- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Ik neem de Oscars sowieso niet serieus. Oscars voor Chicago en Shakespeare in love, are you kiddin me? Waren er geen betere films dat jaar?
haha, inderdaad! Die oscar voor Chicago was ook zo'n aanfluiting. En Zeta-Jones de beste bijrol?! Kom op zeg! Als er iemand nooit boven de middelmaat uitsteekt dan is zij het wel!
Erg raar vind ik dat het als beste Vietnam oorlogsfilm bekend staande Apocalypse Now ( volgens de massa ) in 1979 geen Oscar kreeg, en volgens de massa iets mindere films in deze categorie: The Deer Hunter en Platoon, wel een Oscarbeeldje kregen in resp. 1978 en 1986. Een Oscar voor Apocalypse Now als beste film had wat mij betreft dan ook zeker niet weerstaan.
Apocalypse Now is zeker een erg goede film, maar ik vond de oscar voor The Deer Hunter
zeker wel terecht. Is ook een geweldige film. In het jaar dat Apocalypse Now had moeten winnen ging de prijs naar Kramer vs. Kramer. Misschien had men toen iets meer 'feeling' met familiedrama dan met oorlog? Ik weet het niet hoor.
Maar soms heb je meerdere sterke films in een jaar en dan moet er een keuze gemaakt worden. En andere jaren is alles matig tot slecht, en dan moeten ze de minst slechte aanwijzen...
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
In het jaar dat Apocalypse Now had moeten winnen ging de prijs naar Kramer vs. Kramer. Misschien had men toen iets meer 'feeling' met familiedrama dan met oorlog? Ik weet het niet hoor.
Maar juist aangezien The Deer Hunter een jaar eerder won lijkt me dat het niets met 'feeling' te maken heeft. Dan denk ik nog eerder dat ze niet twee keer achter elkaar een oorlogsfilm best picture wilden laten winnen, of natuurlijk dat ze Kramer vs Kramer eenvoudigweg een betere film vonden (sentimentele drama's doen het immers altijd goed bij de oscars).
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2843 votes
Maar juist aangezien The Deer Hunter een jaar eerder won lijkt me dat het niets met 'feeling' te maken heeft. Dan denk ik nog eerder dat ze niet twee keer achter elkaar een oorlogsfilm best picture wilden laten winnen, of natuurlijk dat ze Kramer vs Kramer eenvoudigweg een betere film vonden (sentimentele drama's doen het immers altijd goed bij de oscars).
De oscar voor Platoon is natuurlijk terecht . En ik denk dat The Deer Hunter ook zeker een waardige oscarwinnaar is, ik heb The Deer Hunter alleen jammer genoeg nog niet gezien, maar het lijkt mij zeker een interessante film die ik binnenkort toch maar eens ga kijken 
Het lijkt mij ook dat ze Apocalypse Now geen oscar gaven omdat een jaar daarvoor de oorlogsfilm The Deer Hunter in de prijzen viel. Ze vonden het misschien wel de beste film van 1979 maar wilde geen overkill aan oorlogsfilms. Daarnaast ben ik het helemaal met je eens dat de jury een voorkeur heeft voor sentimentele drama `s. Helaas, die worden op de oscaruitreikingen naar mijn mening altijd overgewaardeerd. 
Wim Mols
-
- 6 messages
- 1 votes
na al het gediscussieer over de uiteindelijke Oscar-toekenning, vind ik het vreemd dat niemand, die het spektakel heeft opgenomen, heeft gereageerd op het verzoek van mij en anderen, om ons een kopie te verkopen!
Dames/heren, waar blijven jullie reacties?
(ik vind het namelijk ook nu nog wel leuk om te zien!)
TeunS
-
- 4 messages
- 0 votes
Ik heb inmiddels een kopie bemachtigd, maar die is helaas onleesbaar (dvd -r), ik heb 'm op diverse dvd drives op diverse pc's, macs en in 1 dvd speler geprobeerd.
Dus als iemand nog een kopie heeft ...
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Nou zou je het ook kunnen downloaden. Ik heb op Emule een hele mooie zien staan 
TeunS
-
- 4 messages
- 0 votes
Done! Maar niet via emule 
Nu nog oude uitzendingen zien te vinden
, 2005 heb ik ook nog niet gezien. En 2004 zou ik graag nog eens zien.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ik heb laatst nog eens opgezocht welke Oscars Judi Dench is mis gelopen. 
- 2005 Best Actress in Mrs Henderson presents.
- 2002 Best Actress in Iris.
- 2001 Best supporting Actress in Chocolat.
- 1998 Best Actress in Mrs. Brown.
De enige Oscar die ze wel won was voor Shakepeare in Love, waar ze in totaal 8 min. in voor kwam.
Ik denk dat de Oscars toen wat goed te maken hadden voor dat jaar ervoor. 
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
Ze zouden moeten stoppen met die zever van "vorig jaar hebben we al een oorlogsfilm bekroond"of dergelijke!!
als een film verdient om de prijs 'beste film' te krijgen dan moeten ze die ook geven zonder andere zaken in belang te nemen zoals veel geweld, populair bij de mensen...
net zoals bij Million £ baby en Cinderella Man.
" het zou toch niet mooi staan om twee jaar na elkaar een boksfilm te bekronen" zullen ze gedacht hebben 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Oscar-regels 'Foreign Language Film' gewijzigd
Niet-Engelstalige inzendingen voor de Oscar hoeven voortaan niet meer in de officiële taal van het land van herkomst te zijn. Dat besloot de organisatie die de begeerde filmprijzen toekent, de Academy For Motion Picture Arts and Sciences in Los Angeles.
Zolang de dominerende taal in de productie niet Engels is, mag een film uit welk land dan ook in elke taal. Het besluit volgt op de controverse rond de Italiaanse inzending Private. De productie werd vorig jaar geweigerd omdat er alleen maar werd gesproken in talen van het Midden-Oosten, meldde de Britse omroep BBC maandag. (Bron: ANP)
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
"Zwartboek" van Verhoeven naar Oscars.
De oorlogsthriller "Zwartboek" van regisseur Paul Verhoeven is dit jaar de Nederlandse inzending voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.
"Zwartboek" is de eerste Nederlandstalige film van Verhoeven in 23 jaar tijd. De film gaat over een vrouw die in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog voor het verzet bij de Duitsers infiltreert.
De film is ondertussen aan 50 landen verkocht en geselecteerd voor de filmfestivals in Venetië en Toronto.
De Academy of Motion Picture Arts and Sciences heeft 83 landen uitgenodigd om een Oscar in te dienen voor beste niet-Engelstalige film. Of "Zwartboek" daadwerkelijk genomineerd wordt, weten we op 23 januari.
Verhoeven is geen onbekende in Hollywood. Hij maakte onder meer de films "Totall Recall", "Basic Instinct" en "Robocop".
Bron: vrtnieuws.net
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Wat zou België zijn inzending zijn voor dit jaar?
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ik hoop dat Helen Mirren(The Queen) genomineert voor een Oscar.
moviemike
-
- 1309 messages
- 5770 votes
Zojuist gelezen dat Ellen DeGeneres op 25 februari de oscars presenteren. Ik ben benieuwd!
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Aki Kaurismäki boycot de Oscarrace.
do 19/10/06 - De Finse cineast Aki Kaurismäki, bekend van "The Man Without a Past", heeft gevraagd om zijn laatste film "Lights in the Dusk" niet aan te bieden aan de jury die de Oscars uitreikt.
Kaurismäki wil met zijn actie protesteren tegen het buitenlandse beleid van George W. Bush.
"Lights in the Dusk" was door het Finse filminstituut gekozen om het land te vertegenwoordigen in de categorie beste niet-Engelstalige film.
Het is het derde deel van een trilogie over werkloosheid die Kaurismäki samen met zijn broer maakte.
Toen "The Man Without a Past" in 2002 genomineerd was in de categorie beste niet-Engelstalige film, weigerde de regisseur naar de Oscaruitreiking te gaan omdat de VS Afghanistan bombardeerde.
De Belgische inzending voor de Oscars is de debuutfilm van Fien Troch "Een Ander zijn Geluk". De echte nominaties worden pas op 23 januari 2007 bekendgemaakt.
Bron: hln.be
moviemike
-
- 1309 messages
- 5770 votes
De Belgische inzending voor de Oscars is de debuutfilm van Fien Troch "Een Ander zijn Geluk".
Bron: hln.be
Dan toch niet 'Windkracht 10: Koksijde Rescue'! 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Dan toch niet 'Windkracht 10: Koksijde Rescue'! 
Neen, dat zal voor volgend jaar zijn. 
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Ik hoop dat Helen Mirren(The Queen) genomineert voor een Oscar.
Gisteren de film gezien en ben er vast en zeker van dat ze met het beeldje naar huis zal gaan 
Wat een topprestatie!
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Gisteren de film gezien en ben er vast en zeker van dat ze met het beeldje naar huis zal gaan 
Wat een topprestatie!

moviemike
-
- 1309 messages
- 5770 votes
Hoewel de kans groot is, zou ik er toch niet te erg op hopen. Er zijn in de afgelopen oscarjaren al genoeg onaangename verrasingen gebeurt dat ook dit wel eens verkeerd zou lopen.
Als lindsay lohan zich in de volgende maanden op het scherm toont als drugsverslaafde prostituee met aids, een afkeer voor vrouwen en enkele moorden op haar naam, zou zij het wel eens kunnen zijn die met die befaamde oscar van beste actrice gaat lopen! 
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Helen Mirren geef ik ook weinig kans. Als je ziet hoe vaak dat soort acteerprestaties niets opleveren. Denk maar aan andere Britse topactrices als Judi Dench (behalve dan Shakespeare in Love
).
basketballerke
-
- 4727 messages
- 0 votes
Eindelijk een Oscar voor Ennio Morricone
do 14/12/06 - De Italiaanse componist Ennio Morricone krijgt op 25 februari een ere-Oscar voor zijn gehele oeuvre. Het is de eerste Oscar voor de 78-jarige componist die wereldwijd doorbrak met zijn muziek voor de films van Sergio Leone.
De spaghettiwesterns "A fistul of dollars" en "The good, the bad and the ugly" van Sergio Leone waren een groot succes in de jaren 60. Met zijn soundtracks leverde Morricone een belangrijke bijdrage aan dat succes.
(foto Belga) Ennio Morricone componeerde muziek voor meer dan 300 films, maar kon nog geen enkele van zijn vijf Oscarnominaties verzilveren.
Hij werd genomineerd voor de score van "Days of heaven" (1978) , "The mission" (1986), "The untouchables" (1987), "Bugsy" (1991) en "Malena" (2000).
Volgens deskundigen was Morricone in 1984 zegezeker voor de Oscars met zijn soundtrack voor "Once upon a time in America", maar de productie vergat officieel te melden dat Ennio Morricone de componist was van de score van de film.
bron: vrtnieuws.net
Ik weet of dit voor de meesten bekend is, maar ik zag het nergens op de site staan.
J.S.
-
- 11754 messages
- 3060 votes
Oud nieuws maar overterecht natuurlijk, zijn scores zijn magistraal vooral die van The Good, the Bad and the Ugly.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Mirren en Whitaker gedoodverfde Oscarwinnaars?
De Britse actrice Helen Mirren (61) en haar Amerikaanse collega Forest Whitaker (45) zijn door de filmcritici van Chicago verkozen als beste acteurs van het jaar. Beiden bevestigen met de onderscheiding hun favorietenrol voor de belangrijkste filmprijzen.
Helen Mirren blijft de nominaties en filmprijzen opstapelen voor haar rol als de Britse koningin Elizabeth in de film "The Queen".
Ze werd onder meer al bekroond door de filmpers in New York, San Francisco, Toronto en Boston. En ze is ook genomineerd voor de Golden Globe voor beste actrice.
Forest Whitaker moet niet onderdoen. In de film "The Last King of Scotland" speelt de Texaan de Oegandese dictator Idi Amin. De rol leverde hem al tal van onderscheidingen op en ook een nominatie voor de Golden Globes.
Mirren en Whitaker worden beschouwd als de gedoodverfde favorieten voor de Oscars.
In Chicago viel ook "The Departed" van Martin Scorsese in de prijzen als film van het jaar.
vrtnieuws.net
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dat Mirren de Oscar gaat winnen staat eigenlijk allang vast, maar dit is eigenlijk voor het eerst dat ik hoor dat Whitaker een serieuze kanshebber is. Ik verwacht eigenlijk DiCaprio voor Blood Diamond of The Departed.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Wel Forest Whitaker won bij de Boston Society of Film Critics Awards, de Dallas-Fort Worth Film Critics Association Awards, Los Angeles Film Critics Association Awards, National Board of Review, USA, New York Film Critics Circle Awards, Satellite Awards en Southeastern Film Critics Association Awards.
Enige waar hij niet won was bij de British Independent Film Awards. Daar won Tony Curran voor Red Road. Maar dat is geen kanshebber voor de Oscars.
En Helen Mirren is absoluut nog niet zeker. Ik zet mijn geld nog altijd op Kate Winslet voor Little Children.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
En Helen Mirren is absoluut nog niet zeker. Ik zet mijn geld nog altijd op Kate Winslet voor Little Children.
Ik heb het hele jaar over niemand zoveel roem gehoort als Helen Mirren voor The Queen. Ook Winslet niet. Ik gun Winslet overigens wel een Oscar, voor welke film dan ook, maar ik zie het niet gebeuren.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ik gok ook op Mirren, maar hoop op Judi Dench.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
De lijst met inzendingen voor de categorie 'foreign (language) film'
Merendeel geen kattenpis films...zal spannend worden.