- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Filmfestival Oostende
Filmfestival Oostende
Martin Van K
-
- 9050 messages
- 4553 votes
Dit jaar is er nieuw filmfestival in België, gesitueerd van 5 tot 11 september in de nieuwe Kinepolis-vestiging in Oostende.
'Filmfestival Oostende’ wordt een jaarlijks evenement op het einde van de zomer met als thema “film in de 21ste Eeuw”. Naast de gebruikelijke grote avant-premières wil dit evenement het grote publiek ook kennis laten maken met film in de nieuwe media en met de opportuniteiten die digitalisering biedt. Er zullen ook talrijke tv-series vertoond worden en nieuwste games zul je kunnen testen op groot scherm. Ik ben benieuwd wat dit gaat geven...
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Filmfestival Oostende.
De tweede editie van het Filmfestival Oostende duurt in tegenstelling tot vorige editie 10 dagen. Het festival vindt plaats van donderdag 28 augustus 2008 tot en met zaterdag 6 september 2008. De ideale timing voor de organisatie van een filmfestival: bij afsluiting van het zomerseizoen en net voor aanvang van het cinematografische najaar.
Men biedt dit jaar opnieuw een uitgebreid programma aan van films, TV-series, games en muziek gerelateerd beeldmateriaal. Het centrale thema van Filmfestival Oostende is nog steeds "Film in de 21ste eeuw" met aandacht voor nieuwe media en nieuwe technologieën zoals digitale cinema.
Festival Oostende is dan ook opgebouwd rond 5 grote thema's : avant-premières, Pop&Rock, The Master Selection: Tom Barman, tV-series en XL-gaming.

dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
4de Editie van het FFO in Oostende van 3 september tot 11 september.
mijn gedroomd programma:
Zondag 5 September
20h00 - Loong Boonmee Raleuk Chaat
22h30 - Contracorriente
Maandag 6 September
20h00 - La Doppia Ora
Dinsdag 7 September
20h00 - The Dissapearance Of Alice ...
Woensdag 8 September
16h45 - Four Lions
19h45 - Tamara Drew
Nu maar hopen alle kaartjes te bemachtigen.
Edit: misschien Tamara Drew ( gaat spelen in Lumière ) niet op het filmfestival meenemen want er is maar een abonnement voor 5 avant premières.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Heel erg fijn programma! Jammer dat het zo'n pokkeeind weg is.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Ik denk zelfs dat het het beste programma is tot nu toe.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Four lions vevangen door de winnaar van de gouden camera op het afgelopen filmfestival van Cannes.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Contracorriente 4.0*
Ano Bisiesto 3.5*
La doppia Ora 3.0*
The disappearance of Alice Creed 2.0*
Uncle Boonmee Who can recall his past lives 2.0*
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Vlaamse filmprijzen op het komende filmfestival van oostende:
genomineerden:
BESTE FILM
Adem
Frits & Freddy
Rundskop
BESTE REGIE
Vanja D’Alcantara (Beyond The Steppes)
Michaël R. Roskam (Rundskop)
Hans Van Nuffel (Adem)
BESTE SCENARIO
Marc Punt (Frits & Freddy)
J-Cl. Van Ryckeghem – Hans Van Nuffel (Adem)
BESTE D.O.P.
Ruben Impens (Beyond The Steppes)
Glynn Speeckaert (22 Mei)
Nicolas Karakatsanis (Rundskop)
BESTE MUZIEK
Bert Ostyn (Turquaze)
Spinvis & Geike Arnaert (Adem)
Mike Gallagher (22 mei)
BESTE ACTEUR
Stef Aerts (Adem)
Matthias Schoenaerts (Rundskop)
Tom Van Dyck (Frits & Freddy)
BESTE ACTEUR IN BIJROL
Wouter Hendrickx (Adem)
Sam Louwyck (Rundskop)
Jeroen Perceval (Rundskop)
BESTE ACTRICE
Agnieszka Grochowski (Beyond The Steppes)
Hande Kodja (Marieke Marieke)
Charlotte Vandermeersch (Turquaze)
BESTE ACTRICE IN BIJROL
Barbara Sarafian (Marieke Marieke)
Anemone Valcke (Adem)
Marie Vinck (Adem)
BESTE DEBUUT
Vanja D’Alcantara (Beyond The Steppes)
Hans Van Nuffel (Adem)
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Dinsdag 11 september
20h00 Alps
22h15 Portable Life
Donderdag 13 September
22h30 Elle ne pleur pas, elle chante
Zaterdag 15 september
20h00 Little black spiders
22h15 Ruby Sparks
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Johan Heldenbergh is master op het komende filmfestival van Oostende.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Programma online voor het komende FFO.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Ik kan door mijn werkschema maar de eerste vier dagen van het Filmfestival enkele filmpjes meepikken.
Enkele dat ik wel wil zien:
The East
The sound of Belgium
Insidious: Chapter 2
Searching for the wrong-eyed Jesus
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Vandaag voor de eerste keer eens gebruik gemaakt van de gratis tickets via Humo. Alleen nergens de kans gekregen om de code in te vullen! In de brief die bij de Humo zat stond dat je de code kon invullen na 'aanmelden en betalen' maar het bedrag is gewoon van de Visa gegaan..
Nog mensen die problemen hebben/hadden?
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Na een hoop gesukkel en over en weer bellen dan toch een terugbetaling gekregen!
Lefgozer
-
- 3491 messages
- 2256 votes
Ik heb genoten. Wat een mooie bioscoop is dat daar zeg. De films die ik heb gezien waren alledrie een succes (The East, Insidious Chapter 2 en Rush). Vooral de laatste twee zijn aanraders. Was ook wel geinig gedaan dat je gratis Formule 1 live kon kijken op het grote scherm, waarbij de zaal overigens bijna gevuld was in tegenstelling tot de films (en dan zeggen ze dat Nederlanders gierig zijn...). Hierbij waren we echter wel weer snel vertrokken, omdat we allebei bijna in slaap vielen (tot 6 uur in de ochtend pintekes pakken en daarna 9 uur weer uit je bed moeten in combinatie met de chille stoelen in de bioscoop is geen ideale combinatie). De kortfilms vooraf aan de films waren een aangename verrassing, ik wist niet dat die voor de films gedraaid werden. Bij de VIP-party op vrijdag probeerde ik eerst nog stiekem naar binnen te lopen, maar werd tegengehouden bij de ingang door een klein ventje. Er schenen veel BV'ers te zijn, maar bij navraag bij dat eerder genoemde ventje bleek dat zowel Jambers, Jean-Marie, Sammeke Gooris, Goedele Liekens als Matthias Schoenaerts niet aanwezig waren. Dus zo BV'erig zal het wel niet geweest zijn. Later na de film wel nog naar binnen gesneaked, maar snel weer weggegaan want wat een kouwe kak was daar aanwezig zeg.
Af en toe wel een beetje amateuristisch geregeld. Zoals bij het FFO-restaurant geen eten kunnen halen - "hebben jullie ook iets te eten?" - "nee, dat komt morgen (vandaag dus, red.) aan". Wtf? Overigens Johan Heldenbergh daar gespot al soesjes etende. Voor beroemdheden was er wel eten blijkbaar. Of geld vragen bij de wc's terwijl ik een betalende bezoeker ben (maar dat is blijkbaar normaal in België). Of die gozer die de interviews verzorgt bij de kortfilms die zijn microfoon niet aankrijgt en wat stuntelig overkwam (moest duidelijk nog wennen aan zijn rol).
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik heb ook 1 film meegepakt (You, the Living met een introductie van Johan Heldenberg, de master van deze editie). Ik ben dus maar 1 dag gegaan en heb geen eten of drinken daar gekocht aangezien ik hier thuis in Antwerpen nog ruimschoots had gegeten.
Kortfilms heb ik echter niet gezien maar vond het organisatorisch nogal een soep. Zo waren er al perikelen met het bestellen van kaartjes maar onze tickets hadden ook geen zaalnummer. Eenmaal aangekomen hebben we gevraagd waar de film draaiden en dat was zowel in zaal 4 als zaal 5.. Uiteindelijk bleek het na een hoop over en weer gebabbel toch zaal 5 te zijn, die uiteindelijk zo goed gevuld zat dat er zelfs extra stoelen moesten bijgeplaatst worden.
Ook bij ons waren er nogal wat problemen met de technologie zoals een Zweedse film starten zonder ondertiteling of niemand die wist wanneer Heldenberg eigenlijk kwam opdagen en wanneer hij zijn montage wou laten zien was er geen geluid.. Het personeel was echter erg vriendelijk dus het was gelukkig nog altijd wel een geslaagde zit.
Volgend jaar waarschijnlijk wel weer een filmpje meepikken.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Vanavond de Vlaamse Filmprijzen ( Ensors ) op het FFO:
Mijn voorkeuren:
Beste film: Offline ( Peter Monsaert )
Beste regie: Peter Monsaert ( Offline )
Beste scenario: Little Black Spiders ( Ina Vandewijer/Patrice Toye )
Beste acteur: Johan Heldenbergh ( The Broken Circle Breakdown )
Beste actrice: Anemone Valcke ( Offline )
Beste acteur in een bijrol: Mourade Zeguendi ( Offline )
Beste actrice in een bijrol: Ineke Nijssen ( Little Black Spiders )
Beste debuut: Bent Simons ( Kid )
Beste D.O.P.: Hans Bruche Jr. ( Het Vijfde Seizoen )
Beste muziek: Bjorn Eriksson ( The Broken Circle Breakdown )
Beste montage: Nico Leunen ( The Broken Circle Breakdown )
Beste kostuum: Ann Lauweryns ( The Broken Circle breakdown )
Best art direction: Kurt Rigole ( The Broken Circle Breakdown )
Best coproductie: Le Sac De Farine ( Kadija Leclere )
Best documentaire: The Sound of Belgium ( Jozef devillé)
Best kortfilm: Dood van een schaduw ( Tom van Avermaet )
na even te laten bezinken een verslagje gemaakt met de volgende films die ik heb gezien:
The East ***1/2
Thanks For Sharing ***1/2
Insidious: Chapter 2 ***1/2
State of Play ***
The Sound of belgium ****1/2
La tendresse **1/2
Searching for the wron-eyed Jesus ***1/2
Kortfilm perfect drug ****
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
De hype rond The Broken Circle Breakdown en de ophemeling in de media met de daaraan verbonden optredens in het zog van het grote succes van de film heeft zijn werk gedaan op de uitreiking van de Ensors dit jaar. Is het zo dat als een film een zogenaamde "Festival Carrière" heeft dan ook meteen met alle prijzen moet gaan lopen. Daardoor zijn er vele die in de kou bleven staan. The Broken Circle Breakdown is zeker een heel mooie film maar wat te denken dan van films als Offline, debuut van Peter Monsaert, en het derde luik van Peter Brosens en Jessica Woodworth "Het Vijfde Seizoen". De grootste verrassing die menig monden deed openvallen was zeker de prijs voor beste acteur, die niet naar Johan Heldenbergh ging maar naar de verdienstelijke Wim Willaert voor zijn rol in Offline. Zijn tegenspeelster Anemone Valcke bleef onterecht zonder prijs achter. Grote afwezige bij de Ensor voor beste muziek was toch wel Triggerfinger voor hun soundtrack voor Offline, onbegrijpelijk!!! Mooi dat The sound of Belgium een prijs mocht ontvangen en jammer dat Le Sac De Farine er naast greep.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Nieuws vanuit Oostende.
The master voor dit jaar is acteur Wim Willeart. ( offline ) Zijn selectie:
Five easy pieces
Rubber
Le chat
Boogie nights
The idiots
L'eau froide
Gainsbourg, le vie héroique
Calvaire
Verder ook een nieuwe interessante nieuwe sectie, taste of Europe.
Bestaat uit zes film die het in eigen land goed doen maar nog geen verdeler hebben in België.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Voor Le Chat wil ik misschien nog wel eens opnieuw afzakken mits ik terug een gratis ticket kan scoren. Wat Rubber (ik veronderstel de 2010 versie?) daar tussen heeft te zoeken is me wel een raadsel
the flash
-
- 317 messages
- 103 votes
die rubber is wel raar dat die pas nu erin staat maar is wel een hele rare maar zeker geen slecht film
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Rubber is een film uit de selectie van de master dit jaar. Dit zijn normaal niet de recentste film. Een persoonlijke keuze.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Adrien Brody zal aanwezig zijn op het FFO voor de Belgische avant-première van de nieuwe film van Paul Haggis "Third Person". Dit wordt ook de slotfilm van het festival op 19 september.
Vrijdag persvoorstelling van het volledige programma waar natuurlijk ook de master aanwezig zal zijn.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
voila tickets zijn binnen, 15 stuks voor 25 euro. Wie zou er nu geen risico willen nemen om eens enkele festivalfilms te gaan zien.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Verdomme, ik had Calvary en Field of Dogs in Gent verwacht. 
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Na Adrian Brody komt ook Pierce Brosnan naar het FFO afgezakt.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Programma FFO:
13/09/2014
20h00 Tangerines
22h30 The Dark Valley
14/09/2014
20h00 Kreuzweg
22h30 Drift
15/09/2014
20h15 Henri
22h45 The Word
16/09/2014
17h30 Trois Coeurs
20h00 Redirected
22h30 The Priests Children
17/09/2014
20h00 On the Edge
22h00 Le Chat
18/09/2014
20h15 Waltz For Monica
22h30 Aloft
19/09/2014
22h30 Locke
20/09/2014
17h15 Wild Tales
19h45 Calvary
Dit alles voor de afgeronde prijs van 25 euro. Een bezoek aan een filmfestival was nog nooit zo goedkoop. 
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Al een drukte van je welste voor de opening van het FFO deze avond. Ik ben er allesinds niet bij, moet nog gaan werken.