• 178.079 movies
  • 12.210 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.961 votes
Profile

Filmfestival MOOOV

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Naast kleppers als Like father, like son - The lunchbox - Omar en Mai Morire die ik al had gezien heb ik een toplijstje opgesteld. Over het algemeen een goeie programmatie met maar enkele uitschieters. Verslag komt later, tijdsgebrek. :s

01. Manto Acuífero ****1/2

02. Ben o Diğilim ****1/2

03. Patardzlebi ****

04. Paraíso ****

05. Heli ****

06. Han Gong-ju ****

07. L'imange Manquante ****

08. Köksüz ***1/2

09. Ugly ***1/2

10. La Jaulo de Oro ***1/2

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Eindelijk de tijd gevonden om mijn verslagje te posten:

Terugblik MOOOV

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Op 23 april is the place to be weer het centrum van Brugge en meer bepaald het concertgebouw. Dit voor de openingsfilm van het MOOOV FILMFESTIVAL 2015.

De Israëlische film "Mita Tova" ( The Farewell Party ) mag de spits afbijten. De film speelt zich af in een bejaardentehuis waar een groep vrienden een doe-het-zelf euthanasie machine wil bouwen om zo hun terminale vriend te helpen. Als het gerucht bekend wordt krijgen ze steeds meer mensen over de vloer die hun hulp nodig hebben....

Deze zwart komische film van regisseurs Tal Granit en Sharon Maymon zal de negentiende film zijn die ik uit Israël mag zien. Sharon Maymon zat ook in de regiestoel van het hilarische "Sippur Gadol" ( A Matter Of Size ) uit 2009 die ook op het programma stond op één van de vorige edities van toen nog Cinema Novo.

Sippur Gadol (2009) ****1/2

"Een grappig verhaal boordevol humor waarin vier vrienden kampen met overgewicht en het op dieet staan kotsbeu zijn. Wanneer één ervan zijn baan verliest komt hij, door zijn nieuwe job in een Japans restaurant, in aanraking met het sumoworstelen en ontdekt hij dat zwaarlijvige personen in Japan veel respect krijgen. Hij overhaalt de eigenaar van het restaurant, die een gewezen sumocoach was, om hen les te geven waardoor er veel grappige situaties ontstaan. Naast al deze hilariteit wordt er ook genoeg aandacht besteed aan de problemen waarmee de vier vrienden kampen binnen hun gezin en het alledaagse leven. Een verhaal waar het opkomen voor je eigen mening tegenover anderen centraal staat."

Ik kijk er al naar uit!

Momenteel op plaats 4 in de publieksprijs op het iffr 2015.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Graag het nieuwe werk van Larrain, Guzman en Bustamante op het komende programma van MOOOV.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zag er toch al behoorlijk wat: La Tirisia (★★½), Timbuktu (★★★★), Gett (★½), A Wolf at the Door (★★½), Difret (★★½), El Cinco (★★★), The Kindergarten Teacher (★★★½), Labour of Love (★★★), A Corner of Heaven (★), Relatos Salvajes (★★★½), La Obra del Siglo (★★★) en La mujer de los Perros (★★★).

Los van alle aangekochte titels die we ook door het jaar heen kunnen zien zou ik voor deze gaan: La Tierra Roja, Mardan, Corn Island (!), Wir sind Jung. Wir sind Stark, Breathe Umphefumlo, Titli, Self Made, Red Amnesia én Güeros. Met nieuwe films van Diego Martínez Vignatti, Mark Dornford-May, Shira Geffen en Wang Xiaoshuai. En merkte nog een Vietnamese film op.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Zorg ervoor dat je deze niet mist, dimi303

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Heb er ook al vier van gezien. Relatos Salvajes, Gett, the kindergarten teacher en Timbuktu.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Op het komende MOOOV filmfestival krijgen Israëlische cineasten een stem en is er ook aandacht voor native cinema.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

dimi303 wrote:

Heb er ook al vier van gezien. Relatos Salvajes, Gett, the kindergarten teacher en Timbuktu.

Taxi Teheran neem ik nog net voor het festival mee.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Druk schema dit jaar want het is deze keer maar een periode van acht dagen. Maar met de films die ik reeds heb gezien en degene die op het programma staan zie ik de grote helft van het aantal films van het programma dit jaar op MOOOV.

Verwacht veel van The Farewell Party ( Sharon Maymon één van de regisseurs regisseerde ook A Matter of Size en volgens de beschrijving wordt het iets in dezelfde trend, een zwart komisch drama ). Ook benieuwd naar La Casa Máz Grande Del Mundo ( nog niet op MM ) Lucia Carreras één van de regisseurs van deze film schreef mee aan Año Bisiesto en meer nog aan La Jaula De Oro. Dit wordt haar regiedebuut. Verder nieuw werk van Adrián Biniez, Diego Martínez Vignatti, Eran Riklis. Verder nog veel regiedebuten waar ik graag de voorkeur aan geef, dit kan natuurlijk tegenvallen. Ook de publiekslieveling van het IFFR ga ik zien.

Ben nog aan het twijfelen over Tiantang Jiaoluo ( A Corner... en de nieuwe film van Fatih Akin, The Cut

Daarnaast nog veel meer te ontdekken uit landen als Israël, India, China, Vietnam, Mexico, enz... Ik kijk er al naar uit. Nu nog alle tickets kunnen bemachtigen.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Dit zouden ze moeten zijn voor Mooov 2015.

23 april:

Mita Tova ( The Farewell Pa...

24 april:

La Casa Máz Grande Del Mundo (niet op MM)

Sivas

At Li Layla ( Next To Her )

Hope

25 april:

Surrogate

Avarim Rokdim ( Dancing Ara...

Qin Ai De ( Dearest )

O Lobos Atrás Da Porta ( A ...

Titli

Güeros

26 april:

Ye Ying ( The Nightingale )

Um Ghayeb ( Mother of The U...

Tiantang Jiaoluo ( A Corner...

Ashar Jaoar Majhe ( Labour ...

The Dark Horse

Boreg ( Self Made )

27 april:

Dukhtar ( niet op MM )

Harcheck Mi Headro ( That L...

Chuang Ru Zhe ( Red Amnesia )

Mardan

28 april:

Dap Cánh Glua Không Trung ( Flapping In The Middle of Nowhere ) ( niet op MM )

La Tirisia

La Tierra Roja

La Mujer De Los Perros ( Do...

29 april:

This is my Life

Conducta ( Behaviour )

El 5 De Talleres ( El Sinco )

Breathe Umphefumlo ( Niet op MM )

30 april:

Obediencia Perfecta

Difret

Simindis Kundzuli ( Corn Is...

Nefesim Kesilene Kadar ( Until i Lose My Breath ) ( niet op MM )

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Mooi, uitgebreid programma.

dimi303 wrote:

Ben nog aan het twijfelen over Tiantang Jiaoluo ( A Corner...

Waarom twijfel je?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Malick wrote:

Mooi, uitgebreid programma.

(quote)
Waarom twijfel je?

Waarschijnlijk omdat ik nog een enigszins positief geluid liet horen

Goed vol programma inderdaad!

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

De Iraanse film I'm not angry staat ook op hetzelfde moment geprogrammeerd als A Corner of Heaven.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Bijzonder grote opkomst bij de openingsfilm op het mooov filmfestival, wat natuurlijk binnen de verwachting lag.

Mita Tova maakt mijn verwachtingen waar en lag volledig in de lijn van "A Matter Of Size". Beide regisseurs waren ook aanwezig op het de opening.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Mijn top 10 van het afgelopen mooov filmfestival:

01. Simindis Kundzuli (Corn Island) - Georgië

02. Ye Ting (The Nightingale) - China

03. Tiantang Jiaoluo (A Corner of Heaven) - China

04. Asha Jaoar Majhe (Labour of Love) - India

05. Conducta - Cuba

06. Chuangru Zhe (Red Amnesia) - China

07. At Li Layla (Next To Her) - Israël

08. Qin Ai De (Dearest) - China

09. Difret - Ethiopië

10. Mita Tova (The Farewell Party) - Israël

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

die laatste die trouwens de Publieksprijs wint.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zag al Ixcanul (★★★½), A Few Cubic Meters Of Love (★★¾), The Assassin (★★★★½), Masaan (★★½), Necktie Youth (★½), Tanna (★★★½), Lamb (★★★¼), Demain (★★¾), The Idol (★★★½), Tikkun (★★★★), Paths of the Soul (★★★¾), Ni Le Ciel, Ni La Terre (★★★½), Oscuro Animal (★★★) en Memories of the Wind (★★½).

Zou graag Frenzy, Radio Dreams, El Abrazo De La Serpiente, La Luz Incidente, Samuel In The Clouds, Tharlo, The World of Us, Campo Grande, Next to Her, Krigen en The Land of the Enlightened zien. Wie gaat er allemaal naar Turnhout?

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Ik zal in Genk meermaals aanwezig zijn.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Zelf zag ik al:

A few cubic meters of love ***

Frenzy ***1/2

Next To Her ***1/2 ( ging met alle prijzen lopen vorig jaar )

Ixcanul ****

El abrazo de la serpienté ***1/2

The Assassin

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

De hele week aanwezig in Genk. Nog volk?

misterwhite

• 4726 messages
  • 656 votes

Prinz wrote:

De hele week aanwezig in Genk. Nog volk?

Jep, aanwezig als jurylid.

Mijn programma:

19/04: As I open My Eyes

20/04: Magallanes

21/04: Ixcanul

22/04: Next To her / Love, Theft and other Entanglements / The Idol

23/04: Les Hommes d'Argile / Tanna

24/04: Masaan

En Embrace of The Serpent zal ik zien in Koersel op 02/05.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

idem dito!

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Hele sterke openingsfilm van het festival in Brugge gisteren.

Vandaag The Queen of Silence, Mountain, Radio Dreams en Memories of the Wind.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

27 films reeds gezien ( + 6 die ik al had gezien ) nog 7 te gaan en dan zit het mooov filmfestival er weer op.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Toppers in willekeurige volgorde:

Las elegidas

Paths Of The Soul

La luz Incidente

Memories of the Wind

Desde Allá

Campo Grande

Angry Indian Goddesses

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Films gezien op het MOOOV filmfestival 2016: ( 34 stuks in een negen dagen )

As I Open My Eyes ( Tunesië ) ????

The Queen Of Silence ( Polen ) ???

Mountain ( Israël ) ???

Radio Dreams ( USA ) ?

Memories Of The Wind ( Turkije ) ?????

Love, Theft And Other Entanglements ( Palestina ) ???

Nakom ( Ghana ) ????

A Dragon Arrives! ( Iran ) ????

Las Elegidas ( Mexico ) ????

Desde Allá ( Venezuela ) ????

The Endless River ( Zuid-Afrika ) ???

Tanna ( Vanuatu ) ???

Angry Indian Goddesses ( India ) ????

Mina Walking ( Afghanistan ) ???

The Idol ( Afghanistan ) ???

Tharlo ( China ) ????

Paths Of The Soul ( China ) ????

La Ciénaga Entre El Mar Y La Tierra ( Colombia ) ???

Wedding Doll ( Israël ) ????

Neon Bull ( Brazilië ) ???

La Luz Incidente ( Argentinië ) ????

Fuocoamara ( Italië ) ???

Les Hommes D'Argile ( Marokko ) ???

I Am Nojoom, Age 10 And Divorced ( Jemen ) ???

Campo Grande ( Brazilië ) ???

Lamb ( Ethiopië ) ???

Reach For The Sky ( Zuid-Korea ) ???

El Clan ( Argentinië ) ???

Paulina ( Argentinië ) ????

Magallanes ( Peru ) ????

Borderless ( Iran ) ????

Sonita ( Iran ) ???

Oscuro Animal ( Colombia ) ????

Parched ( India ) ????

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

««Latijns-Amerika op MOOOV filmfestival 2016»» ( een terugblik )

Met veertien films uit het programma van het MOOOV filmfestival 2016 was Latijns-Amerika wel heel goed vertegenwoordigd. Uit dit aanbod heb ik zelf tien films mogen zien al of niet op het filmfestival zelf. Binnen deze selectie zaten onder meer het regiedebuut "Ixcanul" van Jayro Bustamante die op het afgelopen filmfestival van Gent de grote prijs mocht in ontvangst nemen van een internationale jury. Verder kon je ook het oscar genomineerde "El Abrazo De La Serpiente" van Ciro Guerra zien met een schitterende Jan Bijvoet in de cast. Beide films werden zeer goed gesmaakt door het aanwezige publiek maar er stond nog heel veel moois uit Latijns-Amerika op het programma.

Kijken we maar eens terug op fantastische rollen in "La Luz Incidente", "La Patota" en "Magallanes". In het regiedebuut van Salvador Del Solar, "Magallanes" ***1/2, vertolkt Magaly Solier een jonge vrouw die een jaar lang diende als seksslavin van een kolonel uit het Peruviaanse leger. Tijdens een taxirit wordt ze door de chauffeur, een gewezen militair onder het bewind van de kolonel, herkent en dit brengt de bal aan het rollen. De uitspatting van de jonge vrouw in het Quechua, een volkstaal in Peru, hoefde inderdaad geen ondertiteling te krijgen! Magaly Solier is natuurlijk geen onbekende en schitterde eerder al in "La Teta Asustada" ( The Milk Of Sorrow ) en "Altiplano" van Peter Brosens en Jessica Hope Woodworth.

Dolorez Fonzi zet in " La Patota" ***1/2 ( Paulina ) een bijna niet te doorgronden personage neer waardoor je een beetje in de kou blijft staan als je graag alles van naald tot draad uitgelegd wil hebben maar dit werkt wel want je blijft je zelf verschillende dingen afvragen waardoor je aandachtig op het puntje van je stoel blijft zitten. Vooral voor haar familie en kennissenkring zijn haar beweegredenen zeer moeilijk te aanvaarden. Een sterke langspeelfilm van de Argentijnse filmmaker Santiago Mitre, scenarist voor een andere grootheid uit Latijns-Amerika: Pablo Trapero. Laatstgenoemde leverde met het op waargebeurde feiten gebaseerde "El Clan" *** een stevige thriller af die ook te zien was op MOOOV.

Maar het waren Ariel Rotter's "La Luz Incidente" en het dialoog arme "Oscuro Animal" van Felipe Guerrero die bij mij de grootste indruk maakten. Ook hier weer vrouwelijke protagonisten want de focus op vrouwen binnen verschillende culturen, het geweld tegenover hen, discriminatie binnen familiale kringen en het beroepsleven was één van de thema's dit jaar. Dit speelt in meer of mindere mate een rol in deze films en dit niet alleen in Latijns-Amerika. Om er nog enkele te noemen "Angry Indian Goddesses", "Las Elegidas" en "I Am Nojoom, Age 10 And Divorced" uit landen als India, Mexico en Jemen.

Ariel Rotter ( "El Otro" ) heeft met zijn nieuwste film "La Luz Incidente" **** een subtiel ingetogen drama gemaakt waarin een jonge moeder van twee haar leven tot stilstand komt na een dodelijk ongeval van haar man. Een film over verlies, liefde, rouwverwerking en het al of niet opnieuw de draad van je leven terug opnemen gefilmd in een sobere zwart-wit setting met een adembenemende eindsequentie. Érica Rivas zet een wonderbaarlijke acteerprestatie neer als Luisa, een jonge rouwende moeder die voor een aartsmoeilijk keuze in haar leven staat. De Argentijnse actrice schitterde eerder al als een op hol geslagen bruid in de sequentie "Hasta Que La Muerte Nos Separe" ( Tot De Dood Ons Scheidt ) uit het fantastische "Relatos Savajes" ( Wild Tales ).

In de bijna woordeloze langspeelfilm "Oscuro Animal" **** van Felipe Geurrero hebben drie vrouwen elk hun eigen reden om zich, misschien ten koste van hun eigen leven, een weg door de jungle te banen naar de hoofdstad Bogotá. Eén ding hebben ze gemeen, ze hebben alle drie te maken gehad met extreem geweld die in deze regio welig tiert. De dichtbegroeide, broeierige, verstikkende Colombiaanse jungle werkt als het ware als een extra personage en versterkt het claustrofobische gevoel en de angst van de drie hoofdpersonen. Neem daarbij nog de dreigende soundscapes en je zit nagelbijtend hun tocht te volgen.

Als laatste wou ik nog een sterke Venezolaanse thriller "Desde Allá" ***1/2 gebaseerd op een verhaal van regisseur/scenarist Guillermo Ariaga vermelden. Arriaga is eerder bekend om zijn werk voor een grote meneer uit Mexico die met zijn twee laatste films "Birdman" en "The Revenant" de grote prijzen op de Oscaruitreikingen mocht ontvangen. Veel prijs geven over dit regiedebuut van Lorenzo Vigas zou een grote zonde zijn. Een film met weinig dialoog en sterk camerawerk met Alfredo Castro in de hoofdrol die ook sterk acteerde in Pablo Larraín's "El Club". De film kaapte ook de hoofdprijs op het filmfestival van Venetië weg.

Wat het camerawerk of de cinematografie betreft waren we onder de indruk van het Braziliaanse "Boi Neon" *** ( Neon Bull ) van Gabriel Mascaro. Als je weet dat de man achter de camera, Diego García, al heeft samen gewerkt met de Thaise regisseur Apichatpong Weerasethakul en meewerkte aan één van je favoriete films ( "Manto Acuífero" van Michael Rowe ) op één van de vorige edities van het festival zit je zeker goed. Je kreeg ook een inkijk in de voor mij totaal onbekende wereld van de Vaquejadas, een populaire rodeo waar het de sport is om een stier onderuit te halen door aan zijn staart te trekken. Ondanks dit alles had ik toch wat meer verwacht van deze film maar het werd geen ontgoocheling. In het Colombiaanse "La Ciénage Entre El Mar Y La Tierra" *** was dan weer de cinematografie van hoogstaand niveau en kreeg je een mooi zicht op het leven op de rivierdelta van de Magdalena. De cineast, Manolo Cruz, nam niet alleen de regie maar ook de productie en hoofdrol voor zijn rekening.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.