Revolutionary Road aan komt zetten, heb ik zoiets van, hou maar op met die onzin.
Wat een overjaarse reactie zeg, ik had het trouwens over American Beauty met Revolutionary Road als mijn PERSOONLIJKE favoriet. De wijze waarop Sam Mendes emoties benadert gaat veel dieper dan in The Shawshank Redemption. (naar mijn mening)
yeyo
-
- 6358 messages
- 4631 votes
Niet alleen dieper, maar ook nog is reëler, menselijker en oprechter. 
chevy93
-
- 12758 messages
- 1330 votes
yeyo
-
- 6358 messages
- 4631 votes
Nu ja, ik vind Shawshank ook helemaal niet zo slecht gemaakt hoor, net als sommige andere films die Laoslander noemt, ze zijn naar mijn inzien gewoon inderdaad allemaal overschat. Enkel The Green Mile en The Butterfly Effect vind ik totale wanproducten.
Fikret8
-
- 6172 messages
- 4240 votes
ik vind Shawshank ook helemaal niet zo slecht gemaakt hoor, mijn inzien gewoon overschat The Green Mile vind ik totale wanproducten.
Daar zal hier waarschijnlijk bijna iedereen van de vaste forummers mee eens zijn (inclusief ik).
chevy93
-
- 12758 messages
- 1330 votes
Ik weet waar je die uitspraak vandaan haalt? Overigens heb je The Green Mile zelf nog een 3,5* gegeven. Dus dat gedeelte slaat sowieso al nergens op.
chevy93
-
- 12758 messages
- 1330 votes
Als jij representatief bent voor de vaste forummers, zou ik er nog enigszins in mee kunnen gaan. Maar lijkt me geenszins waar. 
Laoslander
-
- 686 messages
- 434 votes
The Shawshank Redemption is een naïeve film, die aan het begin lippendienst bewijst aan de lelijkheid van het gevangenisleven met de verkrachtingsscènes, maar daarna zonder omkijken wegzakt in ongegeneerd sentiment (je hebt in deze gevangenis meer te vrezen van de bewakers dan van het volk dat er opgesloten zit). Maar schijnbaar is dat juist de reden voor z'n populariteit: mensen willen bevestiging, ze willen hoop - wie wil dat niet? Grote cinema kan ik dit met de beste wil ter wereld niet vinden.
Ik had het ook niet alleen over overgewardeerde films, ook over ondergewardeerde 
chevy93
-
- 12758 messages
- 1330 votes
Eerder over één ondergewaardere regisseur
. Von Trier trekt mij niet, ik heb echter maar één film van hem gezien, Antichrist, en dat was een flop.
Bovendien is de (eeuwige) discussie over overgewaardeerde films veel leuker.
Laoslander
-
- 686 messages
- 434 votes
Eerder over één ondergewaardere regisseur
. Von Trier trekt mij niet, ik heb echter maar één film van hem gezien, Antichrist, en dat was een flop.
Dan staat je nog een hele interessante tijd te wachten.