- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Pan's Labyrinth en Volver zijn zeker kanshebbers.
Ik moet dringend ook eens "Een Ander Zijn Geluk" zien.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik zet mijn geld in op Volver als winnaar. Zwartboek mag allang blij zijn met een nominatie als je deze lijst bekijkt.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Elke film mag blij zijn met een nominatie, zeker in deze categorie, en zeker dit jaar, waarin de line-up voor BFL erg sterk is.
Veel hangt natuurlijk af van de lobby van de verschillende Noordamerikaanse distributeurs van de ingezonden titels.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Ook de BAFTA hebben hun nominaties bekendgemaakt!
Jammer dat Children of Men zo over het hoofd word gezien bij de belangrijke awards.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Vergeet ook Grbavica, After the Wedding en Ye Yan niet als kanshebbers. Maar Volver is voor mij torenhoog favoriet.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Als de lijn van vorig jaar wordt gevolgd (met Crash) heeft Babel ook wel kans bij de Oscars.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Vergeet ook Grbavica, After the Wedding en Ye Yan niet als kanshebbers. Maar Volver is voor mij torenhoog favoriet.
Ik heb echt de indruk dat Pan's Labyrinth een duidelijk grotere kanshebber is.
kos
-
- 46693 messages
- 8850 votes
Die Duitse film was toch juist de torenhoge favoriet (voor de oscars)?
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Nuovomondo was in Venetië ook aardig succevol...
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
En wint 7 Lola's (De Duitse gouden kalveren) waaronder beste speelfilm en beste regie. Ook de mannelijke hoofdrol (Ulrich Mühe) en bijrol (Ulrich Tukur), camera, art direction en scenario (Von Donnersmarck) werden beloond.
Over Das Leben des Anderen dus...
Volver maakt geen schijn van kans, een veel zwakkere Almodovar dan voorheen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
, een veel zwakkere Almodovar dan voorheen.
Dat vormt doorgaans geen beletsel voor een oscar. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Zwartboek gaat gewoon winnen, goede film, gaat over Joden en PV heeft natuurlijk vrij snel een goede lobby op poten....
Nadeel is wel dat je alleen mag stemmen als je alle genomineerde films hebt gezien.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Zwartboek gaat echt niet weten. Hij is gewoon kansloos. Vergeet niet dat Zwartboek hier misschien een hype was, maar in Amerika natuurlijk niet. Volver gaat denk ik winnen.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
maar in Amerika natuurlijk niet.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Bovendien: In Nederland was de film een hype en toch ging de film naar Venetie en kreeg het een BAFTA-nominatie.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Zwartboek gaat echt niet weten. Hij is gewoon kansloos. Vergeet niet dat Zwartboek hier misschien een hype was, maar in Amerika natuurlijk niet. Volver gaat denk ik winnen.
Dat jij iets tegen Verhoeven hebt weten we wel. Ik heb iets tegen (de films van) Almodovar, dus hoop dat die in ieder gevaal niet wint.
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Dat jij iets tegen Verhoeven hebt weten we wel. Ik heb iets tegen (de films van) Almodovar, dus hoop dat die in ieder gevaal niet wint.
Idd
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Zwartboek ook. (eerder goed i.p.v prachtig)
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Volver is een prachtige film
.
Tot nog toe weten alle films (op matador na) van Almodovar mij mateloos te irriteren, zal volver ooit wel een kans geven, maar ik vrees het ergste.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Tja, alle fans vinden Volver minder en de niet-fans vinden Volver de beste.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Mwoah, ik ben geen fan en vind Volver zeker niet zijn beste film. (wel Hable con Ella)
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Heeft hier niks mee te maken. Ik maak een voorspelling van welke film de Oscar gaat winnen, niet welke film mijn favoriet is. Als je een beetje terugdenkt aan het verleden van de Oscars en ook een beetje kijkt naar hoe goed alle kanshebbers op de buitenlandse film-Oscar ontvangen zijn het laatste jaar, dan is Zwartboek gewoon kansloos. Volver is wereldwijd denk ik beter ontvangen dan Zwartboek. Heeft niks met mijn persoonlijke smaak te maken. Ik denk wel dat Zwartboek een echte Nederlandse hype is. In andere landen zal hij waarschijnlijk niet meer krijgen dan de status van een aardig thrillertje.
Daarbij heb ik misschien iets tegen Verhoeven, maar niet tegen Zwartboek; die gaf ik namelijk 3,5*. Volver heb ik niet eens gezien. Sterker nog: ik heb nog geen enkele film van Almodovar mogen aanschouwen. Ze spreken me ook niet bijzonder aan.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Dat je het zo stellig stelt heeft er natuurlijk wel degelijk mee te maken. Wereldwijd is de film ook goed ontvangen. Lees de kritieken die de film kreeg tijdens het filmfestival Venetië er maar op na. Verder wijst het verleden ook uit dat een onderwerp als WO II/joden(vervolging) het vaak goed doet. Kansloos is hij zeker niet. Net zomin als alle andere films dat zijn.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dat je het zo stellig stelt heeft er natuurlijk wel degelijk mee te maken. Wereldwijd is de film ook goed ontvangen. Lees de kritieken die de film kreeg tijdens het filmfestival Venetië er maar op na. Verder wijst het verleden ook uit dat een onderwerp als WO II/joden(vervolging) het vaak goed doet. Kansloos is hij zeker niet. Net zomin als alle andere films dat zijn.
Maar het verschil met alle andere WOII/ jodenfilms is dat die allemaal een dramatische aanpak hadden, waar Zwartboek vooral een thriller is met wat lichtdramatische elementen. Met het hele jodengegeven wordt nauwelijks iets gedaan in de film. Ik vergelijk het een beetje met Children of Man. Die film had ook wat maatschappijkritische punten, maar blijft over het algemeen toch als een thriller gezien worden. De film werd goed ontvangen door de pers. Maar toch wint de film nergens echt belangrijke prijzen. Gewoonweg omdat thrillers, ondanks hun kwaliteiten, zelden grote prijzen winnen. Films die in de prijzen vallen zijn over het algemeen drama's. Dat is op zich jammer, maar niks aan te doen. Als drama schiet Zwartboek denk ik toch iets te kort voor een Oscar. Zelfs Reinbo gaf in zijn recensie bij de film aan dat Zwartboek eigenlijk geen drama was.
Natuurlijk krijgt de film in het buitenland wel goede kritieken, maar nergens zo als hier. Het gemiddelde dat de film op MM heeft zal nooit op een site uit een ander land te vinden zijn. Daarbij is kritisch succes maar.
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Het gemiddelde dat de film op MM heeft zal nooit op een site uit een ander land te vinden zijn.
En die 8,0 op IMDb dan? 
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Natuurlijk krijgt de film in het buitenland wel goede kritieken, maar nergens zo als hier.
En of Zwartboek genoeg drama bevat of niet is dan wellicht persoonlijk. Ik werd een paar keer goed geraakt. En niet alleen bij de eerste kijkbeurt.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
IMDB zegt niet zoveel, omdat hij wereldwijd nog nauwelijks in bioscopen draait. De kans is dan ook groot dat veel van de stemmen uit Nederland komen.
Maar goed, we zullen zien wat de Oscars er van zullen maken. Ik denk dat we al blij mogen zijn met een nominatie voor Zwartboek.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Voorlopig scoort Zwartboek bij US voters hoger dan bijNon US voters en scoren de US voters hoger dan op MM. En hoger dan Volver.