• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.487 votes
Profile

De Oscars

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

Everything Everywhere All At Once winnaar van 7 Oscars.

Beste Film.

Beste Actrice.

Beste Regie.

Beste Montage.

Beste Vrouwelijke Bijrol.

Beste Mannelijke Bijrol.

Beste Originele Scenario.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Leuke winnaar. Hoewel ik altijd denk dat dit soort films er baat bij hebben niet helemaal opgeslokt te worden door de mainstream. Vooral voor de makers ben ik nu bang dat ze voor succes moeten gaan en dat er van ze verwacht wordt dat er iets Aziatisch Amerikaans in hun films moet zitten vanaf nu. Kan hun creativiteit wat in de weg gaan staan. Maar we zullen het zien.

Filmkriebel

• 9957 messages
  • 4647 votes

Naar verwachting greep Close naast de Oscar voor beste buitenlandse film. Een film als All Quiet is te zware concurrentie. Toch een hele prestatie van België om opnieuw in de nominaties te vallen. Proud to be a Belgian.

Corran

• 368 messages
  • 388 votes

Wel apart dat de Oscars, die in het verleden toch goed waren in "spreading the love", er nu voor kozen om zowel Banshees of Inisherin, Tar, Elvis én Fabelmans helemaal niets te geven. Er zit er altijd wel eentje tussen met veel nominaties die overal naast grijpt, maar dit jaar waren er dat wel erg veel.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Enorm zuur stuk in NRC. Oscars 2023: een overwinning voor out-of-the-boxideeën - NRC

Er wonnen meer Duitsers en Ieren dan Afro-Amerikanen tijdens de Oscars, zondagnacht. Ook wonnen er amper vrouwen, behalve in de categorieën waar alleen vrouwen voor genomineerd waren (en pijnlijk genoeg voor make-up).

(...)

Maar daardoor was het ook extra schrijnend dat er zó weinig zwarte filmmakers genomineerd waren. Het lijkt alsof er in Hollywood slechts plek is voor de representatie van één groep op zijn tijd. Ook het gebrek aan nominaties van vrouwelijke filmmakers was schrijnend, met name in de Beste Regisseurs-categorie.

Zojuist wint een groep die meestal over het hoofd wordt gezien alle grote prijzen. Maar nee. Te weinig vrouwen. Te weinig zwarten. En het is blijkbaar pijnlijk dat bij make-up geen man is genomineerd. Wat gaat er toch rond in de hoofden bij zulke redactielden?

Buiten dat ze vergeten dat zwart Amerika ongeveer zo'n 12% van de bevolking en de filmwereld uitmaakt, dus ja, het kan weleens voorkomen dat zware regisseurs niet genomineerd worden. Of dat er maar 2 (iets te weinig) of 3 (percentueel al te veel) acteurs en actrices genomineerd worden).

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

EEAAO is wel echt een grote winnaar. Bijna alle grote prijzen (film, regie, script, editing, acteurs). Enkel Beste Acteur niet, maar zo'n rol had de film ook niet.

Verder niet heel verrassend qua beeldjes dit jaar. Ik zat zelf wel mis nog met her en der wat gokjes, maar het is niet zo dat ik denk bij sommige winnaars dat ze volledig onverwacht zijn.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Mooie winnaars. Zeker film, Quan en Yeoh. Curtis is verrassend, en de enige Oscar die ook wel een beetje onverdiend is. Stephanie Hsu maakte zelfs nog meer indruk in dezelfde film, om over Kerry Condon nog maar niet te spreken. Maar goed, er is maar één categorie waar ik het niet eens ben met de winnaar (nou ja, Puss in Boots had natuurlijk moeten winnen . In andere jaren was dat veel meer. Geweldig ook dat Top Gun toch nog iets weet te winnen, en AQotWF is ook een mooie winnaar.

Al met al eindelijk eens een jaar waarin ik het eens ben met bijna alle winnaars. En dat Michelle Yeoh nu een Oscarwinnaar is maakt dit Oscarjaar sowieso al geslaagd.

Oja, Lady Gaga en Naatu Naatu... Wauw.

badfans69

• 3960 messages
  • 6126 votes

Filmkriebel wrote:

Naar verwachting greep Close naast de Oscar voor beste buitenlandse film. Een film als All Quiet is te zware concurrentie. Toch een hele prestatie van België om opnieuw in de nominaties te vallen. Proud to be a Belgian.

Regisseur Lukas Dhont en hoofdrolspelers "Close" reageren op verlies op Oscars: "We hebben alles gegeven"| VRT NWS: nieuws

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

mjk87 wrote:

Enorm zuur stuk in NRC. Oscars 2023: een overwinning voor out-of-the-boxideeën - NRC

(quote)

Zojuist wint een groep die meestal over het hoofd wordt gezien alle grote prijzen. Maar nee. Te weinig vrouwen. Te weinig zwarten. En het is blijkbaar pijnlijk dat bij make-up geen man is genomineerd. Wat gaat er toch rond in de hoofden bij zulke redactielden?

Buiten dat ze vergeten dat zwart Amerika ongeveer zo'n 12% van de bevolking en de filmwereld uitmaakt, dus ja, het kan weleens voorkomen dat zware regisseurs niet genomineerd worden. Of dat er maar 2 (iets te weinig) of 3 (percentueel al te veel) acteurs en actrices genomineerd worden).

Ik vind het ook een belediging voor alle vrouwen die genomineerd zijn (of zelfs hebben gewonnen). De vrouwen die hebben gewerkt aan de muziek en decors van AQotWF en die nu hebben gewonnen. De vrouwelijke scriptschrijvers van Women Talking en AQotWF, de vrouwen die hebben gewerkt aan de visuele effecten van Top Gun etc. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ana de Armas, Stephanie Hsu, Michelle Yeoh, Angela Bassett, Hong Chau zijn genomineerd en we gaan het nog steeds over diversiteit hebben?

De regisseurs die de afgelopen 6 jaar de Oscar voor Beste Regisseur hebben gewonnen? Del Toro, Cuaron, Bong Joon-ho, Chloé Zhao, Jane Campion en de Daniels. Maar hé, er is niet genoeg diversiteit...

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Alleen vrouwen genomineerd NRC? Een beetje onderzoek doen misschien...

Dat staat er niet he.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

eRCee wrote:

(quote)

Dat staat er niet he.

Nee je hebt gelijk. Maar dan nog, waarom is zoiets pijnlijk? De make-up in AQotWF is waanzinnig goed gedaan. 'Make-up is een vrouwending en dus is het pijnlijk dat het alleen daarvoor wint?' Dat is behoorlijk stigmatiserend. En incorrect, want ook vrouwelijke scriptschrijvers, muzikanten en set bouwers hebben gewonnen.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Nee klopt, ik ben het inhoudelijk wel met je eens. Ik denk dat je bij het kijken naar de Oscars argumenten kan vinden voor de insteek die je van tevoren al hebt. Vind je dat er te weinig diversiteit is, dan kan je je gelijk bevestigd zien door naar de onderdelen te kijken die weinig divers zijn. Vind je dat het te woke is, dan kan je ook je gelijk bevestigd zien.

Dan vond ik dit stukje op De Correspondent iets interessanter, hoewel het ook maar een gekozen frame is, maar in elk geval vanuit historisch perspectief: De Oscars zijn al dik 90 jaar niet woke genoeg - De Correspondent

rokkenjager

• 2863 messages
  • 1702 votes

jacobine_rodijk wrote:

Everything Everywhere All At Once winnaar van 7 Oscars.

Beste Film.

Beste Actrice.

Beste Regie.

Beste Montage.

Beste Vrouwelijke Bijrol.

Beste Mannelijke Bijrol.

Beste Originele Scenario.

Wow. Wanneer heeft een film voor het laatst zoveel belangrijke Oscars gepakt?

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

rokkenjager wrote:

(quote)

Silence of the Lambs waarschijnlijk. Network en Streetcar Named Desire zijn de enige twee films die 3 acteer-nominaties wisten te verzilveren, maar zelfs die konden niet Beste Film pakken. Uitermate ongebruikelijk/historisch wat EEAAO gisteren gedaan heeft.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Maar zijn er mensen die de Oscars nog echt serieus ''serieus'' nemen? Dit is toch gewoon dezelfde ongein als het Songfestival.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

Leland Palmer wrote:

Dit is toch gewoon dezelfde ongein als het Songfestival.

Songfestival is open tot het publiek qua stemmers, de Oscars niet (mensen die daadwerkelijk in de filmindustrie werken).

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

rokkenjager wrote:

(quote)

Silence of the Lambs inderdaad in 1991. Beste film, Jonathan Demme, Jodie Foster, Anthony Hopkins en Adapted Screenplay. Daarvoor One Flew over the Cuckoo's Nest in 1975 en It Happened One Night in 1934. Maar die drie films wonnen geen drie acteer categorieën.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

rokkenjager wrote:

Even gezocht, maar de laatste film met Film, Regie, Acteur (ten minste 1 hoofdrol en 1 bijrol), script, editing: On the Waterfront 1954. Daarvoor 1946 met The Best Years of Our Lives en natuurlijk Gone With the Wind. Dat zijn de enige 3.

Wel veel films die in de buurt komen (vaak ontbreekt een acteer-Oscar, denk aan Titanic, LOTR).

Een aantal kwam dichtbij maar mist vaak 1 van genoemde categorieën: The English Patient, Silence of the Lambs (wel de Big 5), American Beauty, The Hurt Locker.

Kramer vs Kramer, Going My Way en Terms of Endearment, Mrs Miniver (missen Editing).

From Here to Eternity (mist hoofdrol, wel tweemaal de bijrol)

Ben Hur, West Side Story (missen Screenplay)

Bridge on the River Kwai, Patton, The French Connection, Forrest Gump, Ghandi, en Amadeus (missen enkel een bijrol, kwamen nog het dichtst in de buurt),

Ebenezer Scrooge

• 2150 messages
  • 3092 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

Songfestival is open tot het publiek qua stemmers, de Oscars niet (mensen die daadwerkelijk in de filmindustrie werken).

Het Songfestival heeft ook een vakjury. Het is allemaal dezelfde kermis, maar dan net iets sjieker.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Ja, dat bedoelde ik. De Big 5. Editing is natuurlijk ook zeer belangrijk . Maar The Silence of the Lambs, One Flew over the Cuckoo's Nest en It Happened One Night zijn de enige drie films die de vijf grootste categorieën hebben weten te winnen.

rokkenjager

• 2863 messages
  • 1702 votes

mjk87 wrote:

(quote)

Even gezocht, maar de laatste film met Film, Regie, Acteur (ten minste 1 hoofdrol en 1 bijrol), script, editing: On the Waterfront 1954. Daarvoor 1946 met The Best Years of Our Lives en natuurlijk Gone With the Wind. Dat zijn de enige 3.

Wel veel films die in de buurt komen (vaak ontbreekt een acteer-Oscar, denk aan Titanic, LOTR).

Een aantal kwam dichtbij maar mist vaak 1 van genoemde categorieën: The English Patient, Silence of the Lambs (wel de Big 5), American Beauty, The Hurt Locker.

Kramer vs Kramer, Going My Way en Terms of Endearment, Mrs Miniver (missen Editing).

From Here to Eternity (mist hoofdrol, wel tweemaal de bijrol)

Ben Hur, West Side Story (missen Screenplay)

Bridge on the River Kwai, Patton, The French Connection, Forrest Gump, Ghandi, en Amadeus (missen enkel een bijrol, kwamen nog het dichtst in de buurt),

Niceee. Goede info, dankjewel. Unieke prestatie

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Bijzondere uitslag. Ik vind EEAAO best aardig gemaakt, maar vond de vele nominaties al wel een beetje te veel eer, laat staan zoveel verzilveringen. Met name Jamie Lee Curtis zal wel denken dat ze in een of ander multiverse is beland.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Nou verrassend allemaal weer hoor, weet meteen waarom ik deze sneue awards nooit meer kijk. Dit soort titels zullen altijd winnen van een Top Gun of All quiet on the western front bij die Academy mensen daar. Everything... is geinig geschreven maar verre van een topfilm. Vind ik althans. Michelle Yeoh verdient hem weer wel, zij was uitstekend. De blockbusters zullen hooguit eens een prijs winnen voor beste montage, visuele effecten of geluid enzo, hoe goed of pakkend ze ook zijn.

Enige leuke is de Oscar voor Brendar Fraser. Had The Whale afgelopen weekend gezien, ik gun hem deze prijs na jaren afwezigheid.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

The Oceanic Six wrote:

Nou verrassend allemaal weer hoor, weet meteen waarom ik deze sneue awards nooit meer kijk. Dit soort titels zullen altijd winnen van een Top Gun of All quiet on the western front bij die Academy mensen daar. Everything... is geinig geschreven maar verre van een topfilm. Vind ik althans.

En ik vind dat All Quiet on the Western Front vier oscars gewonnen heeft, dus wat zeur je nou.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Graaf Machine wrote:

(quote)

En ik vind dat All Quiet on the Western Front vier oscars gewonnen heeft, dus wat zeur je nou.

Dan moet je gewoon lezen wat ik zeg, wie weet ga je het nog snappen ook.

catdog

• 1417 messages
  • 2023 votes

The Oceanic Six wrote:
Nou verrassend allemaal weer hoor, weet meteen waarom ik deze sneue awards nooit meer kijk. Dit soort titels zullen altijd winnen van een Top Gun of All quiet on the western front bij die Academy mensen daar. Everything... is geinig geschreven maar verre van een topfilm. Vind ik althans. Michelle Yeoh verdient hem weer wel, zij was uitstekend. De blockbusters zullen hooguit eens een prijs winnen voor beste montage, visuele effecten of geluid enzo, hoe goed of pakkend ze ook zijn.

Enige leuke is de Oscar voor Brendar Fraser. Had The Whale afgelopen weekend gezien, ik gun hem deze prijs na jaren afwezigheid.

Dat het al enige tijd de grote favoriet was, wilt niet zeggen dat het een voorspelbare Oscar win is. Het feit dat de film al meer dan een jaar geleden is uitgekomen en nog altijd in de conversatie ligt wilt wat zeggen over hoe hij bij heel veel mensen valt. Dat je het zelf niks vind, dat kan. Maar hoe is dit een voorspelbaardere Oscar win dan All Quiet? Het is juist pas iets van de laatste paar jaren dat de Academy wat anders doet. Niet voor niets was 1917 bijv lang de favoriet om te winnen tot het originele Parasite ineens aan zijn opmars begon. Ik heb namelijk niet de indruk dat de Academy doorgaans stemde voor films met zulke absurde beelden, hyperactieve editing en personages die proberen een dildo in hun reet te stoppen.

De Academy waardeert al jaren blockbusters maar zoeken in de Best Picture meestal iets dat net even wat meerwaarde biedt dan enkel entertainment en op zoek zijn naar iets dat een wat originelere insteek heeft of heel sterk op het verhaal zit. Is dat nou zo erg? Of kunnen ze het op deze manier nooit goed doen omdat je zelf liever blockbusters kijkt?

De Oscar voor Beste Film gaat doorgaans naar de film waar alle aspecten in uitblinken en hoewel Top Gun of Avatar zeker terecht genomineerd zijn geweest dit jaar wordt het lastig die films tot beste film te bekronen als ze bijv. op verhalend aspect achterblijven of bijv. geen uitzonderlijke acteerprestaties laten zien.

Everything Everywhere is dan zo’n film waar alles bij elkaar komt. Origineel verhaal? Check. Sterke acteerprestaties across the board? Check. Sterke montage? Check. Sterke regie? Check.

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Dat zoiets stompzinnings als Top Gun uberhaupt al genomineerd was is al een wonder. Ook al was het wel vermakelijk.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Tsja als Tár niets wint kun je het doek wel weer laten zakken.

Arnie

• 1082 messages
  • 1881 votes

Nou, inderdaad, erg slechte keuzes dit Oscar-seizoen. Vond EEAAO een goede film, maar winnen in al deze categorieën gaat nergens over. Wel weer te verklaren, want behalve de cast is het een typisch Hollywood-recept, en dus kon de diversiteitskaart gretig worden toegepast. AQotWF is typische Oscar-middelmaat. En dat Tár niets wint kan ik ook maar moeilijk vatten.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Tár lijkt mij nu juist een klassiek typische (hoewel misschien bovengemiddelde, dat zou kunnen) Oscarfilm, die 10 jaar geleden vrijwel alle nominaties zou hebben verzilverd. Zeg ik overigens zonder de prent nog gezien te hebben.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.