• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.069 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Ja dat herken ik op twee dagen wel. Het is of te krap of veel te ruim. Soms moet je maar een Q&A skippen, maar je weet ook niet altijd precies hoe lang dan het blokje vóór de vertoning duurt.

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

Ik denk dat jij nog het voordeel hebt de pro vertoningen als optie te hebben?

Ik zie dat enkele van m'n keuzes al (bijna) uitverkocht zijn. Maakt keuze makkelijker of onmogelijker. Kijken hoe IFFRiG programmering morgen uitpakt.

Als liefhebber naar Rdam gaan, is eigenlijk enkel te doen met meerdere dagen (een week tot alle 10) maar dan incl overnachtingen (geen wintercamping in de buurt) al gauw een kostbare bedoening (zeker voor laagverdiener als ik). Jammer, maar goed; genoeg andere festivals en veel komt wel in roulatie. Alleen die pareltjes die in obscuriteit verdwijnen....doet me pijn die te missen.

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

IFFRiG programmering idd grotendeels voorvertoningen van komende films voor dit jaar. Meer publiciteitsding geworden dan nog spannend/niche zoals vroeger wel ook was, en de moederversie nog wel biedt.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Eerder dat ik er On Demand ook bij kan, want los van de eerste dag (als er behalve de openingsfilm alleen een aantal persvertoningen zijn) heb ik volgens mij geen pro-screenings op het programma staan. Ook daar geldt (naast het uitgedunde publieksprogramma) dat het er minder zijn dan voordien.

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

Pas in winkelmandje nog een melding dat een film uitverkocht is behalve op accreditatie. Dat mag duidelijker. Ik had m'n 5 rittenkaart er op gebaseerd, nu een 2e keus als 5e moeten kiezen, anders had ik het bij 4 of 3 gehouden, of zelfs weggebleven. Commercieel dus wel slim.

Uitverkocht van m'n lijstje:

Milk Teeth

Nanatorium

8 Views of Lake Biwa

Kaartje voor:

Georgica

The Night Visitors

Historias de Pastores

Rivulet of Universe

Dear Kaita Ablaze

predator

• 1665 messages
  • 1948 votes

De eerste film, la guerra del tiburtino, was matig tot aardig. Erger vond ik dat de sfeer in de Doelen en Pathé echt heel erg lauw was. Ik hoop dat dit de komende dagen bijdraait, maar ik vrees het ergste.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Daar ben ik dat wel benieuwd naar als niet IFFR ganger.

Hoe ervoer je die sfeer in eerdere geslaagde edities, hoe voelde het nu (en waar merk je dat dan aan?), en ten slotte: waar zou dat aan liggen?

Die laatste is vermoedelijk te complex (zoveel factoren), maar ik ben wel nieuwsgierig wat je denkt.

predator

• 1665 messages
  • 1948 votes

Ik kom al sinds de jaren tachtig, maar ik kan me niet heugen dat de ontvangst zo belabberd was. Verder voelt de aankleding enorm sober aan en was er in Pathé nauwelijks plek om te zitten.

De inrichting/indeling in de Doelen is ook anders en kwam niet over als een plek om even bij te komen tussen de films en om eventjes tussendoor te werken. Ook een lauwe aankleding.

Maar goed, misschien is dit vandaag al weer een beetje bijgedraaid.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

De zij-ingang van De Doelen lijkt braak te liggen, dus misschien is de nieuwe café/zitomgeving na de hoofdingang (Grote Zaal) ook deels uit nood geboren. Het is wat minder knus in ieder geval, mede omdat pilaren en trappen de illusie van verschillende (kleine) 'ruimtes in de ruimte' scheppen.

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1197 votes

Na dag 1 (vrijdag) heb ik toch gelukkig weer een festivalgevoel. En dat terwijl het allemaal langzaam op start komt met een wat magere programmering op de eerste echte festivaldag.

Toch heb ik de eerste (aangename) drukte mogen meemaken gisteren in de Doelen waar het me eerder op de dag wat kaal leek zoals predator schetst.

tbouwh: Inderdaad de hoofdingang van de Doelen! Met die plakpijltjes om vooral niet alle deuren te laten gebruiken “naar rechts mevrouw…knal boem au!”. En dan: de enorme zaal!

Het schijnt dat de Doelen de boel zelf uitbaten omdat de horeca zelf runnen voor het IFFR te duur is. Dwz: wel een standje voor de merchandise en wat balies voor hulp, geen dj, wel koffie en bier, tafeltjes genoeg, geen hoekjes met talks of andere zaken, een beperkte keuze aan eten. Ondanks dit alles vrolijke en enthousiaste mensen gespot als publiek en als vrijwilligers.

Bij Los Delincuentes bijvoorbeeld kwam het festivalgevoel weer tot wasdom: het giegelsfeertje bij de aftiteling. Menigeen die toch even blijft hangen want de film was wel lang maar... komt er nog wat extra tussen of na de aftiteling misschien? Grinnikend de zaal uit.

En: gezellig samen een drankje doen bij de Kaapse Maria waar de baas ons nog even zijn festivalbeleving deelde: Head South schijnt echt een sfeervol filmpje te zijn met een goede vibe als je van de muziek houdt. Check.

Wat verder nog een mooie was: de producer en de regisseuse van Four Daughters namen de q&a volledig over van de gastman. Hilarisch maar ook een boeiende q&a.

Mijn top 3 uit 3:

1 Four daughters - mooi aangrijpend triest en origineel.

2 Los delincuentes - mooi slow burner (net te slow) maar heerlijk droog komisch en verwarrend met een heel vette sound.

3 How to have sex - doorsnee, educatief materiaal.

Ondanks de serene stilte na mijn eerdere oproep, poging TWEE: wat zijn de absolute antihelden van het festival, de te voorspellen lage scores voor de publieksprijs?

predator

• 1665 messages
  • 1948 votes

Mr Thee wrote:

Ondanks de serene stilte na mijn eerdere oproep, poging TWEE: wat zijn de absolute antihelden van het festival, de te voorspellen lage scores voor de publieksprijs?

Ik ga voor Krazy House

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Mr Thee wrote:

Animalia Paradoxa (Film, 2024) . Ik hoor in mijn omgeving goede berichten. Maar dit is er een voor onderin de publieksstand. Ik zie hem later deze week.

Hoogtepunt tot nu toe: Magyarázat Mindenre (Film, 2023) Slechtste tot nu toe is een keus tussen Rei (Film, 2024) en Le Mangeur d'Âmes (Film, 2024) .

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

En je was nog wel gewaarschuwd!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

IFFR Publieksprijs Tussenstand | IFFR

1. Green Border

2. Four Daughters

3. Avant-Drag!

4. Stormskerry Maja

5. Hammarskjöld

6. Blue Giant

7. Blackbird Blackbird Blackberry

8. Portrait of a Certain Orient

9. The Zone of Interest

10. Terrestrial Verses

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1197 votes

De zondag bracht mij Bisons, een intens drama met een flink fightclub thema en de mooie verbeelde maar wat vage docufictie Flathead. Die laatste kan in het rijtje van lage publieksscore, momenteel nummer 79/80.

Aan IFFR soberheid geen gebrek. Digitalisering brengt verzakelijking. Geen last minute omruilen van kaarten meer mogelijk. Geen centrale kassa in de doelen. De vrijwilliger aan de kassa was begripvol. Enkel de chat op de website biedt in uitzonderlijke gevallen uitkomst.

De Supermarkt genaamd Pathe is fijn qua zalen maar wat is het toch sfeerloos om door het labyrint van poortjes te moeten.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Mr Thee wrote:

Aan IFFR soberheid geen gebrek. Digitalisering brengt verzakelijking. Geen last minute omruilen van kaarten meer mogelijk. Geen centrale kassa in de doelen. De vrijwilliger aan de kassa was begripvol. Enkel de chat op de website biedt in uitzonderlijke gevallen uitkomst.

Het was me even ontgaan dat kaarten retourneren of ruilen niet meer mogelijk is tegenwoordig...

Dat gezegd hebbende; iemand wellicht interesse om mijn kaartje voor Mars Express vrijdag 2 feb om 20:00u over te nemen voor een zacht prijsje? Ik ben helaas al de hele week geveld en zie het niet zitten om te gaan. Stuur me dan een dm!

Mars Express | IFFR

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1197 votes

Montorsi wrote:

(quote)

Het was me even ontgaan dat kaarten retourneren of ruilen niet meer mogelijk is tegenwoordig...

Dat gezegd hebbende; iemand wellicht interesse om mijn kaartje voor Mars Express vrijdag 2 feb om 20:00u over te nemen voor een zacht prijsje? Ik ben helaas al de hele week geveld en zie het niet zitten om te gaan. Stuur me dan een dm!

Mars Express | IFFR

Hoi mijn ervaring is inmiddels dat je via de chatfunctie (een dag vantevoren) wel een kans maakt.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Mr Thee wrote:

(quote)

Hoi mijn ervaring is inmiddels dat je via de chatfunctie (een dag vantevoren) wel een kans maakt.

Ah, dankje. Om te ruilen of terug te verkopen?

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1197 votes

Montorsi wrote:

(quote)

Ah, dankje. Om te ruilen of terug te verkopen?

Ik heb hem terug op de rittenkaart. Dat is een faire deal waar ze niet op achteruitgaan.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Japanse debuutfilm ‘Rei’ wint Tiger Award op Rotterdams filmfestival - de Volkskrant

Volkskrant wrote:

Het over vier seizoenen gespannen Japanse drama Rei, met een totale lengte van 189 minuten, is vrijdagavond bekroond met de Tiger Award. De hoofdprijs van International Film Festival Rotterdam, bestaand uit een tijgerbeeld en een geldbedrag van 40.000 euro, werd uitgereikt aan regisseur Tanaka Toshihiko (40).

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

Special Jury Awards voor Kiss Wagon en Flathead

Vpro Big Screen Award voor The Old Bachelor

FIPRESCI Award 2024 gaat naar Kiss Wagon

Schirkoa: In Lies We Trust (India, Frankrijk, Duitsland) van Ishan Shukla wint de NETPAC Award 2024.

Youth Jury Award voor Levante

Rei en The Old Bachelor zijn de winnaars van de IFFR Awards 2024 | IFFR

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Ik had het al voorspeld, maar daar ben ik niet trots op. Met stip de slechtste winnaar denkbaar, van wat ik gezien heb en kan inschatten.

IFFR verslag II - kan cinema nog een vorm van escapisme zijn?

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

Einstand publieksprijs. Sorry voor de copy-paste autoopmaak hier, al hoef ik daar geen verantwoordelijkheid voor te nemen maar wel voor dat ik te lui ben (en te weinig tijd voor nwe IFFRiG dag) om met de hand over te typen

1.

Green Border

4.824

2

Viduthalai I & II – The Film

4.729

3

The Promised Land

4.650

4

Four Daughters

4.645

5

Blue Giant

4.645

6

Stormskerry Maja

4.617

7

Konvoi

4.596

8

Hammarskjöld

4.587

9

De wereld van Carlijn

4.571

10

The Zone of Interest

4.500

11

Avant-Drag!

4.498

12

The Light

4.488

13

The Missing

4.488

14

The Old Bachelor

4.472

15

The Iron Claw

4.464

16

78 Days

4.444

17

Grey Bees

4.420

18

Blackbird Blackbird Blackberry

4.411

19

Levante

4.372

20

Avant il n'y avait rien

4.362

21

Terrestrial Verses

4.361

IFFR Publieksprijs Tussenstand | IFFR

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Beroerde winnaars van zowel de publieksprijs als de Tiger Award (en dat met minimaal drie prima tot uitstekende films die alle drie volledig buiten schot zijn gebleven). Schiet mij maar lek.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

1 . 5 - 9 - Here 2023

2 . 4,5 - 8,5 - A Paixão Segundo G.H. 2023 The Passion According to G.H.

3 . 4 - 8,5 - La bête 2023 The Beast

4 . 4 - 8 - Animalia Paradoxa 2024

5 . 4 - 8 - Rivulet of Universe 2024

6 . 4 - 8 - Mário 2024

7 . 4 - 8 - Retrato de um Certo Oriente 2024 Portrait of a Certain Orient

8 . 4 - 7,5 - The Paragon 2023

9 . 4 - 7,5 - Veni Vidi Vici 2024

10 . 3,5 - 7,5 - Perdidos en la Noche 2023 Lost in the Night

11 . 3,5 - 7,5 - Hayat 2023 Life

12 . 3,5 - 7,5 - Vidhvastha 2024 Devastated

13 . 3,5 - 7,5 - Dream Team 2024

14 . 3,5 - 7,5 - Hokage 2023 Shadow of Fire

15 . 3,5 - 7,5 - The Ballad of Suzanne Césaire 2024

16 . 3,5 - 7,5 - La triple muerte del tercer personaje 1979 The Triple Death of the Third Character

17 . 3,5 - 7,5 - Die Vogelpredigt 2005 St. Francis Birds Tour

18 . 3,5 - 7 - La Parra 2024

19 . 3,5 - 7 - Diálogos depois do fim: cinco encontros 2023 Dialogues After the End: Five Encounters

20 . 3,5 - 7 - Natatorium 2024

21 . 3,5 - 7 - Schirkoa: In Lies We Trust 2024

22 . 3,5 - 7 - Wayfaring Stranger 2024

23 . 3,5 - 7 - Minore 2023

24 . 3 - 6,5 - Hidaruma Kaita yo 2023 Dear Kaita Ablaze

25 . 2,5 - 5,5 - Ayeh haye zamini 2023 Terrestrial Verses

26 . 2,5 - 5 - Nécrose 2024

27 . 2,5 - 5 - Epäonnistunut tyhjyys 2024 Failed Emptiness

28 . 1,5 - 3,5 - ZONE 2024

mijn score lijstje van wat ik zag tijdens het festival

opnieuw een erg fijne Bas Devos en een grote ontdekking in A Paixão Segundo G.H.

(ratings zowel uit 5-sterren als op de schaal van 10)

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

Jigarthanda Double X 4.5*

Close Your Eyes 4.5*

Terrestrial Verses 4* (dikke)

Blue Giant 4*

Grey Bees 4*

Mars Express 4*

Portrait of a Certain Orient 3.5*

Georgica 3.5*

Minore 3.5*

The Waste Land 3.5*

The Night Visitors 3.5*

Head South 3*

Dear Kaita Ablaze 3*

Rivulet of Universe 2.5*

Historia de Pastores 1.5*

Lost in the Night 1*

Helaas Flathead en Explanation for Everything gemist. Verder hier in Grunn weinig spijt van missers, meeste komt nog in roulatie.

predator

• 1665 messages
  • 1948 votes

Nabeschouwing:

IFFR mag de versobering scherp gaan evalueren, want bepaalde maatregelen pakten niet echt lekker uit. Positief is dat de kwaliteit van de filmselectie behoorlijk ok was. En de sfeer onder de bezoekers was, behalve het gebruikelijke gepiep over aanschuiven in de rijen in de zaal, goed en enthousiast.

Mijn persoonlijke top 3 in willekeurige volgorde:

Four daughters

Firebrand

Stormskerry Maja

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

Eindstand publieksfavo's IIFRiG

1 Green Border 4,77

2 Four Daughters 4,61

3 The Promised Land 4,43

4 Future Me 4,41

5 Grey Bees 4,39

6 Me, Maryam, the Children and 26 Others 4,37

7 The Iron Claw 4,36

8 Blue Giant 4,22

9 Filmtastisch! (6+) 4,22

10 Mars Express 4,22

11 Head South 4,21

12 Jiogarthanda Double X 4,16

13 The Zone of Interest 4,16

14 Levante 4,15

15 Portrait of a Certain Orient 4,13

16 La Chimera 4,12

17 Banel & Adama 4,1

18 Evil Does Not Exist 4,06

19 Terrestrial Verses 4,05

20 The Battle Of Chile (Part 1) 4,03

IFFR Publieksfavorieten | Forum Groningen

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.