- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
kos
-
- 46692 messages
- 8850 votes
Ja, want dat de kids niet subtiel en aardig meer zijn komt door de hip-hopwereld
.
Anyway, laten we het bij de Oscars houden svp.
davidov
-
- 3466 messages
- 2166 votes
Ja, want dat de kids niet subtiel en aardig meer zijn komt door de hip-hopwereld
.
Anyway, laten we het bij de Oscars houden svp.
Dat zeg ik niet...
Mijn punt was dat ik denk dat er enorm veel mensen zijn die sneller een "populaire" film als Crash zullen meer waarderen dan een "moeilijke" film als BM.
Maar ok ik stap al uit deze discussie voordat we nog meer afwijken en het nog eens leuk gaat worden 
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Ook een heerlijke grap van Jack Nicholson,die de Oscar presenteerde voor beste film.
The nominees are
.....
"Good Night and Good Luck" En dan wandelde hij even weg 
Vanacht toch maar opgestaan om de belangrijkste Oscars toch mee te pikken.Dat Brokeback Mountain,na de Oscar voor beste regie,toch niet de Oscar voor beste film won was wel de climax.
Ook thx aan Kanaaltwee voor de uitzending 
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Gvd. Eerst al bij de golden globes, nu weer bij de oscars.
Dat Witherspoon mens verdiende die Globe en Oscar niet.
Als iemand hem verdiende, dan was dat: Judi Dench.
Maar de Britten worden nog wel eens vergeten door de hoge heren van de Academy... Denk maar eens terug aan die afschuwelijke ontknoping in 1998, toen er vier Britse vrouwen - stuk voor stuk goede actrices en een Amerikaanse (en zeker niet de beste) genomineerd waren. En raad eens wie er met de prijs naar huis ging...
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Je doelt op Helen Hunt voor "As Good As it Gets". Dat was inderdaad nogal een aanfluiting. Judi Dench had mogen winnen voor Mrs. Brown en zelfs Kate Winslet voor "Titanic" vond ik nog beter 
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Joh, iederéén die toen genomineerd was, was beter dan Helen Hunt. Die Oscar is echt de meest onverdiende in de geschiedenis zo'n beetje! 
Dan kan ik beter leven met Reese Witherspoon, ook al ben ik geen fan van haar en had ik ook liever Judi Dench als winnares gezien. Maar goed, ben allang blij dat Keira Knightley niet heeft gewonnen, want die kan alleen maar heel goed met haar lipje pruilen en verder niks! 
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Ja het is ongelofelijk dat Dame Judi Dench alleen maar heeft gewonnen voor een kort rolletje in "Shakespeare in Love" terwijl haar beste rollen (Iris, Mrs.Henderson Presents, Mrs. Brown) niets opleveren 
Want jij zegt nu dat Helen Hunt de meest onverdiende winnaar was maar dat Halle Berry voor Monster's Ball wint van Dame Judi Dench voor Iris is mij nog steeds een raadsel. Maar ja ze waren dat jaar helemaal de weg kwijt met Denzel Washington voor Training Day en Jennifer Connely voor A Beautiful Mind.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Vroeger nam ik de Oscars serieus, maar sinds de laatste jaren verwerp ik de films die de meeste prijzen winnen.
Hun uitreikingen zijn zo voorspelbaar. Ik wist natuurlijk dat Dame Judi Dench niet echt kans maakte, maar ik had stiekem nog hoop. 
De beste Engelse actrices: Dame Maggie Smith, Dame Judi Dench, Dame Joan Plowright, Hellen Mirren en Vanessa Redgrave zijn al aardig op leeftijd.
Ook de beste Engelse acteurs: Ian Mckellen, Albert Finney,
Derek Jacobi, Tom Wilkinson en Peter O'Toole(Ierland) zijn niet meer de jongste.
De meeste van hen, hebben nog nooit een oscar gekregen. Ook rondom de films waarin ze schitteren blijft het altijd verdacht stil. Ik trek daaruit de conclusie dat: de Oscars films met echte klasse, links laten liggen. 
Hieronder een lijstje van(naar mijn mening)onbekroonde oscarwaardige prestaties van mijn lievelingsactrices:
- Judi Dench (Mrs. Henderson presents)
- Judi Dench (Iris)
- Judi Dench (Mrs. Brown)
- Judi Dench ( Ladies in Lavender)
- Maggie Smith (Gosford Park)
- Maggie Smith (My House in Umbria)
- Maggie Smith (Tea with Mussolini) won een BAFTA
- Maggie Smith (Richard III)
- Maggie Smith (A Room with a View)
- Maggie Smith (A Private Function)
- Maggie Smith (David Copperfield)
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Eén van de grootste Oscarblunders naar mijn mening.
Geweldige rol!
Constance: It must be hard to know when it's time to throw in the towel... What a pity about that last one of yours... what was it called? "The Dodger"?
Ivor Novello: The Lodger.
Constance: Oh. It must be so disappointing when something just *flops* like that.

The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Want jij zegt nu dat Helen Hunt de meest onverdiende winnaar was maar dat Halle Berry voor Monster's Ball wint van Dame Judi Dench voor Iris is mij nog steeds een raadsel. Maar ja ze waren dat jaar helemaal de weg kwijt met Denzel Washington voor Training Day en Jennifer Connely voor A Beautiful Mind.
De meest onterechte Oscar voor acteren gaat wat mij betrefd toch echt naar Estelle Parsons voor Bonnie & Clyde, al is dat natuurlijk al een flinke tijd geleden. De Oscar voor Connely vond ik overigens wel terecht. En was het niet zo dat Crowe de Oscar dat jaar niet won omdat hij een jurylid geduwt had 
Het valt me op hoeveel users er telkens weer op de Oscars lopen te vitten alsof het een belangrijke instantie is die zijn werk niet goed doet. Je moet het toch allemaal niet zo serieus nemen. Ik vind het een leuk evenement om in de gaten te houden, maar ga er vaak gewoon niet vanuit dat 'de beste' wint. 'De Beste Film' is sowieso een relatief begrip waarbij je nooit echt de juiste kunt kiezen, want er zal altijd geklaagd worden. Maar bij de Oscars weet je altijd wel wat voor soort films je kunt verwachten, dus om ze daar nu nog steeds op af te rekenen vind ik onzinnig. Verder vind ik dat de meeste Oscarwinnende films vaak nog best de moeite van het bekijken waard zijn. Echt veel stomvervelende films uit de Oscars ken ik niet. Het zijn vaak alleen niet 'de beste'.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Eén van de grootste Oscarblunders naar mijn mening.
Geweldige rol!
Gelukkig, na onze discussie over Gambon of Harris, zijn we het in elk geval eens over de prestaties van Mcgonagall.
Ik vind het jammer dat Judi Dench geen rol heeft in de Potter films. Ik had haar graag als de Oma van Neville of als mevrouw Figg (Vaals) gezien.
Ik denk dat Imelda Staunton, die ook zeer verdienstelijk acteert, een goede keus voor Professor Umbrigde is. Haar rol in Vera Drake, was ook Oscarwaardig.
moviemike
-
- 1309 messages
- 5770 votes
Als "Sin City" en "Cinderella Man" in deze periode van het jaar waren uitgekomen en bv. "Munich" en "Crash" begin september dan hadden deze twee laatstgenoemde films niet eens genomineerd geweest en de eerste twee misschien wel.
Dan zou "Crash" plots niet meer de beste film van het jaar zijn. Eigenlijk is de Oscaruitreiking één grote commerce voor de films die momenteel lopen of binnenkort moeten uitkomen.
SniPes
-
- 786 messages
- 1724 votes
Ja het is ongelofelijk dat Dame Judi Dench alleen maar heeft gewonnen voor een kort rolletje in "Shakespeare in Love" terwijl haar beste rollen (Iris, Mrs.Henderson Presents, Mrs. Brown) niets opleveren 
Volgens mij ben jij de weg Kwijt?
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Volgens mij ben jij de weg Kwijt?
Leg eens uit.
SniPes
-
- 786 messages
- 1724 votes
Hij zegt dat ze dat jaar helemaal de weg kwijt waren.
En dan noemt hij Denzel Washington en Jennifer Connely, die ik beiden erg goed vond in hun rollen. En Halle Berry was toch ook niet slecht.
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Als "Sin City" en "Cinderella Man" in deze periode van het jaar waren uitgekomen en bv. "Munich" en "Crash" begin september dan hadden deze twee laatstgenoemde films niet eens genomineerd geweest en de eerste twee misschien wel.
Dan zou "Crash" plots niet meer de beste film van het jaar zijn. Eigenlijk is de Oscaruitreiking één grote commerce voor de films die momenteel lopen of binnenkort moeten uitkomen.
De Amerikaanse premieredag van Crash was 6 mei en dat was nog voor Cinderella Man 
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Hij zegt dat ze dat jaar helemaal de weg kwijt waren.
En dan noemt hij Denzel Washington en Jennifer Connely, die ik beiden erg goed vond in hun rollen. En Halle Berry was toch ook niet slecht.
Ze waren de weg ook kwijt en dan doel ik voornamelijk op de oscars van Denzel Washington, Halle Berry en Sydney Poitier en dan was de host van de avond ook nog eens Whoopi Goldberg. Dat was gewoon beschamend. Niets ten nadele van de genoemde personen maar het was allemaal wel toevallig. En dan was dus die belangstelling en commotie over Afro-Amerikaanse winnaars vooraf het Oscar-bal dus toch nog ergens goed voor geweest. Nou ja goed. Maar zo zijn er nog wel meer smetjes geweest tijdens de uitreikingen van de Oscars zo door de jaren heen.
Werwolf
-
- 4604 messages
- 1197 votes
Pfff, Crash beste film? Ik vond het geen onaardige film, maar een oscar??!!!!
Maak een film over een onderwerp dat speelt in Amerika en nogal gevoelig ligt, en je hoeft er niet eens een geweldige film van te maken.
Discriminatie in LA wat natuurlijk erg speelt..
Vorig jaar zag je dit ook al in Million Dollar Baby (Euthenasie). Wat ik overigens wel een goede film vond.
Beetje jammer..
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Misschien is dat wel de nieuwe trend: zware onderwerpen. Kijk maar naar de 5 onderwerpen van de genomineerden, dat is niet niks. Wel opvallend dat Paul Haggis aan zowel Million Dollar Baby als Crash meegewerkt heeft. MDB vond ik trouwens wel veel beter.
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Het is absoluut geen nieuwe trend hoor. Dat soort films scoren allang vaak goed bij de Oscars.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Iemand dit al eens gezien?
Erg grappig, op Imdb en andere internetsites blijken grote discussies te zijn ontstaan over de kwade (en vloekende) Tom Hanks tijdens de oscaruitreikingen van zondagnacht.
Was me zondag, op het feit dat Hanks erg snel ging met het benoemen van de winnaar, niet eens opgevallen. 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ja, aan de ene kant wel. Maar pak de 4 winnaars van deze eeuw voor Million Dollar Baby er eens bij:
2000: Gladiator
2001: A Beautiful Mind
2002: Chicago
2003: Lord of the Rings: Return of the King
Niet zo heel zwaar dus.
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Je pakt nu alleen de winnaars terwijl je het net ook over de mede-genomineerden had, dus.... 
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
Grappig
. Blijkbaar een grapje samen met Stewart.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2843 votes
Ik neem de Oscars sowieso niet serieus. Oscars voor Chicago en Shakespeare in love, are you kiddin me? Waren er geen betere films dat jaar? Ik stoor me niet aan de Oscar voor Crash, als beste film: ik vond het een boeiende film. Wat me wel stoort is dat ze een Oscar kregen voor de het meest originele script.......Erg raar vind ik dat het als beste Vietnam oorlogsfilm bekend staande Apocalypse Now ( volgens de massa ) in 1979 geen Oscar kreeg, en volgens de massa iets mindere films in deze categorie: The Deer Hunter en Platoon, wel een Oscarbeeldje kregen in resp. 1978 en 1986. Een Oscar voor Apocalypse Now als beste film had wat mij betreft dan ook zeker niet weerstaan.
moviemike
-
- 1309 messages
- 5770 votes
De Amerikaanse premieredag van Crash was 6 mei en dat was nog voor Cinderella Man 
Dan moeten ze daar potverdekke bij de academy awards "crash" wel een hele, hele, heeeele goeie film gevonden hebben! 
Wat ik wel zeker weet is dat hij juist uit is op video en er de kans is geweest op die manier dan toch commerce rond te maken.
Trouwens, kan je nog veel andere genomineerden in de categorie beste film van de vorige jaren opnoemen die niet rond de oscarperiode zijn uitgebracht? Laat staan films die zijn gewonnen?
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Gladiator was toch ook een zomer box-office hit 
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Van de afgelopen jaren weet ik van Gladiator dat ie zo begin mei in de Nederlandse bioscopen uitkwam dus zal hij iets eerder hebben gedraaid in de Amerikaanse bioscopen. En dat is dus ook een winnaar van de Oscar voor Beste Film
Edit: Moviefreak#1 was net iets eerder 
moviemike
-
- 1309 messages
- 5770 votes
Van de afgelopen jaren weet ik van Gladiator dat ie zo begin mei in de Nederlandse bioscopen uitkwam dus zal hij iets eerder hebben gedraaid in de Amerikaanse bioscopen. En dat is dus ook een winnaar van de Oscar voor Beste Film
Edit: Moviefreak#1 was net iets eerder 
Dat moeten ze dan ook een hele, hele, heeeele goeie film gevonden hebben op de academy award! 
Nu ga ik ni te veel meer zeggen want ik begin mij hier serieus belachelijk te maken. Ik hou het bij 90 procent van de nominatie's! 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Wat me wel stoort is dat ze een Oscar kregen voor de het meest originele script.......
Het is niet meest originele script, maar beste originele script. Dat is al een verschil. De Oscar gaat dan naar een film waarvan het verhaal speciaal voor film bedacht en geschreven is. Dus een film die niet op een boek of zo gebaseerd is.